Käänteinen vuorisaarna

Osion aiheena on synti ja sen suhde ihmiseen
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1212
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Käänteinen vuorisaarna

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Tuolta toiselta uskispalstalta bongasin Sandian hyvän ja raadollisen kirjoituksen käänteisestä vuorisaarnasta - siitä miten se meidän elämässä saattaa hyvin usein näyttäytyä. Varsinkin jos emme ole tehneet todellista uskonratkaisua.

Huom. ymmärräthän tekstiä lukiessasi että sitä ei tässä muodossa ole tarkoitettu ohjeeksi.

Ihminen juoksee hengellisen köyhyyden kokemusta pakoon ja sitä kautta jää oppimatta Herralta. Murheellisuus tukehdutetaan monin tavoin, se unohdetaan alkoholin, lääkkeiden, huumeiden avulla tai muuten elämällä siten, että etsitään epätoivoisesti kokemuksia mitkä peittäisivät murheen ja surun tunteet. Tai yksinkertaisesti puudutetaan, tapetaan oma tunne-elämä: kun ei tunne mitään, ei tunne murhettakaan. Hiljaisuus on heikkoutta tai muuten hävettävää nynnymäisyyttä. Ei ole aikaa ruveta tunnistamaan hengellistä nälkää, ei muutenkaan ole kiva kokea tyhjyyttä, joten se täytetään jollain, mikä saa ihmisen kokemaan itsensä rikkaaksi ja kylläiseksi.

Jos osoitan laupeutta minua loukanneelle, tulen kynnysmatoksi. Sitä on vältettävä. Jos muutankin kelkkani riita-asiassa enkä pidä puoliani millä hinnalla hyvänsä, ihmiset ajattelevat, että olen heikko enkä osaa pitää puoliani. Sitäpaitsi olen oikeassa, ja tuo toinen on se, jonka kuuluisi muuttua. Eli en hyväksy Raamatun ajatusta tässä asiassa.

Otan liian suuren riskin, jos tunnustan Jeesuksen avoimesti. Ihmiset katsoisi minua omituisesti. Ja olisi kauhea jos ne ajattelisi, että oon joku kumman lahkolainen tai ahdasmielinen. Voisin jopa menettää työpaikkani. Ei siitä olisi kellekään mitään hyötyä.
Enkä muutenkaan viitti pitää sellaista ääntä uskostani.

Kyllä Jumalan VT laki on todella tiukka, todennäköisesti ei ole täysin sovellettavissa nykyaikaan. Pidän enemmän sellaisesta Jeesuksesta joka hyväksyy enemmän. Ei uskontoa voida nähdä sellaisena, etteikö se muuntuisi ihmisen kehityksen myötä. Sehän jarruttaisi kehitystä.
Sitä paitsi uskonnollisissa yhteisöissäkin minua jo katsottaisiin kummallisesti, jos otan Raamatun kirjaimellisesti.

Jeesuksen puheet vihasta on tosi mustavalkoista ajattelua. Onhan minulla oikeus vihaan, eikä kukaan lue minun ajatuksiani kuitenkaan. Ja vihassa tulee sanottua mitä tahansa. Ihmiset on joskus täysin idiootteja. Toisista tulee jopa mieleen, että miksiköhän niiden on annettu syntyä. Maailma olisi parempi ilman niitä.
On tullut sanottua vähän sitä sun tätä joskus mutta en kyllä viitti lähteä sanojani perumaan. Hävettäisi ja eikä se varmaan muutenkaan menisi hyvin.

Ei kai nyt kukaan voi sentään mua mun ajatuksista tuomita?? Olen kunniallinen ihminen, enkä tekisi huorin oikeassa elämässä kuitenkaan. Jotain rajaa näille Jeesuksen opetuksille. Eihän ihminen tarpeilleen mitään voi.
Jos oon jo kuitenkin eronnut, niin parempihan se olisi löytää uusi puoliso eikä kärvistellä yksinään. Kerranhan tässä vain eletään ja minulla on oikeus rakkauteen ja onnellisuuteen.

