Tekeekö pelastunut uskova syntiä ?

Osion aiheena on synti ja sen suhde ihmiseen
olli

Tekeekö pelastunut uskova syntiä ?

Viesti Kirjoittaja olli »

On mielenkiintoista lukea Paavalin käsitystä synnin tekemisestä. Toisaalta hän selkeästi ohjeistaa olemaan tekemättä väärin, mutta toisaalta hän julistaa vahvasti sitä ettei hän itse tee sitä, mikä on väärin.
Room 7 kirjoitti:16 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
Paavali puhuu siis synnin hedelmistä. Paavali siis modernein termein "ulkoistaa" synnin tekemisen, eli se on ikäänkuin "alihankintaa". Ulkoistaminen on ehkä väärä termi, kun Paavali kerran sanoo että synti asuu meissä. ;)

Mutta jaakob ottaa asiaan hieman toisenlaisen lähtökohdan:
Jaak 1 kirjoitti:14 Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee;
15 kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman.
Ovatko nämä kaksi siis ristiriidassa keskenään ? Ei suinkaan. Tuo mitä Jaakob toteaa, löytyy myös Paavalin omasta tekstistä:
Room 7:9 kirjoitti: Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
10 ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.
11 Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta.
Mutta eikö Jaakob puhu himosta eikä synnistä ? Miksi siis Jaakobin mukaan himo johtaa syntiin ja Paavalin mukaan synti joka meissä asuu, tekee tekoja joita emme itse haluaisi tehdä ? Eli onko se nyt himo vai synti joka johtaa meitä väärään ?
Room 7:5 kirjoitti: Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,
Jaahas. Siis nytkö syytetään lakia synnin himojen herättämisestä ? No, Paavalihan itse taas sanoo että laki on hyvä, joten mistä oikeasti on kysymys ? Jotta asia ei menisi liian vaikeaksi, Paavali toisaalta toteaa:
Room 7:8 kirjoitti:Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut.
Okei. Siis nyt alkaa selvitä. Meissä siis asuu synti, joka ottaa aiheen käskysanasta... ja huom. käskysanahan on juuri "ÄLÄ" - tässä viitataan kymmenen käskyn tavanomaiseen alkuun: älä sitä, älä tätä. Ja kaikki mikä on kiellettyä, on jotenkin houkuttelevampaa - samoin kuin ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella (mikä muuten on tieteellisesti todistettu juttu, mutta ei siitä enemää tässä).

Koska siis laki antaa synnille perusteen alkaa herätellä himoa eli toisin sanoen ihminen alkaa mietiskellä mitä siellä kielletyllä puolella oikein on, käy helposti aivan samoin kuin Eevallekin kävi: "Ja vaimo näki, että siitä puusta oli hyvä syödä ja että se oli ihana katsella ja suloinen puu antamaan ymmärrystä... ", niin toteutuu se, mitä Paavali sanoi: "synnin voima on laki" !

Sillä ainoa asia mitä tarvitaan saamaan ihminen tekemään syntiä, on antaa ihmiselle säännöt - edes yksi (vrt. Aadam). Vuorisaarnassa Jeesus jo toi sen ilmi, että ei tarvitse välttämättä tappaa toista, pelkät pahat ajatukset riittävät siihen että on jo ylittänyt sen "jonkin" rajan. Pelkästään se himo, jonka laki herättää, johtaa siihen että himo tulee raskaaksi ja synnyttää synnin.

Vaikka siis laki on hyvä, silti laki johtaa siihen että on myös lain rikkomus. Laki herättää himon, joka tulee raskaaksi ja synnyttää synnin. Voi kysyä miksi näin tapahtuu - ja siihen vastaus on tuo alussa lainattu: synti asuu meissä. Miksi Johannes kuitenkin kirjoittaa:
1 Joh 3:9 kirjoitti:Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.
Yllättäen, vastaus kysymykseen löytyy tuon lainauksen lopusta: "sillä hän on Jumalasta syntynyt". Nyt voidaankin kysyä, miksi uudestisyntyminen ratkaisee sen, tekeekö ihminen syntiä vai ei ? ... varsinkin kun kerran kokemuksesta tiedämme että monet pelastumattomat käyttäytyvät paremmin kuin jotkut pelastuneet (mikä on sinänsä häpeäksi meille kaikille). Siihen taas Jeesus antaa vihjeen:
Joh 8:44 kirjoitti:Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa.
Tästä voidaan johtaa se, että Jumalan lapset haluavat johdattaa Jumalan tahtoa, koska sielunvihollisen lapset haluavat noudattaa hänen himojaan. Ja juuri näinhän Paavali edellä viittasi - hän ei tee sitä mitä haluaa - siis se ei ole hän joka sitä tekee. Mutta varmemmaksi vakuudeksi, luepa ajatuksella miten Johannes asian sanoo:
1 Joh 3:8 kirjoitti:Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.
Joten nyt alamme päästä asian ytimeen. Me teemme sen tekoja, joka on meidän Isämme, emmekä tee enää itse sen tekoja, joka ei meidän isämme ole. Ne teot joita emme tunne omiksemme, ovat seurausta siitä että synti edelleen riippuu meissä kiinni. Ja kun luovumme hetkeksikin asemastamme Jumalan lapsena ja annamme jäsenemme pahuuden käyttöön, voimme olla aivan varmoja kenen tekoja alkaa tapahtua.

