Sapatti lauantaina vai sunnuntaina?

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Mari

Sapatti lauantaina vai sunnuntaina?

Viesti Kirjoittaja Mari »

Kertokaas minulle kumpaa päivää Herramme tarkoittaa?

Miten te pyhitätte lepopäivän? Ei töitä, sen ymmärrän, mutta entäs harrastukset, ruuanlaitto, jne?

Siunattua päivää teille sisaret ja veljet!
olli

Re: Sapatti lauantaina vai sunnuntaina?

Viesti Kirjoittaja olli »

Juutalaisille pakolliseksi lepopäiväksi määrätty sapatti alkaa perjantaina auringonlaskusta ja jatkuu lauantaihin auringonlaskuun. Sapatti ei siten ole sama kuin lauantai, joskin suurin osa sapatista osuu lauantaille.

Sapatti ei siis missään tapauksessa ole sunnuntaina, vaikka katolinen kirkko onkin julistanut siirtäneensä sapatin sunnuntaille.

Kristityille ei Raamattu määrittele pakollista lepopäivää. VT sanoo aivan selkeästi, että sapatti on merkki liitosta Jumalan ja Israelin välillä, eikä missään Raamatun kohdassa sitä ole laajennettu muille. Uuteen liittoon UT antaa ohjeeksi yhteensä noin 100 kohdassa 9 kymmenestä käskystä, mutta ei sapatinpitovelvollisuutta. Sitä ei missään kohdin ole asetettu ei-israelilaisille, lukuunottamatta niitä, jotka asuivat israelilaisten keskuudessa (sekä israelinlaisten eläimille, joka on taas oma juttunsa).

Adventistit ovat ottaneet opinkohtiinsa pakollisen sapatinvieton, mille ei ole Raamatun perustetta. He julkesivat aikanaan jopa esittää että sunnuntai olisi pedon merkki tai että vain sapatinpitäjät pelastuisivat, mutta ovat virallisessa opetuksessaan alkaneet käyttää hieman miedompia ilmaisuja, joskin oikeasti heidän keskuudessaan sapatti otetaan edelleen haudanvakavasti ja monet tänäkin päivänä kokevat etteivät voi ostaa lapselle jäätelöä kioskilta sapattina... :(

Jeesus sanoi, että sapatti on ihmistä varten, ja siinä yhteydessähän kaikki Hänen kuulijansa olivat juutalaisia. Jeesus pyrki puhdistamaan lepopäiväkäsitystä kaikesta siitä riesasta jotka uskonnolliset johtajat olivat siihen liittäneet.

Minulle lepopäivä on lupa olla tekemättä työtä. Se ei ole kielto tehdä jotakin, vaan nimenomaan lupa saada olla murehtimatta elatuksesta tai työstä. On hyvä käyttää se aika perheen ja Jumalan kanssa.

Lepopäivää voi kristitty viettää joko lauantaina, sunnuntaina tai sapattinakin, jotkut jotka ovat viikonlopun töissä, viettävät sitä jonakin muuna päivänä.

Varoittaisin niistä juutalaistajista, joita vastaan Paavalikin aikanaan taisteli, joiden tarkoitus on viedä kristittyjä juutalaisiin perinteisiin ja ikeeseen. Tämä sapattijuttu on eräs heidän tunnetuimmmista jutuistaan nykyaikana, ja se on saanut jonkin verran kannatusta myös vapaakirkossa, helluntailaisuudessa, ja hieman jopa luterilaistenkin keskuudessa.
Mari

Re: Sapatti lauantaina vai sunnuntaina?

Viesti Kirjoittaja Mari »

Kiitos Olli.
Tämä selvensi asian. :)
olli

Re: Sapatti lauantaina vai sunnuntaina?

Viesti Kirjoittaja olli »

Hesekielin 20. luvussa on muuten varsin selkeä kuvaus asiasta.
Hes 20 kirjoitti:10 Ja kun olin vienyt heidät pois Egyptin maasta ja tuonut heidät erämaahan,
11 niin minä annoin heille käskyni ja tein heille tiettäviksi oikeuteni: se ihminen, joka ne pitää, on niistä elävä.
12 Myöskin sapattini minä annoin heille, olemaan merkkinä minun ja heidän välillään, että he tulisivat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän heidät.
13 Mutta Israelin heimo niskoitteli minua vastaan erämaassa: he eivät vaeltaneet minun käskyjeni mukaan, ylenkatsoivat minun oikeuteni, jotka ihmisen on pidettävä, että hän niistä eläisi, ja minun sapattini he kovin rikkoivat. Niin minä ajattelin vuodattaa kiivauteni heidän ylitsensä erämaassa ja lopettaa heidät.
14 Mutta minä tein, minkä tein, oman nimeni tähden, ettei se tulisi häväistyksi pakanain silmissä, joitten silmäin edessä minä olin vienyt heidät pois.
15 Kuitenkin minä kättä kohottaen vannoin heille erämaassa, etten heitä tuo siihen maahan, jonka olin antanut heille, joka vuotaa maitoa ja mettä-se on kaunistus kaikkien maitten joukossa-
16 koska he pitivät minun oikeuteni halpoina, eivät vaeltaneet minun käskyjeni mukaan, vaan rikkoivat minun sapattini; sillä heidän sydämensä vaelsi heidän kivijumalainsa jäljessä.
17 Mutta minä säälin heitä, niin etten heitä hävittänyt enkä tehnyt heistä loppua erämaassa.
Tätä tekstiä eivät muuten adventistit suosiolla katsele... ;)
Juhani

Re: Sapatti lauantaina vai sunnuntaina?

