REHELLISYYS

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Avatar
Tuija
Viestit: 2758
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

REHELLISYYS

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Kuva


Asia joka on puhuttanut ja jonka vuoksi olen ollut murheellinen viime ajat. Maailma on kadottanut rehellisyyden .. jos sitä on koskaan ollutkaan! Se on meissä yksi pahainen synti! Herra auta! Kosto on yksi suurista paheista/ synneistä jonka alle rehellisyys hukkuu.

https://www.paivamies.fi/paakirjoitukse ... 0673ca72cf
Rehellisyydestä puhuttaessa tarkoitetaan esimerkiksi totuudessa pysymistä, lakien ja säädösten noudattamista, vilpittömyyttä ja luotettavuutta. Rehellisyyden arvostaminen ja toteuttaminen on tärkeää. Ihmisten välisessä kanssakäymisessä rehellisyys rakentaa, kun taas epärehellisyys rikkoo ja aiheuttaa monenlaisia murheita.

Rehellisyys on perinteinen kristillinen arvo, johon Raamattu usein kehottaa. “Kunnon miestä ohjaa rehellisyys, omaan vilppiinsä kavala kaatuu” (Sananl. 11:3). Raamattu puhuu runsaasti siitä, että Jumala on totuus ja ettei hänessä ole mitään väärää. Jumala vaatii totuutta ja vilpittömyyttä myös ihmisiltä. Pietari kirjoittaa: “Se, joka tahtoo rakastaa elämää ja haluaa nähdä hyviä päiviä, hillitköön kielensä pahoista sanoista ja huulensa valhetta puhumasta” (1. Piet. 3:10).

Jumala tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden. Hänen ilmoittamansa totuuden ydin on se, että Jeesus kuoli koko maailman syntien tähden ja avasi ylösnousemuksellaan tien taivaaseen. Tämän sovintotyön uskominen antaa ihmiselle syntien anteeksiantamuksen, Pyhän Hengen ja ikuisen elämän.

Jumalan totuuteen kuuluu myös pyrkimys oikeaan ja luopuminen kaikesta väärästä ja valheesta. Pyhä Henki uskovaisen sydämessä ohjaa lähimmäisen rakastamiseen ja rehellisyyteen. Valehtelu, vääristely ja perättömät puheet ovat syntiä, joita vastaan tulee taistella evankeliumin voimalla.

Kahdeksannen käskyn selityksessään Martti Luther muistuttaa rehellisyyden merkityksestä Jumalan sanan opettamisessa ja julistamisessa. Jumalan sana on saarnattava puhtaasti ja vääristelemättä. Aina se ei ole kuulijakunnan mieleen, mutta Jumalan sanan mukaista opetusta ja elämää seuraa Jumalan siunaus.
Viimeksi muokannut Tuija, 15 Kesä 2022, 15:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Tuija
Viestit: 2758
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: REHELLISYYS

Viesti Kirjoittaja Tuija »

https://aktiivikristinusko.fi/rehellisy ... an-kohtaan
Kun luen 2. Timoteus 3:1-5, voin helposti tuntea hieman tyytyväisyyttä itseeni

"Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä tulee vaikeita aikoja. Ihmiset ovat silloin itserakkaita ja rahanahneita, kerskailijoita, ylimielisiä, pilkkaajia ja vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä ja jumalattomia. He ovat rakkaudettomia, leppymättömiä, panettelijoita, hillittömiä ja raakoja, hyvän vihaajia, petollisia, yltiöpäisiä ja omahyväisiä. He rakastavat enemmän nautintoja kuin Jumalaa. Heillä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Karta sellaisia!"

"Halveksittavia ihmisiä", ajattelen itsekseni. "Jumalan kiitos, etten ole yksi heistä."

Mutta joku ajatuksistani vaikuttaa tutulta. Oivallan, että muistutan fariseusta Luukkaan evankeliumin 18. luvussa.

"Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset.." Luuk. 18:11

Mitä Jeesus sanoi fariseuksista?

