Sivu 1/1

PETRA JORDANIASSA

Lähetetty: 20 Marras 2025, 19:18
Kirjoittaja Tuija
https://ajankohtainen.wordpress.com/201 ... ma-paikka/

Katsoin äsken ohjelmaa Perasta ja sain oivalluksia joista tuli oikein kylmät väreet. Alkoi kiinnostaa ja tutkin vähän enemmän. Sillä on ehkä yhteys Raamattuun, mutta mitään varmaa ei ole. Kuitenkin on yhtymäkohtia jotka herättää kysymyksiä.
Petra on Jordaniassa

Monia kiivaita keskusteluja on käyty siitä, mille "kalliolle" Kristus rakentaa kirkkonsa. Onko tuo "kallio" Pietari vai Pietarin tunnustus, "Sinä olet Messias, elävän Jumalan poika" (Matt. 16:16). Meidän on kaikessa rehellisyydessä myönnettävä, että emme voi olla täysin varmoja oikeasta tulkinnasta. Kieliopillinen tulkinta mahdollistaa kummankin näkemyksen.

Ensimmäisen näkemyksen mukaan Pietari oli se "kallio", jolle Jeesus rakentaa kirkkonsa. Jeesus näyttää leikkineen sanoilla. "Sinä olet Pietari (petros), ja tälle kalliolle (petra) minä rakennan kirkkoni." Koska Pietarin nimi merkitsee "kalliota" ja Jeesus rakentaisi kirkkonsa kalliolle, näyttää kuin Kristus olisi liittänyt nuo kaksi yhteen. Jumala käytti Pietari suuresti luodessaan perustan kirkolleen. Pietari oli ensimmäinen, joka julisti evankeliumin sanomaa helluntaina (Ap. t. 2:14-47). Pietari oli myös läsnä, kun samarialaiset saivat ensi kertaa Pyhän Hengen (Ap. t. 8:14-17) ja hän julisti evankeliumia ensimmäisenä ei-juutalaisille (Ap. t. 10:1-48). Tässä mielessä Pietari oli todella alkuseurakunnan tai kristillisen kirkon perustus.

Toinen suosittu tulkinta on, että Jeesuksen viittaus kallioon ei tarkoittanut Pietaria, vaan Pietarin uskontunnustusta jakeessa 16: "Sinä olet Messias, elävän Jumalan poika." Jeesus ei ollut koskaan nimenomaisesti opettanut Pietarille ja muille opetuslapsille täyttä identiteettiään ja nyt hän myönsi, kuinka Jumala oli kaikkivaltaisuudessaan avannut Pietarin silmät tunnistamaan, kuka Jeesus todella oli. Pietarin tunnustus Jeesuksesta Jumalan Poikana pulppusi hänen sydämestään ja oli samalla Pietarin henkilökohtainen tunnustus uskosta Kristukseen. Juuri henkilökohtainen usko on oikean kristityn tuntomerkki. Kaikki Kristukseen uskossa turvatutuneet, kuten Pietari, muodostavat maailmanlaajuisen seurakunnan (kirkon). Pietari ilmaisee tämän totuuden 1. Piet. 2:4-5: "Tulkaa hänen luokseen, elävän kiven luo, jonka ihmiset ovat hylänneet mutta joka on Jumalan valitsema ja hänen silmissään kallisarvoinen. Ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi rakennukseksi, pyhäksi papistoksi, toimittaaksenne hengellisiä uhreja, jotka ovat Jumalalle otollisia Jeesuksen Kristuksen tähden."

Pietarin tunnustuksen jälkeen Jeesus julistaa Jumalan paljastaneen totuuden Pietarille. Sana "Pietari", Petros, merkitsee "pientä kiveä" (vrt. Joh. 1:42). Seuraavaksi Jeesus käyttää samankaltaista sanaa, petra, mikä merkitsee "järkälettä, perustusta." Tätä samaa sanaa käytetään Matt. 7:24-25, missä Jeesus kertoo viisaan miehen rakentaneen talonsa kalliolle. Pietari käyttää samaa mielikuvaa ensimmäisessä epistolassaan: kirkko on rakennettu monista elävistä kivistä (petros) (1. Piet. 2:5), jotka yhtyvät Pietarin tunnustukseen siitä, että Jeesus on Kristus, elävän Jumalan Poika. Nämä tunnustukset ovat seurakunnan perustus.

