Vaikeat Raamatun paikat
Re: Vaikeat Raamatun paikat
Tuo avauksessa ollut
heprealaiskirjeen kohta siis
puhuu ihmisistä,
jotka olivat valistetut
eli saaneet tietoa näistä asioista.
He olivat myös maistaneet
taivaallista lahjaa ja
Pyhän Hengen voimaa
ja kokeneet esimerkiksi
parantumisihmeitä.
Mutta kaiken jälkeen
he kuitenkin päätyivät tekemään
jotain aivan kauheaa.
Heprealaiskirje on kokonaisuudessaan
vaikea tällaiselle pakanauskovalle,
kun kirje tulvii sanontoja,
jotka vain herealainen voi ymmärtää.
Esimerkiksi tuo avauksessa ollut
maininta julkihäpäisemisestä
liittyy seremoniaan,
joka synagoogasta erotetun
tuli suorittaa
päästäkseen takaisin synagoogaan.
Siinä heidän tuli
julkisesti häväisten kieltää Jeesus,
jonka kuitenkin tiesivät olevan
luvattu Messias.
heprealaiskirjeen kohta siis
puhuu ihmisistä,
jotka olivat valistetut
eli saaneet tietoa näistä asioista.
He olivat myös maistaneet
taivaallista lahjaa ja
Pyhän Hengen voimaa
ja kokeneet esimerkiksi
parantumisihmeitä.
Mutta kaiken jälkeen
he kuitenkin päätyivät tekemään
jotain aivan kauheaa.
Heprealaiskirje on kokonaisuudessaan
vaikea tällaiselle pakanauskovalle,
kun kirje tulvii sanontoja,
jotka vain herealainen voi ymmärtää.
Esimerkiksi tuo avauksessa ollut
maininta julkihäpäisemisestä
liittyy seremoniaan,
joka synagoogasta erotetun
tuli suorittaa
päästäkseen takaisin synagoogaan.
Siinä heidän tuli
julkisesti häväisten kieltää Jeesus,
jonka kuitenkin tiesivät olevan
luvattu Messias.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
- Kotimatkailija
- Viestit: 41
- Liittynyt: 13 Tammi 2024, 23:11
Re: Vaikeat Raamatun paikat
Mitä syvimmiltä ytimiltään tarkoittaa käskysana: "Älä tapa" 2.Moos.12:13?
Kuitenkin lukuisissa kohdissa Jumala kehottaa tappamaan kaikki Kanaanin maan alkuasukkaat. Toisaalta myös omiaan, jopa oman kovakorvaisen lapsensa (5.Moos.21:18-21).
Onko tässä ristiriitaa sittenkään?
Kuitenkin lukuisissa kohdissa Jumala kehottaa tappamaan kaikki Kanaanin maan alkuasukkaat. Toisaalta myös omiaan, jopa oman kovakorvaisen lapsensa (5.Moos.21:18-21).
Onko tässä ristiriitaa sittenkään?
RISE AND SHINE !
Re: Vaikeat Raamatun paikat
Alkukielellä hepreaksi käsky kuuluu Älä murhaa.
2 Moos 20:13
רָצַח
H7523 - rāṣaḥ
Ei ole ristiriitoja Jumalan sanassa.
2 Moos 20:13
רָצַח
H7523 - rāṣaḥ
Ei ole ristiriitoja Jumalan sanassa.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
- Kotimatkailija
- Viestit: 41
- Liittynyt: 13 Tammi 2024, 23:11
- AOAOAOAOAO
- Site Admin
- Viestit: 2519
- Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: Vaikeat Raamatun paikat
Murhaaminen on oikeudetonta tappamista. Tappaminen, voi siis olla oikeutettua, jopa pakollista, jos laki niin määräsi tehtäväksi.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat Minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19
https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Re: Vaikeat Raamatun paikat
Kyllä. Lisäksi on hätävarjelu, jossa voi tulla uhreja.AOAOAOAOAO kirjoitti: ↑10 Kesä 2024, 15:21Murhaaminen on oikeudetonta tappamista. Tappaminen, voi siis olla oikeutettua, jopa pakollista, jos laki niin määräsi tehtäväksi.
