Kilvoitella

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
olli

Kilvoitella

Viesti Kirjoittaja olli »

On monia kohtia jossa tämä sana tulee esiin Raamatussa.
Luukkaan evankeliumi:
13:24 "Kilvoitelkaa päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta, sillä monet, sanon minä teille, koettavat päästä sisälle, mutta eivät voi.
Kolossalaiskirje:
2:1 Sillä minä tahdon, että te tiedätte, kuinka suuri kilvoittelu minulla on teidän tähtenne ja laodikealaisten ja kaikkien tähden, jotka eivät ole minun ruumiillisia kasvojani nähneet,
1.Tessalonikalaiskirje:
2:2 vaan, vaikka me ennen, niinkuin tiedätte, olimme kärsineet Filippissä ja meitä siellä oli pahoin pidelty, oli meillä kuitenkin Jumalassamme rohkeutta puhua teille Jumalan evankeliumia, suuressa kilvoituksessa.
1.Timoteuksen kirje:
4:10 Sillä siksi me vaivaa näemme ja kilvoittelemme, että olemme panneet toivomme elävään Jumalaan, joka on kaikkien ihmisten vapahtaja, varsinkin uskovien.
6:12 Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, tartu kiinni iankaikkiseen elämään, johon olet kutsuttu ja johon hyvällä tunnustuksella olet tunnustautunut monen todistajan edessä.
2.Timoteuksen kirje:
4:7 Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, uskon säilyttänyt.
Hebrealaiskirje:
10:32 Mutta muistakaa entisiä päiviä, jolloin te, valistetuiksi tultuanne, kestitte monet kärsimysten kilvoitukset,
12:1 Sentähden, kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa,
Juudaan kirje:
1:3 Rakkaani! Kun minulla on ollut harras halu kirjoittaa teille yhteisestä pelastuksestamme, tuli minulle pakko kirjoittaa ja kehoittaa teitä kilvoittelemaan sen uskon puolesta, joka kerta kaikkiaan on pyhille annettu.
Toisaalla vieras esitti hyvän kysymyksen : mitä on kilvoittelu ?

Jos katsomme näitä jakeita, ei päällisin puolin meille kenties oikein aukea, mitä kilvoittelu terminä tarkoittaa. Mutta tietysti voime miettiä mitä kyseinen Suomen kielen sana tarkoittaa:
sivistyssanakirja kirjoitti:kilvoitella
1. ylät. kilpailla
2. ponnistella (henkisesti), tavoitella jotakin innokkaasti, sinnikkäästi. esim. Kilvoitella Suomen värien puolesta. Kilvoitella päämääränään tohtorin arvo. Vars. heng. pyrkiä elämään hurskaasti, nuhteettomasti. esim. Kilvoitteleva kristitty.
Kreikan sana jota on käytetty on "agon", joka tarkoittaa kilpailua, ja kilvoitella "agonizomai" tulee tuosta sanasta ja tarkoittaa suurin piirtein samaa kuin suomen käännös. Nostaisin kuitenkin mielenkiintoisena yksityiskohtana kreikan perussanan "agon" johdannaisen "agonia", (engl. agony), joka tarkoittaa kipua tai tuskaa (henkistä tai fyysistä), mutta kreikan sana viittaa vahvasti juuri pelkoon - erityisesti ennen jotakin asiaa - kauhuun tai kuolemanpelkoon, tai (henkiseen) ahdistukseen, huolestuneisuuteen tai levottomuuteen.

Mielestäni tuo viimeinen (agonia-sanan käännös) tuo oikein hyvin esiin sen, mitä itse asiassa kilvoitteluun saattaa juurikin liittyä. Korostaisn etenkin sitä, että kyseessä on usein ennen itse varsinaista tapahtumaa olevaa tilaa, jossa ihminen ei oikeasti tiedä miten hänen käy, mutta samalla meillä on aina tieto siitä että Jumala on jo ennalta sallinut kaiken, mitä meille tapahtuu.
1 Kor 10:13 kirjoitti:Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus; ja Jumala on uskollinen, hän ei salli teitä kiusattavan yli voimienne, vaan salliessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää.
Näin meillä on siis uskon kilvoitus, jossa voimme aina luottaa uskomme alkajaan ja täyttäjään, sillä Hän nostaa, kantaa ja pelastaa. Hän myöskin antaa meille levon siihen tilanteeseen, jossa olemme. Hän ei vapauta meitä kaikesta siitä mitä toivoisimme, koska usein vasta jälkeenpäin itsekin havaitsemme, että meille tapahtunut asia on meidän iankaikkiseksi parhaaksemme. Mielestäni Paavalin sanat tähän asiaan on parempi lohdutus meille kuin miljoona omaa sanaani:
Room 8 kirjoitti:24 Sillä toivossa me olemme pelastetut, mutta toivo, jonka näkee täyttyneen, ei ole mikään toivo; kuinka kukaan sitä toivoo, minkä näkee?
25 Mutta jos toivomme, mitä emme näe, niin me odotamme sitä kärsivällisyydellä.
26 Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.
27 Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.
28 Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kilvoitella

