Yliluonnollisuudesta

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Rutger
Site Admin

Yliluonnollisuudesta

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Sanasta yliluonnollinen on muodostunut/muodostettu tahallaan helppo selitys lähes kaikelle mitä emme (vielä) kunnolla ymmärrä.
Olen asiaa pohtinut ja tullut johtopäätökseen, että on olemassa vain yksi yliluonnollinen, Jumaluus.
Isä, Poika ja Pyhä Henki. He ovat yliluonnollisia. Kaikki muu on luonnollista.

Kaikki luotu on luonnollista, jopa enkelit. Heidän ominaisuutensa ja kykynsä kyllä vaikuttavat alennuksen tilassa olevan ihmisen mielestä "yliluonnollisilta", mutta se ei tee heistä yliluonnollisia.
Yliluonnollinen Jeesus kertoo meidän olevan Taivaassa kuin enkelit. Luotuja eli luonnollisia.
Matt 22:30 Sillä ylösnousemuksessa ei naida eikä mennä miehelle; vaan he ovat niinkuin enkelit taivaassa.
Taivaassa ei ole tarvetta lisääntyä, se ei tarkoita etteikö Taivaassa olevilla olisi työkalut tallella sen tekemiseen.
Langenneet enkelit luopuivat Taivaallisesta asemastaan ja lisääntyivät ihmisnaisten kanssa.
Me jopa tunnistamme Taivaassa Jeesuksen Hänen arvistaan.
Ilm 5:6 Ja minä näin, että valtaistuimen ja niiden neljän olennon ja vanhinten keskellä seisoi Karitsa, ikäänkuin teurastettu; sillä oli seitsemän sarvea ja seitsemän silmää, jotka ovat ne seitsemän Jumalan henkeä, lähetetyt kaikkeen maailmaan.

Tämä seuraava on vielä pohdinnassa ja tuonkin sen yhteiseen pohdintaan.
Raamattu ei kerro, että meidät ihmiset on ainoastaan luotu Jumalan kuvaksi. Voimmekin Raamatusta muodostuvan kuvan mukaan olettaa enkeleiden olevan hyvin samanlaisia kuin ihmisten. Saman Luojan tekemiä, saman näköisiä olentoja kuin me ihmisetkin.
Heb 13:2 Älkää unhottako vieraanvaraisuutta; sillä sitä osoittamalla muutamat ovat tietämättään saaneet pitää enkeleitä vierainaan.
Meidät on muovattu maan tomusta, ehkä enkelit on muovattu Taivaan tomusta.
Maan päällä enkelit eivät ole syntyneet, sen tiedämme, koska Jumala loi enkelit ennen maailman luomista.
Jobin kirja kertookin enkeleiden iloinneen maailman luomisesta eli he saivat katsella kun Jumala teki maailman.
Job 38:4 Missä olit silloin, kun minä maan perustin? Ilmoita se, jos ymmärryksesi riittää.
Job 38:7 kun aamutähdet kaikki iloitsivat ja kaikki Jumalan pojat riemuitsivat?
Jumalan pojat ovat luonnollisia, luotuja olentoja, enkeleitä, meidän mittapuullamme erittäin kyvykkäitä, mutta silti luonnollisia.
Me tulemme myös erittäin kyvykkäiksi, mutta silti aina ja iankaikkisesti tulemme olemaan luonnollisia.
1 Kor 6:3 Ettekö tiedä, että me tulemme tuomitsemaan enkeleitä, emmekö sitten maallisia asioita?
Me tulemme ylösnousemuksessa saamaan niin arvokkaat vaatteet ja sormuksen (Tuhlaajapoika vertaus), että koko luomakunta tietää, että tuhlaajapojat on palautettu Isän lapsiksi, Kuningaskunnan perheenjäseniksi, sukulunastajamme Jeesuksen Kristuksen, Jumalamme, sovitustyön kautta.
Joh 1:12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,