(En osaa kirjoittaa mitään vannomisesta)

Kyllä pahaa vastaan pitää taistella. Ei ole mun syy jos joku tekee jotain ja alan vihaamaan tätä henkilöä. Ei ole mitään järkeä että mun pitäisi rukoilla sellaisen ihmisen puolesta, paitsi että hän saisi sen mitä ansaitsee kaikesta mistä mitä on minulle tehnyt.

Almujen antaminen liian näkyvästi ei ole minulle ongelma koskapa en anna kenelläkään mitään.
Mutta jos antaisin, niin kyllä ainakin verovähennyksiin sen laitan. Siksi annan vain kohteisiin mistä saan virallisen kuitin ja mikä hyväksytään verovähennyksiin.

Sama paastoamisen suhteen. Tietty facebookissa voin mainita jos satun sellaista tekemään, on kiva saada tykkäyksiä.

Tykkään tavaroistani. Ne ovat osa identiteettiäni.

Elämä on jatkuvaa huolehtimista. Jos minä en huolehdi, eihään kukaan huolehdi puolestani. Niin se menee. Kun yksi huoli menee, toinen tulee ja hiertää uniani ja aiheuttaa stressiä päivisin. Ei sille mitään voi.
Ihmiset ovat tosi ärsyttäviä. Ja epäaitoja. Sekä uskovat että ei uskovat.

Kerran avauduin eräälle ihmiselle. Muut varoittivat minua tuosta henkilöstä, pelkäsivät, että haavoittuisin. Halusin kertoa tälle kaiken itsestäni. Sillä seurauksella, että se ihminen käytti kaikkea sitä minua vastaan ja repi minut palasiksi. Nyt en kyllä ikinä luota keneenkään.

En jaksa uskoa, että Jumalalta anominen toimii. Olen yrittänyt eikä hän kuunnellut minua. Tosi vaikea uskoa että Jumala olisi hyvä ja että hänen hyvyytensä mitenkään kohdistuisi minuun.

Uskoontulo on kummallista. Jotenkin se on ihmisyyttä vastaan, kun niin yksin pitää tehdä se valinta. Pelottaa, että tulen jotenkin kummalliseksi ja ihmiset ei enää tykkää minusta.
Mistä minä voisin tunnistaa väärät profeetat. Kaikki ovat toinen toistaan uskottavampia. Ei ihminen osaa sellaista tietää kuka on Herrasta kuka ei.

Näillä se on mentävä. En tiedä miten lopussa käy , mutta muutakaan en osaa.

Tuosta vannomiskohdasta tuli itselle mieleen seuraavaa, tähän samaan henkeen:
Kyllähän ihminen voi vannoa. Sehän lisää uskottavuutta kun lupaat Pyhän Kirjan kautta jotain. Tai isäsi tai vaimosi. Ihmiset ei muutenkaan muista pikku lupauksia myöhemmin. Sehän on vain sellaista joojoo mä hoidan kun kerkiän mantraa. Monenlaista tulee kyllä ihmisille luvattua ja sitten niiden kanssa on helisemässä. Täytyy yrittää näyttää kiireiseltä.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
jsj
Viestit: 427
Liittynyt: 22 Elo 2021, 21:14

Re: Käänteinen vuorisaarna

Viesti Kirjoittaja jsj »

Mielenkiintoinen idea ja teksti!
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1212
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Käänteinen vuorisaarna

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Juu, jaoin myös osaksi siksi että ei me ihmiset liikaa tutkita itseämme. Jumalakin joutuu välillä näyttämään kohdat, missä pitäisi parantaa. Itse ainakin voin nostaa käden pystyyn tuossa ihmiisiin luottamisen kanssa.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Vastaa Viestiin