7 poikkiviivalla vai ilman

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

7 poikkiviivalla vai ilman

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

seiska1.JPG
seiska1.JPG (8.04 KiB) Katsottu 11197 kertaa
vai
seiska2.JPG
seiska2.JPG (8.05 KiB) Katsottu 11197 kertaa

Kuulin jokin aika sitten, että numeroon seitsemän palautetaan poikkiviiva, koska se usein sekoitetaan ykköseen. Vanhan koulun ihmisenä en ollut koskaan kuullut sen poistamisestakaan.

Milloin poikkiviiva poistettiin ja miksi? Onko se kansainvälinen vai paikallinen sääntö?
Tarkistin LibreOfficesta kaikkien fonttien seiskat. Lukuisten seiskojen joukosta vain yhdestä se löytyi väliviivalla; fontin nimi on Ink free. Sääntö on siis yleismaailmallinen?

Iltalehti 6.8.2015: ”Poikkiviivaton seitsemän otettiin Suomen kouluissa käyttöön vuonna 2000 ja palautetaan takaisin perusopetukseen elokuussa 2016.” https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2015080620139397

Uutisen mukaan poikkiviiva palautetaan myös kirjaimiin z ja q.

Eipä niistä mikään ole ainakaan fontteihin palautettu.

- - -

Poikkiviivallinen seiska on kuin risti. Poikkipuun yläpuolella, ristiinnaulitun Pojan yllä, lepää Isän Jumalan kaikkivaltias käsi.

Seitsemän on täydellisyyden luku. Maailma tuli valmiiksi seitsemässä päivässä. Viikko tulee täyteen 7 päivänä. Raamatussa on sekä sana seitsemän että sillä alkavia sanoja yli 600 jakeessa. Ilmestyskirjassa vilisee seiskoja. Raamatussa on niin paljon seiskoja, että menisi ikä ja terveys, kun tutkisi ne kaikki.

Jeesus sanoi ristillä: ”Se on täytetty.”

Ollaanko tämä sietämätön yhtäläisyys huomattu tässä ateismin hämärtämässä maailmassa ja riennetty muuttamaan tuo mokoma seiska?

Tätä mietin aamulla heti herätessä, kun olin nähnyt jonkin unen. Tämän päivän ”manna” Raamattu uskonkirjassa - sattumaako:

Matt 18:21-22
Silloin Pietari meni hänen tykönsä ja sanoi hänelle:
"Herra, kuinka monta kertaa minun on annettava anteeksi veljelleni,
joka rikkoo minua vastaan? Ihanko seitsemän kertaa?"
Jeesus vastasi hänelle: "Minä sanon sinulle: ei seitsemän kertaa,
vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän
.”
Liitteet
seiska1.JPG
seiska1.JPG (7.87 KiB) Katsottu 11197 kertaa
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4730
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: 7 poikkiviivalla vai ilman

Viesti Kirjoittaja Eero »

Hyvää pohdintaa Magda-sisko! Teknillinen huomautus noista fonteista, nehän on siis yleismaailmallisia ja niitä voi kuka tahansa kehitellä eli niitä on lukemattomia määriä erilaisia.

En nyt ole mikään typografian asiantuntija, mutta selvittelin että arabialaisissa numeroissa, joihin meidän numeromme perustuvat, ilmiasun piti sisältää yhtä monta kulmaa kuin mitä kyseinen numero edusti, tähän tapaan siis:

19639668-BB05-4045-ADC6-00EA72CC60F2.png

Poikkiviiva oli siis tätä varten ja numerot on alunperin tehty ilman kaartoja, kuten kuvasta näkee.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: 7 poikkiviivalla vai ilman

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Tuosta kulmajutusta en ollut myöskään kuullut. Hyvää tietoa, kiitos Eero. Fonteista olen luullut, että niitä suojaisi tekijänoikeuslaki. Onkohan sekin vanhentunutta tietoa?
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4730
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: 7 poikkiviivalla vai ilman

Viesti Kirjoittaja Eero »

Joo, kyllä tekijönoikeuslaki suojaa niitä niin kuin muutakin vastaanlaista sisältöä, mutta sitten on typografiset säännökset erikseen, mutta ne ovat kai koulukuntiin liittyviä, sopimuksenvaraisia asioita.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2062
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: 7 poikkiviivalla vai ilman

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

IMG_20210504_105728.png
Elonkorjuu tuli sanana mieleen
Sinettisormus

Re: 7 poikkiviivalla vai ilman

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Muistan kyllä kun tuo nro.7 viivan poisto tuli. Muistan sen kiukun kun siitä kuulin. Se oli niin turhaa. En sitä koskaan lakannut käyttämästä.
Tähän päivään asti olen sen tuolla poikkiviivalla piirtänyt. Niin se minulle koulussa opetettiin ja siitä pidän kiinni.
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: 7 poikkiviivalla vai ilman

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Uskon Jeesukseen kirjoitti: 04 Touko 2021, 11:02 IMG_20210504_105728.png

Elonkorjuu tuli sanana mieleen
viiniköynnos.JPG
viiniköynnos.JPG (11.99 KiB) Katsottu 11151 kertaa
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: 7 poikkiviivalla vai ilman