Seuraavaa ajatusta en ole ehtinyt riittävästi iteroida muodostaakseni varman kannan, mutta heitän tämän yleiseen pohdintaan.
Voisiko olla niin, että aidosti katoamatonta on olemassa vain yksi, Jumaluus. Isä, Poika ja Pyhä Henki?
Kaikki muu on katoavaista ilman Jumalan yhteyttä, ihmiset ja enkelit, kaikki luonnollinen.
Ilm 22:2 Keskellä sen katua ja virran molemmilla puolilla oli elämän puu, joka kantoi kahdettoista hedelmät, antaen joka kuukausi hedelmänsä, ja puun lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi.
Tämä selittäisi sielunvihollisen hädän ja kiireen. Siltä on evätty pääsy elämän puulle iankaikkisella sanalla.
Sen ainoa vaihtoehto on yrittää elämän puulle väkisin ja voimalla, rakentamalla itselleen sotajoukot ja käymällä epätoivoiseen ja tuhoontuomittuun hankkeeseen vallata Taivas voimankäytöllä, suuressa Loppusodassa.
Entinen voideltu Kerubi tietää olevansa kuoleman junassa, meidän kuolevaisten ruumiissa olevien mittapuulla toki lähes ikuisuuden kestävässä, mutta kuitenkin lopulta katoavaisessa olotilassa.
2 Piet 2:4 Sillä ei Jumala säästänyt enkeleitä, jotka syntiä tekivät, vaan syöksi heidät syvyyteen, pimeyden kuiluihin, ja hylkäsi heidät tuomiota varten säilytettäviksi.
Ajatuksia? Opponoikaa ihmeessä. Raamatun paikkoja tueksi tai toppuutteluiksi. Kiitos.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
AOAOAOAOAO
Site Admin

Re: Yliluonnollisuudesta

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Enkeleistä voisi puhua "ylimaallisia", ja luotuja sellaisia.

Raamattu puhuu luoduista sekä luomakunnasta. Kaikki Jumalan tekemiä.

Enkelit eivät lisääntyneet naisten kanssa, he eivät siihen kykene koska ovat ns. "ylimaallisia", ja henkiolentoja. Niillä ei ole ns. verta ja lihaa. Ihmisillä taas on. Ihmisille Jumala antoi lisääntymiskäskyn, ja käskyn täyttää maa.

Luuk.24:37-39

Niin heidät valtasi säikähdys ja pelko, ja he luulivat näkevänsä hengen. Mutta Hän sanoi heille: "Miksi olette hämmästyneet, ja miksi nousee sellaisia ajatuksia teidän sydämeenne ?
Katsokaa Minun käsiäni ja jalkojani ja nähkää, että Minä itse tässä olen. Kosketelkaa Minua ja katsokaa, sillä ei hengellä ole lihaa eikä luita, niinkuin te näette Minulla olevan."

Jeesus itse sanoo ettei enkeleillä, eli henkiolennoilla, ole "lihaa ja luuta".

Henget voivat mennä "henkenä" ihmiseen niin kuin UT:ssa on kerrottu. Raamattu ei kerro näiden henkien/demonien "inkarnaatiosta", minkä Jeesus opetti opetuslapsilleen.

Mistä tämä "oppi/tulkinta"(enkelien yhtymisestä naisiin) on lähtöisin, sen juuri löytyy 1.Moos.6:1-5 kertomuksesta...

1 Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä,
2 huomasivat Jumalan pojat ihmisten tyttäret ihaniksi ja ottivat vaimoikseen kaikki, jotka he parhaiksi katsoivat.
3 Silloin Herra sanoi: "Minun henkeni ei ole vallitseva ihmisessä iankaikkisesti, koska hän on liha. Niin olkoon hänen aikansa sata kaksikymmentä vuotta."
4 Siihen aikaan eli maan päällä jättiläisiä, ja myöhemminkin, kun Jumalan pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia; nämä olivat noita muinaisajan kuuluisia sankareita.
5 Mutta kun Herra näki, että ihmisten pahuus oli suuri maan päällä ja että kaikki heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat,

Edellisessä 5.luvussa on lueteltu ihmisen sukupuu Aadamista Nooan poikiin Seem, Jaafet ja Haam asti. 6.luvussa Jumala ilmoittaa tulvan tulemisesta, ihmisen pahuuden tähden.

Termi "Jumalan pojat" tarkoittaa 1.Moos.6:ssa ns. Seetin sukulinjaa, joka jatkuu Nooan ja Nooan pojan Seemin kautta.

Termi "ihmisten tyttäret" tarkoittaa ns. Kainin sukulinjaa.

