Via Dolorosa vai sittenkin Shadad?

Osion aiheena on synti ja sen suhde ihmiseen
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Via Dolorosa vai sittenkin Shadad?

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Via Dolorosa vai sittenkin Shadad? Kumpaa tietä kuljet?

Via Dolorosa on vanha tie Jerusalemissa. Tieto kulkee, että kyseinen tie olisi ollut juuri se, jota pitkin Jeesus vietiin ristiinnaulittavaksi.

Ristin tie saattaa olla kärsimyksen tie myös uskovalle. Vaikka pelkkää kärsimystä uskonmatka ei tietenkään ole, mutta jos emme tunnista tiellämme minkäänlaista kärsimystä, eroa maallisesta elämästä tai luopumista mistään maallisesta ja syntisestä, olisi ehkä hyvä tarkistaa olemmeko sittenkään edes oikealla tiellä?


Shadad on poikkikatu Via Dolorosasta Jerusalemissa. Jumalan huumoria lienee, että Shadad on hepreaksi ryöstää, tuhota, pilata.
Tuhon tie siis toisinsanoen.
Tuhon tielle saattaa myös kristitty joutua kulkiessaan matkallaan.

Polish_20230106_114524033.jpg

Raamattu varoittaa tyhmistä ja viisaista neitsyeistä. Hetkellä jona emme aavista, Jumalan Poika kerää omansa pois. Parku on valtaisa. Monen suusta kuuluu tällöin "minä olin se penseä josta Raamattu varoitti, voi kun en ollut valmis vielä, minulla ei ollut öljyä, minä jäin tänne, en halunnut luopua synnistä minä jäin matkasta."

Ilmestyskirja kertoo kylmistä kuumista ja penseistä. "Kunpa olisitkin joko kylmä tai kuuma! Mutta sinä olet haalea (penseä), et kuuma etkä kylmä, ja siksi minä oksennan sinut suustani."

Tänne jäävillä kylmillä on helpointa, koska he eivät ole olleet uskossa, he eivät tiedä mistä ovat jääneet paitsi ja mitä nyt tapahtuu.

Kovin rooli on haaleilla eli penseillä. "Minä olen oksentava sinut suustani ulos."
Me tiedämme, että väkisin oksentaminen ei ole helppoa. Ei se ole Jeesuksellekaan. Penseä on se joka melkein on uskossa muttei kuitenkaan, löytänyt pelastuksen portin, muttei ole astunut sisään.
Penseä on se joka valittaa "kun minä jäin tänne, en päässytkään, oi miksi elin synnissä, nyt minäkin joudun kamalaan vihan aikaan."


Poikkikadulle on helppo astua ja sen kautta oikaista. Kuten huomaamme elämässämme, niin synnin tiellekin on helppo astua. Oikeastaan on vaikeampaa olla astumatta. Maailma ja synti on kaikkialla. Jollemme ole tunnustaneet Jeesusta Herraksemme ja Vapahtajaksemme olemme ulkona pelastuksesta. Sokea ei näe tietä ja nukkuva nukkuu sen kohdan ohi, jolloin olisi pitänyt viimeistään herätä ja kääntyä. Kristillisyys ei ketään pelasta, tarvitaan oikea suhde Jumalan Poikaan.

Tarkistaessamme omaa suuntaa, suorittaa Raamattu asiassa hyvää kompassin virkaa rukoilun ohella. Herra, olenko minä penseä? Herra ohjaa minut oikealle polulle! Herra, älä anna minun eksyä! Ota Jeesus Herraksesi jo tänään!




Raamattu korjauksin ja selityksin (1982) on avannut sanan penseä sisältöä. (Vuoden 1992 käännöksessä sanan penseä tilalla on käytetty sanaa haalea.) Selityksen mukaan penseys on hengellistä ja siveellistä itsetyytyväisyyttä/omahyväisyyttä. Penseyteen sortunut uskova ei koe tarvitsevansa parannuksentekoa, Jumalan/Kristuksen armon, voiman, johdatuksen jms. etsimistä / rukoilemista, vaan hän luulee tulevansa toimeen omillaan ja luulee voivansa itse hoitaa omat asiansa. Kristus on joutunut hänen sydämensä ulkopuolelle. Selityksen mukaan tällainen on Jeesukselle erityisen vastenmielinen tila.
Shadad (https://biblehub.com/hebrew/7703.htm)
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Tuija
Viestit: 2791
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Via Dolorosa vai sittenkin Shadad?

Viesti Kirjoittaja Tuija »

AAAMEN!
Kiitos tästä Sanna sisko. Niin täyttä asiaa ja tärkeää sellaista.
🙏🙏
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
jsj
Viestit: 427
Liittynyt: 22 Elo 2021, 21:14

Re: Via Dolorosa vai sittenkin Shadad?

Viesti Kirjoittaja jsj »

Tuossa laittamassasi kartassa on mielenkiintoinen yksityiskohta: Matka kaupunkiin alkaa Leijona-portilta. Mutta tiedättekö mikä portin nimi siinä kohdassa kaupunkia oli aikaisemmin? Lammas-portti, koska siitä tuotiin uhrilampaat Jerusalemiin. Jeesus siis tuotiin sisälle uhrilampaille tarkoitetusta portista ja nyt sen nimi on muuttunut Leijona-portiksi. Lammasporttia ei enää löydy. Uhrilampaasta on tullut Juudan leijona. Näin jopa Jerusalemin portit todistavat Jeesuksesta.

Täältä voi lukea lisää asiasta:
https://blog.israelbiblicalstudies.com/ ... the-sheep/
Avatar
Tuija
Viestit: 2791
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Via Dolorosa vai sittenkin Shadad?

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Amen! 🙌🙌🙌
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Via Dolorosa vai sittenkin Shadad?

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Aamen! Oivallinen huomio!
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Via Dolorosa vai sittenkin Shadad?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Ohoh, maailma menee niin kuin on Raamatussa ennustettu. Muistan myös jotain sellaista, että yksi Temppelivuoren sisäänkäynneistä olisi muhamettilaisten toimesta muurattu umpeen, koska sitä kautta olisi Messiaan tarkoitus tulla.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
jsj
Viestit: 427
Liittynyt: 22 Elo 2021, 21:14

Re: Via Dolorosa vai sittenkin Shadad?

Viesti Kirjoittaja jsj »

Eero kirjoitti: 08 Tammi 2023, 01:25 Ohoh, maailma menee niin kuin on Raamatussa ennustettu. Muistan myös jotain sellaista, että yksi Temppelivuoren sisäänkäynneistä olisi muhamettilaisten toimesta muurattu umpeen, koska sitä kautta olisi Messiaan tarkoitus tulla.
Näin näyttää olevan, Kultainen portti on muslimien umpeen muuraama:
https://en.wikipedia.org/wiki/Golden_Gate_(Jerusalem)
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Via Dolorosa vai sittenkin Shadad?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Joo, kiitos kun kaivoit tiedon esille!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Vastaa Viestiin