Viesti Kirjoittaja Juhani »

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Sunnuntai

300-luvulla Keisari Konstantinus määräsi sunnuntain Rooman valtakunnan viralliseksi lepopäiväksi.
Sitä ennen sapattia vietettiin monta tuhatta vuotta ennen auringon laskiessa perjantai - illasta lauantai iltaan.
olli

Re: Sapatti lauantaina vai sunnuntaina?

Viesti Kirjoittaja olli »

^ Juhani, yhdistin pelkän linkin sisältävän viestisi tuohon toiseen. Säännöt kieltävät pelkän linkin... ;)

Mutta sanoit "Sitä ennen sapattia vietettiin monta tuhatta vuotta ennen auringon laskiessa perjantai - illasta lauantai iltaan." - sen verran kuitenkin korjausta, että sapattihan annettiin Israelilaisille mannan antamisen yhteydessä, joten silleen puolitoista tuhatta vuotta lienee oikeampi määritys sille ajalle jonka israelilaiset ehtivät sapattia viettää ennen Konstantinusta.

Juutalaisethan viettävät edelleen sapattia - nooh, kuka viettää, kuka ei - mutta on ollut paljon erimielisyyttä siitä viettikö alkuseurakunta lepopäivää sapattina vai viikon ensimmäisenä päivänä. On aivan selvää, että alkuseurakunta joka koostui juutalaisista, vietti lepopäivää sapattina. Syys oli ilmeinen - koska se oli jo lepopäivä koko maassa.

Meillä ei kuitenkaan ole Raamatussa ensimmäistäkään viitettä krtistittyjen lepopäivän tai kokouspäivän tai ehtoollisen viettoon sapattina. Se ainoa viite mikä on, puhuu kokouksesta viikon ensimmäisenä päivänä (sen iltana), joka on silleen juutalaisten kannalta lähes-sunnuntai, mutta oikeammin lauantai-ilta meidän ajanlaskussamme. Mutta siitä yhdestä kohdasta ei pidä vetää mitään suuria linjoja.

Se Konstantinuksen temppu oli lähinnä yhdistää valtakunnan lepopäivät yhteen päivään, koska juutalaiset viettivät sapattia, auringonpalvojat sunnuntaita, ja kristityt eri ryhmät jompaa kumpaa. Yksi lepopäivä koko kansalle oli tärkeä kaupankäynnin ja muutenkin kansan yhtenäisyyden kannalta, uskonnoilla ei tuossa ollut niin suurta painoa.

Lepopäivähän sinänsä ei ollut mikään uusi asia pakanoillekaan, eikä seitsenpäiväinen viikko, joskin myös kahdeksanpäiväinen viikkokin oli jossakin käytössä. Myös kuukalenteri ja siis vaihtuvan viikonpäivän lepopäivä kuunkierron mukaan oli peritty mm. Babyloniasta. Se oli mukana juutalaisuudessakin vaikka harvat siitä ovat kuulleet; jopa siinä määrin että 4Ms antaa määräyksiä uudenkuun päivän uhreille, jotka olivat siis ihan eri asia kuitenkin juutalaisuudessa kuin viikkosapatin uhrit: 4 Moos 28:11-15 (niille, joita kiinnostaa).

Älä kuitenkaan ymmärrä väärin; sillä uusikuu ja kuukalenteri oli israelilaisilla käytössä muutenkin, osoittamassa mm. juhla-aikoja, joista markku ja jarmo osaavat varmaan kirjoitella paljon minua paremmin. Mutta ei pidä siis ymmärtää että uusikuu olisi jokin pakanallinen lisä israelilaisille.

Vielä sen verran varoituken sanaa tuosta uudenkuun jutusta, että netissä pyörii paljon juttuja tänäkin päivänä että sapatti pitäisi laskea uudesta kuusta, eikä siis kiinteällä viikonpäivällä, mutta ne uusikuusapattijutut ovat ihan huuhaata. Olen niitä teorioita hieman muualla ampunut alas, kun ne ovat kertakaikkiaan Raamatun vastaisia. Jopa UT todistaa ne teoriat vääriksi, joskin harva keksii miten... ;)
Juhani

Re: Sapatti lauantaina vai sunnuntaina?

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Minun ymmärrykseni asiasta:

Roomalaisessa ja juutalaisessa kalentereissa sunnuntai on jo viikon ensimmäinen päivä.
Viikon seitsemäs päivä, joka on juutalaisen ajanlaskun mukaan perjantai - illasta (n.18:00) lauantai - iltaan (n.18:00).

