Väkivalta

Osion aiheena on synti ja sen suhde ihmiseen
Salome1972

Väkivalta

Viesti Kirjoittaja Salome1972 »

Tämä aihe nyt sopisi useampaankin kategoriaan, mutta ehkä kuitenkin lähinnä tähän?

Minua vaivaa suuresti maailmassa niin kovin yleinen väkivallan lisääntyminen. Samalla kun yksilöt paheksuvat "suvaitsemattomuutta" henkisenä väkivaltana - jota se tietysti usein onkin, varsinainen väkivalta ei hetkauta enää mitenkään. Hirveitä tekoja katsellaan, hetken kauhistellaan ja sitten unohdetaan.

" Jumala sanoi Nooalle: "Minä olen päättänyt tehdä lopun kaikesta lihasta, sillä maa on ihmisten vuoksi tullut
täyteen väkivaltaa. Minä hävitän heidät ja maan heidän kanssaan." (1. Moos.6:13)
"Niin kuin oli Nooan päivinä, niin on oleva myös Ihmisen Pojan tullessa." (Matt.24:37)

Mitä mieltä olette elokuvien väkivallasta? Katseletteko esim. poliisisarjoja? Käyttekö elokuvissa ylipäätään tai katseletteko niitä kotona? Tämä aihe on todella laaja (perheväkivalta, seksuaalinen ahdistelu ja väkivalta, lapsiin kohdistuva väkivalta jne), mutta jos nyt ensin käsiteltäis nämä silmäportin kautta tulevat ärsykkeet. Ruokitaanko me henkeämme, paitsi Jumalan sanalla, myös maailman eväillä? Vai onko tämä taas sellainen aihe, josta sanotaan, että "se on syntiä vaan sellaselle, joka sen synniksi kokee"? Itselläni tulee kyllä erittäin epämiellyttävä olo katsottuani joitain elokuvia. Miten te muut koette?
Tämä on sellainen asia, jonka koen tärkeäksi näin ihan tempaamisen aattona. ;)
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Väkivalta

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Kiitos Salome1972 avauksesta.

Minä taidan olla aktiivisen porukan ainoa jonka henkeä on aseella uhattu, eikä vain kerran, vaan useita kertoja, sekä kahdesti myös luotiaseella.
Tämä maailma on kova paikka, sen tiedän ja siksi koska olen omalta osaltani kokenut ja nähnyt jo kaiken mahollisen, niin olen jäävi puhumaan asiasta muuten kuin oman kokemukseni kautta. Nimittäin näistä kokemuksista mitkä olen nähnyt, niin näistä ei ole kuin veitsen ohut askel enää brutaaliin tappamiseen, joita kuulemme mm. ISIS järjestön tehneen.

Minä pystyn katsomaan kaikkea mikä tv:stä tulee, mutta en nauti siitä näkemästä. Jos siellä on sellaista väkivaltaa, joka ei liity johonkin elokuvalliseen fiktiiviseen suunnitelmaan jossa hyvä ja paha kohtaavat ja asettelu on häilyvää, kumpi on kumpi, niin vaihdan kanavaa. Katsokaas nykyään tv- ja elokuvallinen anti on johtanut siihen että klassinen hyvä on muuttumassa pahaksi ja klassinen pahuus hyväksi. Nykyään ihannoidaan ja sympatiseerataan pahuutta! Se on minusta aivan pöyristyttävää.
Nykyään tehdään tv- ja elokuvahahmoja, jotka ovat psykopaatteja, heidän toimintatapansa on ilmiselvästi pelkkää pahuutta ja elokuvallisin keinoin luodaan katsojan ja tämän fiktiivisen henkilön välille sympatioita pahuutta kohtaa. Tämä muokkaa ihmisestä pahan ja nuorempien teoista tulee pahuudelle alttiit, eikä enää sydämen tasolla tapahdu pahan karttamista.
Markku_my
Viestit: 541
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 22:46

Re: Väkivalta

Viesti Kirjoittaja Markku_my »

On todella vaikeaa löytää joku elokuva, mistä jäisi hyvä loppufiilis. Käsikirjoitus kaikissa sama: ensin tapetaan ihmisiä ja lopussa tapetaan lisää. Ei vaivauduta tekemään kunnon käsikirjoitusta, missä olisi jonkinlainen mielenkiintoinen juoni. Ilmeisesti väkivalta myy niin hyvin, ettei tarvitse panostaa laatuun. Tv:stä ei kyllä nykyään löydy muuta kuin uutiset, onneksi tv seiskalta löytyy katseltavaa.
olli

