Tammen puhetta

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Kotimatkailija

Tammen puhetta

Viesti Kirjoittaja Kotimatkailija »

mamre pienempi.png
mamre pienempi.png (302.99 KiB) Katsottu 544 kertaa

Jumalan lupaus pitää kuin ikitammi.
Aabraham asui erämaan keskellä Mamre-nimisen miehen tammilehdossa.
Mamre on suomeksi lihavuus, runsaus.
RISE AND SHINE !
Sanna
Site Admin

Re: Tammen puhetta

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Olipas mielenkiintosta, vähän googlettelin:

Mamre ( / ˈ m æ m r i / ; heprea : מַמְרֵא ), koko nimi " Oaks of Mamre", viittaa muinaiseen uskonnolliseen paikkaan, joka alun perin keskittyi yhteen pyhään puuhun, joka kasvaa "muista ajoista lähtien" Hebronissa Kanaanissa .

Puu, jonka alle hän oli pystyttänyt telttansa, tunnetaan nimellä Mamren tammi tai terebintti. Nykyajan tutkijat ovat tunnistaneet kolme paikkaa lähellä Hebronia, jotka eri historiallisina aikoina tunnettiin peräkkäin Mamrena: Khirbet Nimra, Ramat el-Khalil ja Khirbet es-Sibte.

Mamren tasangolla on ainutlaatuinen merkitys raamatullisten paikkojen maailmassa. Tämä Hebronin lähellä, joka tunnetaan myös nimellä Arban kaupunki, sijaitseva paikka on tunnettu syistä historiallisista juuristaan ​​ja raamatullisista yhteyksistään. Se on paikka, jossa patriarkat kävelivät ja missä tapahtui pyhät kertomukset.

Mamren tasangot, jotka tunnetaan myös nimellä Mamren tammet, tunnettiin ensisijaisesti yhteyksistään Abrahamiin, yhteen juutalaisen uskon patriarkoista. Siellä Abraham asettui asumaan ja pystytti telttansa ja loi kotipaikan hengelliselle matkalleen.

Paikka toimi taustana useille merkityksellisille raamatullisille tapahtumille:

Abrahamin visio ja liitto Jumalan kanssa
Siellä Jumala lupasi Aabrahamille, että hänestä tulee monien kansojen isä (1. Moos. 17:1-8).

Kolme vierailijaa
Yhdessä Raamatun ikonisimmista kertomuksista Abraham otti "Mamren tammien" alle kolme muukalaista, jotka osoittautuivat enkeleiksi valepuvussa. He toimittivat profetian Iisakin syntymästä – Abrahamin kauan odotetusta pojasta ja perillisestä (1. Moos. 18).

Esirukous Sodoman ja Gomorran puolesta
Aabrahamin ja hänen jumalallisten vieraidensa välinen vuorovaikutus johti intensiiviseen esirukoukseen Sodoman ja Gomorran puolesta, mikä osoitti Abrahamin myötätuntoa ihmisiä – jopa syntisiä – kohtaan ja osoitti esirukouksen tärkeyttä raamatullisissa kertomuksissa (1. Moos. 18:22-33).

Kanaanilaiskulttuurin arkeologiset todisteet viittaavat Aabrahamiin

•Jumalallisen kohtaamisen paikka
Mamre on synonyymi Jumalan kohtaamiselle. Siellä Aabraham teki liiton Jumalan kanssa, sai ennustuksen Iisakin syntymästä ja rukoili Sodoman ja Gomorran puolesta.

• Tammipuiden symboliikka
Mamren tammi - Terebinth-puulla, joka on usein käännetty Raamatussa tammipuuksi, on symbolinen merkitys. Se symboloi voimaa, kestävyyttä ja pitkäikäisyyttä, mahdollisesti heijastaen Abrahamin luonteenpiirteitä, hänen pitkää ikää ja vankkumatonta uskoa.

https://digitalbible.ca/article-page/bi ... 3705569500

Jälleen yksi todiste siitä että Raamattu on totta.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Kotimatkailija

Viesti Kirjoittaja Kotimatkailija »

Erittäin hienoa ja mielenkiintoista tutkimustietoa, kiitos.
Minä olen tämmöinen vähän yksinkertaisempi, mutta päästään kuitenkin samaan lopputulokseen.
Uskovien ja juutalaisten yhteinen esi-isä on Uskon Isä Aabraham. Hän uskoi Jumalan lupaukseen pojasta, ja lupaus toteutui.
Jumalan sana pitää, ja tammipuu on Jumalan Sanan ja lupausten luotettavuuden vertauskuva.
RISE AND SHINE !
Rutger
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Lisäyksenä/oikaisuna. Yksi Aabrahamin luona vierailleista "enkeleistä" oli itse Ihmisen Poika.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Vastaa Viestiin