ENSIMMÄINEN SYNTI ! Missä ja milloin se tehtiin ?

Osion aiheena on synti ja sen suhde ihmiseen
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

ENSIMMÄINEN SYNTI ! Missä ja milloin se tehtiin ?

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Teen uuden ketjun tähän osioon koskien syntiinlakeamusta.

Jes.14:12-12 Kuinka olet taivaalta pudonnut, sinä kointähti, aamuruskon poika! Kuinka olet maahan syösty, sinä kansojen kukistaja! Sinä sanoit sydämessäsi: 'Minä nousen taivaaseen, korkeammalle Jumalan tähtiä minä istuimeni korotan ja istun ilmestysvuorelle, pohjimmaiseen Pohjolaan.

Luuk.10:18 Silloin Hän sanoi heille: Minä näin saatanan lankeavan taivaasta niinkuin salaman.

Hes.28:12-16 Ihmislapsi, viritä itkuvirsi Tyyron kuninkaasta ja sano hänelle: Näin sanoo Herra, Herra: Sinä olet sopusuhtaisuuden sinetti, täynnä viisautta, täydellinen kauneudessa.

Eedenissä, Jumalan puutarhassa, sinä olit. Peitteenäsi olivat kaikkinaiset kalliit kivet; karneolia, topaasia ja jaspista, krysoliittia, onyksia ja berylliä, safiiria, rubiinia ja smaragdia sekä kultaa olivat upotus-ja syvennystyöt sinussa, valmistetut sinä päivänä, jona sinut luotiin.

Sinä olit kerubi, laajalti suojaavainen, ja minä asetin sinut pyhälle vuorelle; sinä olit jumal'olento ja käyskentelit säihkyväin kivien keskellä. Nuhteeton sinä olit vaellukseltasi siitä päivästä, jona sinut luotiin, siihen saakka, kunnes sinussa löydettiin vääryys.

Suuressa kaupankäynnissäsi tuli sydämesi täyteen väkivaltaa, ja sinä teit syntiä. Niin Minä karkoitin sinut häväistynä Jumalan vuorelta ja hävitin sinut, suojaava kerubi, pois säihkyväin kivien keskeltä.

Missä ?

Missä tehtiin ENSIMMÄINEN synti ? Taivaassa,vai maan päällä ? Milloin se tehtiin ?


:?: Oliko maailma jo luotu, kun saatana teki syntiä ensimmäisen kerran ?

1.A :?: Tekikö saatana ensimmäisen kerran syntiä Taivaassa, ENNEN maailman luomista ? 1.B :?:...vai,...Taivaassa, kun maailma oli jo luotu ?

2.A :?: Tekikö saatana syntiä ENSIMMÄISEN kerran ollessaan maan päällä, kun maailma oli luotu, mutta ihmistä ei oltu vielä luotu ? ......vai,

2.B :?: Tekikö saatana ENSIMMÄISEN kerran syntiä, maan päällä, sen jälkeen kun ihminen oli jo luotu ?

3. :!: Jos, saatanan ENSIMMÄINEN synti tapahtui kuuden ensimmäisen luomispäivän aikana, niin monesko päivä se oli (1.-6.) ?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4. :?: Miksi näistä ei kerrota Raamatussa enempää/tarkemmin ? Eikö asia ole niin tärkeä, vai onko asia jostain syystä tarkoituksella salattu ?
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: ENSIMMÄINEN SYNTI ! Missä ja milloin se tehtiin ?

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

:?: Tähän liittyy tietenkin se kysymys, luotiinko enkelit ennen maailman luomista, siis ennen näitä päiviä, 1.-6., 1.Mooses 1:ssä mainitut.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: ENSIMMÄINEN SYNTI ! Missä ja milloin se tehtiin ?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tässä varmaan on monta eri näkökulmaa, saatana on henkiolento, joka houkutteli Aatamin ja Eevan syntiin maan päällä. Siitä ja sen vaikutuksista meihin ihmisiin nähden on Jumalan pelastussuunnitelmassa kyse, saatana on jo tuomittu, mutta meillä on vielä mahdollisuus pelastua.