Murhaaminen on kiellettyä. Samoin itsemurha.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Re: Vaikeat Raamatun paikat
Tuli muuten tällainen Raamatunkohta vastaan liittyen Jeesuksen ja Daavidin kuninkuuteen:
Tälle löytyy rinnakkaisviitteistä noita valan vahvistavia kohtia, esimerkiksi:
Mainittu profeetta on siis Daavid, mutta koska hän ei voi itse olla omien kupeittensa hedelmä eli jälkeläinen, mutta Jeesus on (Matt. 1:1) ja Hänet on Jumala meille herättänyt (Ap. t. 2:32), kuten Hesekielkin on sanonut (Hes. 34:23), niin olisiko kuitenkin, että hänen valtaistuimellaan istuu Tuhatvuotisessa Valtakunnassa Jeesus?Ap.t. 2:30 Koska hän nyt oli profeetta ja tiesi, että Jumala oli valalla vannoen hänelle luvannut asettavansa hänen kupeittensa hedelmän hänen valtaistuimelleen,
Tälle löytyy rinnakkaisviitteistä noita valan vahvistavia kohtia, esimerkiksi:
APs. 132:11 Herra on vannonut Daavidille totisen valan, jota hän ei peruuta: "Sinun ruumiisi hedelmän minä asetan sinun valtaistuimellesi
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.
https://herrannimessa.blogspot.com
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.
https://herrannimessa.blogspot.com
Re: Vaikeat Raamatun paikat
Joh 14:12 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,
Puhuja on siis Jeesus Kristus.
Tämän voisi ymmärtää niin, että tavallinen ihminen, uskovainen, esimerkiksi johdatellessaan toisen ihmisen iankaikkisen elämän tielle, tekee Jumalan silmissä suuremman teon, kuin esimerkiksi on herättää kuollut "hetkeksi" eloon täällä koeajassa.
Toisaalta tämän voi myös ymmärtää niin, että kun Jeesus on noussut Isän tykö ja luvannut toteuttaa yo. Raamatun luvussa olevin ehdoin uskovaisen kaikki pyynnöt, Hän tuon kertoessaan vertasi Itse maan päällä alennuksen tilassaan tekemiä ihmetekoja niihin joita Hän nyt pystyy uskovien kautta näiden anoessa toteuttamaan.
Mitä olette mieltä noista vaihtoehdoista? Kertokaa ihmeessä omat näkemyksenne. Tämä on askarruttanut minua itseäni jo pitempään.
Puhuja on siis Jeesus Kristus.
Tämän voisi ymmärtää niin, että tavallinen ihminen, uskovainen, esimerkiksi johdatellessaan toisen ihmisen iankaikkisen elämän tielle, tekee Jumalan silmissä suuremman teon, kuin esimerkiksi on herättää kuollut "hetkeksi" eloon täällä koeajassa.
Toisaalta tämän voi myös ymmärtää niin, että kun Jeesus on noussut Isän tykö ja luvannut toteuttaa yo. Raamatun luvussa olevin ehdoin uskovaisen kaikki pyynnöt, Hän tuon kertoessaan vertasi Itse maan päällä alennuksen tilassaan tekemiä ihmetekoja niihin joita Hän nyt pystyy uskovien kautta näiden anoessa toteuttamaan.
Mitä olette mieltä noista vaihtoehdoista? Kertokaa ihmeessä omat näkemyksenne. Tämä on askarruttanut minua itseäni jo pitempään.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Re: Vaikeat Raamatun paikat
Mä oon käsittänyt, että tässä voisi olla kyse uskovista ryhmänä, mutta en kyllä tiedä mitä ne teot voisivat konkreettisesti olla ja ovatko suurimmat teot vielä edessä päin.
Josko Pyhä Henki ”syttyy” vielä liekkeihin jokaisen uskovan sydänessä kun se hetki lähestyy. Maailma on raivon vallassa tietämättä miksi ja materian pilarit murtuvat, mutta Herran Omat seisovat yliluonnollisen vakaasti.
Kaksi Todistajaa tulevat myös mieleen.
Josko Pyhä Henki ”syttyy” vielä liekkeihin jokaisen uskovan sydänessä kun se hetki lähestyy. Maailma on raivon vallassa tietämättä miksi ja materian pilarit murtuvat, mutta Herran Omat seisovat yliluonnollisen vakaasti.