Tämän lisäksi Uudesta testamentista käy hyvin selväksi, että Kristus on seurakunnan perustus (Ap. t. 4:11-12; 1. Kor. 3:11). On virhe kuvitella, että Jeesus antoi tämän etuoikeuden Pietarille. Tietyssä mielessä kaikilla apostoleilla oli tärkeä rooli seurakunnan (kristillisen kirkon) perustamisessa (Ef. 2:20), mutta tärkein rooli oli ilman muuta Kristuksella. Häntä kutsutaan "kulmakiveksi" (1. Piet. 2:6, 7; Ef. 2:20; Luuk. 20:17; Ap. t. 4:11). Jos Kristus on kulmakivi, kuinka Pietari voi olla se kivi tai kallio, jolle seurakunta on perustettu?

Näin ollen Jeesuksen sanat Matt. 16:18 on parasta ymmärtää sanaleikiksi. Voimme pukea sen muotoon: "Pietari, sinä olet pieni kivi, mutta suustasi lähteneelle järkälemäiselle totuudelle minä rakennan seurakuntani."

Roomalaiskatolinen kirkko väittää Pietarin ollen Jeesuksen tarkoittama kallio ja se käyttää sitä todisteena väittäessään olevansa ainoa oikea kirkko. Mutta kuten olemme edellä todenneet, tämä ei ole ainoa mahdollinen tulkinta. Vaikka Pietari olisikin Matt. 16:18 kallio, se ei silti anna roomalaiskatoliselle kirkolle mitään auktoriteettia. Raamattu ei missään kohdin kerro Pietarin käyneen Roomassa. Raamattu ei kerro Pietarilla olleen minkäänlaista auktoriteettia muiden apostolien ylitse tai että hän olisi ollut varhaisseurakunnan pääasiallisin johtaja. Pietari ei ollut ensimmäinen paavi. Roomalaiskatolisen kirkon juuret eivät ole Pietarin tai muiden apostolien opetuksissa.

Re: PETRA JORDANIASSA

Lähetetty: 20 Marras 2025, 19:27
Kirjoittaja Tuija
Matt.16:18. Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita.

Olen ennenkin katsellut tuosta ohjelmia ja ihaillut tuota paikkaa, tänään se alkoi herättää kysymyksiä. Se oli paimentolaisten paikka. Muistan kuinka Jeesuskin suosi korkeita paikkoja.

Re: PETRA JORDANIASSA

Lähetetty: 20 Marras 2025, 19:57
Kirjoittaja Tuija
Sen korkeimmalla paikalla oli kiviset raput jotka ei johtaneet minnekkään, vain ylös, kohti taivasta ...
Arvelivat sen olevan jokin rukouspaikka.

Re: PETRA JORDANIASSA

Lähetetty: 20 Marras 2025, 20:35
Kirjoittaja Rutger
Hyvää pohdintaa.
Pietari ei ollut se kallio.
Jeesus sanoi nuo sanat seisoessaan paikassa, joka oli vihollisvoimien hallussa. Näillä sanoillaan Hän totesi nyt tulleensa asettamaan takaisin Jumalan hallinnon kaikkialla. Se oli ikäänkuin päin pläsiä toteamus sielunviholliselle.
Totta, Pietari ei perustanut Rooman kirkkoa, joka on "kunnostautunut" monilla jumalattomuuksilla, mm. Dagonin palvonnalla.
Rooman 1. Piispa eli Paavi oli Linus.

Re: PETRA JORDANIASSA

Lähetetty: 20 Marras 2025, 23:10
Kirjoittaja Eero
Kiitos tästä Tuija!

