Anteeksi antamisesta ja saamisesta

Osion aiheena on synti ja sen suhde ihmiseen
Maaret

Anteeksi antamisesta ja saamisesta

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Suuri ihmetykssen aiheeni on seuraava.

Kun joku saarnaa anteeksi antamisesta niin hän aina korostaa että on annettava (=pakko) anteeksi jos haluaa vapaaksi katkeruudesta. Tämä on siis yksinäinen ja yksipuolinen teko. Anna anteeksi.piste.

Seuraavaksi kun puhutaan samassa saarnassa että voit tulla pelastukseen ja saada anteeksi KUN TUNNUSTA syntisi ja rikoksesi. Tässä kohtaa ei sanotakaan että Jumala vaan tuosta vaan antaa anteeksi.

Täytyykö siis ihmisen olla parempi kuin Jumala? Yksipuolisesti vaan ANNETTAVA anteeksi?
Maaret

Re: Anteeksi antamisesta ja saamisesta

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Toiselta kannalta samaa, eli Raamatun kohdat kertoo jokaisessa tilanteessa syyllisen katuvan , anovan , pyytävän...

Matt 19
Niin hänen kanssapalvelijansa lankesi maahan ja pyysi häntä sanoen: 'Ole pitkämielinen minua kohtaan, niin minä maksan sinulle'.
30 Mutta hän ei tahtonut, vaan meni ja heitti hänet vankeuteen, kunnes hän maksaisi velkansa.

Kanssapalvelija PYYSI ... ja toinen ei armahtanut.

Nykyään kaltoinkohdellut kanssapalvelijat asetetaan vain pakon ja vaatimuksen eteen : anna anteeksi vaikka kukaan ei koskaan tunnusta tehneensä sinulle mitään väärää.

Jos halutaan opettaa ikuista nöyrtymistä niin sen toki voisi tehdä muiden Raamatunkohtien avulla kuin näiden jotka kertovat ihan muusta.
Tai sitten vaan opetetaan että kaikille Jumala antaa anteeksi vaikka eivät koskaan mitään tunnusta eivätkä pyydä anteeksi. Näin oltaisiin yhtenevät vaatimustensa kanssa sorrettujen ja halveksittujen kohdalla.

Tiedän ettei tätä näkökulmaa hyväksytä koska näin on aina opetettu ja näin tullaan aina opettamaan mutta tulipahan nyt taas mieleen kun jotenkin on muotia tämä vertausten yhdistäminen ihan vääriin yhteyksiin.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4764
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Anteeksi antamisesta ja saamisesta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mun mielestä tää on aika yksiselitteinen asia:

6:14 Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
6:15 mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.

Matt. 6
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Maaret

Re: Anteeksi antamisesta ja saamisesta

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Eli vertausten tilanteesta ei tarvitse välittää?

Miksi Jumala sitten vaatii että ensin tunnustetaan rikos ennen kuin saa anteeksi mutta ihmiseltä vaaditaan siis vaaditaan, että antaa vaan anteeksi?

En siis tässä tarkoita ettei tulisi annella anteeksi vaikka aina ja joka paikassa vaan ihmettelen sitä opetusten vaatimusta, vaatimusta!
Miksi opettaja , saarnaaja vaatii mutta uhri ei saa vaatia? Uhrin pitää aina alistua? Minusta tämä ei ole kristillistä vaan psykologiaa ja suvakismia, terrorismin hyväksymisen sukua eli samaa mitä vaikka ministeritkin koko ajan tekee. Uskovien opettajat ovat siis samanlaisia kuin ministerit eivät mitenkään erilaisen "uskovia" hyväntekijöitä.

Tällaisilla saarnaajilla ei ole armoa uhrille vaan rikkojalle vaikka muualla opetetaan "älkää tehkö mitään vahinkoa veljelle".
Eli kaikki muut kohdat voidaan kumota tuon yhden kohdan takia? Se ei ole myöskään siinä mielessä inhimillistä, että jotain seikkoja otettaisiin huomioon vaan tuomio on aina sama. Riippumatta mitä on rikottu tai vaikka murhattu. Uhrin pitää antaa anteeksi vaikka Jumala ei antaisikaan vaan tuomitsisi murhaajan kadotukseen. Hieman ristiriitaista.