Kaksi Todistajaa tulevat myös mieleen.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.
https://herrannimessa.blogspot.com
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.
https://herrannimessa.blogspot.com
Re: Vaikeat Raamatun paikat
Amen. Minulle tämä on ollut aina paikka jonka ymmärrän niin, että me, uskon saatua ja uskossa tehdä samoja tekoja joita Jeesus teki täällä ollessaan. Ne on tekoja uskon kautta. Niin kuin muutamat paranivat kun uskoivat että paranee kun saavat vain koskea Jeesukseen. Usko heidät paransi, niin kuin Jeesus sen ilmoitti. Ja nyt kun Hän on Isän tykönä, Hänen Pyhän Hengen voima, ylösnousemus voima voi tehdä meissä ihmeitä. Saamme olla Hänen välikäsinään. Pyhä Henki laskeutui Helluntaina opetuslapsille ja he saivat suuren voiman työskennellä sen kautta. Siihen pitää uskoa. Ottaa se vastaan kuin lahjan. Sama koskee sitä ketä esim. parannetaan, ei lahjaa voi saada jos uskossa ei ota vastaan.
Paljon on ihmeitä tapahtunut maailmalla, vaikka maailma ei halua sitä uskoa. Maailmalle ne on vain sirkus temppuja jos niitäkään, mutta heidän keskuudessa ei mitään tapahdukaan, jollei sitten Jumala jostain syystä puutu asiaan. Hänellä voi olla omat suunnitelmat. Joku on voinut herätä kuolleista ja nyt on vahvana Jumalan profeettana. tms.
Itsessä emme liikoja pysty mutta Jumalan Hengessä voi tapahtua suuria ihmeitä ja tapahtuukin.
Tätä on ehkä vaikea ymmärtää jos ei ole saanut kokea Pyhän Hengen kosketusta. Mutta se on tosi.
Mitä puhtaampia olemme uskossamme, sitä vahvemmin Pyhä Henki voi asustaa meissä, Kristus meissä, Hänessä, Hänen kauttaan.
En tiedä selvensikö yhtään?
Paljon on ihmeitä tapahtunut maailmalla, vaikka maailma ei halua sitä uskoa. Maailmalle ne on vain sirkus temppuja jos niitäkään, mutta heidän keskuudessa ei mitään tapahdukaan, jollei sitten Jumala jostain syystä puutu asiaan. Hänellä voi olla omat suunnitelmat. Joku on voinut herätä kuolleista ja nyt on vahvana Jumalan profeettana. tms.
Itsessä emme liikoja pysty mutta Jumalan Hengessä voi tapahtua suuria ihmeitä ja tapahtuukin.
Tätä on ehkä vaikea ymmärtää jos ei ole saanut kokea Pyhän Hengen kosketusta. Mutta se on tosi.
Mitä puhtaampia olemme uskossamme, sitä vahvemmin Pyhä Henki voi asustaa meissä, Kristus meissä, Hänessä, Hänen kauttaan.
En tiedä selvensikö yhtään?
Re: Vaikeat Raamatun paikat
Jeesus teki tämä sovitustyössään meille jo ristillä ja Hänen Hengen kautta teemme mekin kunhan oikein uskomme. Hän antoi meille voiman pelastaa ja parantaa Hengensä voimassa. Uskotko tämän?
Usko on luja luottamus siihen mitä ei näe.
Matt.16:18. Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle1 minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita.
19. Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa."
Uskotteko tämän?
Usko on luja luottamus siihen mitä ei näe.
Matt.16:18. Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle1 minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita.
19. Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa."
Uskotteko tämän?
Re: Vaikeat Raamatun paikat
Hyviä kommentteja. Ihmeitä itsekin nähneenä, näin se toimii.
Alkuperäinen pähkäilyni oli siis tuossa sanassa suurempiakin.
Tietenkään ihminen ei voi tehdä suurempia kuin Jumala. Ei edes silloin kun on Jumalan Henkeyttämä.
Muotoilen uusiksi.
Mikä on näkemyksenne mukaan se suurempi teko (joku ihmeteko jota Jeesuskaan ei vielä meille silloin näyttänyt eikä sitä meille kertonut mahdolliseksi)?
