Arabiankielinen raamattu ja allah!

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
katso7
Viestit: 1422
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Arabiankielinen raamattu ja allah!

Viesti Kirjoittaja katso7 »

Tiesitkö että raamatunkäännös krisitillinen arabiaksi käyttää Jumalasta sanaa allah. Tuntuu oudolta että kristityt arabiuskovat rukoilevat meidän Jumalaamme nimellä allah. Miten se on mahdollista. Miksi meidän raamattumme ei käytä Jumalasta sen oikeaa nimeä Jehovah kuten eestiläinen raanattu käyttää.
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2206
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Arabiankielinen raamattu ja allah!

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

katso7 kirjoitti: 04 Joulu 2023, 13:52 Tiesitkö että raamatunkäännös krisitillinen arabiaksi käyttää Jumalasta sanaa allah. Tuntuu oudolta että kristityt arabiuskovat rukoilevat meidän Jumalaamme nimellä allah. Miten se on mahdollista. Miksi meidän raamattumme ei käytä Jumalasta sen oikeaa nimeä Jehovah kuten eestiläinen raanattu käyttää.
Niin, ja kun Google kääntäjäkin löytää Jumala-sanalle arabiankielisen vastineen, niin on outoa tuo allah-sanan käyttö käännöksissä. :roll:

Itse käytän Jahve-nimikettä enkä Jehova, jos siis haluan käyttää YHWH-nimeä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
jsj
Viestit: 427
Liittynyt: 22 Elo 2021, 21:14

Re: Arabiankielinen raamattu ja allah!

Viesti Kirjoittaja jsj »

Allah on arabiankielinen Jumalaa tarkoittava sana, siksi he käyttävät sitä Jumalasta puhuttaessa. Mutta kyllä sinulla on pointtia tuossa kysymyksessäsi silti: Christian Prince, joka on natiivi arabiankielinen kristitty, puhuu usein Allah-termin pakanallisesta ja sitä kautta ongelmallisesta alkuperästä.
Angelicus
Viestit: 413
Liittynyt: 23 Kesä 2020, 16:39

Re: Arabiankielinen raamattu ja allah!

Viesti Kirjoittaja Angelicus »

Kuinka monta eri arabiankielistä raamattua maailmasta löytyy? Onko niissä kaikissa käytetty Jumalasta aloittajan mainitsemaa nimeä? Kukahan painattaisi kristillisen raamatun arabian kielelle? Suomessa on kuulemma kova pula arabiankielen opettajista.
Minua ei haittaa ettei meillä käytetä Jahvea jumalan nimenä, koska siihen on niin tottunut.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2206
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Arabiankielinen raamattu ja allah!

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Angelicus kirjoitti: 04 Joulu 2023, 22:41 Minua ei haittaa ettei meillä käytetä Jahvea jumalan nimenä, koska siihen on niin tottunut.
Konsonantit YHWH lausutaan " Jahve", tai "ehjee". JOS siis haluan käyttää puheessani YHWH-nimikettä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Vastaa Viestiin