Varmaan osa sun vastausta löytyisi siitä, jos tiedettäisiin milloin Taivas ja Henkimaailma luotiin, mutta se voi silti selittää asiaa huonosti, koska Taivaassa ollaan ajattomuudessa tai sen ajan luonnetta ei meille ole kerrottu tai emme voi sitä ymmärtää. Siksi varmaan stanan syntiinlankeemuksen ajankohtaa ei kerrota tai kerrotaan tavalla, joka ei ole sidoksissa Luomiskertomukseen.

Yksi näkökulma on se, mikä Taivas oikeastaan on? Ainakin se on Jumalan asuinsija ja Paratiisia voisi kutsua ”Taivaaksi Maan Päällä”. Sen ainakin tiedämme, että Jumala ja vihulainen olivat läsnä siellä maan päällä, mutta olivatko he henkiolentoja vai (jonkinlaisessa) ruumiissa? Aatami ja Eeva tietenkin olivat fyysisessä ruumiissa, koska heidät oli sinne Jumala maan tomusta luonut.

Mitä sä itse oot mieltä näistä sun kysymyksistä?
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: ENSIMMÄINEN SYNTI ! Missä ja milloin se tehtiin ?

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Eero kirjoitti: 03 Tammi 2021, 21:00 Mitä sä itse oot mieltä näistä sun kysymyksistä?
1.Moos.1. on ehkä kaikkein vaikein selitettävä luku Raamatusta.

Ajattelin aloituksen jälkeen, taas, että tuon 1.luvun selittämisessä olisi suuri hyöty hebreankielen taidosta.

Tarkoitus myös herättää pohdintaa lukijoissa.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: ENSIMMÄINEN SYNTI ! Missä ja milloin se tehtiin ?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Jep, alkuperäiskieli varmasti selittää parhaiten, mutta kyllä mä uskon että Jumala on säädellyt sanaansa niin että meidänkin käännökset selittävät asiat niin pitkälle kuin meidän on tarvetta ymmärtää.

Yksi näkökulma tuli velä mieleen tähän liittyen, saatanastahan sanotaan Ilmestyskirjassa ”alasheiton” yhteydessä, että se on siellä yöt ja päivät syyttänyt veljiä eli uskovaisia varmaankin. Sitten ainakin Jobin aikaan se on vielä voinut mennä vapaasti maan ja Taivaan väliä.

Onkohan mahdollista, että stana on itse asiassa potkaistu pois varsinaisesta Taivaasta, jonnekin maan päälle, mutta ei pinnalle vielä, koska sitä kutsutaan ”ilmavallan hallitsijaksi” ja sieltä käsin tekee tihutöitään?

Ef. 2:2 ”joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,”

No, tää nyt vaan pohdintaa.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: ENSIMMÄINEN SYNTI ! Missä ja milloin se tehtiin ?

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Missähän viimeinen; tämä on siis aivan vakava kysymys? Löytyykö esim. Ilmestyskirjasta? Lankeavatko ihmiset tuhatvuotisen valtakunnan aikana tai lopussa? Vihulainenhan päästetään irti lopun jälkeen.

Voiko Jeesuksen syntymäm yhteyteen laittaa kysymyksen kuka teki "viimeisen" (*) synnin ennen Jeesuksen syntymää, aikana tai jälkeen?

(*) Viimeinen siinä mielessä, että heti kun Jeesus oli syntynyt, niin siitä hetkestä sovitus tuli maailmaan ja tietenkin syntien sovittaminen tapahtui ristillä.

Ennen, aikana ja jälkeen liittyen myös ristinsovitustyöhon/ristiinnaulitsemiseen? Tekikö Jeesusta pilkannut ryöväri viimeisenä synnin pilkatessaan?