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Sinettisormus kirjoitti: 04 Touko 2021, 11:07 Muistan kyllä kun tuo nro.7 viivan poisto tuli. Muistan sen kiukun kun siitä kuulin. Se oli niin turhaa. En sitä koskaan lakannut käyttämästä.
Tähän päivään asti olen sen tuolla poikkiviivalla piirtänyt. Niin se minulle koulussa opetettiin ja siitä pidän kiinni.
Myös minä piirrän poikkiviivan, on se sitten voimassa tai ei. Joutuukohan siitäkin joskus löysään hirteen?
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4730
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: 7 poikkiviivalla vai ilman

Viesti Kirjoittaja Eero »

Eikös ne siis ole kouluopetukseen tarkoitettuja säännöksiä eli kirjoitusasu menee juuri sen mukaan miten on aikoinaan oppinut. Mä oon sitä ikäluokkaa että saimme koululuokkana valita otammeko käyttöön vanhemman vai uudemman ulkoasun. Valittiin se vanhempi.

Nythän on muistaakseni väläytelty jopa kaunosta luopumusta, koska sitä ei digiaikana tarvita. En tiedä mitä siitä ajatella, onko pian niin että ”X” palaa nimikirjoituksen tilalle :)
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Sinettisormus

Re: 7 poikkiviivalla vai ilman

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

" punainen viiva "
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2062
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: 7 poikkiviivalla vai ilman

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Tämä ei ehkä liity Sinetin ajatukseen, mutta itselle tulee mieleen, että Jumala vanhurskaudessaan palauttaa pyhyytensä Suomalaiseen yhteiskuntajärjestelmään ja nimenomaan tuo takaisin jotain mitä siinä oli 100 vuotta sitten. Siis, kyllä, Jumala tuo Jumalan pelon takaisin yhteiskuntaan, sellaisen joka siinä oli joskus kymmeniä vuosia sitten. Edsitän vain ajatuksena.
...
"Punainen viiva on Ilmari Kiannon vuonna 1909 julkaistu teos. Kirja sijoittuu Suomen ensimmäisten eduskuntavaalien aikaan keväälle 1907 ja kertoo Topi (Tobias Topiaanpoika) ja Riika Romppasen (Retriika Euphrosyyne o.s. Juntunen) köyhän perheen elämästä ja ajatuksista tuona aikana. Topi oli vakuuttunut, että vetämällä punaisen viivan äänestyslipukkeeseen ja antamalla tuen ”solisalirattijärjestelmälle” köyhälistön olot paranisivat.

Eduskuntavaaleihin ja erityisesti sosiaalidemokraatteihin liittyy toki ennakkoluulojakin. Vanhat ihmiset vierastavat politiikkaa kokien sen jumalanvastaiseksi toiminnaksi, ja papit sekä muut varakkaat henkilöt ovat tietysti sitä vastaan, että heidän vöitään tulisivat sosiaalidemokraatit kiristelemään. Ristiriita uskonnon ja politiikan välillä ilmenee kansassakin: osa epäröi vetää vaalilappuun viivaa sosiaalidemokraateille peläten Jumalan kostoa synninteosta. Niin alkaa Riikakin kokea vaalien jälkeen kolmen lapsensa sairastumisen ja kuoleman Jumalan rangaistuksena.

Kun osoittautuu, ettei punaisen viivan vetäminen ollutkaan suora portti parempaan, eikä uudistuksia kuulu, alkaa Riikakin pohtia: ”Punainen viiva? – eivätkö siellä lienekään huomanneet, että se oli kärsivän kansan sydänverellä vedetty?”
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2062
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: 7 poikkiviivalla vai ilman

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Seiskan voisi poistaa; nimittäin 7päivää-lehden. : )
Sinettisormus

Re: 7 poikkiviivalla vai ilman

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Minulle nousi mieleeni punainen hallintovalta joka voisi olla saatanan ideologiaa. " punainen viiva"
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2062
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: 7 poikkiviivalla vai ilman

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Tavallaan kuten myös - eli tuossahan kertomuksessa...Topi oli vakuuttunut, että vetämällä punaisen viivan äänestyslipukkeeseen ja antamalla tuen ”solisalirattijärjestelmälle” köyhälistön olot paranisivat...

Siis tuolloin ajateltiin, että sosiaalidemokraatit auttaisivat köyhiä, mutta kuten tiedämme historiasta ja tästä päivästä että eivät auta mitenkään.

Ajatuksena oli siis, että Jumala palauttaa sen Jumalan pelon kansalleen, joka tuolloin "punaisista" huolimatta oli vielä olemassa.
Maaret

Re: 7 poikkiviivalla vai ilman

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Juuri mietin tulevaa vaalia. Siinähän tämä poikkiviiva-asia on äärimmäisen tärkeä.
Äänestyksessä annettu äänihän voidaan hylätä jos se numero ei ole ohjeen mukainen.

Mitä jos äänten laskija on pilkunviulaaja ja hylkää kaikki numerot jotka ei häntä miellytä? Varsinkin jos poliittinen äänen kanta ei miellytä.
Vastaa Viestiin