On olemassa taistelu, jota emme silmin näe.
Gal 5 kirjoitti:16 Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
17 Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
18 Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
Joten se taistelu on myös meissä; meidän ajastamme, ajatuksistamme; aivan kaikesta. Mutta tuo viimeinen lause pysähdyttää... "niin te ette ole lain alla". Onko se vain slogan jonka olemme kuulleet, vai onko se asia jonka elämme todeksi ? Nimittäin, Jeesus on meille antanut kehotuksen rakastaa - ja joka rakastaa, se täyttää kaiken lain. Jos emme ole lain alla, ei synnillä ole voimaa, "sillä ilman lakia on synti kuollut". Mutta me edelleen elämme ruumiissamme jossa synti riippuu kiinni.

Me emme siis tee syntiä, mutta liian usein teemme sitä mitä emme tahdo, koska unohdamme että me olemme jatkuvasti keskellä taistelua, ja annamme sen vanhan Aadamin sisällämme johtaa ruumiimme tekoja. Mutta sen tekijä en enää ole minä. Jeesus on ottanut meidät omikseen, ei suinkaan sitä ruumista jossa synti asuu. Meidän vapautuksemme hetki on lähellä, ja siihen asti teemme vastarintaa, vaikka emme voi voittaa omaa lihaamme - sitä, jossa synti asuu.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Tekeekö pelastunut uskova syntiä ?

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Raamattu ei puhuisi käyttäen termiä "jokapäiväinen uhrimme" jos kykenisimme vähimmässäkään määrin selviytymään sitä ainoatakaan päivää puhtaasti synnitöntä elämää. Tarkoitan elämää, jota Jeesus kuvaili vuorisaarnassaan. Tämä aihe on suuri kompastuskivi ollut koko kristikunnalle kaikkina aikoina, koska me joko kykenemme näkemään itsemme tai emme kykene. Hieman sama asia kuin katsoa puolityhjää tai puolitäyttä vesilasia.

Puhuin tuossa aiemmin että jos joku on mahdotonta niin juuri puhtaus. Teeppäs 100% alkoholia. Sitä ei pysty tekemään tässä maailmassa luonnollisin keinoin, koska ilmasta tulee siihen vesimolekyylejä, eikä se ole enää 100%. Samoin puhdas happi, jota hengitämme, sekään ei kykene olemaan puhdas tässä maailmassa luonnollisessa ympäristössä, vaan siihen aina sekoittuu typpeä.

Ihan sama pätee synnittämyyteen, koska tässä maailmassa vain on synti mukana. Sen takia meillä on Jeesus Kristus, koska Jumala on niin puhdas, ettei meillä voisi ilman häntä olla mitään toivoa, vaikka kuinka puhtaita olisimme omasta lähtökohdastamme.
näkymätön ninni

Re: Tekeekö pelastunut uskova syntiä ?

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Aamen Jarmo!

1.Joh.1:

6 Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.
7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
Sinettisormus

Re: Tekeekö pelastunut uskova syntiä ?

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

näkymätön ninni kirjoitti:Aamen Jarmo!

1.Joh.1:

6 Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.
7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
AAMEN! Tuolle sananpaikalle, se tulisi muistaa joka hetki...
olli

Re: Tekeekö pelastunut uskova syntiä ?