"Sillä jokainen, joka itsensä ylentää, se alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään." Luuk. 18:14

Suurissa ajatuksissani itsestäni, joiden mukaan onnittelen itseäni siitä, etten ole niin kuin nämä ihmiset, syyllistyn juuri johonkin niistä asioista, jotka tuodaan esille näissä jakeissa. Olen ylimielinen, paisunut ja kerskailija. Minun on tunnustettava, että se on totuus.
Valvo itseäsi

Mitä jos kokonaan muuttaisin tavan, jolla luen tätä kappaletta. Sen sijaan että luen jakeiden tarkoittavan muita ihmisiä, joukkoa ilmeisiä syntisiä ja teeskentelijöitä, otankin ne varoituksena siitä, miten voi käydä, ellen valvo ja näe itseäni. Toisessa kohden Paavali kehottaa Timoteusta tekemään juuri niin.

"Valvo itseäsi ja opetustasi, ole siinä kestävä. Jos näin teet, pelastat sekä itsesi että ne, jotka kuulevat sinua." 1. Tim. 4:16.

Tämä on itse avain. Täytyy valvoa siten, etten anna näiden kauheiden asioiden päästä sisimpääni sen vuoksi, että olen tyytyväinen itseeni ja itsevarma arvioidessani itseäni.

Olen jo nähnyt, kuinka helppoa on olla ylimielinen ja paisunut ilman että tajuaa, mitä tapahtuu. Kuinka onkaan niiden muiden asioiden laita, jotka tuodaan esille näissä jakeissa?

Eikö itsensä rakastaminen olekin lähellä? Haluanko suojella ennen muuta omaa minääni ja omia intressejäni? Enkö luonnostani ole rahanahne? Olenko aina hyvä toisia kohtaan? Olenko aina kunnioittanut vanhempiani? Olenko kiitollinen? Rakastanko todella Jumalaa?

Vai nojaudunko vain taakse päin tuolissani tyytyväisenä siihen, että olen kristitty?
Evankeliumin toivo

Todellisen jumalanpelon voima on siinä, että kaikki nämä synnit voidaan voittaa. Kyllä, voin helposti rakastaa itseäni, mutta voin myös voittaa itsekkyyteni. Se on evankeliumin toivo. Se on lupaus siitä, mitä voi tapahtua elämässäni. Jumalanpelon voima on voima, jonka saan Pyhän Hengen kautta voittaakseni kaikissa kiusauksissa synnin, joka tulee lihastani (Apt. 1:8).

Niinpä minun tulee valvoa näitä asioita omassa elämässäni. Minun on rakastettava totuutta ja tunnustettava totuus itsestäni, sillä juuri totuus vapauttaa minut kaikesta tästä inhimillisestä pahuudesta. Kun näen totuuden siitä, millainen olen luonnostani, voin voittaa ja tulla vapaaksi. En voi voittaa, ellen tunnusta sitä totuutta itsestäni, että olen ylpeä, armahtamaton ja kaikkea muuta lisäksi.

"Ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita." Joh. 8:32

Jakeet Paavalin kirjeessä Timoteukselle ovat varoitus siitä, kuinka voi käydä sille, joka kieltää jumalanpelon voiman. Kiitetty olkoon Jumalan armo; minun ei tarvitse olla sellainen ihminen.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Tuija
Viestit: 2758
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: REHELLISYYS

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Katselin tässä juuri kotimaista elokuvaa ja siinä tuli tämä samainen rehellisyys esiin.
Opettaja kysyi tappelussa olleelta pojalta: "Kerro rehellisesti, miksi löit?"

Niin, miksi lyömme? Väkivaltaisesti, mutta myös sanoin? Se on valhe, epärehellisyys joka ajaa meidät siihen ja me piiloudumme jos minkälaisten valheellisten selitysten taa.
Olen ikäni oppinut että pitää olla rehellinen. Vanha sananlasku sanoo:" Rehellisyys maan perii."
Mutta kuinka tuo toteutuu? Maa joka toimii rehellisesti on Jumalan silmissä siunattu, kuin myös yksittäinen ihminen. Tiedän, ettei se ole helppoa. Niin monasti olen saanut kärsiä siitä että pyrin olemaan kaikessa rehellinen, sillä Jumala kyllä näkee vilpin minussa. On vaikeaa edes pientä valhetta laskea suustaan, koska teen sen silloin Jumalan kasvojen edessä.
Epärehellisyys tuhoaa kaiken hyvän ympäriltä. Kaikki yhteisesti rakennettu murenee. Kasvu henkisesti heikkenee ja sen maaperä köyhtyy ja lopulta mieli sairastuu, piiloutumalla valheen taa ja lopulta siitä kasvaa valtava muuri elämäämme.
Kuvitellaanpa, että tätä toistuu päivien, kuukausien ja vuosien aikana usein, niin kuin oikeassa elämässä tapahtuukin kaiken aikaa. Sinä itse asiassa rakennat sisimpääsi vankilan. Sieltä sinä et vapaudu ennen kuin totuus pääsee esille.
Viimeksi muokannut Tuija, 15 Kesä 2022, 15:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Tuija
Viestit: 2758
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: REHELLISYYS

