Yljän morsian?

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Samuli

Yljän morsian?

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Tarkistuslista olenko Yljän morsian?
...tai juhlavieras, kyllä nämä asiat eivät muutu, vaikka morsian otetaan ylös.
lainaus Jarmolta "Kuitenkin me itse olemme melkoisen jääviä sanomaan miksi ja millä perusteella toiset jää ja toiset lähtee, vaan kun katsomme Raamatun kautta pelastumiselle näitä kriteerejä, niin valitettavasti me emme voi kaikkien kohdalla sanoa että kyllä tässä on morsiamen kriteerit täyttyneet, vaikka kuinka haluaisimme."
Kiitos Jarmo kirjoituksesta. Tämä laittoi miettimään ja ymmärsin, että tämä on aika vitaali asia, siksi koostin alla olevan kirjoituksen.
Totta me olemme jääviä sanomaan kuka otetaan ylös kuka jää, tosin Raamattu antaa hyvää osviittaa aiheeseen. Alla lyhyt tarkistuslista, mitä apunaan voi käyttää ja kysellä ja todeta omaa uskon tilaa.

Valvotko ja odotatko Pelastajan saapumista?
Luu 12:37 Autuaat ne palvelijat, jotka heidän herransa tullessaan tapaa valvomasta! Totisesti minä sanon teille: hän vyöttäytyy ja asettaa heidät aterioimaan ja menee ja palvelee heitä.
Luu 12:47 Ja sitä palvelijaa, joka tiesi herransa tahdon, mutta ei tehnyt valmistuksia eikä toiminut hänen tahtonsa mukaan, rangaistaan monilla lyönneillä.


Kuinka toimit sisarustesi suhteen, oletko kannustamssa rakkauteen ja hyviin tekoihin?
Heb. 10 24-25 ja valvokaamme toinen toistamme rohkaisuksi toisillemme rakkauteen ja hyviin tekoihin; älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän.

Suhtautuminen maailmallisiin asioihin?
1 joh.2:15 Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä.

Vaikka tekomme ei meitä pelasta, mutta kiitollisuus Hänen antamasta rakkaudesta näkyy meissä myös haluna toteuttaa Hänen tahtoaan. Ja toisaalta usko ilman tekoja on kuollut.
joh. 4:19 Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.

Pyrkimys elää puhtaasti synnittä kuin Kristus. Karsia elämästä turhuus pois ja elää Jeesukselle.
1 joh 3. 2-3 Rakkaani, nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä ole vielä käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me tiedämme tulevamme hänen kaltaisikseen, kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on.
Ja jokainen, joka panee häneen tämän toivon, puhdistaa itsensä, niinkuin hän on puhdas.


Kehoitus raittiuteen ja valvomiseen, jotta Saatana ei pääse iskemään suojusten läpi.
1 pie. 5:8 Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä.

Lue ja kertaa varoitukset seurakunnille!
Ilm luvut 2 ja 3. kirjeet 7 seurakunnalle.

Minkälaisia hedelmiä löydät elämästäsi juuri nyt?
Gal. 5 19-22
Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.


Minkälainen on rukouselämäsi? Toimiiko vuoropuhelu Jeesuksen kanssa ja näkyykö se elämässäsi?

Viime kädessä uskon, että kyse on sydämen tilasta, koska emme pysty lakia täysin noudattamaan.
Käännymmekö Hänen puoleen pyytäen armoa, kääntyen pois synnistä tehden parannuksen ja katuen täydestä sydämestämme syntejämme uskoen Häneen ja että ne on saatu anteeksi.
Sykkiikö sydämemme elämässämme aina ensimmäisenä Jeesukselle vai onko se harhautunut sykkimään jollekin muulle ihmiselle/asialle/tekemiselle...?
san. 21:2 Kaikki miehen tiet ovat hänen omissa silmissään oikeat, mutta Herra tutkii sydämet.

Tässä vielä muistutuksena, kun Ylkämme palaa meitä hakemaan, kuulemme Hänen äänensä!
joh.10:27 Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.
apt. 16:31 Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi."