Saitteko ajatuksestani kiinni? Tykkään vaivata päätäni yksityiskohdilla. Hänellä oli syynsä jatkaa jaetta tällä maininnalla suuremmista teoista.
Alkuperäinen pähkäilyni oli siis tuossa sanassa suurempiakin.
Tietenkään ihminen ei voi tehdä suurempia kuin Jumala. Ei edes silloin kun on Jumalan Henkeyttämä.
Muotoilen uusiksi.
Mikä on näkemyksenne mukaan se suurempi teko (joku ihmeteko jota Jeesuskaan ei vielä meille silloin näyttänyt eikä sitä meille kertonut mahdolliseksi)?
Saitteko ajatuksestani kiinni? Tykkään vaivata päätäni yksityiskohdilla. Hänellä oli syynsä jatkaa jaetta tällä maininnalla suuremmista teoista.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Re: Vaikeat Raamatun paikat
Ai joo. Hyvä pointti tuo "syttyy", Eero.
Mehän olemme varsin säästöliekillä noin kollektiivisesti. Jokin tapahtuma saattaa tehdä lampaista leijonia kerta laakista.
Kiehtova ajatus.
Mehän olemme varsin säästöliekillä noin kollektiivisesti. Jokin tapahtuma saattaa tehdä lampaista leijonia kerta laakista.
Kiehtova ajatus.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Re: Vaikeat Raamatun paikat
Kävin tutkimassa tuota aihetta ja vastaani tuli tämä hyvä teksti täysin aiheeseen liittyen:
SUUREMPIA TEKOJA
Gary Wilkerson
August 8, 2016
”Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö”(Joh.14:12).
Mitä Jeesus tarkoittaa sanoessaan, että me voimme tehdä suurempia tekoja kuin ne, mitä Hän teki? Löydämme avaimen jakeen viimeisestä osasta: ”Koska meinä menen Isän tykö”. Mitä tarkalleen sanoen tapahtui, kun Jeesus meni Isän tykö heti kuolemansa jälkeen?
Maa järisi kirjaimellisesti
Haudat aukenivat ja kuolleet nousivat eloon
Jeesus saarnasi hyvää uutista kuolleille Tuonelassa
Sitten Jeesus teki tämän meidän puolestamme: ”Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti”(Joh.14:16).
Menemällä Isän tykö Jeesus pelasti kaikki, jotka huutavat Häntä avukseen. Hän antoi heille ylösnousemuselämän ja täytti seuraajansa omalla läsnäolollaan Pyhän Hengen kautta. Kaikki, minkä Hän teki sinä lyhyenä aikana kuolemansa jälkeen, on lyhyesti sanottuna tämä: Hän teki meidät yhdeksi Jumalan kanssa. Se saattoi tapahtua vain, ”koska minä menen Isän tykö”.
Tämä selittää sen, että Kristus sanoi meidän voivan tehdä suurempiakin tekoja. Lihassamme olemme taipuvaisia ajattelemaan ”suuremmista teoista” samassa mittakaavassa kuin Jeesuksen ihmeelliset ihmeet:
Suuren kansanjoukon ruokkiminen vain muutamalla ruoantähteellä
Veden päällä käveleminen
Valtavien parantamistekojen suorittaminen
Jeesus näytti meille, mitä ”suuremmat teot” ovat: Hänen evankeliuminsa valon tuominen maailmalle, tuon pelastavan, vapauttavan, elämää muuttavan evankeliumin.
SUUREMPIA TEKOJA
Gary Wilkerson
August 8, 2016
”Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö”(Joh.14:12).
Mitä Jeesus tarkoittaa sanoessaan, että me voimme tehdä suurempia tekoja kuin ne, mitä Hän teki? Löydämme avaimen jakeen viimeisestä osasta: ”Koska meinä menen Isän tykö”. Mitä tarkalleen sanoen tapahtui, kun Jeesus meni Isän tykö heti kuolemansa jälkeen?
Maa järisi kirjaimellisesti
Haudat aukenivat ja kuolleet nousivat eloon
Jeesus saarnasi hyvää uutista kuolleille Tuonelassa
Sitten Jeesus teki tämän meidän puolestamme: ”Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti”(Joh.14:16).
