Kylväminen, mitä se on?

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Sinettisormus

Re: Kylväminen, mitä se on?

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Olen ottanut sinut rukouksiini, rakas Maaret sisko.


Kuva
Maaret

Re: Kylväminen, mitä se on?

Viesti Kirjoittaja Maaret »

kalamos kirjoitti: 20 Huhti 2019, 18:22 Omalla foorumillani jossa voi keskustella rekisteröitymättäkin
kysyttiin vastaavaa asiaa kuin tämän keskustelun avauksessa.

Asiakokonaisuus, jossa tuo
Henkeen kylväminen ja lihaan kylväminen
meille Raamatussa ilmoitetaan,
löytyy Paavalin kirjeestä (Gal 6:1-10)
ja minimissään täytyy tarkastella jaksoa (Gal 6:6-10).

En nyt toista tähän vastaustani,
mutta sen voi lukea tästä
kiitos Kalamos, tuopa onkin helppoa jos on rikas niin vaan jakaa rahaa ja se on kylvämistä.
Mutta minä halusinkin ymmärtää meidän köyhien ongelmaa kun "emme ole mitään" emmekä voi rahaa kylvellä.

Ymmärrän kyllä hengellisen kylvämisen esim ihanan saarnamiehen kohdalla joka opettaa niin että rakkaus Jeesukseen loistaa hänen silmistään. Mutta minä en ole saarnamies eikä minua kukaan kuuntele. Joten haluaisin minäkin kylvää henkeen hyviä asioita päästäkseni eräänä päivänä Jeesuksen luo.

Kuten näistä suomalaisista keskusteluista huomaa ei miehet koskaan ymmärrä mua joten en minäkään ymmärrä Paavalia joka olevinaan rakastaa mutta silti vaatii koko ajan kaikkea. Kertoo armosta mutta silti esittää listan vaatimuksista, joita ei edes tähän ufo-aikaan voi soveltaa.
Ainoa selkeä selitys jonka voin keksiä on ettei Raamatun aikan maailma ollut niin paha kuin nyt. Tämä on se lopun aika jolloin raivohullut lapset vihaa kaikkia ja on siitäkin kuvaus siellä Raamatussa. Eli sille ajalle Paavali ei paljoa vaatimuksia esittänyt, esitti vain kuvausta maailman kauheudesta.

Jos uskovalla on ystäviä ja seurakunta niin toki hän saa jutella rauhaa ja uskon asioita toisen kanssa mutta jatkuva vihan kohteena olo siellä missä ei ole uskovia on heille täysin vieras. no, ei tästä enempää, otan itse mieluummin näiden naisten sanat kohdalleni rohkaisuksi kuin miesten jatkuvat listat vaatimuksista. Te olette olevinanne Jumalan kuva ja lapsillekin Jumalan vertauskuva mutta teillä ei ole tarjota muuta kuin vaatimuksia eikä yhtään selitystä kuinka ne vaatimukset edes voi täyttää. Kuin roomalaiskatoliset, jotka pitivät ihmisiä orjuudessa ja pelossa kieltämällä heiltä taivaan jos ei tipu almuja.

ANTEEKSI, tämä ei ole ketään erityistä henkilöä vastaan vaan tulipahan nyt lista siitä mitä ajattelen teidän loputtomista vaatimuksistanne.
Minulla ei ole koskaan ollut isää tai mitään mieshahmoa, joka olisi tehnyt yhtään mitään hyvää joten se kuva Jumalasta isänä on aika vaikea.
Myös se saa kateelliseksi, että miehet kyllä saavat "ansaita" taivaallisia aarteita olemalla saarnaajia ja evankelistoja mutta naisia ei kukaan sillä saralla kuuntele. Minä en ole feministi joka haluaa jotain kuuluisuutta tai arvovaltaa mutta haluaisin minäkin tuottaa hedelmää Jeesukselle eikä vain niin että te miehet esitätte listoja, joita orjien on noudatettava ettekä silti kerro kuinka köyhä jakaa rahaa teidän alttarillenne.
Ei raha ole minulle enää ongelma koska en kuuntele sellaisia enää, mutta voisi nyt edes joskus luulla että teillä olisi muutakin kylvettävää kuin raha.
Juuri toissa päivänä netistä kokousta kuunnellessani ihmettelin onkohan uskovilla koskaan mitään kokousta missä ei kerättäisi rahaa, ja lauletaanko koskaan kolehtilauluna muuta kuin ristin lauluja. MIKSI VERTAATTE AINA RAHAN JEESUKSEN VERIUHRIIN???
"ette voi palvella mammonaa ja Jumalaa sillä olette toista vihaava ja toista rakastava, ette voi palvella molempia".