Kuva
Viimeksi muokannut Samuli, 07 Syys 2016, 14:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Yljän morsian?

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Hei kiitos Samuli! Olipa hyvä kun toit tämän koosteen tänne tällä tavalla :)
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Yljän morsian?

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Yljän Morsian on Uuden liiton uskovien joukko,
joka on kihlautunut Jeesukselle.

Vanhan liiton pyhät ovat Yljän ystäviä ja siten häävieraita.
Esimerkiksi Johannes Kastaja ei kuulu Morsiusjoukkoon,
vaan on vanhan liiton uskovana Yljän ystävä.
Johannes (3:29) kirjoitti:
Jolla on morsian, se on ylkä;
mutta yljän ystävä,
joka seisoo ja kuuntelee häntä, iloitsee suuresti yljän äänestä.
Tämä minun iloni on nyt tullut täydelliseksi.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Samuli

Re: Yljän morsian?

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Mietinkin että, miltähän se mahtaa tuntua Israelilaisista, kun huomaavat, että Yljän morsian koostuukin pääosin kaiketi pakanoista.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2203
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Yljän morsian?

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Yksi lauma ja Yksi Paimen.

Vanhan liiton ja Uuden liiton vanhurskaat yhdessä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Sinettisormus

Re: Yljän morsian?

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Samuli kirjoitti:Mietinkin että, miltähän se mahtaa tuntua Israelilaisista, kun huomaavat, että Yljän morsian koostuukin pääosin kaiketi pakanoista.
Amen! Meidät onkin ympärileikattu Kristukseen, Häneen uskovan sydämemme kautta!
Sinettisormus

Re: Yljän morsian?

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

"Vapauteen Kristus meidät vapautti. Pysykää siis lujina älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen. Minä, Paavali, sanon teille: jos annatte ympärileikata itsenne, teille ei ole Kristuksesta mitään hyötyä. Vakuutan vielä kerran jokaiselle, joka antaa ympärileikata itsensä, että hän on velvollinen noudattamaan lain kaikkia määräyksiä. Te, jotka pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla, olette joutuneet eroon Kristuksesta, armon ulkopuolelle.

Koska me uskosta olemme saaneet Hengen, odotamme hartaasti, että toivomme toteutuisi ja me saavuttaisimme vanhurskauden. Kristuksessa Jeesuksessa on yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei. Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko."
Gal. 5:1-6 [kr92] [kr38]
Sinettisormus

Re: Yljän morsian?

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

He rakastavat Jeesusta. He ovat hänen seuraajiaan. Heillä on valtava kaipaus olla yhdessä herransa ja mestarinsa kanssa. He ovat päättäneet palvella Jeesusta koko sydämestään, sielustaan ja mielestään. Heidät Jeesus on puhdistanut; he ovat ihana seurakunta ilman tahraa ja ryppyä. He ovat siis pyhiä. (Ef. 5:25-27)
Kristuksen morsian valmistautuu häntä varten. Jokainen sekunti, jonka hän on täällä maan päällä, käytetään valmistautumiseen ylkää varten.

Morsian on ylkänsä kaltainen. Siksi on kirjoitettu 1.Piet. 1:15: "...vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi." Kristuksen morsian ovat ne, jotka loistavat kirkkaina, puhtaina ja pyhinä aivan samoin kuin hän, joka kutsui heidät, on puhdas ja pyhä.

"Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen, se liina on pyhien vanhurskautus." Ilm 19:8. Kristuksen morsian valmistautuu häntä varten. Jokainen sekunti, jonka hän on täällä maan päällä, käytetään valmistautumiseen ylkää varten. Hienoa liinavaatettaan ei anneta hänelle hääjuhlassa, vaan hän on valmistanut sen itse vaeltamalla vanhurskaasti maan päällä ollessaan.

"Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut." Matt. 22:14. Morsian on seurakunta, mutta ei ole monia, jotka todella voidaan lukea tähän joukkoon. Monia kutsuja lähetetään, mutta harvat vastaavat siihen.

Lue lisää: http://www.brunstad.org/fi/kristillinen ... san-haista
Vastaa Viestiin