Mitä tarkoittaa eikö tämä ole kekäle joka on tulesta temmattu?

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
katso7
Viestit: 1414
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Mitä tarkoittaa eikö tämä ole kekäle joka on tulesta temmattu?

Viesti Kirjoittaja katso7 »

Herran enkeli nuhtele saatavaa kun saatava syyttää ylipapi Joosuaa ja sanoo eikö tämä ole kekäle joka on tulesta temmattu?
En ymmärrä mitä tämä tarkoittaa?
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
näkymätön ninni

Re: Mitä tarkoittaa eikö tämä ole kekäle joka on tulesta temmattu?

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Tarkoitit varmaan tätä Sanan paikkaa:

Sakarja 3

1 Ja hän näytti minulle ylimmäisen papin Joosuan seisomassa Herran enkelin edessä ja saatanan seisomassa hänen oikealla puolellaan, häntä syyttämässä.
2 Ja Herra sanoi saatanalle: "Herra nuhdelkoon sinua, saatana. Nuhdelkoon sinua Herra, joka on valinnut Jerusalemin. Eikö tämä ole kekäle, joka on tulesta temmattu?"
3 Ja Joosua oli puettu saastaisiin vaatteisiin, ja hän seisoi enkelin edessä.
4 Niin tämä lausui ja sanoi näin niille, jotka seisoivat hänen edessänsä: "Riisukaa pois saastaiset vaatteet hänen yltänsä". Ja hän sanoi hänelle: "Katso, minä olen ottanut sinulta pois pahat tekosi, ja minä puetan sinut juhlavaatteisiin".
5 Minä sanoin: "Pantakoon puhdas käärelakki hänen päähänsä". Niin he panivat puhtaan käärelakin hänen päähänsä ja pukivat hänet vaatteisiin. Ja Herran enkeli seisoi siinä.
6 Ja Herran enkeli todisti Joosualle sanoen:
7 "Näin sanoo Herra Sebaot: Jos sinä vaellat minun teilläni ja hoidat minun säätämäni tehtävät, saat sinä myös tuomita minun huonettani ja vartioida minun esikartanoitani, ja minä annan sinulle pääsyn näiden joukkoon, jotka tässä seisovat.
8 Kuule, Joosua, ylimmäinen pappi, sinä ja sinun ystäväsi, jotka edessäsi istuvat. Sillä ennusmerkin miehiä he ovat; sillä katso, minä annan tulla palvelijani, Vesan.
9 Sillä katso: kivi, jonka minä olen asettanut Joosuan eteen-siihen yhteen kiveen päin on seitsemän silmää! Katso, minä kaiverran kaiverrukset siihen, sanoo Herra Sebaot, ja otan pois tämän maan pahat teot yhtenä päivänä.
10 Sinä päivänä te kutsutte, kukin ystävänsä, viinipuun ja viikunapuun alle."

Osaisikohan joku selittää tuon kohdan? Jäin myös miettimään tarkoittaako tuossa "tämä kekäle" Jerusalemia vai Joosuaa??? Siis onko Joosua tässä tulesta temmattu kekäle? Synnissä palanut, mutta tulesta temmattu kekäle?
olli

Re: Mitä tarkoittaa eikö tämä ole kekäle joka on tulesta temmattu?

Viesti Kirjoittaja olli »

Tuossa Sak 3:2:ssa viittaus tulesta temmattuun kekäleeseen on muuallakin käytetty ilmaisu, joka tarkoittaa sitä, että (joko henkilö tai kansa) on otettu pois varmasta "loppuun polttavasta" tuhosta.

Elikkästes: jos kekäle saisi olla nuotiolla yhtään kauemmin, se palaisi loppuun muun hiilloksen mukana ja häviäisi tuhkaksi. Tulesta temmattu kekäle sen sijaan lopettaa palamisensa (sammuu ollessaan yksinään) ja siitä jää vielä "palamiskykyistä" ainesta jäljelle. Tätä palamiskykyistä ainesta voidaan myös kutsua "jäännökseksi". Näin ollen, tällä "jäännös" -ilmaisulla on muita hyvin kuvaavia merkityksiä.
näkymätön ninni

Re: Mitä tarkoittaa eikö tämä ole kekäle joka on tulesta temmattu?

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Kiitos Olli! Tiesin että sinuun voi luottaa! :)

Selvensi paljon! :)
Vastaa Viestiin