Re: Väkivalta

Viesti Kirjoittaja olli »

Samalla kun yksilöt paheksuvat "suvaitsemattomuutta" henkisenä väkivaltana - jota se tietysti usein onkin, varsinainen väkivalta ei hetkauta enää mitenkään. Hirveitä tekoja katsellaan, hetken kauhistellaan ja sitten unohdetaan.
No juuri näinhän se menee. Mutta tässä "suvaisemattomuuden suvaitsemattomuudessa" - eli juuri siinä että suvaisemattomuutta ei suvaita (!), voidaan nähdä pedolle suopeaa (pedon toivomaa) kehitystä ja toimintaa.

Miten muuten voimme tulkita sen, että vaikkapa lähi-idästä ja somaliasta tulleiden rikostilasto on järkyttävä, mutta sitä ei saa sanoa ääneen. Heitä ei siis saa "syyllistää" siitä että heidän maanmiehensä tekevät väärin. Mutta ne samat jotka puolustelevat kaikkia somaleja, nimenomaan peittelevät, selittelevät ja puolustelevat niitäkin tekoja joita nämä muutamat sitten tekevät. Eihän siinä ole mitään järkeä - vaan se osoittaa että nämä "suvaitsevaiset" siis suvaitsevat sellaista kulttuuria jolle on tyypillistä alistaa naisia ja käyttää väkivaltaa; kun taas samat henkilöt syyllistävät kollektiivisesti kaikkia suomalaisia miehiä juuri niistä teoista joita heidän "suojelemansa" miehet tekevät.

Minusta sellainen kulttuuri jossa naisia alistetaan ja naitetaan lapsina vanhoille ukoille seksileluiksi, on kertakaikkiaan saatanallista eikä siinä kulttuurissa ole mitään puolusteltavaa; sitä kulttuuria ja sellaisia tapoja tai ajattelua en tänne halua.

Ja koska en halua sellaista mikä vahingoittaa naisia ja muita ihmisiä ja tekee tästä maasta astetta lähemmän sitä mitä peto haluaa - olen siis rasisti ja vihapuhuja ja suvaitsematon, ja siksi minua saa haukkua miksi haluaa ja minut voi julistaa henkisen väkivallan tekijäksi.

Minä ainakin näen että nämä suvaitsevaiset "suvaitsemattomia suvaitsemattomat" ovat uhreja - saatanan vaikutuksen uhreja. Heitä ei pidä tuomita henkilöinä, mutta heille tulisi julistaa totuutta Jeesuksesta. Jeesus ei nimittäin suvainnut syntiä, mutta rakasti syntisiä.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Väkivalta

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Katson TV:stä aika laajalla otteella. Tosi-tv:tä en, tökki jo niiden mainoksetkin, samoin ohjelmat,jotka ns. julkkis vetoisia. Elokuvissa tykkään myös käydä. Aikuisten "satujahan" nämä ovat.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Väkivalta

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Jos puhutaan väkivallasta yleensä ja sen kohdistuksesta, niin olen pannut merkille että yhä useammin surkutellaan viattomien eläinten puolesta sydämensä järkytyksestä ja suojellaan niitä vaikka väkivalloin kanssaihmistä kohtaan. Ihmiset käyvät toistensa kimppuun melkeen tappaakseen toisensa vain jonkin luontokappaleen vuoksi, eikä tunneta pienintäkään lähimmäisenrakkautta, päin vastoin.
Aivan sama koskee esimerkiksi oikeuslaitosta. Laittomasta hirvenkaadosta saa kovemman tuomion kuin ihmisen päälleajosta kuolemantuottamuksena.
Salome1972

Re: Väkivalta

Viesti Kirjoittaja Salome1972 »

Mielenkiintoisia kommentteja. Annoitte paljon ajattelemisen aihetta.
Itse pyrin nykyään karttamaan television katselua; välillä vähän huonolla menestyksellä. Niin kuin tiedätte, olen monesta asiasta "aralla tunnolla" ja tämä väkivallan runsas tulva tv:stä (siihen liittyy myös muuta vastenmielistä, huumeita ja huoraamista yms.) on saanut minut ajattelemaan, haluanko ruokkia itseäni moisella saastalla. Eihän se voi olla jättämättä jälkiään? Avaan tätä nyt, jos osaan. Jos leffan juonessa on mm. kaltoinkohdeltu päähenkilö, joka sitten kostaa pahantekijälleen rankalla väkivallalla, huomaan itsessäni eläytymistä, jota en normaalisti hyväksy ollenkaan. Tavallaan "kannustan" henkilöä tässä koston suorittamisessa ja jollain tavalla "nautin" kun ns. oikeus tapahtuu, joskus mitä raaimmalla tavalla.
- Yritän repäistä silmän päästäni, joka viettelee minua - jos ymmärrätte mitä tarkoitan. ;)