Toinen ryöväri oli ensimmäinen, joka pääsi taivastielle. Kuka lienee ollut toinen? Heti ei tule mieleen, jos asiaa oli edes mainittu.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: ENSIMMÄINEN SYNTI ! Missä ja milloin se tehtiin ?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Hyviä kysymyksiä, onkohan niin että synnin tekeminen jatkuu siellä kadotuksessa sitten loputtomiin, ilman Jumalan suomaa mahdollisuutta enää tehdä parannusta. Eikä ole enää ruumista, joka saisi synnistä tyydytystä, näin on muistaakseni palstallakin asiaa kuvailtu. Ollaan lopullisessa erossa Jumalasta. No tää ei kyllä vastaa sun kysynyksiin mitenkään.

Se tuli vielä mieleen, että on itse asiassa Armollista, että saadaan olla täällä maan päällä ajassa. Enkelit on jo valintansa tehneet, enkä ole ainakaan kuullut että Raamatussa puhuttaisiin henkimaailman mahdollisuudesta katumukseen ja parannuksentekoon. He joko ovat Jumalan puolella tai sitten vastaan. Että on Armollista että meillä vielä on aikaa.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: ENSIMMÄINEN SYNTI ! Missä ja milloin se tehtiin ?

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

1.Moos.1:4 Ja Jumala näki, että valkeus oli hyvä; ja Jumala erotti valkeuden pimeydestä.

Valkeus oli HYVÄ. Kun Valkeus on Hyvä, onko siis pimeys paha ?

Ja, jos pimeys oli/on paha, niin onko tuo jae 4 kronologisesti "oikeassa" paikassa ? Vai, vain tarkoitus kuvata näiden kahden eroa ("laadullista", tai jopa persoonallista ?), ilman että tätä tapahtumaa olisi tarkoitus sijoittaa mihinkään aikajanalle ?

1.Moos.1:3 Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus". Ja valkeus tuli. ---> Siis, valkeus "tuli", tai ilmestyi, paikalle, nähtäville. Ei niin, että Valkeus olisi tullut vasta nyt olevaksi, vaan nähtäväksi. Sillä Valkeushan on Itse Jumala, Jumalan näkyvä Hahmo, olomuoto, olemus. Hänhän on aina ollut, mutta tuossa kohtaa kuvataan Hänet Valkeutena "tulleeksi", tai" ilmestyneeksi".

Jakeesta 4. voi äkkiä saada sellaisen käsityksen siis että pimeys ja valkeus olisivat olleet "yhtä/yhdessä", ennen kuin Jumala "erotti" ne/heidät ikään kuin toisistaan.

Mutta, pimeyshän on jo mainittu jakeessa 2. ; Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä. Kuin myös mainittiin Henki, Joka oli jo olemassa.

Joh.1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. 1.Moos.1:1 Alussa loi Jumala taivaan ja maan.

Raamatun 4 ensimmäistä jaetta on kuin esipuhe, jossa mainitaan Jumalan luoneen kaiken.

1.Moos.1:2 mainitaan maa olevan jo luotu. Siellä ei ollut mitään tuossa vaiheessa, meri, eli "syvyys", joka peitti koko planeetan. Ei ollut valoa, koska "Valkeus" ei ollut vielä ilmestynyt, "tullut".

1.Moos.1:5 Ja Jumala kutsui Valkeuden päiväksi, ja pimeyden hän kutsui yöksi. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, ensimmäinen päivä. ---> tässä Jumala "antaa nimen", päivä, Valkeudelle, Joka on siis Hyvä. ( päivän lapset vs. piemeyden lapset).

Oli siis "pilkkopimeää".

Sana, pimeys, mainitaan mm. 2.Moos.10:22-23 Ja Mooses ojensi kätensä taivasta kohti, ja koko Egyptin maahan tuli synkeä pimeys kolmeksi päiväksi. Ei kukaan voinut nähdä toistansa, eikä kukaan voinut liikkua paikaltansa kolmeen päivään. Mutta kaikilla israelilaisilla oli valoisata asuinpaikoissansa

JOS, JOS ,"pimeys" halutaan nähdä esikuvana pahasta, saatanasta, silloin saatana olisi luotu ensimmäisenä päivänä.

