Muualta siirrettyä syntiin ja syntisyyteen liittyen

Osion aiheena on synti ja sen suhde ihmiseen
Vieras

Re: Kymmenen käskyä

Viesti Kirjoittaja Vieras »

täs jarmolta juttu aiheeseen ja tääkin itseasiassa kuluu syntiin ja syntisyyteen minun mielestä...
27.1.2008

Lihasydän ja kivisydän - käskyt voivat olla jopa kevyet kantaa...

Ei mene adventistin päähän sitten millään tämä kaava. Ei sitten millään... Juttelin tänään jo aiemmin tuossa mainituksi tulleen adventistin, Tiinan kanssa jälleen adventisteille pakkomielteeksi käyneistä käskyistä, jotka ovat koko Raamatun A ja O.

Jos kysyy, että ohittaako Jeesus kumminkin nuo käskyt, he suuttuvat, koska edes vertaan asiaa Häneen ja kääntävät asiat sillä hetkellä toisinpäin, kunnes taas kaikki puheet todistavat ihan toista.

Adventisti on niin kyllästetty noilla käskyillään, etteivät he näe kokonaisuutta ja kun näin sanoo, he tietysti kieltävät ja haukkuvat itseni, etten edes lue raamattua rukoillen Pyhän Hengen johdatusta. Ei minun tarvitse pyytää Pyhän Hengen johdatusta kuin niissä tilanteissa, kuin erityisesti sitä haluan. Ei isäkään, joka vahtii leikkikentällä lastaan, jätä lasta huomiotta, ellei tämä jatkuvasti olisi sitä pyytämässä.

Tänään kaikki lähti siitä liikkeelle, että jälleen minua huomautettiin, kun teen töitä lauantaina, eli en pyhitä sapattia ja sunnuntaina pidän silti tuplaliksaa, että minun kuuluisi pitää lauantaina tuplaliksa, jos kerran teen töitä lauantaina. Sanoin, että no jos minä noin ajattelen, minun kuuluisi tehdä lauantaina ilmaiseksi töitä. Sanoin, että tuo lauantain pyhittäminen on adventisteille se kaikkein oleellisin asia, että tappaakin voi, kunhan pitää ja pyhittää lauantain lepopäivän.

Suurin piirtein juuri noin isänikin mm. ajattelee, niin ei ole ihme jos moni muukin. No joo, se oli kuin bensaa olisi heittänyt tuleen. Sanoin lopuksi suhteellisen suoraan, etten ota kymmentä käskyä sydämeeni painolastiksi, vaan mittaan käskyillä syntisyytäni ja tunnustan syntini. Vastaus tulee heti: "Raamatussahan Jeesuskin sanoo, että pidä käskyt ja Usko niin pelastut".

Tämä on se mihin adventisti vetoaa, eikä tajua millään, ettei käskyjä kukaan voi "pitää".

Eli tuo lause on tyhmään kysymykseen ns. tyhmä vastaus. Joku kysyi neuvoa Jeesukselta, miten pelastua ja Jeesus kertoi karun totuuden. Sana "pitää", merkitseekin tässä jotain ihan muuta ja siinä Pyhä Henki taas sen avaa. Käskyjen pitäminen, tai pitämättä jättäminen eivät tarkoita niiden hylkäämistä.

En halua betonista kivisydäntä, joka on raskas kantaa ympäri erämaata, koska Jeesus Kristus on sydämessäni, eikä se ole enää niin raskas.

Kun Mooses aikoinaan tuli alas vuorelta ensimmäisen kerran käskyt mukanaan, hän kantoi niitä yhdellä kädellä. Näin lukee alkutekstissä. Israelin kansa ei ollut edes ehtinyt tutustua käskyihin, kun ne olivat jo rikottu, palvomalla kultaista vasikkaa. Heprean kielisissä alkuteksteissä lukee, että kun Mooses huomasi mitä oli tapahtunut, hän kaappasi käskyt molempiin käsiinsä, syliin... Huomaatko?

Hän kantoi Jumalan ITSENSÄ kirjoittamia käskyjä kevyesti yhdessä kädessään vuorelta alas, vaikka oli ollut nälissään syömättä ja juomatta. Ne olivat silloin helpot kantaa, kunnes synti tuli todistukseksi, jolloin Jumala otti taulujen kirjaimet pois ja niistä tuli pelkät kiviset raskaat taulut.

Kun Mooses näki käsissään tyhjät kivitaulut, hän vimmoissaan heitti ne maahan pirstaleiksi. Mooses palasi vuorelle ja Jumala laittoi Mooseksen itse kirjoittamaan käskyt uusille raskaille kivisille tauluille. Nämä taulut ovat todisteena siitä, ettei Israel koskaan tule täyttämään noita käskyjä.