Vuorisaarnassa Jeesus osoittaa, ettei ihminen koskaan pysty noudattamaan lakia. Meillä oli kerran työpaikalla keskustelu siitä millaiset ihmiset ovat väkivaltaisia ja pystyvät tappamaan toisia. Arvaatte varmaan, että olin vähemmistössä ajatellessani, että jokaisella ihmisellä on taipumus pahaan ja vihassaan kykenee murhaamaan. Ihminen on paha. Vain Jumala voi muuttaa ihmisen luonnon.

Olen Ollin kanssa täydellisesti samaa mieltä suvaitsemattomuudesta, joka kohdistuu ns. suvaitsemattomiin. Todella vähässä ajassa maailma on muuttunut niin ällöttävän suvaitsevaiseksi kaikkea sairasta ja pahaakin kohtaan, mutta jos uskot niin kuin raamattu opettaa, olet melkein lainsuojaton - ja kohta varmaan ihan konkreettisestikin. Niin kuin Jarmo sanoi, eläimetkin ovat useasti paremmassa asemassa.

Olen itse joutunut väkivallan kohteeksi kahdella tavalla.(En halua niistä kertoa enempää.) Varsinaista henkeä uhkaavaa väkivaltaa en ole kokenut. Nyt kun terroristit ovat ihan missä vaan, täytyy olla valmis siihenkin, että henkeä uhataan. Jos se tapahtuu siksi, että olen uskossa Jeesukseen, rukoilen todella, että olisin uskollinen kuolemaan asti!
Salome1972

Re: Väkivalta

Viesti Kirjoittaja Salome1972 »

Olen nyt jämähtänyt tähän aiheeseen. Antakaa anteeksi. :D

Löysin Jesajan kirjasta jakeet, jotka avautuivat ihan uudella tavalla.
Luku 33:
15. Joka vanhurskaudessa vaeltaa ja puhuu sitä, mikä oikein on,
joka halveksii väärää voittoa,
jonka käsi torjuu lahjukset luotaan,
joka TUKKII KORVANSA KUULEMASTA VERITÖITÄ
ja SULKEE SILMÄNSÄ NÄKEMÄSTÄ PAHAA,
16. hän on asuva kukkuloilla,
kalliolinnat ovat hänen turvansa;
hänelle annetaan hänen leipänsä,
eikä vesi häneltä ehdy.

Elämme uudessa liitossa, mutta Herra on sama eilen tänään ja iankaikkisesti. Vahvistaa omaa päätöstäni.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Väkivalta

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Arvaan Salome1972 mitä tarkoitat. Henkistä ja fyysistä. Ymmärrän hyvin sinua mikäli arvaan oikein. Mä olen kokenut samaa lapsena mutta kun täytin 13 vuotta, niin annoin isäpuolelle turpiin ja heitin sen ulos mun huoneesta. Sitten se meni mun 5v pikkubroidin kimppuun, niin annoin uudelleen sille pataan. Siihen loppui meidän perheessä fyysinen väkivalta mutta se jatkui siitä henkisenä, kuten ennenkin. Ei sellainen lapsuus tee muuta kuin hulluja penikoita, joksi itsenikin laskin siinä vaiheessa. Onneksi urheilu vei voiton, muuten olisin joku jengiläinen ja kaikkea sellaista, alkoholisoitunut väkivaltaveikko.

Sitten vartija- ja portsariaikoina tutustuin lähemmin aiheeseen väkivalta ja aloin ymmärtää mistä se kumpuaa ja miten sen uhkaa voi käsitellä. Väkivallan käyttäjä ei itse koskaan tajua että sen takana on suuria ihmisen ulkopuolisia voimia, samoin kuin sitten meillä jotka olemme Jumalan omia.