Uusi Testamentti puhuu Jumalan omista mm. Jumalan lapsina, Jumalan poikina, Valkeuden lapsina/poikina (maskuliini), Elävän Jumalan lapsiksi/pojiksi, vaikka ei tietnkään tarkoiteta Jumalan fyysisiä jälkeläisiä vaan hengellisiä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat Minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Rutger
Site Admin

Ei tarkoita Seetin sukulinjaa. Väitätkö Seetin eläneen ennen maailman luomista ja tämän jälkeläisten iloinneen katsellessaan maailman luomista, Job 38:7?
Toiseksi. Missä kohdin Raamatussa sanotaan enkelien olevan henkiä? Enkeli on virkanimi, ei olennon määre.
On Luoja ja luonnollisia olentoja.
Luonnollisen olennon irtautunut henki on henki, henkiolento.
Jumala on kolmiyhteinen. Isä, Poika, Pyhä Henki. Lue Sielu, Ruumis ja Henki.
Luodulla ihmisellä on Sielu, Ruumis ja Henki. En näe syytä etteikö Jumalan luomalla ihmistä edeltävällä tietoisella lajilla, Taivaan pojilla, Jumalan pojilla, Kalevan pojilla olisi myös Sielu, Ruumis ja Henki.
Langenneiden enkelien ja ihmisnaisten jälkeläiset olivat jättiläisiä johtuen isien Taivaallisesta alkuperästä.
Näiden jättiläisten kuoltua heidän ruumistaan irtautui ns. pahat henget.
Yhdenkään enkelin ei mainita koskaan (vielä ainakaan) menettäneen ruumistaan. Samalla määrällä enkeleitä kuin luomishetkellään, olivatpa hyviä tai pahoja, on tallella kolme osastaan joka tekee entiteetin joita ihmiset kutsuvat yleisnimellä enkelit.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
AOAOAOAOAO
Site Admin

Rutger kirjoitti: 07 Joulu 2024, 10:42
Maan päällä enkelit eivät ole syntyneet, sen tiedämme, koska Jumala loi enkelit ennen maailman luomista.
Jobin kirja kertookin enkeleiden iloinneen maailman luomisesta eli he saivat katsella kun Jumala teki maailman.
Job 38:4 Missä olit silloin, kun minä maan perustin? Ilmoita se, jos ymmärryksesi riittää.
1.Moos.1:1 "Alussa loi Jumala taivaat ja maan".
Kysymys. Sisältääkö termi "taivaat" myös niin sanotun kolmannen Taivaan eli, Jumalan Taivaan,meidän määränpäämme, vai puhutaanko tuossa vain fyysisestä/näkyvästä taivaasta sekä avaruudesta ?

Voisiko olla niin, että aidosti katoamatonta on olemassa vain yksi, Jumaluus. Isä, Poika ja Pyhä Henki?
Joh.10:30 Minä ja Isä olemme yhtä/yksi"
1.Kor.15:53 "Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen."---> Meistäkin siis tulee "katoattomia". :)

Entinen voideltu Kerubi tietää olevansa kuoleman junassa, meidän kuolevaisten ruumiissa olevien mittapuulla toki lähes ikuisuuden kestävässä, mutta kuitenkin lopulta katoavaisessa olotilassa.
Voi olla noin, tästä asiasta en ole aivan varma. Saatanan rikos on niin suuri että mikä rangaistus olisi sen rikkomukselle "riittävä" ?
Saatanan takia, (miljardit, ?) ihmiset ovat jääneet Ikuisen Elämän ulkopuolelle. Miten "ikuisen rikoksen" voisi rangaista oikeudenmukasiseti, eli riittävän ankarasti ? ---> Onko tuomionkin siis oltava ikuinen, milloinkaan loppumaton ?
Itse joskus näitä pohtiessani olen toivonut että se, saatana, tuhoutuisi kokonaan. Mutta, pääsisikö se silloin niin kuin veräjästä, liian helpolla ?
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat Minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

Rutger
Site Admin

Ainoa paikka jossa muistini mukaan viitataan enkeleihin henkinä on Heb 1:14
Heb 1:14 Eivätkö he kaikki ole palvelevia henkiä, palvelukseen lähetettyjä niitä varten, jotka saavat autuuden periä?
Palvelevia henkiä, leitourgikos pneuma.
G3010 - leitourgikos
relating to the performance of service, employed in ministering