Ne laitettiin todistamaan Israelin syntisyyttä Liiton Arkkiin, jota Israel kantoi mukanaan pitkin matkaa, päivittäin uhraten rikostensa takia.

Lopuksi tuli Jeesus Kristus, joka nuo käskyt lopulta piti, eikä niitä enää tarvittu, mikäli Uskoo Jeesukseen Kristukseen.

Siksi monen käskyjen noudattajan, on vaikeaa hyväksyä se tosiasia, että kun Jeesus asuu sydämessä, käskyt eivät enää ole taakka. Mutta silti tulee syytös: "miksi sitten teet syntiä?"

Siihen voin vastata taas samalla tavalla kuin edellisessä jutussani: "Minä Uskon Jeesukseen Kristukseen ja toinen nimeni on synti, mutta ensimmäinen nimeni on Jarmo. Jumalan Armo, Jeesuksessa Kristuksessa ja siinä aion pelastua".

En tahdo ihmisille pahaa, vaan hyvää. En halua loukata ketään, vaan haluaisin ettei kukaan muukaan loukkaisi toistaan.

Minä noudatan yhtä ainoaa käskyä ja se on Rakkauden käsky.

Sitä noudatan niin hyvin kuin vain voin ja turvaudun joka päivä Jeesukseen Kristukseen ja vain Häntä minä palvelen ja Häntä Ylistän Herranani ja Vapahtajanani.

Repikää muut siitä, jos haluatte olla synnittömiä, täydellisiä ja näette minun syntini, jotka ovatkin suuri kasa.

Tosin minä en niitä kanna mukanani. Kun minulla on Jeesus sydämessäni, Hän myös kertoo siellä jatkuvasti, mikä on oikein ja mikä väärin. Ei minun tarvitse niitä lukea kivitauluista.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kymmenen käskyä

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Onhan se kaikenkaikkiaan jännä homma että Jeesus on niin voimakas vedenjakaja! Juuri tässä keskustelussa me voimme nähdä sen vedenjakajan kärjen, sen kaikkein terävimmän syrjän, joka jakaa väkeä kahteen osaan.
Mutta tässäkin "synnitön" syyttäjä on se joka jakautuu hiuksen hienosti vasemmalle ja syytetty armahdettu oikealle, jos ymmärrätte mitä tällä pohjimmillani tarkoitan.
Vieras

Re: Kymmenen käskyä

Viesti Kirjoittaja Vieras »

-jarmo- kirjoitti:Onhan se kaikenkaikkiaan jännä homma että Jeesus on niin voimakas vedenjakaja! Juuri tässä keskustelussa me voimme nähdä sen vedenjakajan kärjen, sen kaikkein terävimmän syrjän, joka jakaa väkeä kahteen osaan.
Mutta tässäkin "synnitön" syyttäjä on se joka jakautuu hiuksen hienosti vasemmalle ja syytetty armahdettu oikealle, jos ymmärrätte mitä tällä pohjimmillani tarkoitan.
kyllä mä ainakin ymmärrän...

tämä juttu sopii myös minun ieletä tähän keskusteluun hyvin... ;) :mrgreen:
12.3.2008

Tuomaksen kanssa saunassa tuli väittely ja melkeinpä riita aiheesta syntisyys

Tämä on kaava jonka Tuomas piirsi minulle juuri ennen saunaan menoa, josta käy ilmi ihmisen suhde Jeesukseen. Aivan loistava kaavio aiheesta, jonka jälkeen saunassa aloin puhua siitä, kuinka suuri ero on lammaslauman eri jäsenillä.

Toiset lampaat ovat vanhoja ja väsyneitä, toiset nuoria ja innokkaita, joka ei tarkoita sitä että vanha lammas olisi penseä.

Tämä keskustelu johti aasinsiltaan, synnin tiedostaminen ja asemamme syntisyydestämme suhteessa puhtauteemme tai likaisuuteemme.

Aluksi Tuomas ei halunnut uskoa kun sanoin, että teet syntiä jopa satakin kertaa päivässä, jota et näe itse. Tuomas suivaantui, kun en sanonut esimerkkiä.

Enhän minä halua kenenkään syntejä tuijotella joten en aluksi halunnut puhua. Mutta lopulta sanoin, että esimerkiksi, koska Tuomas polttaa tupakkaa, hän ei ole siksikään nähnyt syntisyyttään esimerkiksi siinä asiassa, vaan väittää kiven kovaan, ettei ole tehnyt edes viime päivinäkään syntiä, vaikka tupakointi koskettaa suoraan "älä tapa" itseäsi käskyä.

Ei Tuomas rukka nähnyt sitä, vaan haki heti tukea siitä ettei tupakanapolttoa kielletä Raamatussa. No ei tietenkään kielletä ja etsin heti saman synnin itsestäni, koska olen ylipainoinen, enkä aina edes välitä siitä, joten syyllistyn samaan syntiin itsekin syömällä epäterveellisesti.