Joo, mäkin uskon, että tulkitaan nuo Jeesuksen sanat Pietarista miten tahansa, niin onhan Jeesus joka tapauksessa Seurakuntansa pää, eikä Jumalan ja ihmisen välillä tarvita mitään muuta välimiestä kuin Jeesus itse eli maan päällä ei siis tarvitse olla Jumalaa varten "sijais-Jeesusta", niin kuin Paavin ilmeisesti katsotaan olevan.

Petrasta mä en osaa sanoa muuta kuin, että se on varmasti yksi mahdollinen pakopaikka, mutta en tiedä tarkoittaako Raamattu sitä aivan varmasti Israelin jäännöksen pakopaikkana. Paljon lähempänä Jerusalemia, heti sen itäpuolella Kuolleen meren ympäristössä on vuoristoerämaata, johon Vaimo eli Israel voisi paeta, mutta se ei tietenkään tarkoita, että Jumalan valmistama paikka olisi juuri siellä, vaan siellä minne Jumala on sen valmistanut ja se voi tietenkin hyvinkin olla Petra, josta Jeesus saapuu "verisin vaattein" niin kuin tuolla toisessa ketjussa Jesajan kirjan luvusta 63 puhuttiin.

Se mitä mä oon myös pohtinut, että keistä Israelin jäännös lopulta koostuu, oon aina ajatellut, että heidän täytyy olla Ilmestyskirjassa mainitut 144 000 israelilaista, mahdollisesti Valittua, mutta toisaalta niin kuin tuolla toisessa ketjussa myös sivuttiin Ilmestyskirja 14:sta, niin tämän luvun alusta saa sen käsityksen, että nämä 144 000 ovat itse asiassa Jeesuksen luona Taivaassa:
14:1 Ja minä näin, ja katso, Karitsa seisoi Siionin vuorella, ja hänen kanssaan sata neljäkymmentä neljä tuhatta, joiden otsaan oli kirjoitettu hänen nimensä ja hänen Isänsä nimi.
...
14:3 Ja he veisasivat uutta virttä valtaistuimen edessä ja neljän olennon ja vanhinten edessä; eikä kukaan voinut oppia sitä virttä, paitsi ne sata neljäkymmentä neljä tuhatta, jotka ovat ostetut maasta.

Ilm.
Eli onko mahdollista, että Israelin jäännös on kuitenkin jokin muu ihmisryhmä kuin nämä 144 000?

Re: PETRA JORDANIASSA

Lähetetty: 21 Marras 2025, 05:25
Kirjoittaja Rutger
Itsekin pidän näitä 144000 erityisesti valittuina, en Israelin jäännöksenä sinänsä vaikka pelastettua porukkaa Israelista toki ovatkin.
Nämä tempauksen jälkeen toimintansa aloittavat valitut ovat Jumalan sinetillä otsaan merkittyjä, joihin ahdistuksen ajan koettelemukset ja uhat eivät vaikuta.
Ennemminkin niin, että näiden ja kahden todistajan työ tuottavat myös sen jäännöksen, koska tällä hetkellä Jeesukseen Kristukseen uskovat juutalaiset lähtevät meidän mukanamme Hääjuhliin.
Toinen muistettava asia tässä yhteydessä on, että pakanoiden vallatessa ja tallatessa Jerusalemia, puolet säästetään kaupungin väestä.
Sak 14:2 Minä kokoan kaikki pakanat sotaan Jerusalemia vastaan. Kaupunki valloitetaan, talot ryöstetään, naiset raiskataan, ja puoli kaupunkia lähtee pakkosiirtolaisuuteen, mutta jäljelle jäävää kansaa ei hävitetä kaupungista.
Tämä on todella mielenkiintoinen topic.
Lisätään vielä pohdintaan seuraava Raamatun jae.