Minun oma isä oli henkisen väkivallan mestari. Hän jos oli riivaajien vallassa, niin sen tajusi heti aamusta kun oltiin samassa työpaikassa ainkoinaan, hänen omassa firmassa, että nyt joku itkee ennen kuin on ruokkis ja niin aina myös tapahtui. Tiesin sen siitä että kun hän soittaa omassa työhuoneessaan klassista, niinku täysillä volyymillä, niin silloin hän on pahuuden vallassa ja sitä sieti oikeesti varoa. Sitten kun se sai jonkun itkemään, niin sitten hän muuttui kuin yö päiväksi ja oli loppupäivän oikea isä aurinkoinen, juttu vitsit lensi solkenaan. Eikä enää soinut klassinen musiikki.

Paholaisella on monia keinoja koska näitä henkiolentoja on paljon, joilla on erilaisia viritelmiä riivattujensa varalle. Joskus joudumme mekin olemaan tulilinjalla mutta tiedän etten koskaan tule niiden hyväksikäytetyksi. Siitä pitää henki sisälläni huolen. Olen kokonaan Jeesuksen oma, enkä salli kenekään muun majailla sisälläni. Kiusata saa ja voi mutta sisälle ei ole mitään asiaa!
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Väkivalta

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

No tässähän se sitten tuli ku tilauksesta:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artik ... le/6025888
Viikko sitten Loviisassa murhatun naisen läheiset toivovat, että kukkien ja adressien sijasta uhria muistettaisiin lahjoituksella poliisikoiratyön hyväksi.

Ei voi ku ihmetellä, että poliisikoirakin on ihmisen arvoinen.
Salome1972

Re: Väkivalta

Viesti Kirjoittaja Salome1972 »

Mikä mielestänne on pahinta väkivaltaa?
olli

Re: Väkivalta

Viesti Kirjoittaja olli »

Hmmm... asiaa mietittyäni sanoisin peräti että henkinen väkivalta, alistaminen.
Samuli

Re: Väkivalta

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Kumpi on helpompi antaa anteeksi? Oon samoilla linjoilla Ollin kaa.
Salome1972

Re: Väkivalta

Viesti Kirjoittaja Salome1972 »

Niin, henkinen väkivalta on kamalaa, varsinkin jos joutuu kokemaan sitä vuosikaudet, joskus jopa vuosikymmeniä.
Mielestäni kuitenkin kaikkein kamalinta väkivaltaa on lapsen hyväksikäyttö ja sen jälkeen lapsen syyllistäminen siitä. Kamalaa on joutua hakatuksi tai raiskatuksi, mutta pahimmat haavat jättää juuri lapsena koettu vääryys. Tämä on aihe josta on äärimmäisen vaikea puhua.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Väkivalta

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Insesti ja raiskaus , orjuus, raaka ja julma fyysinen väkivalta.

Sääliksi myös käy, kun televisiosta tulee dokumentteja naisten "ympärileikkauksesta", ilman mitään puudutusta. Myös pojille tehtävät ympärileikaukset, ilman puudutusta, VANHEMMALLA IÄLLÄ tehtävät, en tarkotita 8 päivän ikäisiä.

Ja, koulukiusaaminen on jättänyt monen ihmisen elämään PYSYVÄT JÄLJET. Nämäkiusaamisen vaikutukset ovat tehneet monen lapsen koulunkäynnni ja opiskelun "kauhun ja pelon paikaksi". Tämä sitten näkyy myöhemmässä elämässä koulutuksen puutteena, vajavuutena, työttömyytenä ja sitten myös perheettömänä elämiseen. Itseluottamuksen syntyminen on tehty tyhjäksi jo lapsuus- tai nuoruusiässä.

Koulukiusaaminen on ongelma, jonka jäljet näkyvät pitkään, joillakin läpi elämän.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Samuli

Re: Väkivalta

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Jep fyysinen ja henkinen väkivalta puolustuskyvytöntä kohtaa on vielä jotain, jota ei suurimmalta osin maailmakaan hyväksy.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Väkivalta

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Tässä törmäsin lehdessä artikkeliin, joka toisaalta yllätti, toisaalta ei yllättänyt:
Suomen kaksi väkivaltaisinta aluetta: Kainuu ja Ahvenanmaa.
Kittilä pitää paikkakuntien ykköstilaa olemalla yksinään väkivaltatilaston kärjessä. Helsinki on vasta sijalla 13
Kaikkein lungeinta ja säyseintä väkeä on yllätyksellsisesti Pohjanmaalla!

http://www.etlehti.fi/artikkeli/rahat/a ... -vakivalta
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Väkivalta