G4151 - pneuma
never referred to as a depersonalised force
the spirit, i.e. the vital principal by which the body is animated
a spirit higher than man but lower than God, i.e. an angel
the spiritual nature of Christ, higher than the highest angels and equal to God, the divine nature of Christ

Kun lukee ajatuksella tuon jakeen ja katsoo mitä se tarkoittaa alkukielellä, ei voi mitenkään vetää yksiselitteistä johtopäätöstä enkelien olevan ns. "pelkkiä" henkiä.
Jeesusta Kristusta kutsutaan Raamatussa Herran enkeliksi. Hänellä on todistetusti ruumis.

Hyvää opponointia AO. Jatka. Kiitos.
Rutger
Site Admin

AOAOAOAOAO kirjoitti: 07 Joulu 2024, 18:35
Rutger kirjoitti: 07 Joulu 2024, 10:42
1.Moos.1:1 "Alussa loi Jumala taivaat ja maan".
Kysymys. Sisältääkö termi "taivaat" myös niin sanotun kolmannen Taivaan eli, Jumalan Taivaan,meidän määränpäämme, vai puhutaanko tuossa vain fyysisestä/näkyvästä taivaasta sekä avaruudesta ?

Joh.10:30 Minä ja Isä olemme yhtä/yksi"
1.Kor.15:53 "Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen."---> Meistäkin siis tulee "katoattomia". :)

Voi olla noin, tästä asiasta en ole aivan varma. Saatanan rikos on niin suuri että mikä rangaistus olisi sen rikkomukselle "riittävä" ?
Saatanan takia, (miljardit, ?) ihmiset ovat jääneet Ikuisen Elämän ulkopuolelle. Miten "ikuisen rikoksen" voisi rangaista oikeudenmukasiseti, eli riittävän ankarasti ? ---> Onko tuomionkin siis oltava ikuinen, milloinkaan loppumaton ?
Itse joskus näitä pohtiessani olen toivonut että se, saatana, tuhoutuisi kokonaan. Mutta, pääsisikö se silloin niin kuin veräjästä, liian helpolla ?
Jobista saa selvästi kuvan, että enkelit riemuitsivat kun Jumala teki maan eli ilmeisesti enkelien realm, habitation, olisiko se taivas, tehtiin ensin.
Meidät puetaan katoamattomuuteen, kyllä. Saamme syödä elämän puusta koska olemme otettuja Jumalan Kuningaskuntaan.
Tulemme syömään siitä säännöllisesti. Raamattu kertoo puun tekevän uudet hedelmät kerran kuukaudessa. Huom sivujuoni. Taivaassa lasketaan aikaa.

Jos kapinoisimme, heitettäisiin meidät ulos ja alkaisi vääjäämätön kuoleman tie.
Rutger
Site Admin

Enkeleiden ruumiista. Enkelien kerrotaan syövän Raamatussa. Jeesus juo viiniä Taivaassa ja söi ja joi maan päällä.
Meillä kaikilla on energian hankkimisen anatomia, lue ruumis.
Taivaassa enkelit syövät mannaa, täällä maan päällä nautaa ja lammasta, jos muistan oikein Sanasta.
Enkelien ja Jumalan ateriointi maan päällä ei ollut vain näytös ihmisille vaan aitoa ruumiin elävöittämistä.
Luojalla on ruumis, ihmisillä on ruumis ja niin on meitä ihmisiä ennen luoduilla tietoisilla Jumalan palvelijoillakin.
AOAOAOAOAO
Site Admin

Rutger kirjoitti: 07 Joulu 2024, 18:16 Ei tarkoita Seetin sukulinjaa. Väitätkö Seetin eläneen ennen maailman luomista ja tämän jälkeläisten iloinneen katsellessaan maailman luomista, Job 38:7?
Toiseksi. Missä kohdin Raamatussa sanotaan enkelien olevan henkiä? Enkeli on virkanimi, ei olennon määre.

Langenneiden enkelien ja ihmisnaisten jälkeläiset olivat jättiläisiä johtuen isien Taivaallisesta alkuperästä.
Kyllä tarkoittaa "Seetin sukulinjaa", eli ns. Jumalan omia.