Room 11:26 ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.
Romans 11:26 And so all Israel shall be saved: as it is written, There shall come out of Sion the Deliverer, and shall turn away ungodliness from Jacob:

Re: PETRA JORDANIASSA

Lähetetty: 21 Marras 2025, 05:52
Kirjoittaja Rutger
Heitänpä tämänkin samaan aivoriiheen, koska tätä olen parina päivänä "sattumalta" juuri pohtinut.
144000 ovat 12000 jokaisesta sukukunnasta.
Kun tarkastelemme tarkemmin, Daanista ei ole mukana ketään.
Daan on diskattu tästä valitusta sakista.
Jotta juutalaiset voisivat jotenkinkaan hyväksyä Antikristuksen, pitää tämän olla juutalainen.
Raamattu taas kertoo Antikristuksen olevan Assyrialainen.
Daanin kaupunki on Golanilla, siellä on Daanin alue. Alunperin Daan sai alueen Välimeren rannasta, mutta he itse vaelsivat pohjoiseen.
Daanista käytetään Raamatussa hyvinkin salamyhkäisiä käärmevertauksia jne.
En väitä näin olevan, mutta hypoteesinä seuraava.
Jos Antikristus olisi Daanin suvusta, täyttyisi vaatimus juutalaisuudesta sekä assyrialaisuudesta.
🤔

Re: PETRA JORDANIASSA

Lähetetty: 21 Marras 2025, 11:47
Kirjoittaja Eero
Kyllä, tämä on mielenkiintoinen aihe, niin kuin kaikki Jeesuksen Tulemukseen liettyvä tietetenkin!

Laittomuuden ihmisestä tai antikristuksesta en osaa sanoa, hän voi olla assyrialainen tai kotoisin tai peräisin siltä alueelta, mutta kuka on assyrialainen nykypäivän sekoittuneessa maailmassa, niin sitä voi olla vaikea sanoa ja siksi mä luulen, että Raamatun profetiat voivat toteutua tavalla, jota emme odota, eiväthän juutalaisetkaan uskoneet Messiaansa saapuneen, vaikka näkivät Hänet silmiensä edessä, koska odottivat jotakin muuta.

Joo, Jerusalemissa selvästi Pelastuu ihmisiä laaksoon, joka muodostuu Öljymäen haljetessa Herran jalkojen alla, mutta en ole aivan varma missä kohtaa Lopunaikojen lopun tapahtumia tämä tapahtuu, koska Jeesushan on jo kerran seissyt Ylösnousseena Kirkastetussa olomuodossaan (vrt. Herran Kirkkaus Öljymäellä, Hes. 11:23) tällä vuorella. Tuo Sakarja 14 jatkuu siis näin:
(14:2)...mutta jäljelle jäävää kansaa ei hävitetä kaupungista.
14:3 Ja Herra on lähtevä liikkeelle ja sotiva näitä pakanoita vastaan, niinkuin sotimispäivänänsä, taistelun päivänä.
14:4 Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli mäkeä siirtyy pohjoiseen ja toinen puoli etelään päin.
14:5 Ja te pakenette minun mäkieni väliseen laaksoon, sillä mäkien välinen laakso on ulottuva Asaliin asti. Te pakenette, niinkuin pakenitte maanjäristystä Ussian, Juudan kuninkaan, päivinä. Ja Herra, minun Jumalani, tulee; kaikki pyhät sinun kanssasi.

Sak.
Eli tämä asia ei selvästikään ole tapahtunut vielä esimerkiksi Jerusalemin tuhossa vuonna 70 jKr. ja joka tapauksessa se vaikuttaisi tapahtuvan vasta Jeesuksen Toisen Tulemuksen yhteydessä, eikä esimerkiksi Jaakobin vaivan alussa tai puolivälissä. Mutta mä luulen, että näiden asioiden selityksenä on tosiaan se, että Jeesuksen Ristintyö avasi Hänen Ensimmäisen ja Toisen Tulemuksen väliin nykyisen Armonajan, jota edelleen siis elämme, ja joka ei näy Vanhan Testamentin profetioissa suoraan, mutta ei myöskään ole ristiriidassa niiden kanssa. Tietenkin Herra on tämän nähnyt jo maailman perustamisesta lähtien, mitä tulee tapahtumaan, mutta on silti varannut suunnitelmaansa sen mahdollisuuden, että Israel olisi ottanut Jeesuksen vastaan Kuninkaanaan jo Hänen Ensimmäisessä Tulemuksessaan.