............... se siitä kiehahduksesta :(
Maaret

Re: Kylväminen, mitä se on?

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Kiitos, Sinetti. Sen kyllä huomaa aina jos joku rukoilee puolestani kun elämä tuntuu tunnetasolla jotenkin kevyemmältä.
Ei niin synkältä. Kiitos, muistan minäkin teitä foorumilaisia kun sattuu kohdalle jokin ajatus. 💖
Sinettisormus

Re: Kylväminen, mitä se on?

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Ps. olen myös naisena joutunut kohtaamaan saman kuin sinä Maaret, tiedän mistä puhut, naisena minun pitäisi olla hiljaa, mutta sitä en vain voi tehdä.
Taistelen tuota vastaan ja julistan ja todistan Rakkauttani Kristukseen. Se on asia josta en voi antaa periksi. Se kaikki, mitä Herralta olen saanut, en voi pitää sitä vain omana lahjanani, vaan minun tulee jakaa se myös muille lohduksi ja myös kasvuksi.

26. Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
27. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
28. Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
29. Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.
Gal.3.
Tuula1

Re: Kylväminen, mitä se on?

Viesti Kirjoittaja Tuula1 »

voin samaistua sinuun ja elämääsi Maaret. itsekin olen ollut ihminen, jota ei kuunnella ja jos kuunnellaan, niin sillä korvalla, että tämä on niitä parempia ihmisiä.(ihmisillä kun voi olla vääristynyt mielikuva toisesta ihmisestä) tehdään siis jo etukäteen oma näkemys minusta ja taustastani. uskovatkin tuntuvat olevan ihan samanlaisia kuin rikkaat, joilla on aina jotakin enemmän kuin minulla jopa henkimaailmassa.
Sinettisormus

Re: Kylväminen, mitä se on?

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tämä nousi mieleeni tuosta naisten julistamisesta ja siihen olen nojautunut omassakin julistuksessa/ todistuksessa. Eli Jeesuksen lähetyskäsky. Se on tarkoitettu kaikille, jotka Häntä seuraavat, niin miehet kuin naiset ja miten julistat sitä, jos et suutasi aukaise. Meillä on siis sen kautta täysioikeus siihen.
Amen.
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Kylväminen, mitä se on?

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Maaret

Kiva, kun kävit lukemassa vastaukseni
siihen, mitä sanotaan tuossa Raamatunkohdassa, johon avauksessasi viittasit.
Kiteytettynä Paavali kehottaa tuossa kohdassa näin:
Älkäämme väsykö tekemästä hyvää uskon perheväelle
Tuo on Henkeen kylvämistä.


PS

Mitä kymmenyksiin tulee,
niin en tiedä onko rikkaan helpompi antaa kymmenykset,
mutta itselläni on kokemusta siitä,
että on köyhällä ei ole varaa jättää kymmenyksiä antamatta
ja siten tuota siunausta perimättä.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4730
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Kylväminen, mitä se on?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Luulen, että olet Maaret hengellisessä erämaassa, niin kuin tässä ketjussa jo mainittiin, mutta et ole siellä yksin, Jeesus on sinun vierelläsi koko ajan! Ja vaikket sinä näkisi seuraavan harjanteen taakse, niin Hän näkee! Omin voimin sinne ei jaksa kavuta, mutta Herra kantaa kyllä eli pitää vain laskea irti omasta tekemisestä ja antaa Hänen kantaa. Silloin unohtuvat kauna ja viha tätä maailmaa, ihmisiä ja toista sukupuoltakin kohtaan.

Niin kuin Daavidista sanottiin, että hän ei ollut yhtä rikkaasti puettu kuin yksikään kedon kukkanen. Eli ei täältä kukaan vie mitään mukaansa ja Herran edessä olemme kaikki yhtä alastomia, ellemme pukeudu Häneen täysin. Luulen myös, että varakkaat ihmiset ovat tällä tavoin yhtä ahdistuneita elämän edessä, vaikka se ulkopuolelle näyttäisikin helpommalta. Mutta varsinkin jos palvoo mammonaa, niin tie siitä Herran luokse on varmasti vaikeampi.

