Vajavainen

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
katso7
Viestit: 1414
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Vajavainen

Viesti Kirjoittaja katso7 »

Elias oli YHTÄ VAJAVAINEN kuin mekin ja hän RUKOILI RUKOiLEMALLA ettei sataisi eikä satanut 3 vuoteen.
Leonard Ravenhill:Missä ovat Jumalan Eliat,
Jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenen verran voisitte sanoa tälle vuorelle siirry tästä mereen niin se tapahtuisi.
Puuttuuko meiltä Uskoa jonka Jeesus vaikuttaa.
Sinapinsiemenen ei kai kovin iso siemen ole?
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
olli

Re: Vajavainen

Viesti Kirjoittaja olli »

Mark 4 kirjoitti: "30 Ja hän sanoi: "Mihin vertaamme Jumalan valtakunnan, eli mitä vertausta siitä käytämme?
31 Se on niinkuin sinapinsiemen, joka, kun se kylvetään maahan, on PIENIN kaikista siemenistä maan päällä;
32 mutta kun se on kylvetty, niin se nousee ja tulee SUURIMMAKSI kaikista vihanneskasveista ja tekee suuria oksia, niin että taivaan linnut voivat tehdä pesänsä sen varjoon.""
Toki tiedämme, ettei tämä ollut totta. Sinapinsiemen on 927. pienin siemenistä, ei suinkaan pienin. Eikä sinappipuu ole myöskään suurin.
Mutta sinappi oli kuitenkin mukana vain esimerkin vuoksi, sen kuvan vuoksi jonka siitä saamme. Oleellista oli vertaus ja sen sovellus, ei itse tieto. Luin taannoin hauskan version, joka olisi ollut biologisesti OIKEA versio:

"Taivasten valtakunta on kuin Microsperma noninvenius -kasvin siemen, jota juuri kukaan ei tosin tunne vielä lähes kahdentuhannen vuoden päästäkään, mutta se on joka tapauksessa ehdottomasti pienin kaikista siemenistä, joita koskaan tullaan löytämään. Silti siitä kasvaa... no, narsissin (jota te israelilaiset ette myöskään tunne) tapainen kukka, joten ei sitä oikein voi verrata tuossa vieressä kasvavaan sinappipuuhun, jonka varjoon linnut voivat tehdä pesänsä."

Meillä ei liene mitään epäilystä siitä miksi Jeesus ei käytä oikeaa tietoa asiassa, jossa biologian oppitunti ei ole itsetarkoitus. Se, ettei sinapinsiemen nyt todellakaan ole edes sadan pienimmän joukossa, eikä pienin edes puutarhakasvien siemenistä, ei ole tässä se oleellinen asia, vaan se, että kyseinen vertaus puhuu pienimmän asian olevan merkityksellisin ja kasvavan vahvimmaksi.

Mutta tämän asian sovellus uskoon on monella tavalla mielenkiintoinen. Koska sinapinsiemen rinnastetaan tarvittavan uskon määrään, voimme nähdä että se määrä mitä uskoa tarvitaan on siis Jumalan valtakunnan verran. Jos siis Jumalan valtakunta on sisällisesti meissä, meissä on myös riittävä määrä uskoa. Tämä on helppo ymmärtää siinä mielessä että usko on lahja, kuten osallisuus Jumalan valtakunnastakin.

Se mistä Jeesus oikeasti puhuu on siis sitä elämmekö uskossa vai näkemisessä. Silmämme väittävät että meistä ei ole siihen tai tähän, mutta uskon kautta saamme omistaa ne asiat jotka ovat silmin nähden mahdottomia. Kyse on vain siinä kummassa valtakunnassa valitsemme toimia - siinä minkä silmämme näkevät vai siinä joka on olemassa mutta mikä ei näy.

Itse uskon määrää emme voi omin voimin kasvattaa jotenkin "varalle", vaan usko on ojentautumista sen mukaan mikä ei näy.
Juhani

Re: Vajavainen

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan. Joh.20:29.

Me olemme kaikki vajavaisia ja yhtä pieniä kuin sinapinsiemenet, mutta kun olemme heikkoja, niin silloin Herra on kauttamme suuri. Annetaan itsemme pienetä ja Herran suureta sisällämme.

"Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ovat ne jotka eivät näe, mutta silti uskovat. 2 kor 12:9.
katso7
Viestit: 1414
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Re: Vajavainen

Viesti Kirjoittaja katso7 »

Sentähden (minkätähde)heikkouden tähden minä olen MIELISTYNYT hätään,heikkouteen, pahoinpitelyihan hätään vainoihin ahdistukseen Kristuksen tähden sillä kun olen heikko silloin minä olen väkevä.
Miksi viitata vain heikkouteen kun Paavali sanoo heikkoutta samanaiseksi kuin vainot joita hän joutui läpikäymään. Silloin ihminen on heikko kun lukee mitä Paavali joutui kärsimään .vajavaisuus ei minulle merkitse lätäkössä enää makaamista vaan sen tunnustamista joka aamu että olen synnin alle myyty ja tehtäväni on pyytää Jumalan armoa ja totuutta osakseni joka aamu ja hetki että juoksijan kilparadalla enkä Konttaisi sitä humalaisena eteenpäin.muuten en ole horjunyt enää kävelessäni kohta 2kk kiitos väkevä Herra tarkoitan humalatilaa ei mulla muuten tasapainohäiriöitä ole kävellessä ollut mutta nyt sekin on poistunut.olkaamme iloisia ja koetellaan kaikki (ei loppunut lause siihen kuten yhen kirjan kannessa vaan jatkuu)pitäkää se mikä hyvää on jokaisessa ihmisessä mikä hyvää on. PAAVALI myös sanoi eikä Jumala armo ole minua kohtaan ollut turha vaan enemmän kuin kukaan muu olen työtä tehnyt (ai tarkoittaako se sitäkin minä en tätä yliviivaisia kun se kerta raamatussa lukee) otti 2 vuotta vastaan jokaisen joka hänen luokseen tuli (ei tv katsomaan vaan uskon puhumaan Jumalan salaisuusia (voikun Jumala avaisi meille raamatun rikkaan aarrekansion hengessä jokaiselle)
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
Juhani

Re: Vajavainen

Viesti Kirjoittaja Juhani »

"Katsokaa vain minun silmiini ja naulan jälkiin ranteissani" . Syntien sovitukseen - ei mihinkään muuhun! Pelastakaa niin monta kuin voitte, katsokaa Herraan Jeesukseen!
Juhani

Re: Vajavainen

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Minä tulen pian!
Juhani

Re: Vajavainen

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Tämä sana tuli minulle sanana ja kuvana. Koetelkaa ja pitäkää se mikä Raamatun sanalla hyvää on.
Juhani

Re: Vajavainen

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Minä olen kuullut, mitä sanovat nuo profeetat, jotka ennustavat minun nimessäni valhetta sanoen: 'Minä olen nähnyt unta, olen nähnyt unta'.
Se profeetta, jolla on uni, kertokoon unensa; mutta se, jolla on minun sanani, puhukoon minun sanani uskollisesti. Mitä tekevät oljet jyvien seassa? sanoo Herra.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4734
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Vajavainen

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen Juhani! Herran tulemus on varmasti lähellä. Jos on mahdollista kuvailla, niin millainen kuva näihin liittyi?
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Juhani

Re: Vajavainen

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Kuvat ja näyt eivät saa olla pääasia, vaan Herran sana on totuus...
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4734
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Vajavainen

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aivan, katse tiukasti Herrasssa.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
katso7
Viestit: 1414
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Re: Vajavainen

Viesti Kirjoittaja katso7 »

Raamattu on kirjoittettu ihmisten kautta Jumalalta saatuna. no miten sen vajavuuden jota kuulee jka paikassa. olisko aika katsoa ylöspäin Kristukseen ja todistaa En elä enää minä...(vai elänkö)
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
Olematon

Re: Vajavainen

Viesti Kirjoittaja Olematon »

katso7 kirjoitti:Raamattu on kirjoittettu ihmisten kautta Jumalalta saatuna. no miten sen vajavuuden jota kuulee jka paikassa. olisko aika katsoa ylöspäin Kristukseen ja todistaa En elä enää minä...(vai elänkö)
Tämä on hyvä huomio. Jumala ilmoitti ja eksymään altis ihminen kirjoitti.
rauhansoturi

Re: Vajavainen

Viesti Kirjoittaja rauhansoturi »

Minä joskus mietin vajavaisuutta. Ja myös huomasin minun vajavaisen ymmärryksen, niin mietin, että ihmisen ymmärrys on vajavainen. Samoin kaikki opetukset ja Raamatun tulkinnat ovat vajavaisia. Vajavaisuutta miettiessäni yksi asia alkoi valaistua minulle ja aloin ymmärtää, että vajavaisuus on hyvä asia, koska se estää tulemasta pikkujumalaksi ollakseen samanvertainen Jumalan kanssa. Vajavaisuus on hyvä asia, että saa ihmisen tajuamaan olevansa riippuvainen yksin Herrasta.

Vasta taivaassa täydelliseksi tuleminen tulee siitä, että Isä on täydellinen, niin myös perhe. :)
Vastaa Viestiin