En väitä Seetin eläneen ennen maailman luomista. Asiayhteys ratkaisee tässäkin. VT:ssä "Jumalan pojat" termi liittyy useammin enkeleihin, mutta ei tuossa Mooseksen kohdassa. Laitoin nuo esikuvat UT:sta, ja kuinka UT opettaa "Jumalan pojista/lapsista".

Minulla ei mitään epäselvyyttä mitä henget ovat, enkeleitä. Riivaajat olivat näitä kapinallisia henkiolentoja, jotka olivat menettäneet paikkansa Taivaassa. Nyt ne vain odottavat että niiden tuomio pistetään täytäntöön.

Vielä tuosta Seet vs. Kain esikuvallisuudesta. UT:ssa uskovia kehoitetaan ottamaan oma puolisi pyhyydessä, eli tarkoitetaan, näin itse ymmärrän kohdan, ottaa uskova puoliso itselleen, eikä pakanuudessa elävää.

Ps. Muistaakseni juutalaisuudessakaan ei noita "Jumalan poikia" 1.Moos.6:ssa pidetä enkeleinä, vaan juuri Jumalalle uskollisina miehinä, joistä jotkut sitten ottivatkin puolison ei-niin-hurskaista naisista, eli juuri tuolta kainilaisista.

Mutta, jos olet eri mieltä niin ole vain.

Rutger
Site Admin

Olen vahvasti eri mieltä.
Veljellisellä rakkaudella toki.
Rutger
Site Admin

Ihminen + ihminen ei tuota jättiläisiä.
Enkeli + ihmisnainen tuottaa.
Kuten tiedämme ja Sana opettaa.
AOAOAOAOAO
Site Admin

Rutger kirjoitti: 07 Joulu 2024, 18:45 Jobista saa selvästi kuvan, että enkelit riemuitsivat kun Jumala teki maan eli ilmeisesti enkelien realm, habitation, olisiko se taivas, tehtiin ensin.
Meidät puetaan katoamattomuuteen, kyllä. Saamme syödä elämän puusta koska olemme otettuja Jumalan Kuningaskuntaan.
Tulemme syömään siitä säännöllisesti. Raamattu kertoo puun tekevän uudet hedelmät kerran kuukaudessa. Huom sivujuoni. Taivaassa lasketaan aikaa.

Jos kapinoisimme, heitettäisiin meidät ulos ja alkaisi vääjäämätön kuoleman tie.
Ilmestyskirjan 22:2 ;

Keskellä sen katua ja virran molemmilla puolilla oli elämän puu, joka kantoi kahdettoista hedelmät, antaen joka kuukausi hedelmänsä, ja puun lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi.

Se on ESIKUVA Ikuisesta elämästä, en ota sitä kirjaimellisesti. Niin kuin Kristusta kuvataan mm. Elämän Puuna, ja "taivaasta tulleena mannana", samoin Ilmestyskirja puhuessaan "joka kuukausi" tarkoittaa siis iankaikkista elämää.

Ja, Taivaassa/Iankaikkisuudessa ei ole aikaa. Siellä on koko" ajan" NYT, NYT, NYT......

Jo sana "kuukausi" edellyttäisi kuun olemassaoloa eräänä ajan mittarina --- > Matt.24:35 "Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa."

Kun Taivas Jeesuksen sanojen mukaa katoaa, ja kaikki siellä oleva, niin ei kyllä kuutakaan enää löydetä, eikä sellaista kaivata.....

Ilm.7:16 Ei heidän enää tule nälkä eikä enää jano, eikä aurinko ole sattuva heihin, eikä mikään helle,

Ilm.21:23 Eikä kaupunki tarvitse valoksensa aurinkoa eikä kuuta; sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppu on Karitsa.

AOAOAOAOAO
Site Admin

Rutger kirjoitti: 07 Joulu 2024, 19:05 Olen vahvasti eri mieltä.
Veljellisellä rakkaudella toki.
Aamen. :)

Rutger
Site Admin

Jos Seetin sukulinja oli Jumalan pojat eli mainitsemiasi Jumalan omia, niin miksi heidät hukutettiin tulvassa?
Jos Seetin sukulinja oli Jumalan pojat eli mainitsemiasi Jumalan omia, niin miksi Seetiläisten naiset olivat niin luotaantyöntäviä, että Seetin miehet katselivat toisia naisia?
Jos Seetin sukulinja oli .. niin miksi ei mainita Jumalan tyttäriä?
Jos Jumalan pojat ovat Jumalan omia, niin miksei UT kertaakaan mainitse Jumalan poikia?
Käsky pitää sukulinjat erillään annetaan vasta 5 jaetta myöhemmin kuin kerrotaan Jumalan poikain kielletystä toiminnasta.