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Minäkin haluisin kilvoitella kun kerran pitää!
Sinettisormus

Re: Kilvoitella

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Uskon, tuon kilvottelun tarkoittavan omassa henkilökohtaisessa uskossa kilvoittelua. Että uskallamme aina enempi ja enempi ottaa noita uskonaskeleita. Olemme Kristuksessa rohkeita ja pystymme etenemään uskon kasvussa, jättää pois yhä enenevässä määrin pois sitä maailman houkutusta ja hullutusta ja alkaa tekemään Jumalan tahdon mukaan, olikohan tämä ymmärrettävää, ei kai se tämän kummempaa selitystä tarvitse.
En usko että meidän tulee toistemme kanssa kilvoitella, kuka on suurempi tai parempi, vaan se on uskon kilvoittelua itsensä kanssa, että pyrimme parempaan, Jeesuksessa Kristuksessa.
Vieras

Re: Kaikenlaisia jutusteluja, onnitteluja yms.

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Re: Kilvoitella

ViestiKirjoittaja Sinettisormus » Tänään, 11:40

Uskon, tuon kilvottelun tarkoittavan omassa henkilökohtaisessa uskossa kilvoittelua. Että uskallamme aina enempi ja enempi ottaa noita uskonaskeleita. Olemme Kristuksessa rohkeita ja pystymme etenemään uskon kasvussa, jättää pois yhä enenevässä määrin pois sitä maailman houkutusta ja hullutusta ja alkaa tekemään Jumalan tahdon mukaan, olikohan tämä ymmärrettävää, ei kai se tämän kummempaa selitystä tarvitse.
En usko että meidän tulee toistemme kanssa kilvoitella, kuka on suurempi tai parempi, vaan se on uskon kilvoittelua itsensä kanssa, että pyrimme parempaan, Jeesuksessa Kristuksessa.
tämä on minusta sinetiltä hyvin sanottu eli puhumme samasta asiasta loppupelissä mutta kukin omalla tavalla... ;)
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kilvoitella

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Mutta yksikään ei kanna liian suurta taakkaa muttei kukaan myöskään välty kiusauksilta ja lankeemukselta.
Vieras

Re: Kilvoitella

Viesti Kirjoittaja Vieras »

-jarmo- kirjoitti:Mutta yksikään ei kanna liian suurta taakkaa muttei kukaan myöskään välty kiusauksilta ja lankeemukselta.
tähän sopii minun ielestä tämä kohta hyvin...

Room. 11:32

Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.
Vieras

Re: Kilvoitella

Viesti Kirjoittaja Vieras »

tässä toinen kohta...

Gal. 6:2

Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.
Vieras

Re: Kilvoitella

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Sinettisormus kirjoitti:Uskon, tuon kilvottelun tarkoittavan omassa henkilökohtaisessa uskossa kilvoittelua. Että uskallamme aina enempi ja enempi ottaa noita uskonaskeleita. Olemme Kristuksessa rohkeita ja pystymme etenemään uskon kasvussa, jättää pois yhä enenevässä määrin pois sitä maailman houkutusta ja hullutusta ja alkaa tekemään Jumalan tahdon mukaan, olikohan tämä ymmärrettävää, ei kai se tämän kummempaa selitystä tarvitse.
En usko että meidän tulee toistemme kanssa kilvoitella, kuka on suurempi tai parempi, vaan se on uskon kilvoittelua itsensä kanssa, että pyrimme parempaan, Jeesuksessa Kristuksessa.
tähän sopii tämä kohta...

Gal. 6:4

Mutta tutkikoon kukin omat tekonsa, ja silloin hänen kerskaamisensa on vain siinä, mitä hän itse on, ei siinä, mitä toinen on;
Sinettisormus

Re: Kilvoitella

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen, Vieras, Amen!
Vastaa Viestiin