Itku ja hammasten kirirtys

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Itku ja hammasten kirirtys

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Tein päivittäissivustolle Suomi24:n innoittamana jutun sanaparista "itku ja hammasten kristys"
http://www.pelastussanoma.fi/Profetiat/Paivittain.html

Perusideana on se että tätä termipari aon käytetty 7 kertaa eri kohdissa ja ne tarkoittavat 7-VUOTISEN SUUREN AHDISTUKSEN ja VIHAN AIKAA.

Toisena ajatuksena on heti se että Jumala ei kiduta. Tämä sanapari on vaan sellainen samanlainen klisee, jota vuosisatoja on käytetty ymmärtämättä sitä todella. Siitä on muodostunut käsite, joka ei pidä paikkaansa.

Jos lopullinen tuomio annetaan, niin kuka siinä enää itkee ja kiristelee hampaitaan, kun kiviaineskin ja alkuaineet sulavat. Tokkopa siinä hauras ihminen ehtii suutaan avata, saati ihmetellä, mihin ne hampaat sulivat suussa, kun noutaja tuli ja vei kaiken ikuisuuteen.

Sen sijaan sanapari "itku ja hammasten kiristys" sopii erinomaisesti ahdistuksen aikaan joutuville ja jokainen näistä raamatunpaikoista on kuin tilattu sille rangaistukselle, eikä ikuiseen kadotukseen. Mitä olet mieltä?
Hannah

Re: Itku ja hammasten kirirtys

Viesti Kirjoittaja Hannah »

Selkeästi olet avannut tuota asiaa pääsivullasi, kiitos siitä. En ole mitenkään hyvä raamatun tuntija mutta eikös siellä jossakin kohdin sanota, että helvetti ja kaikki mitä siellä on katoaa tai hävitetään tms.? Tukisi näkemystäsi eikö vain? Kunpa Jouko Piho liittyisi vaihtamaan mielipiteitään kanssamme...
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Itku ja hammasten kirirtys

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Kiitos hannah :D kauniista sanoistasi. Siunaan sinua kun ymmärrät mitä ajan takaa.
Hannah kirjoitti:Kunpa Jouko Piho liittyisi vaihtamaan mielipiteitään kanssamme...
Minä toivon myös samaa!
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Itku ja hammasten kirirtys

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Sitten tässä on vielä mielenkiintoinen MUTTA matkassa ja se kuuluu näin (Matteus 24:35-36) Siitä päivästä kun alkuaineet sulavat ja taivas ja maa katoavat, ei tiedä kuin yksin Isä. Tämä sama asia kerrotaan myös Johanneksen ilmestyksessä 20. luvussa, jossa saatana joukkoineen päästetään irti ja kaikki maailman Tuonelaan tuomiota varten joutuneet ihmiset herätetään viimeiselle tuomiolle ja saatana lähtee heitä villitsemään ja kokoamaan heitä maan ja avaruuksien ääristä. Mitä tämä tarkoittaakaan ja minkälaista aikaa, kuinka pitkää aikaa ja mitä käytännössä sitten tapahtuu? Tästä ei tosiaan tiedä kuin yksin Isä, ei Taivaan enkelit eikä edes poika itse, Herra Jeesus. Vain ISÄ Jumala!

Me siis emme voi tietää siitä ajasta, millaista hammasten kiristystä se aika ihmisille voikaan olla, siellä niissä hetkissä kun he tajuavat että he ovat seuranneet saatanaa ja tulivat tuomituiksi ikuiseen kadotukseen. Se aika on oikeaa elämää siinä oikeassa ajassa siellä tuhatvuotiskauden jälkeen.
Samuli