Mutta, voidaan ajatella muitakin päiviä sopivaksi saatanan luomiselle.

Sillä paratiisissa oli hyvän- ja pahantiedonpuu, josta ei saanut syödä. Tuossa puussa oli jotakin joka tappoi. Jumala loi kaikki siementä tuottavat kasvit 1.Moos.1:11-12 kolmantena päivänä ;

"maa tuotti vihantaa, ruohoja, jotka tekivät siementä lajiensa mukaan, ja puita, jotka lajiensa mukaan kantoivat hedelmää, jossa niiden siemen oli. Ja Jumala näki, että se oli hyvä."

Jeesus puhui vertauksen puista, ettei hyvä puu voi tuottaa huonoa hedelmää eikä huono puu voi tuottaa hyvää hedelmää. Kaikki puut luotiin kolmantena päivä.Raamatun symboliikassa ihmisiä toisinaan kuvataan "puina".

Daniel selittää kuningas Nebukadnessarin unta, jossa Kuningas on kuvattuna korkeana puuna, Dan.4:1-37.

---> JOS, JOS, myös hyvän- ja pahantiedon puu luotiin muiden puiden kanssa samana päivänä, eli kolmantena,niin voidaan ajatella että se olisi saatanan luomisen ajankohta. Itse en pidä tätä päivää todennäköisimpänä vaihtoehtona.

4.päivänä Jumala loi kaikki merieläimet ja linnut. Saaatanan symboleina Raamatussa on merihirviö Leviatan, Job 3:8. Leviatan on mainittu 6 kertaa VT:ssa.

Jes.27:1 saatanasta puhutaan näillä kuvilla ; Sinä päivänä Herra kostaa kovalla, suurella ja väkevällä miekallansa Leviatanille, kiitävälle käärmeelle, ja Leviatanille, kiemurtelevalle käärmeelle, ja tappaa lohikäärmeen, joka on meressä.

Samoin saatanaa kuvataan näillä eläimillä/olennoilla ;

Jes.14:29 ja sen hedelmä on lentävä käärme.
Jes.30:6 halki naarasleijonan ja jalopeuran maan, kyykäärmeen ja lentävän käärmeen maan

Ja, jostakin "lentävästä" puhuu myös Sakarjan profetia Sak.5:1-3 Minä nostin jälleen silmäni, ja katso: oli lentävä kirjakäärö. Ja hän sanoi minulle: "Mitä sinä näet?" Minä vastasin: "Minä näen lentävän kirjakäärön, kahtakymmentä kyynärää pitkän ja kymmentä kyynärää leveän". Hän sanoi minulle: "Tämä on kirous, joka käy yli kaiken maan. Sillä tämän kirouksen mukaisesti siitä puhdistetaan pois jokainen varas, ja jokainen vannoskelija puhdistetaan siitä pois.

----> 1.Moos.3:14 Ja Herra Jumala sanoi käärmeelle: "Koska tämän teit, kirottu ole sinä kaikkien karjaeläinten ja kaikkien metsän eläinten joukossa. Vatsallasi sinun pitää käymän ja tomua syömän koko elinaikasi.

Koska lentävät eläimet että merieläimet luotiin viidentenä päivänä, voidaan ajatella, että myös saatana olisi luotu tuolloin. Tosin itse en pidä tätäkään päivää todennäköisenä.

Kuudentena päivänä luotiin kaikki ns. maaeläimet sekä ihminen.

Matt.25:32 Ja Hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja Hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista. Ja Hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.

Matt.25:41 Sitten Hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.

Tämän esikuvan mukaan, kirotut, vuohet, luotiin kuudentena päivänä, niin voidaan ajatella, että myös saatana olisi luotu samana päivänä. En pidä tätäkään päivää todennäköisenä.