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Pyri kaikin voimin osoittautumaan Jumalan silmissä luotettavaksi työntekijäksi, joka ei häpeä työtään ja joka opettaa totuuden sanaa oikein.
2. Timoteuskirje 2:15
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Tuija
Viestit: 2758
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: REHELLISYYS

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Jeesus sanoi ja sanoo edelleen, että Hän on , tie, totuus ja elämä.
Raamatussa Jumala teki rehellisesti yhden hänen käskyistään . Koska Jumala ei voi valehdella, Hän asettaa esimerkin kaikille hänen kansalleen. Se on Jumalan halu, että seuraamme tätä esimerkkiä kaikessa, mitä teemme.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Tuija
Viestit: 2758
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: REHELLISYYS

Viesti Kirjoittaja Tuija »

KR 1933/-38
Job 8:6 jos olet puhdas ja rehellinen, silloin hän varmasti heräjää sinun avuksesi ja asettaa entiselleen sinun vanhurskautesi asunnon.
Jumala siis ryhtyy tekemään työtä lapsessaan vyöttämällä hänet totuu­den vyöllä. Ylimmäispapillisessa rukouksessaan Jeesus rukoili omiensa puolesta: ”Isä, pyhitä heidät totuu­dessa; sinun sanasi on totuus. Uskovan vyöttäminen totuuteen ei ole niinkään kiin­ni Jumalasta vaan ihmisestä itsestään. Kysymys on vain siitä, haluanko tulla vyötetyksi. Totuus merkitsee sitä, että ih­minen alistuu Jumalan sanan ja Hengen alaisuuteen elämänsä kaikilla osa-alueilla. Kuuliaisuus ja totuus ovat kuin siamilaiset kaksoset, niitä ei voi erottaa toisistaan.
Efes. 6:14 Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä, ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska,
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Tuija
Viestit: 2758
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: REHELLISYYS

Viesti Kirjoittaja Tuija »

... on tässä alkanut hymyilyttää tämä rehellisyys asia joka alkoi niin minua puhuttaa että piti tämä kaikki jakaa. Nyt olen tässä saanut todeta että tämä oli tarkoitus ja johdatus. Tänään on tullut todella monessa kohtaa vastaan tuo sana"rehellisyys". Jumala halusi tämän Teeman nyt nostaa meidän eteemme, kuin peilin.
Eli hyvin tärkeä asia ...
🤗🙄😄👍💖👑💖
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1207
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: REHELLISYYS

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Aamen 🙏😇 Pienet valheenpäästelyt saattavat johtaa pysyvään tapaan mennä aina vähän totuuden vierestä.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Tuija
Viestit: 2758
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: REHELLISYYS

Viesti Kirjoittaja Tuija »

... tuo sana rehellisyys on tänäänkin tullut monesti vastaan kuin vahvistaen tämän tärkeellisyydestä.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4730
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: REHELLISYYS

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen Tuija, tää on tärkeä aihe, itse oon huomannut, että rehellisyys tai valehtelun karttaminen on niitä ensimmäisiä asioita, josta Herra ohjaa pois ja musta tässä näkyy myös se mitä Raamatussa puhutaan omassa voimassa tekemisestä. Jos valehtelee juuri pienimmissäkin asioissa tai on muuten epärehellinen, niin luottaa omaan voimaansa, eikä uskalla antaa itseään täysin Herran käsiin.

Ja lisäksi tässä on varmaan kyse myös siitäkin, mitä Herra puhuu vapauteen vapauttamisessa, valhe sitoo aina itseensä ja tulee ennemmin tai myöhemmin julki, tavalla tai toisella. Rehellisyys ja oman virheen myöntäminen vapauttaa ja riisuu vihollisen aseista ja antaa Herran tahdon tapahtua meidän kauttamme. Se voi jollakin hetkellä olla hyvin vaikeaa ja tuntua pahalta, mutta kantaa hedelmää varmasti myöhemmin.