Muistaakseni Jarmo on puhunut noista sadasta neljästäkymmenestä neljästä tuhannessa israelilaisesta, että se ei ole "luku ollenkaan", vaan symboli kaikille Pelastuneille ja mäkin voisin ehkä kääntyä tälle kannalle, koska onhan se luku ja sen muodostavat luvut havaittavissa myös Uudesta Jerusalemista, johon meidät tehdään pylväiksi (Ilm. 3:12) ja joka on kaunistettu miehelleen niin kuin Morsian (Ilm. 21:2):
Ilm. 21:17 Ja hän mittasi sen muurin: se oli sata neljäkymmentä neljä kyynärää, ihmismitan mukaan, joka on enkelin mitta.
Mä huomasin myös 1933/38:n rinnakkaisviitteistä, että Pelastuneita yhdistää "virren laulaminen", joita ovat Mooseksen virsi (5. Moos. 32:1-43), jonka Herra opetti hänelle ennen hänen kuolemaansa ja Israelin kansan siirtymistä Luvattuun Maahan Jordan-virran yli ja jossa Herra siis määrää israelin kansan kohtalon, jolleivat he pidä Hänen Lakiansa (1. Moos. 32:46).

Toinen virsi on Uusi Virsi, jota laulavat ensimmäisen kerran Kaksikymmentä Neljä Vanhinta Taivaassa, kun teurastettu Karitsa on voittanut kuoleman ja on täten arvollinen avaamaan seitsemällä sinetillä suljetun kirjan:
Ilm. 5:9 ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista
Mutta nämä Kaksikymmentä Neljä Vanhinta eivät siis vielä ole Kristuksen Morsian, sillä he sanovat, että Karitsa eli Jeesus on verellään ostanut kaikki ihmiset kaikista sukukunnista ja tehnyt heidät "kuningaskunnaksi ja papeiksi", jotka tulevat hallitsemaan maan päällä. Vanhimpia ei siis ole ostettu, vaan maanpäälliset ihmiset:
Ilm. 5:10 ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan maan päällä".
Seuraavan kerran Uutta Virttä laulavat 144 000 Jumalan Sinetillä merkittyä Taivaassa, jotka ovat "ostetut maasta", eikä kukaan muu voi oppia tätä Uutta Virttä kuin he:
Ilm. 14:3 Ja he veisasivat uutta virttä valtaistuimen edessä ja neljän olennon ja vanhinten edessä; eikä kukaan voinut oppia sitä virttä, paitsi ne sata neljäkymmentä neljä tuhatta, jotka ovat ostetut maasta.
Heidät on myös ostettu esikoisiksi nimenomaan Jumalalle ja Karitsalle eli Jeesukselle, joka on hyvin vahva viittaus Morsiameen, joka on puhdistanut itsensä tahrattomaksi Herransa verellä:
14:4 Nämä ovat ne, jotka eivät ole saastuttaneet itseään naisten kanssa; sillä he ovat niinkuin neitsyet. Nämä ovat ne, jotka seuraavat Karitsaa, mihin ikinä hän menee. Nämä ovat ostetut ihmisistä esikoiseksi Jumalalle ja Karitsalle,
14:5 eikä heidän suussaan ole valhetta havaittu; he ovat tahrattomat.