---------------------------------------

Tämä pitkähkö alustus sen takia, että ensin pitää selvittää milloin saatana oli olemassa, että voitaisiin sen jälkeen pohtia milloin se lankesi.

Nostan näitä asioita kaikkien pohdittavaksi.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: ENSIMMÄINEN SYNTI ! Missä ja milloin se tehtiin ?

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Pyydän, pysytään otsikon aiheessa, sillä asia ei ole helppo ja yksinkertainen selvittää, tai ymmärtää. Tai sitten se on helppo käsittää sekä ymmärtää. Jumalasta, ja Hänen Sanastaanhan on lopulta tässäkin kysymys. :)

Pysytään siis otsikon aiheessa. Muille aiheille voi avata omat ketjunsa. :geek:
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: ENSIMMÄINEN SYNTI ! Missä ja milloin se tehtiin ?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Hyvää pohdintaa mun mielestä, ainakin pari asiaa tuli mieleen: alunperinhän saatana oli Lucifer eli Valon tuoja eli ei häntä luotu pahaksi, vaan hän lankesi, mutta edelleenkin hän tekeytyy niin kun hän olisi tämä valo. Mutta me tiedämme että maailman valo on Kristus. Muu maailma erehtyy luulemaan Luciferia hyväksi ja siihen osittain perustuu hänen eksytyksensö. Tämä siis ajatuksena tuosta mitä kirjoitit Luomiskertoksen alusta eli en näkisi sitä niin, että saatana luotiin pimeydeksi, vaan hänet luotiin Valontuojaksi.

Sitten Hyvän ja pahan tiedon puusta, ei siinä mun mielestä itsessään mitään tappavaa ole, vaan se on nimensä mukaisesti hyvän ja pahan tiedon puu. ”Tappavuus” tulee siitä, että Jumala kielsi Aatamia ja Eevaa syömään siitä eli jos he söisivät, he kapinoisivat Jumalaa vastaan. Aatami ja Eeva eivät tienneet mitä synti on ja siihen perustuu myös saatanan harhautus ”sanoiko Jumala todellakin...”. Eeva söi ja Aatami perässä ja heidän silmänsä avautuivat näkevään hyvän ja pahan, mutta samalla he myös tekivät syntiä eli rikkoivat Jumalaa vastaan ja kuolema tuli heidän osakseen. Ei minkään tappavan syömisen kautta, vaan synnin kautta.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: ENSIMMÄINEN SYNTI ! Missä ja milloin se tehtiin ?

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

2.Piet.2:4 Sillä ei Jumala säästänyt enkeleitä, jotka syntiä tekivät, vaan syöksi heidät syvyyteen, pimeyden kuiluihin, ja hylkäsi heidät tuomiota varten säilytettäviksi.

Juud.1:6 ja että hän ne enkelit, jotka eivät säilyttäneet valta-asemaansa, vaan jättivät oman asumuksensa, pani pimeyteen iankaikkisissa kahleissa säilytettäviksi suuren päivän tuomioon;

Ilm.12:7 Ja syttyi sota taivaassa: Miikael ja hänen enkelinsä sotivat lohikäärmettä vastaan; ja lohikäärme ja hänen enkelinsä sotivat,
12:8 mutta eivät voittaneet, eikä heillä enää ollut sijaa taivaassa.
12:9 Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa.

12:10 Ja minä kuulin suuren äänen taivaassa sanovan: "Nyt on tullut pelastus ja voima ja meidän Jumalamme valtakunta ja hänen Voideltunsa valta, sillä meidän veljiemme syyttäjä, joka yöt ja päivät syytti heitä meidän Jumalamme edessä, on heitetty ulos.

12:11 Ja he ovat voittaneet hänet Karitsan veren kautta ja todistuksensa sanan kautta, eivätkä ole henkeänsä rakastaneet, vaan olleet alttiit kuolemaan asti.
12:12 Sentähden riemuitkaa, taivaat, ja te, jotka niissä asutte! Voi maata ja merta, sillä perkele on astunut alas teidän luoksenne pitäen suurta vihaa, koska hän tietää, että hänellä on vähän aikaa!"