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

No nyt tätä asiaa käsitellään jo Euroopan ja maailmankin tasolla. Toki ollaan kaukana Afrikan maiden väkivallasta, mutta itse olen aina tiennyt että Suomi on väkivallan kärkimaita.
http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art- ... 57514.html
Kirjoitin tuossa jo aiemmin siitä kuinka väkivallanteot meillä Suomessa osataan peittää juuri tilastoja vääristämällä. Suomi taitaa olla tilastojen vääristelyn maailmanmestari, jopa Pohjoiskoreaa pahempi, nimittäin kukaan ei Pohjoiskoreassa edes väitä niiden pitävän paikkansa. Meillä taas sinisilmin väitetään työttömyyslukuja, valtionvelkaa, maahanmuuttoa, oikeusjärjestelmää, väkivaltaa ja ties mitä vielä muutakin. Varmaan kaikkea mahdollista!
Suomen väitetään olevan rauhallinen maa, jos mitataan sitä vankien tuomioissa. No eihän se ole väkivaltamittari alkuunkaan. Ei tuomiolla voi vertailla ketään, koska meillä tuoimiot ovat niin minimaalisia. Väkivaltaa voi verrata vain yhdellä tavalla:
1. Rikosilmoitusten määrä
2. Ilmoitusten määrä suhteessa asukaslukuun
3. tutkintaan menneiden rikosten määrä suhteessa viranomaisten määrään
Vasta näiden yhtälö saa aikaan luotettavia tuloksia.
Katson7

Re: Väkivalta

Viesti Kirjoittaja Katson7 »

Jumala tuli murheelliseksi kun ihmisten ajatukset olivat kaiken aikaa vain pahat ja maa tuli täyteen väkivältaa. Mua yks narkkari stiletillä puukotti jalkaan niin että jäi pysyvä vaurio tästä on jo 10 vuotta en pysty juoksemaan sillä. Muutama viikko sitten kun mulla oli juomakausi yhden viikon aikana koin kaksi Jumalan varoitusta. olin vr asemalla siihen tuli yks mies pullon kans ja pyysin hörppyä. se sano että oli päässyt putkasta. no se tonki siinä tavaroitaan ja sit sano mis mun kukkaro on. no mä en hiprakas sit osannu sanoo varovasti sanoin et en mä ole sun huoltaja pidä huoli omista tavaraoista. se tyyppi räjähti ja rupes huutaan et nyt saat turpaan ja kunnolla. nyt mennään aseman ulkopuolelle niin saat siellä kuonoon. yhes tuhannesosasekunnissa mä sieppasin oman laukkuni ja kävelin pois. onneks ei lähteny perään. no sit muutama päivä myöhemmin olin joskus keskiyöllä menos kotio ja mulla oli juhlaateriana makkaraperunat ketsupilla pahvilautasella siinä humalas sitä söin. istuin bussipysäkillä . siinä oli muitakin ihmisiä ja siinä oli yks tyyppi joka sanoi et mä olen ollu vankilas 6 vuotta. se rupes raivoon jollekin nuoremmalle kaverille ja se lähti pakoon ja tyyppi juoksi sen peräs mut luovutti sitten. se palas takas ja sit se tuli siihen mua lähelle ja yhtäkkiä potkas oikealla jalalla niin lujaa kun ikinä pysty sen ruokalautasen mun naamani edestä niin että se lensi pitkin katuaja. mä olin vähän hämmästynyt et mitä täs nyt oikein tapahtu kun jäi kädet vaan pystyyn. sit yks tumma mies sano et miks sä teit ton kaverille kun se ei mitään sulle ole tehnyt. no se potkasija tuli halaan mua ja sano et anteeks. mä sanoin et saat anteeks mäkin oon ollu katkera.ehkäpä Jumala jotenkin senkin kautta puhu sille en tiedä sit kun seuraavana päivänä selvisin humalasta Jumala sanoi minulle että jos et lopeta tota tolkotonta juomista otan varjelukseni pois.se mies oli niin sekaisin että oli senteistä kiinni että mulla ei mennyt hampaat kurkkuun. se pysäytti mut. olen myös huomannut kuinka ainakin minun kaupungissani ihmiset ovat ihan sekaisin jo keskellä päivää.
Sinettisormus

Re: Väkivalta

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Aivan, Jumala hyvinkin toi tuossa miehessä sinulle, itsesi, eteesi, jota voit sitten peilata "minuuteesi."
Vastaa Viestiin