Viesti Kirjoittaja olli »

Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
Eli Paavali olikin väärässä ? No ei suinkaan, vaan eikö tässä aivan suoraan sanota se mitä Paavali sanoo:
Room 7 kirjoitti:20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
Tähän liittyy olennaisesti myös Joh 13:10, joka sanoo:
Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki."
Muistetaan myös mikä synnin vaikutus on:
Jes 59:2 kirjoitti:vaan teidän pahat tekonne erottavat teidät Jumalastanne, ja teidän syntinne peittävät teiltä hänen kasvonsa, niin ettei hän kuule.
Kuolema Raamatussa tarkoittaa aina eroa, ja myös synnin vaikutus on ero Jumalan yhteydestä. "Synnin palkka on kuolema" tarkoittaa juuri tätä, mitä Jes 59:2 sanoo. Synti erottaa meidät Jumaln yhteydestä, eli aivan sama mitä tapahtui Aadamille: sinä päivänä jona hän söi puusta, hän erosi Jumalan yhteydestä sekä hengellisesti että fyysisesti; monet kutsuvat eroa Jumalan yhteydestä hengelliseksi kuolemaksi - ja aivan oikein näin tekevätkin.

Jos siis teemme syntiä - pahoja tekoja - niin eroamme Jumalan yhteydestä eikä Hän kuule meitä. Mutta pahan teon tekijä emme ole me, vaan synti joka meissä asuu, ja joka jäsenissämme vaikuttaa. Siksi mikään ei voi meitä erottaa Kristuksen rakkaudesta.

Raamattu puhuu kahdesta eri asiasta kun sieltä löydämme sanan "synti". Toinen merkitys on tietoinen valinta erota Jumalan yhteydestä, ja toinen on sen valinnan tuoma hedelmä. Synnin (tahdon valinnan) hedelmä on synti (teko).
Room 8 kirjoitti:5 Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
6 Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
7 sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
Jeesus kehottaa meitä täydellisyyteen (Matt 5:48), ja se ei ole mitään huumoria ! Itse asiassa, Hän sanoo myös näin:
Ilm 3:1-2 kirjoitti:"Ja Sardeen seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo hän, jolla on ne Jumalan seitsemän henkeä ja ne seitsemän tähteä: Minä tiedän sinun tekosi: sinulla on se nimi, että elät, mutta sinä olet kuollut.
Heräjä valvomaan ja vahvista jäljellejääneitä, niitä, jotka ovat olleet kuolemaisillaan; sillä minä en ole havainnut sinun tekojasi täydellisiksi Jumalani edessä.
Jeesus siis selkeästi esittää, että sellaisen jonka teot eivät ole täydellisiä, olisi pikapikaa syytä alkaa olemaan täydellinen. Mutta jokainen joka koko sydämestään haluaa elää Herralle, on täydellinen Hänen edessään. Ja se joka on täydellinen, ei tee syntiä - vääriä tekoja - vaan niitä tekee se synti joka ruumiissa asuu - se, joka ei voi taipua Jumalan tahdolle.

Kun Jumala katsoo meitä, Hän ei näe vajavaisuuttamme vaan Kristuksen joka on meissä - eli Hän näkee meidät täydellisinä; sellaisina jotka olemme valinneet olla Hänen omiaan. Meidän kokemuksellinen vajavaisuutemme olla täydellinen ei ole se miten Hän meidät näkee, ja me näemme itsemme Hänen tavallaan vasta kun tämä ruumis on riisuttu pois.

Tässä on samalla myös pelastusvarmuuden ydin: voimme erehtyä siksi että meissä asuu synti, mutta se erehtyminen ei ole synti jonka me olemme tehneet ja siksi se ei erota meitä Kristuksesta.
Sinettisormus

Re: Tekeekö pelastunut uskova syntiä ?

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

AAMEN,Olli!
Jumala itse on vailla syntiä, täydellisesti puhdas, siksi syntisinä meillä ei voi olla suoraa yhteyttä Jumalaan ja siksi Jeesus tuli tuon juopan täyttämään ja hänen kauttaan on tie, totuus ja elämä, Isän, Kaikkivaltiaan Jumalan luo. Valtava Pelastus suunnitelma, ei voi muuta kuin ihmetellä!!!
Sinettisormus

Re: Tekeekö pelastunut uskova syntiä ?

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Jumala Rakastaa meitä. Tässä ihana sivusto, jonka joskus olen jakanut suomi24:lläkin: http://www.4laws.com/laws/finnish/default.htm
näkymätön ninni

Re: Tekeekö pelastunut uskova syntiä ?

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Kun Jumala katsoo meitä, Hän ei näe vajavaisuuttamme vaan Kristuksen joka on meissä - eli Hän näkee meidät täydellisinä; sellaisina jotka olemme valinneet olla Hänen omiaan. Meidän kokemuksellinen vajavaisuutemme olla täydellinen ei ole se miten Hän meidät näkee, ja me näemme itsemme Hänen tavallaan vasta kun tämä ruumis on riisuttu pois.