Saatana heitettiin maan päälle kapinansa jälkeen, eli maa oli jo luotu kun saatana lankesi. Vai kuinka :?:

12:10 kertoo saatana syyttäneen meitä Jumalan edessä, eli meitä syytettiin koska olimme langenneet syntiin. Vai kuinka :?:

12:11 mainitsee meidät kaikki uskovat voittajina, Karitsan veren ja Hänen Sanansa ansiosta, kautta.

Tästä saa myös sellaisen käsityksen, että saatana olisi vasta Jeesuksen kuoleman kautta heitetty Taivaasta pois, vaikka asia mainitaan jo 12:8 jakeessa. Onko kysymys saman asian toisto, vai onko Jeesuksen voitto ENSIN tapahtunut Taivaissa, Iankaikkisuudessa, ja vasta sen jälkeen täällä maan päällä, ajassa :?:

Kuvaako tämä Ilmastyskirjan kohta ikään kuin taistelua "kahdella eri rintamalla", vaikka kyseesä on yksi ja sama taistelu :?:

Joh.12:31 Nyt käy tuomio tämän maailman ylitse; nyt tämän maailman ruhtinas pitää heitettämän ulos.


Milloin jakeessa 12:7 mainittu sota alkoi :?: ... Heti saatanan langettua :?: , vai Jeesuksen tultua maan päälle ihmisenä :?: , vai Jeesuksen Kasteen jälkeen :?: , kun saatana tuli koettelemaan kiusauksilla Jeeususta :?:

Ikään kuin saatana olisi tiettyyn pisteeseen saakka ollut kapinoimassa taivaassa, ja sitten Jeesuksen sanoissa Joh.12:31 joissa Hän viittasi tulevaan ristinkuolemaansa,saa käsityksen että saatana "taas" heitetään pihalle, nyt maailmasta, ei siis Taivaasta, vai kuinka :?:

Silti me tiedämme, että saatana on tänäkin päivänä meidän kiusanamme, vielä, mutta ei kauaa enää :)

Paavalin puhui pistimestä, joka hänellä oli lihassaan, oli se pistin mikä tahansa, fyysinen tai hengellinen, ken tietää.

Taas tällaista alustuksen tyyppistä pohjustusta itse alkuperäisiin kysymyksiin.

Milloin saatana, ja muut enkelit lankesivat, ja missä :?:


----> Minusta on nyt aika selvää, että ensimmäinen saatanan rikkomus tapahtui Taivaassa, vaikka Hes.28:13-15 voi saada sen käsityksen,ettäensimmäinen rikkomus olisi tapahtunutkin maan päällä :

" Eedenissä, Jumalan puutarhassa, sinä olit. Peitteenäsi olivat kaikkinaiset kalliit kivet; karneolia, topaasia ja jaspista, krysoliittia, onyksia ja berylliä, safiiria, rubiinia ja smaragdia sekä kultaa olivat upotus-ja syvennystyöt sinussa, valmistetut sinä päivänä, jona sinut luotiin.
Sinä olit kerubi, laajalti suojaavainen, ja minä asetin sinut pyhälle vuorelle; sinä olit jumal'olento ja käyskentelit säihkyväin kivien keskellä.
Nuhteeton sinä olit vaellukseltasi siitä päivästä, jona sinut luotiin, siihen saakka, kunnes sinussa löydettiin vääryys."

Mutta, mutta, mikään ei ole niin epäselvää kuin epäselvä, vai kuinka se meni :?:
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: ENSIMMÄINEN SYNTI ! Missä ja milloin se tehtiin ?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Onko siinä sitten kaksi eri asiaa ja ajankohtaa, Luciferin lankeaminen ja poisto Taivaasta? Ja paljonko näiden tapahtumien välillä olisi aikaa täältä maan päältä mitattuna?

