Pelastusvarmuus

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
katso7
Viestit: 1413
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Pelastusvarmuus

Viesti Kirjoittaja katso7 »

Miten käsitätte pelastusvarmuuden?
Room 4:18 Ja Aabraham toivoi vaikkei toivoa ollut
Hän lähti kohti luvattua maata vaikkei sitä nähnyt ja uskoi myös tulevansa suuren kansan isäksi.
2 Kor 5:7 sillä me vaellamme uskossa emmekä näkemisessä
Hebr 11:1 usko on luja luottamus siihen mitä toivotaan ojentautuminen sen mukaan mikä ei näy
HEBR 11
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2185
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pelastusvarmuus

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Lainaamissasi Raamatun kohdissa sanalle "pelastusvarmuus" tulisi sama merkitys luottamus, tai "sisäinen toivominen toivottomuudessa", eli ihminen ei välttämättä edes mieltäisi sisäisesti toivovansa, koska kokee sen hetkisen ahdistuksensa niin voimakkaana ettei osaa/pysty ajattelemaan tulevaisuudestaan mitään hyvää, koska ihmisen oma toivo, tai "oma usko", = sielullinen/lihallinen, on murentunut.

"Aabraham toivoi vaikkei toivoa ollut". -----> Toivomisen edellytys on Usko. Sillä eihän kukaan toivo apua joltakin sellaiselta johon ei usko. Täytyy ensin uskoa että voisi toivoa.

"Toivolla" on kohde. Lapset kirjoittavat joulupukille, koska pikkulapset uskovat hänen olevan olemassa, ja toivovat jouupukin palkitsevan ns. "kiltit lapset". Lapset toivovat, lahjoja, koska he ensin uskovat, joulupukkiin. Mutta tämähän ei tietenkään ole sitä "Uskoa" jolla pelastutaan.

Room.1:17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta".

Uskolla on myös kohde. Uskon kohde on Jumala.

Aabraham on sekä Jumalan että Kristuksen esikuva siten, että Aabrahamilla oli Usko itsessään. Uskovalla ihmisellä on toivo,pelastusvarmuus, koska hänellä on Usko, eli Pyhä Henki. Tämä Henki rukoilee ihmisen itsensä tietämättä Jumalaa. Pyhän Hengen omistamisen ansiosta ihmisellä on toivon kohde, joka on Jumala. Tuntui ihmisestä sitten miltä tahansa. Ihmisen sytinen liha/minä sotii uskovassa ihmisessä olevaa Jumalan Henkeä vastaan.

Sen takia Raamattu sanookin, ettei liha ja veri voi periä Jumalan Valtakuntaa.

Eli, jos ihmisellä on "Usko", on hänellä myös ns. "Pelastusvarmuus". Tähän ei pidä sotkea ihmisen alati vaihtelevia tunteita, epäilyksiä jne. Sillä näitä tunteita on aina lihassaan syntisessä pelastetussa ihmisessä. "Tunteet" eivät pelasta, mutta Usko pelastaa.

Uudessa Testamentissa Efe.4:5-6 vertaistaa-rinnastaa-samanarvoistaa NELJÄ eri substantiivia, ja eräs näistä on juuri "Usko".

"Yksi Herra, Yksi Usko, Yksi Kaste, Yksi Jumala ja kaikkien Isä, Joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa."

Käytin isoja alkukirjaimia sen vuoksi, että sekin kertoisi Kenestä itse asiassa on kysymys. Siis, ei "mistä on kysymys ? ", vaan KENESTÄ (on kysymys) tuo Efesolaiskirjeen kohta puhuu. Jumalasta Itsestään, Jeesuksesta.

Henki Itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomin huokauksin, sanoo Raamattu. Mutta Henki "tekee" muutakin. Henki uskoo meissä meidän hyväksemme, meidän puolestamme.

Ns. "uskova ihminen",ei itse asiassa itse usko, mutta OMISTAA Uskon, eli Pyhän Hengen, eli Jeesuksen, kun "Puolustaja" on tullut ihmiseen.

Joh.15:26 ; "Mutta kun Puolustaja tulee, jonka Minä lähetän teille Isän tyköä, Totuuden Henki, Joka lähtee Isän tyköä, niin Hän on todistava Minusta."

Joh.14:18 " En Minä jätä teitä orvoiksi; Minä tulen teidän tykönne."

Matt.28:20 "....., Minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

"jos teillä olisi Uskoa sinapinsiemenenkään verran" Matt.17:20, ja myös Matt.21:21, ja Luuk.17:6 .

----> Opetuslapsilla ei ollut vielä Pyhää Henkeä itsessään, johon Jeesus viittasi "uskon puuttumisella opetuslapsiltaan". Vasta helluntaina Jeesus tuli omiinsa Pyhänä Henkenä. Ensin Hänen täytyi kuolla, ja voittaa kuolema kuolemisen ja ylösnosemisen kautta.


Vanhassa Testamentissa vastaava kohta Yhdestä Jumalasta puhuttaesta, käyttäen monia erilaisia nimikkeitä on KR33/38 Jes.9:5;

" Sillä Lapsi on meille syntynyt, Poika on meille annettu, jonka hartioilla on Herraus, ja Hänen nimensä on: Ihmeellinen Neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhanruhtinas."

Jeesus=Usko=Pelastusvarmuus
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Sinettisormus

Re: Pelastusvarmuus

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Pelastusvarmuus; Lue lisää: http://www.tulta.net/NRK/NRK174.htm

Joh. 6:28-29: Niin he sanoivat hänelle: "Mitä meidän pitää tekemän, että me Jumalan tekoja tekisimme?" Jeesus vastasi ja sanoi heille: "TÄMÄ on Jumalan teko, että TE USKOTTE HÄNEEN, jonka Jumala on lähettänyt."
Sinettisormus

Re: Pelastusvarmuus

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Room. 10:9-11: Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan. Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään."
katso7
Viestit: 1413
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Re: Pelastusvarmuus

Viesti Kirjoittaja katso7 »

Amen.kiitos vastauksista
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4730
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Pelastusvarmuus

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen, hieno vastaus AO!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Sinettisormus

Re: Pelastusvarmuus

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Erään kirjan takakannesta poimittua:
"Jos et ole alamainen Jumalalle, sinulla on ongelmia paholaisen kanssa.
Jos olet alamainen Jumalalle, silloin paholaisella on ongelmia sinun kanssasi."
Parempi niin, vai mitä?


Joka uhraa kiitosta, se kunnioittaa minua. Joka pysyy oikealla tiellä, saa nähdä, kuinka Jumala pelastaa.
Psalmi 50: 23.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4730
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Pelastusvarmuus

Viesti Kirjoittaja Eero »

Sydämen uskosta rohkaisuksi:

9. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10. sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
11. Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
12. Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
13. Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".

Room. 10

Niin kuin ne kaksi ryöväriä Herran vierillä ristillä, toiselle tuli mielenmuutos. Hän katui ja Herra Armahti. Jumalan Armo on käsittämättömän suuri, emmekä voi, eikä meidän tarvitse tehdä sen eteen mitään muuta kuin uskoa täydestä sydämestä ja tunnustaa suullamme Jeesuksen Herraksemme.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Pelastusvarmuus

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Kiitos teille kaikille varsinaisesta rautaisannoksesta. Lopultakin elomme perusseikat ovat yksinkertaisia. Raamattu kiteyttää kristityn tehtävän ja muiden ihmisten elämäntarkoituksen:
2Kor. 5:20 Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
Vastaa Viestiin