Tässä on samalla myös pelastusvarmuuden ydin: voimme erehtyä siksi että meissä asuu synti, mutta se erehtyminen ei ole synti jonka me olemme tehneet ja siksi se ei erota meitä Kristuksesta.
Aamen Olli näistä yo. sanoistasi!

Ja kiitos Sinetti hyvästä linkistä!
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Tekeekö pelastunut uskova syntiä ?

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

MISSÄ NINNI? Ei ole kuulunu aikoihin mitään..!!?
Sinettisormus

Re: Tekeekö pelastunut uskova syntiä ?

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Ninni ilmoitti tuossa vähän aika sitten väsymystään, kun kyselin samaa, miksi täällä on niin hiljaista? Ilmoitti että seurailee taustalla, muttei jaksa keskustella, Ninni, sinuakin kaivataan, älä piiloudu sen väsymyksen taakse, vaan tule veljiesi ja siskojesi yhteyteen, olethan vielä siellä, sillä samaa tässä olen miettinyt kuin Jarmokin, MISSÄ NINNI?
... toivottavasti en ole loukannut sinua... olet rakas siskomme.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Tekeekö pelastunut uskova syntiä ?

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Sinettisormus kirjoitti:Ninni ilmoitti tuossa vähän aika sitten väsymystään, kun kyselin samaa, miksi täällä on niin hiljaista? Ilmoitti että seurailee taustalla, muttei jaksa keskustella, Ninni... olet rakas siskomme.
Olen samaa mieltä ja ymmärrän Ninniä. Minäkin olen välillä niin rikki ja poikki etten jaksa mitään kirjoittaa. Silti vaan jostain saan voimat uudelleen.

Rauno Helppi kertoi minulle kerran voimiensa vähennyttyä että oli niin väsynyt, ettei millään jaksanut kättä nostaa sängyltä katsoakseen kelloa, joka tikitti kilpaa johonkin kokoukseen menon kanssa, johon piti mennä puhumaan. Sitten hän hiljaa makasi ja rukoili, Jeesus anna voimia, tarvitsen sinua juuri nyt. Hetken kuluttua veri alkoi virrata suonissa ja hän nousi ylös kuin uutena miehenä ja lähti valmistautumaan kokoukseen.
Aina me saamme levon hetken, jos emme lepää, niin Jumala järjestää lepomme vaikka väkisin loukkaantumisen tai sairastelun kautta. Sama juttu toisin päin, me saamme tarvittavan voimanlatauksen patteriimme kun sen heti tulee, kun sitä tarvitaan.
Itselläni on MONESTI ollut sellainen tilanne että joudun menemään johonkin mihin en haluaisi, jokin maallinen turha juttu, johon on vastenmielistä mennä. Silloin rukoilen hiljaa, että Jeesus onko minun pakko mennä tuonne, auta minua. Sitten yhtäkkiä joku soittaa ja sanoo että olemme peruneet tai ettei sinun tarvitse tulla, vaan olemme tehneet jotain muuta järjestelyjä.
Joskus käy myös raha-asioissa niin että olen sopinut vaikka auton korjauksen, joka ei ole sellaista ettei se ehtisi odottaa, mutta johon menevät kaikki rahani joten olen laskenut väärin, eikä rahat riitä loppukuuhun. Taas rukoilen että mitä teen.. olen tyhmyyksissäni nyt pistämässä autoni huoltoon, vaikka se voisi odottaa kuun loppuun. Sitten taas tulee puhelu, että hei täällä huoltoimies, emme ole saaneet jotain osaa, joten joudumme siirtämään huoltoaikaasi parilla viikolla, loppukuuhun. Että näin!
Sinettisormus

Re: Tekeekö pelastunut uskova syntiä ?

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

... tunnistan myös kohdallani tuon saman väsymyksen, valitettavasti....
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Tekeekö pelastunut uskova syntiä ?

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Haluaisin tuoda yhden saarnan joka käsittelee meidän sellaisia tunnetiloja, joita yleisesti ymmärretään meidän syntisyydeksi:

Suosittelen: https://www.youtube.com/watch?v=O4WToY8jyQw

Olen aina ymmärtänyt sen että välinpitämättömyys on syntisyyttä pahimmillaan, koska se on juuri sydämen kylmyyttä!
Vastaa Viestiin