Ainakin saatana oli jo langennut Paratiisissa ollessaan, mutta en tiedä voiko Taivaan luomista rinnastaa maan luomiseen ajallisesti, koska Taivaassa ei ole aikaa. Eli voiko olla, että tämä kaikki on jo tapahtunut Taivaassa ja on samaan aikaan edelleen tapahtunassa. Siis jos miettii mitä Jumala sanoo omasta luonteestaan: oli, on ja on tuleva. Onko siinä Hänen vastauksensa siihen mitä meidän tulisi ajatella ajasta?

Samoin, onko saatana jo heitetty Taivaasta vai onko hän vielä tulossa. Luulisin, että on jo täällä koska on henkiolento, mutta onko tie Taivaaseen tosiaan Jeesuksen voiton myötä estetty vai onko se vasta uskovien saapuminen sinne, mikä ei anna hänelle sijaa? Toisaalta mehän olemme jo ”Taivaankansalaisia”.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: ENSIMMÄINEN SYNTI ! Missä ja milloin se tehtiin ?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Taisit heittää lisäpohdintaa :) Mitä jos Taivas olikin Paratiisissa maan päällä tai osa siitä, koska kummatkin sekä Jumala että stana olivat siellä läsnä? Jumalan Maja meidän keskuudessamme, onko se kuvaus Taivaasta vai itse asiassa Jeesuksesta?
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: ENSIMMÄINEN SYNTI ! Missä ja milloin se tehtiin ?

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Näistä jakeista tulisi käydä ilmi vastaus kysymyksiin.

Lankesi taivaassa ylpeyteen, syytti veljiä, heitettiin taivaasta jo luodulle maapallolle, ensimmäinen synti maan päällä ilmeisesti paratiisissa? En lukitse vastausta.

Hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen, ennen koko luomakuntaa syntynyt. Hänen välityksellään luotiin kaikki, kaikki mitä on taivaissa ja maan päällä, näkyvä ja näkymätön, valtaistuimet, herruudet, kaikki vallat ja voimat. Kaikki on luotu hänen kauttaan ja häntä varten. Hän on ollut olemassa ennen kaikkea muuta, ja hän pitää kaiken koossa. (Kol.1:15-17)

Ilm.
12:7 Ja syttyi sota taivaassa: Miikael ja hänen enkelinsä sotivat lohikäärmettä vastaan; ja lohikäärme ja hänen enkelinsä sotivat,
12:8 mutta eivät voittaneet, eikä heillä enää ollut sijaa taivaassa.
12:9 Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa.
12:10 Ja minä kuulin suuren äänen taivaassa sanovan: "Nyt on tullut pelastus ja voima ja meidän Jumalamme valtakunta ja hänen Voideltunsa valta, sillä meidän veljiemme syyttäjä, joka yöt ja päivät syytti heitä meidän Jumalamme edessä, on heitetty ulos.
12:11 Ja he ovat voittaneet hänet Karitsan veren kautta ja todistuksensa sanan kautta, eivätkä ole henkeänsä rakastaneet, vaan olleet alttiit kuolemaan asti.

Ilm. 12:9 Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa.

Rinnakkaisviitteet
1Moos. 3:1 Mutta käärme oli kavalin kaikista kedon eläimistä, jotka Herra Jumala oli tehnyt; ja se sanoi vaimolle: "Onko Jumala todellakin sanonut: 'Älkää syökö kaikista paratiisin puista'?"
1Moos. 3:4 Niin käärme sanoi vaimolle: "Ette suinkaan kuole;
Sak. 3:1 Ja hän näytti minulle ylimmäisen papin Joosuan seisomassa Herran enkelin edessä ja saatanan seisomassa hänen oikealla puolellaan, häntä syyttämässä.
Sak. 3:2 Ja Herra sanoi saatanalle: "Herra nuhdelkoon sinua, saatana. Nuhdelkoon sinua Herra, joka on valinnut Jerusalemin. Eikö tämä ole kekäle, joka on tulesta temmattu?"
Luuk. 10:18 Silloin hän sanoi heille: "Minä näin saatanan lankeavan taivaasta niinkuin salaman.
Joh. 12:31 Nyt käy tuomio tämän maailman ylitse; nyt tämän maailman ruhtinas pitää heitettämän ulos.
2Kor. 11:3 Mutta minä pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on Kristusta kohtaan.
Ilm. 20:2 Ja hän otti kiinni lohikäärmeen, sen vanhan käärmeen, joka on perkele ja saatana, ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi
Ilm. 20:3 ja heitti hänet syvyyteen ja sulki ja lukitsi sen sinetillä hänen jälkeensä, ettei hän enää kansoja villitsisi, siihen asti kuin ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet; sen jälkeen hänet pitää päästettämän irti vähäksi aikaa.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: ENSIMMÄINEN SYNTI ! Missä ja milloin se tehtiin ?