Tällainen on maallinenkin laki Suomessa, murhaaja saa armon mutta uhri ei.
Maaret

Re: Anteeksi antamisesta ja saamisesta

Viesti Kirjoittaja Maaret »

En toki kuuntele tällaisia saarnaajia enää heidän armottomuutensa takia koska lukevat vain lakia uhrille.

Mutta jotenkin säälin niitä uhreja joita näin tuomitaan ja armahdetaan heidän riistäjiään tai sortajiaan.

Kerran kun eräs tyttö kadulla tivasi minulta "miksi Jumala antaa anteeksi raiskaajalle vaikka se on tehnyt NIIN raa`an teon?" Yritin selittää ettei Jumala automaattisesta anna anteeksi vaan täytyy katua. Mutta tytön mielestä silti rikos oli liian suuri. EN kyennyt häntä auttamaan tuskassaan. Nykyään kun muistelen sitä tilannetta koen hieman syyllisyyttä että selitin yhtä kylmästi kuin minulle aina saarnoissa selitetään....

Ja yritän opetella päinvastoin ajattelemaan että oikeudenmukainen Jumala on luvannut tuhota pahuuden ja tuomita murhaajat vaikka suvakit heitä puolustaakin pahan lisäämiseksi.
Toivotaan että kaiken pahuuden hyväksymisen takia ei sentään hirveän moni tyttö joudu raiskatuksi kun yhä lisää murhaajia ja terroristeja eurooppaan kuljetetaan.

Tämän liitän tähän koska koen suoran yhteyden sen kanssa että uskovat hyväksyy (alunperin hyväksyivät ENSIN opetuksissaan) pahuuden armahtamisen ja sen seurauksena nyt poliitikotkin tekee sitä samaa.
Maaret

Re: Anteeksi antamisesta ja saamisesta

Viesti Kirjoittaja Maaret »

No, ei se mitään. Minun mielestäni on jakeiden valintaa jättää noteeraamatta viereinen luku, jossa toinen anoo armoa kanssapalvelijaltaan eikä saa ja tässä yhteydessä vetää ainoaksi laiksi tuo kohta jossa se jätetään mainitsematta. mutta tämä jakeiden valitseminen sopii nimenomaan siihen oppiin ettei haluta noteerata kärsijää eikä uhria.

Tästä on itse asiassa hyvä esimerkki kun terroristien saapumista Suomeen puolusteltiin laupiaan samarialaisen tarinalla!
Vaikka uhri oli hakattu ja häntä haavoilla olevaa hoidettiin niin Suomeen tuodaan nimenomaan hakkaajat ja tappajat ja raiskaajat. Eli ne, jotka ryöstivät sen laupiaan samarialaisen hoitaman UHRIN. Uhrit jätettiin sinne sodan keskelle kuten itse nuo miehet jättivät vaimonsa ja lapsensa.

En siis hyväksy tällaista julmaa uhrin hylkäämistä yhden jakeen turvin vaikka kuinka saarnaisitte siitä TV7ssa tai UskoTVssä.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Anteeksi antamisesta ja saamisesta

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Ketju siirretty Raamattu-osiosta tänne.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Maaret

Re: Anteeksi antamisesta ja saamisesta

Viesti Kirjoittaja Maaret »

ahaa eli ei koske Raamatun tulkintaa kuten jakeiden mielivaltaista siteeraamista omiin tarkoitusperiin liittyen?

kyse ketjussani kun ei ole synnistä tai syntisyydestä vaan Raamatun käyttämisestä vaatimusten perusteena.

Tämä on siis sensuuria mutta niinhän on tuo uhrin syyllistäminenkin. Jos ei tässä tehdä parannusta niin turha on odottaa minkään ministeriön luopuvan sananvapauden tai muunkaan vapauden riiston suhteen parannuksen teosta.
Uskovat syyllistää uhrin mutta ministerit tekee vain samaa joten jotkut mielenosoitukset Räsäsen puolesta on turhia.
Viimeksi muokannut Maaret, 05 Elo 2021, 12:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Anteeksi antamisesta ja saamisesta

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Maaret! Oleko huomannut kuinka lähes JOKAISESSA kirjoituksessasi tuomitsen jonkun tai jonkin ?
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Maaret

Re: Anteeksi antamisesta ja saamisesta

Viesti Kirjoittaja Maaret »

AOAOAOAOAO kirjoitti: 05 Elo 2021, 12:38 Maaret! Oleko huomannut kuinka lähes JOKAISESSA kirjoituksessasi tuomitsen jonkun tai jonkin ?
Olen huomannut mutta ymmärrättekö edes mitä kirjoitan? En siis saa puolustaa uhreja? En saa kritisoida väärää opetusta? Olen menettänyt sananvapauden ja totuuden puolustamisen vapauden ja siksi teidän mielenosoitukset Räsäsen sananvapaudesta ovat myös turhia? Miksi tuon yhtäläisyyden näkeminen on niin vaikeaa?