Ilm.
Ihmiset kaikista sukukunnista, kansoista ja kielistä myös ilmestyvät Taivaaseen sen jälkeen, kun enkelit ovat merkinneet nämä sataneljäkymmentä neljä tuhatta:
7:3 ja sanoi: "Älkää vahingoittako maata älkääkä merta, älkää myös puita, ennenkuin me olemme painaneet sinetin Jumalamme palvelijain otsaan".
7:4 Ja minä kuulin sinetillä merkittyjen luvun, sata neljäkymmentä neljä tuhatta merkittyä kaikista Israelin lasten sukukunnista:
...
7:9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,

Ilm.
Seuraavaksi virttä laulavat Taivaassa ne, jotka ovat "saaneet voiton pedosta ja sen kuvasta ja sen nimen luvusta":
Ilm. 15:3 Ja he veisasivat Mooseksen, Jumalan palvelijan, virttä ja Karitsan virttä, sanoen: "Suuret ja ihmeelliset ovat sinun tekosi, Herra Jumala, Kaikkivaltias; vanhurskaat ja totiset ovat sinun tiesi, sinä kansojen kuningas.
Mooseksen virsi viittaa mahdollisesti juutalaisiin ja Karitsan virsi ehkä pakanoihin, mikä ei kuitenkaan ole välttämättä täysin sama kuin Uusi Virsi, koska sen voivat siis Ilm. 14:3 mukaan oppia vain ne sata neljäkymmentäneljä tuhatta merkittyä.

Se, että he ovat saaneet voiton pedosta ja sen kuvasta ja nimen luvusta saattaa viitata marttyyrikuolemaan, sillä nyt he seisovat Lasisen Meren eli mahdollisesti Taivaallisen alttarin päällä, eivätkä sen alla, kuten marttyyrit aiemmin Ilmestyskirjassa:
Ilm. 15:2 Ja minä näin ikäänkuin lasisen meren, tulella sekoitetun, ja niiden, jotka olivat saaneet voiton pedosta ja sen kuvasta ja sen nimen luvusta, seisovan sillä lasisella merellä, ja heillä oli Jumalan kanteleet.
vrt.
Ilm. 6:9 Ja kun Karitsa avasi viidennen sinetin, näin minä alttarin alla niiden sielut, jotka olivat surmatut Jumalan sanan tähden ja sen todistuksen tähden, joka heillä oli.
Samoin pedon ja hänen kuvansa voittaneista sanotaan, että:
Ilm. 12:11 Ja he ovat voittaneet hänet Karitsan veren kautta ja todistuksensa sanan kautta, eivätkä ole henkeänsä rakastaneet, vaan olleet alttiit kuolemaan asti.
Pedon kuvaa on siis Ilmestyskirjan mukaan kumarrettava kuoleman uhalla:
Ilm. 13:15 Ja sille annettiin valta antaa pedon kuvalle henki, että pedon kuva puhuisikin ja saisi aikaan, että ketkä vain eivät kumartaneet pedon kuvaa, ne tapettaisiin.
-------

Tästä tuli nyt pitkä teksti, mutta laitoin tähän nyt kaiken mikä tuli mieleen tästä aiheesta, enkä tiedä voiko tätä perustellusti kovin lyhyesti edes kirjoittaa.

Mutta summa summarum, mä luulen, että 144 000 voivat merkitä kaikkia Pelastuneita, koska he ovat selvästi Taivaassa (ilm. 14:1) ainakin jossain vaiheessa Lopunajan lopun tapahtumia, eivätkä he siis voi olla myöskään marttyyreja, koska heidät on suojeltu Jumalan Sinetillä, josta tietenkin tulee mieleen, että onko Sinetti lopulta Pyhän Hengen sinetti (myös Ef. 1:13-14):
2. Kor. 1:22 joka myös on painanut meihin sinettinsä ja antanut Hengen vakuudeksi meidän sydämiimme.
...ja että Ilmestyskirjan 7. luvussa enkelit itse asiassa odottavat pakanoiden "täyden luvun tulemista sisään" (Room. 11:25) ennen kuin antavat maan tuomion alkaa.

Re: PETRA JORDANIASSA

Lähetetty: 21 Marras 2025, 19:04
Kirjoittaja Rutger
Tuohon "kaikki Israel on pelastuva".
Minä odotan tapahtuvaksi massiivisen messiaanisen heräämisen Israelissa lähitulevaisuudessa.