Tuhoamme siis Jumalan Pyhän Hengen temppeliä molemmat ja sillä siisti. Tuomas sanoi heti perään puolustukseksi ettei tiedostamaton synti ole syntiä, vaan tahallinen.

Sanoin että et kai luule ettet tiennyt tupakoinnin vaarantavan terveyttä vaikka se lukee askin kyljessä ja sama pätee minuun. Minäkin tiesin tasan tarkkaan epäterveelliset lihapiirakat ja rasvat.

Tämä keskustelu johti pelkästään kinaan, jossa minä yritin korostaa syntisyyttäni ja Tuomas korosti puhtauttaan Jeesuksessa.

Periaatteessa sama asia, mutta ajattelin että kirjoitan aiheesta ja piirrän kaavan ja kuvan. Nuo kuvat puhuvat usein paremmin. Saatte itse vetää johtopäätöksen asiasta kumpaa haluat itse olla.

En lähde tätä sen koommin karsimaan tai parsimaan... kuvan lauserakenne kertoo varmaan asenteen.

En tarkoita että sinun kuuluu korottaa tai korostaa syntisyyttäsi muille, eikä ainakaan synnittömyyttäsi tai varsinkaan pelastusvarmuuttasi.

Tunnusta mieluummin syntisyytesi ennen kaikkea itsellesi ja Jeesukselle juuri tuolla tavalla kuin vasemmalla oleva lapsi tekee. Tässä olen ja tässä näet kuinka vähään kykenen omin avuin.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kymmenen käskyä

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Tätä kuvaa varmaan tarkoitit:
Kuva
Vieras

Re: Kymmenen käskyä

Viesti Kirjoittaja Vieras »

joo...

en vieläkään oikein osaa käyttää tätä mutta kyl tän pikuhiljaa oppii...

en oo ikinä ollu tietokoneitteenkaa kovin hyvä kyl nytten perus jutut osaa...
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kymmenen käskyä

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Tähän yllä olevaan kuvaan on hyvä sijoittaa Mooseksen sauva, jonka nokassa on käärme!

Tuo käärme on se jota meidän tulee tuijottaa. Se on peilikuvamme "te kyykäärmeen sikiöt" jossa näkyy meidän syntyisyytemme. Me helposti katsomme itseämme ohi tuon sauvan, synnittömänä, koska Jeesus on meidät jo kirkastanut. Silti se ei mene niin, kuten yllä jo kuvailin Tuomaksen ja minun saunareissulla. Jo pelkästään kaikki mitä syömme tai juomme, on jollain tavalla syntiä, ennemmin tai myöhemmin joka tapauksessa. Jos onnistummekin jossain toisessa, me emme kukaan onnistu kolmannessa ja jälleen joudumme nöyrtymään Raamatun tässä kohtaa hyvin armottomiin totuuden sanoihin, jos olet rikkonut yhdenkin käskyn, olet rikkonut ne kaikki, joten yks lysti miten hyvin kilvoittelet, vain pääasia että kunhan kilvoittelet ja katsot herkeämättä sinun omaa käärmettäsi, peilikuvaasi välimiehessäsi, Jeesuksen sauvassa. Silloin ei pääse käärme puremaan synnittömyytesi valheellisen illuusion, eli tekojen ylpeytesi tähden.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kymmenen käskyä

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Vieras kirjoitti:en vieläkään oikein osaa käyttää tätä mutta kyl tän pikuhiljaa oppii...
Ei opi oppimalla, ennenku rekkaat ittes. Vasta sitten tulee kuvankäyttöoikeudet ja työkaluvalikko. Siihenkin piti mennä vielä joku päivä, koska uudet käyttäjät saavat jonkun koeaika karenssin, ettei heti ole täysiä oikeuksia, joita vanhat palstalaiset käyttävät, siis pysyvät käyttämään.
olli

Muualta siirrettyä syntiin ja syntisyyteen liittyen

Viesti Kirjoittaja olli »

Aiheen nimi on huono, mutta jos joku keksii paremman niin ehdotuksia otetaan vastaan.
olli

Re: Muualta siirrettyä syntiin ja syntisyyteen liittyen

Viesti Kirjoittaja olli »

Vieras... saanko taas muistuttaa että se oma kommentointi ? Kerropa nyt omin sanoin miten ja miksi lainaamasi kohdat sopivat aiheeseen synti ja syyllisyys ?
olli

Re: Muualta siirrettyä syntiin ja syntisyyteen liittyen

Viesti Kirjoittaja olli »

Perustelen poistoja seuraavasti: Ketju on yleinen syntiin ja syyllisyyteen liittyvä ketju, eikä pohdiskeluja yhden yksittäisen ihmisen tilanteesta.
Vastaa Viestiin