Sukupuolikysymyksestä vielä, miehet ovat käyttäneet etuasemaansa hyväksi läpi historian ja käyttävät edelleen, mutta sen tietää mistä se on lähtöisin, vihollisesta. Rakkauden kaksoiskäsky ei katso ihmisen ulkokuorta, niin kuin ei Jumalakaan. Eikä Taivaassa mennä miehelle, eikä naiselle, mutta täällä maan päällä meillä on omat, Herran asettamat roolimme. Siksi myös Jeesus tuli maailmaan, että toteuttaisimme Hänen Tahtonsa, joka yksinkertaisesti on: "Rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi ja Jumalaa yli kaiken". Kuulostaa utopistiselta, mutta jos kaikki ihmiset noudattaisivat tuota käskyä, niin tämä maailma olisi Jumalan Tahdon mukainen paikka. Mutta ei tarvita kuin yksi itsekäs tai kateellinen niin asetelma alkaa murtua, kuten synnin hedelmä tuli esille viimeistään Kainissa ja Aabelissa. Vaikka se voi kuulostaa tekopyhältä, niin tässä me uskovat voimme tehdä eron, joka päivä, vaikkemme itse saisi siitä mitään "vastalahjaksi", meidän palkintomme on Herran luona.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4730
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Kylväminen, mitä se on?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Uskon Maaret, että Herra tulee käyttämään sinua Hänen hyvän sanomansa levittämiseen, et muuten olisi tuossa "koulussa", kun luin koko ketjun nyt läpi. Hän koettelee, että kasvaisit uskossa ja siihen kuuluu myös yksin olo. Herra kutsui minua kun olin yksin ja ainoa seura oli "huonoa" tai ainakin rikkinäistä. Ja oon myös kokenut samankaltaista, en ole saanut työssä ääntäni kuuluviin, joskus tuntui siltä kuin ihmiset olisivat estäneet minua puhumasta, koska yritin ainakin omasta mielestäni puhua totta. Sitten kun piti saada oikeasti jotakin sanotuksi ja korotti ääntään, niin se oli hirveän tuskan takana, koska en halunnut pahoittaa kenenkään mieltä. Mutta Herrassa ei tarvitse olla alistuva, Hän antaa voimaa kohdata elämän vaikeatkin hetket ja niin, että voit pitää oman pintasi.

Lyhyesti sanottuna siis, luota Herraan ja etsi Häntä! Ole Siunattu rakas Sisko ja kaikki te muutkin Palstalaiset! Tule Herra pian, että saisimme olla sinun kanssasi autuudessa, joka ei ole vain ohitse kiitävä hetki, vaan Iankaikkinen Rauha. Sitä on vaikea käsittää, miltä se voisi tuntua, mutta Herra on sen meille valmistanut!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Kylväminen, mitä se on?

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

JULISTAMINEN NAISENA

Paavali kielsi vaimoja a) opettamasta ja hallitsemasta miestään, b) olemaan vaiti seurakunnankokouksissa.

Seurakunnan yleiset kokoukset ja seurakunnankokoukset on kaksi eri asiaa. Sapattisin oli kaksi kokousta, ensin "herätyskokous" kaikille uksoville ja iltapäivällä kokous, jota voisi verrata vanhimmiston kokouksiin. Viimemainituissa kokouksissa opetettiin vain miehiä, joilla oli velvollisuus opettaa vaimoja, jotka sitten opettivat lapsia.

Julistamista, lähetystyötä, todistamista ja muuta evankeliumin työtä Paavali ei naisilta kieltänyt, vaan kirjeissään hän nimeltä mainiten rohkaisi heitä. Paavali on niin väärinymmärretty, kun otetaan esiin vain yksittäisiä jakeita.

Viritetään sydämemme tuli palamaan, siskot rakkaat. Rakkaus opettaa meidät pysymään tiellä, joka ei loukkaa miehiämme eikä Jumalaa.
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Sinettisormus

Re: Kylväminen, mitä se on?

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen Magda, Amen!


Kuva
Maaret

Re: Kylväminen, mitä se on?

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Kiitos Eero , rauhallisista rohkaisevista sanoista.
Maaret

Re: Kylväminen, mitä se on?

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Magda, näin minäkin sen ajattelen, enkä tietääkseni halunnut antaa sitä vaikutelmaa että puhuin saarnaamisesta vaan yleensä leiviskän hoidosta ja tavallisesta juttelusta ihmisten kanssa. Normaalista mielipiteiden tai ajatusten vaihdosta. Kuinka sitä mitään antaa toiselle jos minun antamisiani aina halveksitaan, ei ne halua ottaa mitään vastaan.

Mutta en nyt jaksa enempää itseäni surkutella kun olen saanut teiltä niin paljon rohkaisua, kiitos kaikille.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4730
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Kylväminen, mitä se on?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kiitos tuosta sanasta Magda-sisko, erittäin hyvin sanottu. Kaikki, joka hajoittaa on aina jollakin tapaa vihulaisen kädenjälkeä, ihmisten ylpeyden tai kateuden kautta, näin sen näen ja tässä maailmassa se ikävä kyllä toimii, oman edun tavoittelut, joka tasolla. Mutta ihmiset eivät saa sen kautta rauhaa elämäänsä, vain Herra voi sen Armossaan antaa.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Vastaa Viestiin