Re: Itku ja hammasten kirirtys

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Minä näen kadotustuomion jonkinlaisena Jumalan armona, ettei siitä pahasta tarvitse ikuisesti kärsiä. Ja jos ajatellaan, että tuomiota odottavat kuolleet joutuvat kärsimään helvetissä, niin kuka heitä siellä kiduttaa? Ehkä itse toisiaan yhdessä Paholaisten joukkioiden kanssa. Siinä mielessä ymmärrän, että Jumala lopettaa sen kärsimyksen aikanansa. Tapahtuuko se tosiaan heti tuomion jälkeen.. vai miten en tiedä, enkä kyllä ole tutkinut asiaa.
olli

Re: Itku ja hammasten kirirtys

Viesti Kirjoittaja olli »

-jarmo- kirjoitti: ei Taivaan enkelit eikä edes poika itse, Herra Jeesus. Vain ISÄ Jumala!
Palstan epävirallisena Textus Recepticus eli Received text eli mielestäni luotettavimman käsikirjoituksen puolustelijana sanoisin että ei.

-38 ja -92 käännökset perustuvat Vatikaanista ja eräästä roskakorista löydettyihin käsikirjoituksiin, joissa useassa kohdassa teksti eroaa siitä mitä kristikunta on käyttänyt oikeana ja ainoana tekstinä aina siihen asti kun tuo paavi-setä sen Vaticanus-tekstinsä arkistoista esille kaivoi.

Katsokaas aina mitä vanha 1776 Biblia käännös sanoo. Tässäkin kohtaa se eroaa aivan merkittävästi. Ylipäätäänkin, -38 ja -92 käännökset eroavat yleensä Biblia 1776-käännöksestä (joka siis perustuu kristikunnan vuosituhansia käyttämään tekstiin) siten, että Pojan arvovaltaa on rukattu raskaasti alaspäin.
1938: " Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin."
1776: "Vaan siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kenkään, ei taivaan enkelitkään, __________________ vaan minun Isäni yksinänsä."
Eli tuo koko ilmaisu "eikä myöskään Poika" on puhtaasti Origeneen oppeja, jonka opeissa nyt ei ole mielestäni mitään ihailtavaa.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Itku ja hammasten kirirtys

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Mainiota Olli, kiitos tästä! On minulle täysin uusi ymmärrys.

Mutta sen minä olen varsin hyvin ymmärtänyt, ettei Jumala ole huono suojelemaan sanaansa ;) vaan melkoisen hyvä siinä. Joten tässäkin tapauksessa, "big deal" :D elikkä ei siinä kukaan mitään menettänyt kumminkaan. Isän ja Pojan arvovallastahan siinä vaan oli kyse.
Miettikääs, esimerkiksi mitä teemme sillä tiedolla tai tällä tiedolla. Mitä me teemme tiedolla, tietääkö poika vai eikö tiedä. Emme yhtään mitään ;)
olli

Re: Itku ja hammasten kirirtys

Viesti Kirjoittaja olli »

Minulla on valmiiksi listattuna kymmeniä muita kohtia jossa myös Pojan arvovaltaa nirhataan pikkuisen kerrallaan. Tässä tapauksessa asialla ei tosiaan olekaan niin paljon merkitystä, mutta toin asian ilmi jotta kaikille jää oikea käsitys asiasta.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Itku ja hammasten kirirtys

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Huomenta! Näin tosiaan on... Täytyypä vastaavissa kohdissa olla hiukan tarkempi ja katsoa myös tuo Biblia 1776 koska onhan se meillä kyllä käytössämme. Tosin eikös Paavin aikaansaannokset ole senkin version takana? Käsittääkseni muuta kotimaista kieltä ei sitten enää olekaan.

Mutta yhtä kaikki kuitenkin, kuten jo sanoin ettei Jumala ole jättänyt huomiotta näitä. Ei Hän anna Raamattua vääristelevien tehdä mitään sellaista joka suorastaan eksyttää pois ristiltä. Sellaista Raamattua ei vielä ole onneksi tehty, ellei sitten lasketa sitä mustaa- sellaista.
Vastaa Viestiin