Sinä päivänä 7 naista tarttuu yhteen mieheen?

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
katso7
Viestit: 1413
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Sinä päivänä 7 naista tarttuu yhteen mieheen?

Viesti Kirjoittaja katso7 »

Jesaja
4:1 Sinä päivänä seitsemän naista tarttuu yhteen mieheen sanoen: "Me syömme omaa leipäämme ja vaatetamme itsemme omilla vaatteilla, kunhan vain meidät otetaan sinun nimiisi; poista meidän häpeämme
Mitä tämä tarkoittaa ja onko se sovellettavissa meihin uskoviin?
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
olli

Re: Sinä päivänä 7 naista tarttuu yhteen mieheen?

Viesti Kirjoittaja olli »

^ Ihan ensiksi, tämä jako lukuihin erottaa 4:1 jakeen (2. ja) 3. luvun asiayhteydestä, jonne se näkemykseni mukaan ilman muuta kuuluu.

Seitsemää ei tulisi tässä pitää kirjaimellisena lukuna, juutalaisen perinteen mukaisesti, vaan sen voisi jopa kääntää sanalla "monta", tai vain yksikertaisesti monikkona "naiset".

Suosittelisin tulkitsemaan näin:
Jes 3 kirjoitti:18 Sinä päivänä Herra poistaa koreat nilkkarenkaat, otsanauhat, puolikuukorut,
19 korvarenkaat, rannerenkaat, hunnut,
20 juhlapäähineet, jalkakäädyt, koruvyöt, hajupullot, taikahelyt,
21 sormukset, nenärenkaat,
22 juhlavaatteet, kaavut, vaipat, kukkarot,
23 kuvastimet, aivinapaidat, käärelakit ja päällysharsot.
24 Silloin tulee tuoksun sijaan löyhkä, vyön sijaan nuora, käherretyn tukan sijaan kaljuus, korupuvun sijaan säkkiverho, kauneuden sijaan polttomerkki.
25 Sinun miehesi kaatuvat miekkaan ja sinun sankarisi sotaan.
26 Ja Siionin portit valittavat ja vaikeroivat, ja typötyhjänä hän istuu maassa.
--> Sinä päivänä (vrt. 3:18) naiset tarttuvat mieheen sanoen: "Me syömme omaa leipäämme ja vaatetamme itsemme omilla vaatteilla, kunhan vain meidät otetaan sinun nimiisi; poista meidän häpeämme"
katso7
Viestit: 1413
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Re: Sinä päivänä 7 naista tarttuu yhteen mieheen?

Viesti Kirjoittaja katso7 »

Onko tämä ennustus juutalaisten kärsimyksistä?
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
olli

Re: Sinä päivänä 7 naista tarttuu yhteen mieheen?

Viesti Kirjoittaja olli »

Joo, tämä on osa Juudan tuomiota. Koko Jesajan alkuosa oikeastaan lukuun 33 asti julistaa tuomiota, ja siitä eteenpäin oletetaan, että tuomio on asetettu täytäntöön, ja on jälleenrakentamisen aika.

Kuten huomaat, tuomion julistus on aika kokonaisvaltainen. Siinä ei jää oikeastaan kukaan paljastamatta, eivät edes naiset, joita yleisesti ei pidetty mitenkään vastuullisina kansakunnan menosta. Toki tässäkin tuomitaan vain tietynlaiset naiset, mutta kuitenkin.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Sinä päivänä 7 naista tarttuu yhteen mieheen?

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Tämä minua on tänään puhutellut:
Jeremia 30
1 Sana, joka tuli Herralta Jeremialle ja kuului näin:
2 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Kirjoita kaikki sanat, jotka minä olen sinulle puhunut, kirjaan.
3 Sillä katso, tulee aika, sanoo Herra, jolloin minä käännän kansani Israelin ja Juudan kohtalon, sanoo Herra, ja palautan heidät maahan, jonka olen antanut heidän isillensä, ja he saavat periä sen."
4 Ja nämä ovat ne sanat, jotka Herra on puhunut Israelista ja Juudasta.
5 Näin sanoo Herra: "Pelon huudon me kuulemme: on hirmu, ei rauha!
6 Kysykää ja katsokaa: synnyttääkö miehenpuoli? Miksi näen kaikkien miesten pitelevän käsin lanteitansa synnyttäväisten tavalla, ja miksi ovat kaikki kasvot käyneet valjuiksi?
7 Voi! Suuri on se päivä, ei ole sen kaltaista. Se on Jaakobille ahdistuksen aika, mutta hän on pelastuva siitä.
8 Ja sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, minä särjen ikeen sinun kaulastasi ja katkaisen sinun siteesi. Eivät tee enää muukalaiset heitä palvelijoikseen,
9 vaan he saavat palvella Herraa, Jumalaansa, ja Daavidia, kuningastansa, jonka minä heille herätän.
Vastaa Viestiin