Langenneet enkelit tulkinta oli vallitseva ennen 5nnen vuosisadan hyökkäystä kristinuskoa vastaan.

Langenneet enkelit tulkintaa kannattivat/kannattavat mm. perinteinen rabbiininen kirjallisuus, Eenokin kirja, 12 patriarkan todistus, Josefus Flaavius, Septuaginta, Filo, Tertullius, Justin Marttyyri, Lactatius, Ireneus, Amrose, Athenagoras ja Julianus.

Seetin sukulinja tulkinta tuli ensi kerran ilmoille viidennen vuosisadan hyökkäyksessä kristinuskoa vastaan Celsuksen ja kumppaneiden toimesta.
Augustinus toi sen Katolisen kirkon opiksi jossa se on vieläkin eksyttävänä oppina. Katolisesta kirkosta se on levitetty muihinkin "valtakirkkoihin" kuten luterilaisuuteen ja sitä levittävät tänä päivänä lähinnä liberaaliteologit.
Rutger
Site Admin

1 Moos 6:4 Siihen aikaan eli maan päällä jättiläisiä, ja myöhemminkin, kun Jumalan pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia; nämä olivat noita muinaisajan kuuluisia sankareita.
Täysin selkeä asia. Jumalan pojat eivät ole ihmisiä.
Rutger
Site Admin

Job 2:1 Ja kun eräänä päivänä Jumalan pojat tulivat ja asettuivat Herran eteen, tuli myöskin saatana heidän joukossansa ja asettui Herran eteen.
Saatana on yksi Jumalan pojista eli enkeleistä. Kerubi. Entinen voideltu kerubi. Ei taatusti Seetin sukulinjaa. Hän on langennut enkeli.
Jumalan pojat termi tarkoittaa yksinomaan enkeliä. Langennutta tai lankeamatonta.
Vanha Raamattu kutsuu heitä Kalevan pojiksi jolloin spekulaatio liberaaliteologienkin aivoissa käy lähes mahdottomaksi.
Kaleva viittaa näet taivaalle, tähtiin. Sinne mistä enkelit laskeutuvat.
Evidenssi on pitävä. Nyt on vain otettava ns lusikka kauniiseen käteen ja korjattava käsitystään kyseisessä aihealueessa.
Kun lukee Raamattua ilman opinsuuntien laseja, tämä on absoluuttisen selkeä asia.
AOAOAOAOAO
Site Admin

Rutger kirjoitti: 08 Joulu 2024, 22:52 Job 2:1 Ja kun eräänä päivänä Jumalan pojat tulivat ja asettuivat Herran eteen, tuli myöskin saatana heidän joukossansa ja asettui Herran eteen.
Saatana on yksi Jumalan pojista eli enkeleistä. Kerubi. Entinen voideltu kerubi. Ei taatusti Seetin sukulinjaa. Hän on langennut enkeli.
Jumalan pojat termi tarkoittaa yksinomaan enkeliä. Langennutta tai lankeamatonta.
Vanha Raamattu kutsuu heitä Kalevan pojiksi jolloin spekulaatio liberaaliteologienkin aivoissa käy lähes mahdottomaksi.
Kaleva viittaa näet taivaalle, tähtiin. Sinne mistä enkelit laskeutuvat.
Evidenssi on pitävä. Nyt on vain otettava ns lusikka kauniiseen käteen ja korjattava käsitystään kyseisessä aihealueessa.
Kun lukee Raamattua ilman opinsuuntien laseja, tämä on absoluuttisen selkeä asia.
En ala kinaamaan uudestaan asiasta. Henget/enkelit eivät inkarnoidu, eivätkä siitä ihmislapsia.

Myös aiemmin mainitsema juutalaisten tulkinta asiasta on sama.