Rooman kirkko muutti alkuperäisen ajanlaskun, sen mitä se oli ennen jo ajanlaskun alusta alkaen.
Se jälkeen alettiin viettämään ns. roomalaisen ajanlaskun "auringon päivää" joka on sunnuntai.
Juhani

Re: Sapatti lauantaina vai sunnuntaina?

Viesti Kirjoittaja Juhani »

;) Pitääkö paikkaansa?
olli

Re: Sapatti lauantaina vai sunnuntaina?

Viesti Kirjoittaja olli »

No, sanotaan nyt että karkeasti, kyllä, pitää paikkansa. Mutta siihen liittyy nyt aika monta kiemuraa, ja riippuu lähteestä, miten asioita esitetään.

Katolinen kirkkohan on ottanut oikein oma-aloitteisesti "kunnian" siitä, että siirsi lepopäivän sunnuntaille, oman arvovaltansa perusteella (jota sillä ei tietenkään ole). Konstantinus taas määräsi sunnuntain lepopäiväksi, josta jo puhuttiinkin. Mutta useat kristityt olivat jo ensimmäiseltä vuosisadalta alkaen pitäneet sunnuntaita lepopäivänä, koska se on ylösnousemuksen ja myös ilmestymisen päivä. Mutta siis kaikki kristityt eivät viettäneet sunnuntaita, vaan osa vietti sapattia. Eikä ole aivan selvää, moniko kristityistä vietti sitten minkäkin takia mitäkin lepopäivää.

Tätä asiaa on tutkittu jonkin verran, mutta aivan selkeä ongelma on se, että suurin osa tutkimuksesta on tehty niiden toimesta, jotka haluavat esittää sapattia kristityille pakolliseksi lepopäiväksi (esim. adventistit). Tunnetuimpia on Samuele Bacchiocchi, joka on kirjaillut asiasta enemmän kuin tavallinen ihminen jaksaa lukea. Ja sattuneesta syystä päätyy tietysti esittämäänm sapattia ainoana oikeana lepopäivänä - koska nyt sattuu olemaan adventisti. Mutta runsaasti muitakin on, joilta saa neutraalimpaa tietoa asiasta.

Ongelma nyt vaan on se, että kukaan ei oikeasti voi olla ihan varma, kuinka moni kristitty piti kumpaa lepopäivää, tai varsinkaan miksi. Paavalin ajoista lähtien juutalaistajat ovat ajaneet omaa agendaansa, tuoden kristillisyyteen niin sapatin kuin paljon kaikenlaista perinnäissääntöä jota UT ei kristityille määrittele. Osa kristityistä mukautui, osa ei.

Paavalihan nimenomaan kirjoittaa:
Kol 2:16 kirjoitti:Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, ...
... mutta kun tästäkin sitten mm. adventistit tulkitsevat, että tämä tarkoittaisi juuri sitä että adventisteja ei pidä tuomita siitä että he viettävät sitä "ainoaa ja oikeaa" lepopäivää, kun taas muut kristityt tulkitsevat tämän siten, että emme tuomitse niitä jotka haluavat pitää juutalaisille määrättyä sapattia.

Tähän kysymykseen sapatista ja sunnuntaista ensimmäisiltä vuosisadoilta ei löydy selkeää ja helppoa vastausta. Voimme ainoastaan katsoa mitä UT sapatista sanoo kristityille - koska on päivänselvää että VT:n kanta on se, ettei sapatti kuulu kuin syntyperäisille juutalaisille. Ja UT:hän ei puhu sapatista kristityille oikein mitään. Joten perustetta sapattivaatimukselle kristityille ei ole.

Tältä pohjalta ajateltuna taas ainakin itse pidän melko luonnollisena, että alkuseurakunta piti lepopäivää silloin kun se heille sopi. Pakko ei ollut, mutta toki jokainen meistä tarvitsee lepoa. Kun he olivat sunnutailepopäiväläisten ympäröiminä, he viettivät sunnuntaita, jollei sitten juutalaisten ryhmät käyneet heidän kurkkuunsa vaatien sapatinpitämistä... ;) Ja kun Konstantinuksen jälkeen (tai oikeammin Laodikean kirkolliskokouksen jälkeen 363jKr) sapatinvietto kiellettiin kokonaan, niin valinta oli aika helppo, ja sillä on menty meidän päiviimme asti.
Juhani

Re: Sapatti lauantaina vai sunnuntaina?

Viesti Kirjoittaja Juhani »

No joo, enhän minä halua alkaa tässä tätä sapattiasiaa enemmän enää jauhamaan. Tästä voisi avata vaikka kuinka uuden pitkän keskustelun tälle palstalle.

Herra pitää meistä varmasi huolen ja kertoo meille ajallaan mikä on hänen tahtonsa ja avaa meille sanaansa.

On mielenkiintoista ja rakentavaa keskustella eri asioista tällä palstalla. Tämä on ollut siunauksellista keskustelua ja toivottavasti myös kaikille muillekin! Toivon kaikille Jumalan siunausta!
Vastaa Viestiin