Teet samaa kuin ne jotka kieltää Räsästä kertomasta että homous on syntiä. Minä en saa kertoa että uhrin hylkääminen ja häneltä suoritusten vaatiminen , SIIS SUUREMPIEN SUORITUSTEN kuin edes Jumalalta vaaditte , on väärin.

Sitä paitsi tuomitseehan ne saarnaajatkin sen uhrin!! Saarnaajat tuomitsee uhrin! Tämä lause on jotenkin kauhean vaikea ymmärtää. Siihen vain heitetään yksi jae erossa tilanteesta.

Lopetan heti kun sanot että saarnaaja siis pastori srkssa SAA TUOMITA , mutta minä en.
Ja sanot että uhrin saa tuomita ja hylätä yhden jakeen perusteella. Sitten lopetan.

Senhän jälkeen ymmärrän että teillä on määrättynä tämä oppi. ja väitteeni ovat turhia niin lopetan.
Viimeksi muokannut Maaret, 05 Elo 2021, 12:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Anteeksi antamisesta ja saamisesta

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Foorumin säännöistä lainattua ;

Luku 4. 4 § Loukkaava, pahennusta herättävä ja sopimaton materiaali
Pahennusta tai sopimattomia mielleyhtymiä herättävän sekä loukkaavan materiaalin julkaisu on kielletty palstan kaikissa osissa. Kaikki sellainen materiaali, joka saattaa antaa satunnaiselle vierailijalle oleellisesti väärän kuvan palstasta on kielletty. Tällaista materiaalia saattaa olla muttei rajoitu totalitarismin ja ääri-ideologioiden ihailu, kannatus tai tukeminen. Kiellettyjä ovat myös yksilöitä tai ryhmiä vastaan suunnatut törkeät ja halventavat loukkaussanat.

Luku 4. 6 § Kunnian loukkaaminen
Loukkaaminen käyttäen loukkaussanoja, valheellisia henkilöön kohdistuvia hyökkäyksiä tai vihjauksia on kielletty mutta totuuden puhuminen on sallittua. Kuitenkin tämä "valheellinen henkilöön kohdistuva" on niin veteen piirretty viiva että palstan ylläpito pidättää oikeuden puuttua näihin riitapuoliin katsomallaan tavalla.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Maaret

Re: Anteeksi antamisesta ja saamisesta

Viesti Kirjoittaja Maaret »

AOAOAOAOAO kirjoitti: 05 Elo 2021, 12:47 Foorumin säännöistä lainattua ;

Luku 4. 4 § Loukkaava, pahennusta herättävä ja sopimaton materiaali
Pahennusta tai sopimattomia mielleyhtymiä herättävän sekä loukkaavan materiaalin julkaisu on kielletty palstan kaikissa osissa. Kaikki sellainen materiaali, joka saattaa antaa satunnaiselle vierailijalle oleellisesti väärän kuvan palstasta on kielletty. Tällaista materiaalia saattaa olla muttei rajoitu totalitarismin ja ääri-ideologioiden ihailu, kannatus tai tukeminen. Kiellettyjä ovat myös yksilöitä tai ryhmiä vastaan suunnatut törkeät ja halventavat loukkaussanat.

Luku 4. 6 § Kunnian loukkaaminen
Loukkaaminen käyttäen loukkaussanoja, valheellisia henkilöön kohdistuvia hyökkäyksiä tai vihjauksia on kielletty mutta totuuden puhuminen on sallittua. Kuitenkin tämä "valheellinen henkilöön kohdistuva" on niin veteen piirretty viiva että palstan ylläpito pidättää oikeuden puuttua näihin riitapuoliin katsomallaan tavalla.
niin ? Siiten tulee vain sanoa missä rikoin noita kohtia ellei Raamatun jakeesta keskustelu ole tuon säännön rikkomista.
Maaret

Re: Anteeksi antamisesta ja saamisesta

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Uhrille seurakunnassa saa sanoa "et saa anteeksi jos et anna anteeksi". kuulostaako luokkaamiselta?

