Raamatun termit

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4734
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Raamatun termit

Viesti Kirjoittaja Eero »

Rakas Armonlapsi,

värit punainen ja sininen on varattu admineille ja valvojille. Muutan ne siis tuosta kirjoituksestasi perusvärille. En huomauta tästä nyt enää uudestaan eli jatkossa poistan värit automaattisesti mikäli niitä käytät.

Tarkastathan palstan säännöt ensimmäisestä palsta-alueesta, jos tässä asiassa on sinulle jotain epäselvää.

Muutoin, Armorikasta kirjoittelua Herrassa!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2062
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Raamatun termit

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Eero kirjoitti: 09 Joulu 2020, 09:23 Rakas Armonlapsi,

värit punainen ja sininen on varattu admineille ja valvojille. Muutan ne siis tuosta kirjoituksestasi perusvärille. En huomauta tästä nyt enää uudestaan eli jatkossa poistan värit automaattisesti mikäli niitä käytät.

Tarkastathan palstan säännöt ensimmäisestä palsta-alueesta, jos tässä asiassa on sinulle jotain epäselvää.

Muutoin, Armorikasta kirjoittelua Herrassa!
Hyvä tietää. <-
Avatar
Tuija
Viestit: 2759
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Raamatun termit

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Mitä ovat autuudet?
Vastaus

https://www.gotquestions.org/Suomi/autuudet.html

Autuudet ovat kahdeksan Jeesuksen julistusta Vuorisaarnan alussa (Matt. 5:3-12) ja niistä jokainen alkaa sanoilla, "autuaita ovat ..." Autuuksien lukumäärästä ei ole täyttä yksimielisyyttä. Joidenkin mielestä niitä on seitsemän, yhdeksän tai kymmenen, mutta niiden oikea lukumäärä näyttää olevan kahdeksan (jakeet 10-12 Matteuksen luvussa viisi ovat yksi autuus).

Kreikan kielen sana, joka on käännetty "autuas", tarkoittaa "onnellista", "siunattua" tai kirjaimellisesti "suurentunutta". Vuorisaarnassaan Jeesus käyttää tätä sanaa viittaamaan johonkin suurempaan kuin keinotekoiseen onnellisuuteen. Näin ollen tässä asia yhteydessä autuas viittaa sisäiseen hengelliseen hyvinvointiin. Kyseessä on sielussa oleva syvä ilo. Ne, jotka kokevat autuuden ensimmäiset elämykset (köyhyyden, murheellisuuden, kärsivällisyyden, vanhurskauden nälän, armahtavaisuuden, puhdassydämisyyden, rauhan ja vainon), saavat myös kokea autuuden seuraamukset (taivasten valtakunnan, lohdutuksen, maan perinnön, ravitsemuksen, armahduksen, Jumalan näkemisen, saavat Jumalan lapsen nimen, ja perivät Jumalan valtakunnan). Siunatut ovat pelastuneet ja päässeet Jumalan valtakuntaan, saaden siten esimakua taivaasta. Toinen mahdollinen käännös jokaiselle autuudelle on, "Oi, kuinka onnellinen onkaan..." . . ."

Autuudet kuvailevat ihanteellista kristittyä ja hänen palkintojaan, sekä nykyisiä että tulevia. Jeesuksen näissä jakeissa kuvailemalla henkilöllä on erilainen luonne ja elämäntyyli, kuin "Jumalan valtakunnan ulkopuolella olevilla". Autuuksien kaltainen kirjallisuustyyli löytyy myös Vanhasta testamentista. Näin on erityisesti Psalmeissa (1:1; 34:8; 65:4; 128:1) ja samoin myös muualla Uudessa testamentissa (Joh. 20:29; 14:22; Jaak. 1:12; Ilm. 14:13).
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Tuija
Viestit: 2759
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Raamatun termit

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Tämä termi; Autuas, on puhuttanut tänä keväänä minua, sillä Herra on siitä puhunut ja laulanut ... ja siitä saan iloita.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1207
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Raamatun termit

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Hyvä aihe ja kiitos että nostit. Ihanaa Herra on tässä aiheessa sinua nostanut ja antanut iloa 🌺

Monet uskonnot opettavat että autuus on jotain minkä saa vasta taivaassa tai sen eteen pitää noudattaa tiukkaa kuria tai että se on vain jokin valaistumisen kaltainen tila.

Vaikka Kristinuskossa opetetaan että palkinto on taivaissa oleva pelastus, niin mielestäni meillä on toinenkin palkinto. Se on uskossa saatu Jeesuksen antama rauha ja juuri tämä autuus. Siunattu olotila.