En vielä lukenut noita kaikkia yläpuolisia tekstejä, että onko niissä samoja ajatuksia, mutta tuli tarve kertoa omia ajatuksia tästä hyvin tärkeästä asiasta! Jumala ei valehtele, koska Hänessä ei ole sellaista. Perkele taas on valheen isä ja siitä kaikki valhe kumpuaa.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Tuija
Viestit: 2758
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: REHELLISYYS

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Amen Eero! Amen Rosita!
Tämä on hyvin tärkeää ja siksi uskon tämän olevan Jumalan nostamaa asiaa sydämelle. Asia jonka jokainen joutuu kohtaamaan omalla henkilökohtaisella tasolla. Ja kun saa Jumalan tahdon mukaisen ymmärryksen, niin saa kokea ja kohdata sydämessä tuon puhtaan vaaleansinisen värin, joka on kuin puhdas ja avoin taivas ja siinä ja siellä koittaa rauha ja vapaus. Liittyen tuohon aamulla saamaan kuvaan joka oli kauniin vaaleansininen kuin taivas.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Tuija
Viestit: 2758
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: REHELLISYYS

Viesti Kirjoittaja Tuija »

”Te opitte tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita” (Joh. 8:32).

Todellinen totuus vapauttaa synnin vallasta. Totuuden tunteminen on enemmän kuin vain sen tietäminen. Jeesus itse on tie, totuus ja elämä.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Tuija
Viestit: 2758
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: REHELLISYYS

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Kiitos Jarmolle päivittäistä sivustolla olevasta videosta: Jaakob 1:22 sanomasta asiaa ...
Asiaa jonka allekirjoitan ja on myös ollut sydämelläni. Meinasin ensin laittaa tuonne palstan asioihin, mutta muistin sitten tämän jakoni, johon se sopii oivallisesti. Kiitos rakas Jarmo veli.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4730
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: REHELLISYYS

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kiitos myös Tuija-sisko vankkumattomasta työstäsi ja läsnäolostasi täällä palstalla! Täällä ollaan myös taustalla koko ajan.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2062
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: REHELLISYYS

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Täällähän valvotaan vielä...

Tai j o ...
Avatar
Tuija
Viestit: 2758
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: REHELLISYYS

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Mietinkin mihin kaikki ovat hävinneet? Onko tullut jokin joukko pako?
Mutta onhan täällä vielä joku. Olkaa siunattuja ja vahvoja Kristuksessa. Älkää veltoksi käykö.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Angelicus
Viestit: 402
Liittynyt: 23 Kesä 2020, 16:39

Re: REHELLISYYS

Viesti Kirjoittaja Angelicus »

Nyt nautitaan kesästä, lämmöstä auringon, lintujen laulusta. Kalan perkuusta en niin nauti, mutta syömisestä kyllä.
Kesälomaa pidetään melkein kaikesta talvisesta. Talviturkin poisheitto, no siihen tarvitaan tosi hellettä ja sitten taitaa olla levääkin vesissä. Jääköön se, jos on jäädäkseen. Juhannusruusu, koskahan se puhkeaa kukkaan, vähän jo valkoista latvoissa pilkistää.
Joten taidanpa toivottaa kaikille Hyvää Juhannusta, ollaanhan kohta jo aattopäivissä.
Hyvä pitää mielessä, että koko ajan tässä aattopäiviä elämme, nehän ovat niitä juhlaan valmistautumispäiviä.
Nähdään!
Avatar
Tuija
Viestit: 2758
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: REHELLISYYS

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Hyvää ja Siunattua Juhannusta ja kesää myös sinulle kuin myös kaikille.
🌳🌳🌼🌼🌼🌼🌞🌞🌞🏡🏡🏡
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4730
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: REHELLISYYS

Viesti Kirjoittaja Eero »

Joo, oot Angelicus oikeassa, että luonto vetää nyt meidät suomalaiset puoleensa, siks just laitoinkon viestin, että täällä ollaan silti ja valvotaan koko ajan!

Siunattua Juhannusta myös mun puolestani, Johannes Kastajan syntymäpäivää. Johannes valmisti tien Herralle ja niin mekin saamme tosiaan olla täällä Suuren Taivaallisen Juhlan aatossa valmistautumassa ja valmistamassa.

Johanneksesta oli ”puoli hetkeä” Jeesukseen, kuinka kauan Herra vielä? Tule silti, Herra Jeesus, kansasi on valmis!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Vastaa Viestiin