Saman saarnan lopussa sama henkilö sanoo (se voi kuunnella videolta jos ei usko) "kun tunnustat rikoksesi Jumalalle niin sitten saat anteeksi".
Eli kyseinen puhuja juuri viime sunnuntaina sanoi näin. Uhrin piti antaa vaan anteeksi mutta Jumala ei anna ilman että rikkonut tunnustaa.

MIKSI ? Ihmiseltä vaaditaan siis enemmän kuin Jumalalta joka on suurempi.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Anteeksi antamisesta ja saamisesta

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Maaret ! Laitoin foorumin säännöistä otteen, jotta huomaisit että LOUKKAAVIEN sanojen käyttö on säännöissä selvästi KIELLETTY !

Maaret ! Sinä säännöllisesti tuomitset ihmisiä viesteissäsi, niin uskovia kuin uskomattomia, kukaan ei ole sinun kirjoissasi hyvä.

Sinä olet käyttänyt usein ihmisistä termejä, joita en ala luettelemaan, jotka ovat näitä loukkaussanoja.

Olen tästä sinulle yhden ainoan kerran sanonut, mutta olisi kyllä pitänyt puuttua asiaan jo paljon aiemmin. Siimaa siis on annettu.

Muistutan vielä, että erään aiemman adminin/valvojan aikana sinun kirjoituksiisi olisi puututtu paljon voimakkaammin.

Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Maaret

Re: Anteeksi antamisesta ja saamisesta

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Joo mutta olisi armollista jos armollisuus tunnetaan niin mainita se kohta ajoissa eikä vihjailla jälkikäteen ilman näyttöä että olen tehnyt jossain kohti väärin. Eli sana "suvakki" lienee väärin? Minun siis pitää arvailla mitkä termit on kielletty?

Mutta jos nyt vaan otettaisiin käyttöön tämä kritisoimani opetus ja antaisitte minulle anteeksi kuten vaaditte uhreja antamaan anteeksi?
Vai oliko se niin että vain uhrien täytyy noudattaa tätäkin jaetta? Eihän minun tämän jakeen perusteella edes tarvitse luopua teoistani vaan te vaan annatte anteeksi.

Nämä aiheet menee riidaksi pelkästään seen takia ettei kommentoida itse asiaa vaan kirjoitusmuotoa.

Mutta kuten sanoin, jos oppinne on se että uhri aina alistuu yhden jakeen käskyn mukaan niin lopetan heti aiheesta väittelyn. Minä olen sanonut monta kertaa etten väittele aiheesta jos vastapuoli on päättäväinen omassa mielipiteessään. Siksi en enää edes väittele tuosta koronastakaan tai rokotteesta, ihmiset ovat päätöksensä tehneet.

Minä vain otin tämän jakeen esiin koska siitä taas saarnattiin viime viikonloppuna. Ja tuo räikeys tuli ilmi kun sen sanoi yksi ja sama ihminen yhdessä ja samassa puheessaan. Eli se on kuitenkin yleinen RAAMATUN opetus jota käytetään mutta sen pitäisi sitten olla molemmin puolista eikä vain pahuuden armahtamista vaan myös uhrin armahtamista. Kaikkien armahtamista. Kaikkien.
Maaret

Re: Anteeksi antamisesta ja saamisesta

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Käytän sanaa terroristi esim niistä jotka etelä euroopassa sytyttelee maastopaloja tahallaan. Se paljastettiin uutisen aivan lopussa varovasti ettei kukaan liikaa huomaisi vaikka itse sen arvasin koska olen vuosikymmeniä seurannut terroristien tapaa toimia. mutta tästä on loukkaavaa puhua koska se loukkaa ihmisten murhaajia, tiedän.
Tämä siis selostuksena kun oletin tuon sanan olevan loukkaus?
Maaret

Re: Anteeksi antamisesta ja saamisesta

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Ainoa mitä löydän tuolta myönnettävää on että puhun liian realistisesti uutisten todellisuudesta.
Jos käytän jotain mielestänne yliampuvia termejä niin ne ei ole iskulauseita tai mielipiteitä vaan oikeita kokemuksia.
Kerrotaanhan täällä näkyjä vaikka käärmeistä Suomen yllä, eli jos joku kokee että se käärme ohjaa oikeasti kaikkea pahuutta jota joutuu kokemaan kun on tekemisissä viranomaisten kanssa niin se ei ole "paha mielipide" vaan oikea kokemus.