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Dan.12:8 Ja minä kuulin, mutta en ymmärtänyt, ja minä sanoin: "Herrani, mikä on oleva näitten päätös?

Dan.10:17 Ja kuinka voi herrani palvelija, tällainen kuin minä, puhutella sellaista, kuin minun herrani on? Sillä siitä asti ei minussa ole voimaa, tuskin enää henkeäkään.

Daniel kuului Raamatun viisaiden joukkoon, ja hänkin joutui tunnustamaan, ettei ymmärtänyt joitakin asioita. :roll:

Ehkä Jumala antaa unen tästä asiasta.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: ENSIMMÄINEN SYNTI ! Missä ja milloin se tehtiin ?

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Eero kirjoitti: 04 Tammi 2021, 01:28 Taisit heittää lisäpohdintaa :) Mitä jos Taivas olikin Paratiisissa maan päällä tai osa siitä, koska kummatkin sekä Jumala että stana olivat siellä läsnä? Jumalan Maja meidän keskuudessamme, onko se kuvaus Taivaasta vai itse asiassa Jeesuksesta?
Kyllä Jumalan "Maja" kuvaa Jeesusta.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: ENSIMMÄINEN SYNTI ! Missä ja milloin se tehtiin ?

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Milloin jakeessa 12:7 mainittu sota alkoi :?: ... Heti saatanan langettua :?: , vai Jeesuksen tultua maan päälle ihmisenä :?: , vai Jeesuksen Kasteen jälkeen :?: , kun saatana tuli koettelemaan kiusauksilla Jeeususta

Jeesuksen Ristinsovitustyön jälkeen? Ainakin? Voittivat Karitsan veren kautta?

Heitettiin avaruuden syvyyksiin? Tullevat takaisin lopunaikana?

...koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa

Heitettiin ilmakehästä maanpäälle?
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: ENSIMMÄINEN SYNTI ! Missä ja milloin se tehtiin ?

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Uskon Jeesukseen kirjoitti: 04 Tammi 2021, 01:29 Näistä jakeista tulisi käydä ilmi vastaus kysymyksiin.
Kyllä minulle edelleen on nuo kysymykset osittain auki.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: ENSIMMÄINEN SYNTI ! Missä ja milloin se tehtiin ?

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Vastatkaa siihen kysymykseen, minä päivänä saatana, ja enkelit luotiin :?:

Ja, luotiinko heidät ennen maapallon luomista :?: Vai samana päivänä :?:

Eihän heitä voitu heittää maan päälle ennen kuin maa oli luotu. Vaikka olisivatkin rikkoneet ennen maan luomista.

Menee pieni pääni sekaisin joka kerta kun näitä juttuja alkaa miettimään. :shock:

Tuo Hesekielin 28 luku puhuu saatanan olleen Eedenissä, ENNEN rikkomustaan :!:
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: ENSIMMÄINEN SYNTI ! Missä ja milloin se tehtiin ?

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Rikkoiko saatana siis ensin maan päällä, Eedenissä, ja sen takia heitettiin pois Taivaasta :?:
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Vastaa Viestiin