Pidän wikipedian tulkinnasta "niputtaa" autuudet yhteen asiaan.

Autuas tarkoittaa kristinuskossa pelastettua tai yliluonnollisella tavalla onnellista. Kreikankielisessä Uudessa testamentissa käytetään sanaa makarios, "autuas, ikuisesti onnellinen". Sanaa käytettiin tilasta, kun saa olla Jumalan yhteydessä. Sana makarismi tarkoittaa autuaaksi ylistämistä tai julistamista. Sitä käytetään erityisesti Jeesuksen vuorisaarnan kohdasta, jossa ovat kuuluisat autuaaksi julistamiset.
Autuus on Herralta tulevaa, sitä ei voi ihmiskäsin antaa tai julistaa ihmiseltä saaduksi.
Hepreassa ja Kreikassa on kaksi sanaa jotka suomennetaan sanalla ”autuas”. Kreikan ja heprean kielellä sanat vastaavat toisiaan. Siksi onkin tärkeätä ymmärtää niiden eroavaisuudet. Toisen näistä kreikan sanoista,sanan eulogeō , taustalla on Vanhassa Testamentissa heprean sana bĕrăkă. Eulogeō ei esiinny autuaaksijulistuksissa. Sitä käytetään rukouksessa, kun jumalanpalveluksen johtaja pyytää Jumalalta jotakin siunausta, jota henkilö tai yhteisö häneltä hartaasti odottaa. Eulogeō sopii pyyntöihin ”Herra, siunaa sairaita” tai ”Herra, siunaa lapsia”.

Heprean sana āsîr ja kreikassa makarios. Ne ovat sanaryhmiä joita Raymond Brownin mukaan ei sukulaissanoineen käytetä” toivotuksissa ja siunauksissa. Ne ilmaisevat pikemminkin jo olemassa olevaa onnen ja autuuden tilaa.”

Toisin sanoen ne ilmaisevat hengellisyyden laatua joka on jo olemassa.

Hauck kirjoittaa:” Sanan makarios erityispiirre on Uudessa Testamentissa se, että se viittaa erittäin voimakkaasti siihen erityiseen uskonnolliseen iloon, jonka ihminen saa päästessään osalliseksi Jumalan valtakunnan pelastuksesta.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Autuas
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Tuija
Viestit: 2759
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Raamatun termit

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Amen Rosita sisko.
Todella, niin kuin Herra lauloi minulle kuuluvasti sydämeeni: "Kirkkauden Sanat! Kirkkauden Sanat! Autuaaksi JEESUS on tehnyt ihmisen!

Nuo lauletut sanat on niin totta! Jeesus on autuuden tehnyt meihin!
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Tuija
Viestit: 2759
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Raamatun termit

Viesti Kirjoittaja Tuija »

PSALMIT 32
1. Daavidin mietevirsi. Autuas se, jonka rikokset ovat anteeksi annetut,
jonka synti on peitetty!
2. Autuas se ihminen, jolle Herra ei lue hänen pahoja tekojansa ja jonka hengessä ei ole vilppiä!
3. Kun minä siitä vaikenin, riutuivat minun luuni jokapäiväisestä valituksestani.
4. Sillä yötä päivää oli sinun kätesi raskaana minun päälläni; minun nesteeni kuivui niinkuin kesän helteessä. Sela.
5. Minä tunnustin sinulle syntini enkä peittänyt pahoja tekojani; minä sanoin: "Minä tunnustan Herralle rikokseni", ja sinä annoit anteeksi minun syntivelkani. Sela.
6. Sentähden rukoilkoot sinua kaikki hurskaat aikana, jona sinut löytää voidaan. Vaikka suuret vedet tulvisivat, eivät ne heihin ulotu.
7. Sinä olet minun suojani, sinä varjelet minut hädästä, sinä ympäröitset minut pelastuksen riemulla. Sela.
8. "Minä opetan sinua ja osoitan sinulle tien, jota sinun tulee vaeltaa; minä neuvon sinua, minun silmäni sinua vartioitsee".
9. Älkää olko niinkuin järjettömät orhit ja muulit, joita suitsilla ja ohjaksilla, niiden valjailla, suistetaan; muutoin ne eivät sinua lähesty.
10. Jumalattomalla on monta vaivaa, mutta joka Herraan turvaa, häntä ympäröitsee armo.
11. Iloitkaa Herrassa ja riemuitkaa, te vanhurskaat, ja veisatkaa ilovirsiä, kaikki te oikeamieliset.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Vastaa Viestiin