Toisaalta onhan se ymmärrettävää että toisten kokemukset eivät toisille merkitse mitään kuten muinoin pidettiin loppuun palaneita luulotautisina mutta nyt samat oireet kelpaa yleisen kauhistelun aiheeksi koronan yhteydessä.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4764
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Anteeksi antamisesta ja saamisesta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Sä hermoilet nyt Maaret aivan syyttä suotta, ei anteeksi antaminen tarkoita kenellekään lisänöyryytystä. Mä ymmärrän tuon laittamani Raamatunkohdan niin, että jos olet anteeksiantamaton niin olet sidottu, jos annat anteeksi niin olet vapautettu. Jumala jakaa oikeutta, eivät ihmiset. Älä siis nyt ainakaan tahaltesi ymmärrä tätä väärin, koska silloin se on juuri tuota reuhaamista, mistä AO puhuu.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Maaret

Re: Anteeksi antamisesta ja saamisesta

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Eero kirjoitti: 05 Elo 2021, 14:52 Sä hermoilet nyt Maaret aivan syyttä suotta, ei anteeksi antaminen tarkoita kenellekään lisänöyryytystä. Mä ymmärrän tuon laittamani Raamatunkohdan niin, että jos olet anteeksiantamaton niin olet sidottu, jos annat anteeksi niin olet vapautettu. Jumala jakaa oikeutta, eivät ihmiset. Älä siis nyt ainakaan tahaltesi ymmärrä tätä väärin, koska silloin se on juuri tuota reuhaamista, mistä AO puhuu.
Ok no hyvä kun selitit ettei ongelmani ole sanat vaan hermoilu 😁 ei saa hermoilla 🥶

No en kuitenkaan hyväksy yksipuolisia vaatimuksia eikä se johdu jostain nöyryytyksen pelosta, sitä on tullut nieltyä jo yli 50 vuotta ja ymmärrän myös tuon sidottuna olon mutta olisi mukava jos joku lukija ymmärtäisi myös lauseeni : vaaditte uhrilta enemmän kuin Jumalalta. Pointti on siis vaatimus, joka on armon vastakohta.

Ja olen edelleen sitä mieltä että apua ei tule kansalle joka tuomitsee uhrit ja armahtaa rikolliset, riippumatta onko tekijänä uskova tai uskoton. Uskovat vain ovat tietonsa/ymmärryksensä kanssa suuremmassa vastuussa jos armahtavat terroristeja mutta eivät heidän uhrejaan, eduskunnassa tai ministeriöissä.

Joten se siitä.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4764
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Anteeksi antamisesta ja saamisesta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kyllä mä ymmärrän hyvin mitä sä tarkotat, jos joku ihminen vaatii toista ihmistä yksipuoleisesti tekemään jotain, niin ei se taida silloin olla uskoon perustuvaa, vaan siinä halutaan vaan hallita ihmisiä.

Sitähän maailman historia on täynnä ja noista kumpuavat kaikki lahkolaisuudet ja muu mitä voi varmaan sanoa uskonnollisuudeksi. Jumalallehan me ollaan ”velkaa”, ei ihmisille ja Hän pyytää että anna anteeksi eli käytännössä rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.

Jumala on oikeellinen ja hyvä, ihmiset ovat lähtökohtaisesti toisiaan kohtaan pahoja, jollei Kristus ole päässyt heidän sydämeensä vaikuttamaan ja silti se on elämän mittainen prosessi.

Jos joku nyt antaa jollekin anteeksi jotakin, niin eihän se muuta vääryyttä hyväksi, eikä tee tehtyä tekemättömäksi, mutta silloin vastuu siirtyy Jumalalle. En mä tiedä onko tämä ”oikein” ajateltu, mutta näin mä jotenkin ajattelen.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Vastaa Viestiin