Rutger
Site Admin

Ei ole kinaamista keskustella asiasta.
Keitä ovat nämä juutalaiset tulkitsijat? Anna esimerkkejä. Toin tietoosi juuri, että perinteinen rabbiininen kirjallisuus on langenneet enkelit tulkinnan kannalla.
Henget eivät syö, eivätkä juo.
Enkelit eivät ole henkiä.
Heillä on ruumiit. He syövät, juovat ja langettuaan siittivät.
Jos enkeli luopuu ensitilastaan eli lankeaa, hänellä on kyllä työkalut siittämiseen.
Samoin on kaikki ihmisen työkalut lankeamattomassa tilassa olevilla enkeleillä jotka Jumala on tämän saman formun mukaan luonut.
Aatami ja Eeva hoksasivat alastomuutensa langettuaan ja piilottelivat puskissa ettei heidän häpynsä näkyisi.
Ofanit, Serafit jne. varmaan ovat poikkeuksia tästä koska heitä ei ole tehty Jumalan kuvan mukaan.
Vaikka he pystyvät kulkemaan tuntemiamme fysiikan lakeja rikkoen vaikka seinien läpi kuten ylösnoussut Jeesus, heillä on ruumiit.
Kun mekin siirrymme valkeuden vaatteisiin, ei meitä kuohita eikä Luojakaan sitä itselleen tehnyt. Se olisi kauhistus kun alat asiaa konkreettisesti ajattelemaan. Halusi allegorisoida asiat jotta pysyt "kirkkokannassa" joka on monessa asiassa väärässä, tekee ongelman.
Käsitykseni mukaan juuri tämä, että enkeleillä ei ole vaimoja, jotka Jumala teki juuri miehelle avuksi, on yksi iso syy kapinalle.
Ihmismiehelle annettiin kaunis apu jonka kautta mies saa perheen. Sitä ei enkeleille ole suotu.
Kuten Sanassa sanotaan. Nainen peittäköön päänsä enkelten tähden. Kun naisella on yhteys yläkertaan, häntä tarkkaillaan ja tällöin naisella tulee olla vallanalaisuuden merkkinä pää peitettynä.
1 Kor 11:10 Sentähden vaimon tulee pitää päässään vallanalaisuuden merkki enkelien tähden.
Ystävyydellä.
-R
AOAOAOAOAO
Site Admin

Kyllä tämä kinaamiseslta vaikuttaa, harmi.

Olen joissakin muissakin asioissa kanssasi eri mieltä, mutta koska tiedän, kokemuksesta, että ihminen hyvin harvoin muuttaa mieltään, vaikka raudasta vääntäisi, en ole alkanut "turhiksi" kokemiini väittelyihin.

Minun teologiassani enkelit ovat henkiolentoja.

Tuosta juutalaisten näkökannoista saat itse penkoa netistä, löydät kyllä. Oma kantani ei perustu juutalaisten eikä kenenkään toisen tulkintaan, vaan on ollut täysin oma käsitykseni asiasta, jo kauan. Huomasin vain joskus sattumalta että juutalaisillakin on ollut asiasta samanlainen tulkinta.

Itseäni ei aihe edes kiinnosta, olen pitänyt ja pidän sitä edelleen niin päivän selvänä asiana.

Rutger
Site Admin

En ala penkomaan yksittäisten nimeämättömien juutalaisten mielipiteitä, kun perinteinen rabbiininen käsitys on ketjussa tiedossa minun tuomanani tietona.
Jos koet kerran aiheen turhaksi, ihmettelen, että siihen osallistuit alkuunkaan.
Kaidan tien kaahari

Viesti Kirjoittaja Kaidan tien kaahari »

Tähän jatkoksi ihan kuriositeettina tuon eräänlaisen ajatusrakennelman yliluonnollisuudesta.
Onko kuitenkin niin, että tämä olevainen aineeseen sidottu elämä ja aineellinen maailmankaikkeus Jumalan maailmoissa on se harvinainen ja poikkeava tapaus?
Se, että henki ja sielu on sidottu aineeseen ja että on ylipäätään jotain tälläistä olemassa, onko tämä niin harvinaista tai poikkeuksellista, että olemme itse asiassa enemmän yliluonnollinen tapaus, kuin ns henkiolennot henkiruumiissaan?
No, tämä vain tälläinen spekulaatio..
Eletään omantunnon puhtautta vaalien samalla myöntäen oman vaelluksen rikkinäisyys.
Vastaa Viestiin