Mooses ja Elia

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Rutger
Site Admin

Mooses ja Elia

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Mietin, että kehtaanko tätä kirjoittaa. Josko tämän olivat kaikki tajunneet ennen minua?
Vedetään riskillä.
Miksi vuorella Kirkastetun Jeesuksen kanssa keskustelivat juuri Mooses ja Elia?
Olen tämän sivuuttanut aina sillä, että koska he olivat merkittäviä miehiä. Totisesti ovatkin.

Matt 17: 1- 6
1. Ja kuuden päivän perästä otti Jesus Pietarin ja Jakobin ja Johanneksen hänen veljensä, ja vei heidät erinänsä korkialle vuorelle.
2. Ja kirkastettiin (a) heidän edessänsä, ja hänen kasvonsa paistivat niinkuin aurinko, ja hänen vaatteensa tulivat valkiaksi niinkuin valkeus.
3. Ja katso, heille näkyivät Moses ja Elias, jotka puhuivat hänen kanssansa.
4. Niin vastasi Pietari ja sanoi Jesukselle: Herra, meidän on tässä hyvä olla: jos sinä tahdot, niin me teemme tähän kolme majaa, sinulle yhden, ja Mosekselle yhden, ja Eliaalle yhden.
5. Vielä hänen puhuissansa, katso, paistava pilvi ympäri varjosi heidät, ja katso, ääni pilvestä sanoi: tämä on minun rakas Poikani, johonka minä mielistyin: kuulkaat häntä.
6. Ja kuin opetuslapset sen kuulivat, lankesivat he kasvoillensa, ja peljästyivät sangen kovin.

Miksi Jeesuksen kanssa keskustelivat juuri Mooses ja Elia?
Siksi koska Jeesuksesta todistavat Laki ja Profeetat.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Marie

Re: Mooses ja Elia

Viesti Kirjoittaja Marie »

Minä en ainakaan ollut tajunnut tätä aikaisemmin. En ollut miettinytkään että miksi juuri n'ämä henkilöt. Kannatti kertoa, kun luin niin heti tuli "ahaa niinhän se onkin".
Lisää oivalluksia, nämä on hienoja.
Rutger
Site Admin

Kiitos 🙏
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Eero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kiitos Rutger, Hengessähän tämän on voinut ehkä ymmärtää, mutta tässä tuli aivan konkreettisesti mistä on kyse.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Kulkija

Viesti Kirjoittaja Kulkija »

Kiitos!
Rutger
Site Admin

Kiitos teille palautteesta. Tosissaan entiiäilin tuon postaamisen kanssa jonkun aikaa. Jumalalle kaikki Kunnia.
kilvoittelija

Viesti Kirjoittaja kilvoittelija »

Otsikko herätti mielenkiinnon, lisääntyi lukiessani tekstiäsi, Rutger.

Tätä en ole kuullut ennen, enkä lukenut. Minusta johdonmukainen vastaus kysymykseen:
Miksi Jeesuksen kanssa keskustelivat juuri Mooses ja Elia?

Opin uutta.
... juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa, silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen... Hepr.12:1,2
Rutger
Site Admin

Kiitos 🙏
Eero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Sanna
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Päivänselvä asia, mutta eipä ole tullut mietittyä itsekään tuolta kannalta. Kiitos tästä.

Sen sijaan itse pohdin pitkään miksi Jumala sanoi opetuslapsille Jeesuksesta tiukahkoon sävyyn
kuulkaa häntä. Miten liittyy asiayhteyteen ja mitä on jäänyt pois?

Joskus ja hyvin usein missamme Jumalan näyttämissä ja ohjaamissa asioissa Jumalan pointin.

Jumala halusi todentaa opetuslapsille Jeesuksen todella olevan Poikansa ja korkea-arvoisin. Jeesus kirkastettiin Jumalan toimesta opetuslasten edessä. Hänen Pyhyytensä näytettiin.

Opetuslasten täysi huomio oli kuitenkin Mooseksessa, Eliaassa. He kysyivät vain ikäänkuin kaveriltaan Jeesukselta, saadaanko jäädä tänne, täällä on kaikki "merkitykselliset tyypit".

Jotenkin kärpäsenä katossa voi kuvitella läpileikkauksen kohtauksesta, jossa opetuslapset vuorotellen hiihkuu Mooseksen, Eliaan ja Jumalan perään, Jeesuksen seistessä täysin kirkkaana ja täysin kirkastetuissa vaatteissa heidän vieressään, heidän edes tajuamatta asiaa.

Tähän kuvaan sopii Jumalan sanat "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt. Kuulkaa häntä!"

Toisin sanoen, herää pahvi, odottamanne Messias on nenänne edessä. Kuunnelkaa Jeesusta - seuratkaa Häntä. Hän on korkea-arvoisempi kuin Mooses ja Elia. Hän on Minun Poikani.

Ja nyt tuon sun laki ja profeetat kommentin jälkeen taas uusi näkökulma asiaan. Kuten sana sanoo, laki ja profeetat todistaa Messiaasta. Sekä sanassa, että konkreettisesti. Vaan mihin opetuslasten huomio nykyäänkin kiinnittyy? Lakiin ja profeettoihin.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Rutger
Site Admin

Näin on.
Se on juuri, että Jeesuksesta todistavat laki ja profeetat.
Hän on Numero 1.
Vastaa Viestiin