Menemällä Isän tykö Jeesus pelasti kaikki, jotka huutavat Häntä avukseen. Hän antoi heille ylösnousemuselämän ja täytti seuraajansa omalla läsnäolollaan Pyhän Hengen kautta. Kaikki, minkä Hän teki sinä lyhyenä aikana kuolemansa jälkeen, on lyhyesti sanottuna tämä: Hän teki meidät yhdeksi Jumalan kanssa. Se saattoi tapahtua vain, ”koska minä menen Isän tykö”.
Tämä selittää sen, että Kristus sanoi meidän voivan tehdä suurempiakin tekoja. Lihassamme olemme taipuvaisia ajattelemaan ”suuremmista teoista” samassa mittakaavassa kuin Jeesuksen ihmeelliset ihmeet:
Suuren kansanjoukon ruokkiminen vain muutamalla ruoantähteellä
Veden päällä käveleminen
Valtavien parantamistekojen suorittaminen
Jeesus näytti meille, mitä ”suuremmat teot” ovat: Hänen evankeliuminsa valon tuominen maailmalle, tuon pelastavan, vapauttavan, elämää muuttavan evankeliumin.
Re: Vaikeat Raamatun paikat
Suurempia tekoja = Laajempia tekoja = evankeliumi koko maailmaan!
Amen!!!
Amen!!!
Re: Vaikeat Raamatun paikat
Opetuslapset ja Jeesuksen seuraajathan ei tehneet juurikaan ihmeitä ennen Jeesuksen taivaaseen menoa.
Apostolien tekojen alussa lukee, että Pietari saarnasi voimallisesti ja kolmetuhatta sielua tuli uskoon
Apost 2:41
Pietarin puhuessa Pyhä Henki tuli kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat. Apost 10:44
Parantaminen välillisesti ainakin Paavalin kautta
Ja Jumala teki ylen voimallisia tekoja Paavalin kätten kautta, niin että vieläpä hikiliinoja ja esivaatteita hänen iholtansa vietiin sairasten päälle, ja taudit lähtivät heistä ja pahat henget pakenivat pois
Apost 19:11-12
Paavali paransi kaikki saaren asukkaat (?)
Kun tämä oli tapahtunut, tulivat muutkin sairaat, mitä saarella oli, ja heidät parannettiin
Apost 28:9
Plus kaikki muut heidän tekemät ihmeet.
Esimerkiksi tällä hetkellä Idässä ja Afrikassa tapahtuu valtavaa herätystä. Kymmeniä tuhansia ihmisiä tulee uskoon konserteissa ja kastetaan.
Jeesuksen ollessa maan pinnalla toki ihmisiä tuli uskoon, mutta he tulivat Jeesuksen näkemisestä pääosin. Voidaanko siis ajatella, että on isompi ihme saada uskoon ilman näkemistä?
Jos listataan muutamia Jeesuksen tekoja
Muutti veden viiniksi
Luki samarialaisen naisen ajatukset
Ruokki 5000 ihmistä viidellä leivällä ja kahdella kalalla
Käveli veden päällä
Jeesus ei tietenkään odota, että kävelisimme pitkin Itämerta tai kävisimme juhlissa ja kapakoissa muuttamassa soodavettä viiniksi vain todistaaksemme Jeesuksesta. Tai lukevamme vastaantulevien ja kanssamatkaajien ajatuksia. [toki olisi varmaan mielenkiintoista
]
Meille on annettu eri armolahjoja. Kaikkia ei ole kutsuttu parantamaan tai saarnaamaan. Se ei toki estä sitä etteikö Pyhä Henki voi jonkun ihmisen kohdalla kehottaa laskemaan kättä ja parantamaan.
Todistamme teoillamme Jeesuksesta
Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
Joh 14:10
Kutsuessaan meitä tekemään suurempia tekoja, Jeesuksen pointti on saada ihmisiä uskomaan Häneen. Tarkoitus lienee, että Jeesuksen palvelus ei päättynyt Hänen fyysiseen läsnäolonsa loppumiseen maan päällä, vaan, että me, Hänen seuraajansa laajennetaan sitä.
Eli siis pointtina, oman näkemyksen mukaan, me emme tee sellaisia suurempia tekoja, jotka saisivat Jeesuksen näyttämään harjoittelijalta, vaan Hänen kauttaan teemme tekoja, jotka laajuudessaan voivat olla suurempia. Esim evankelioiva todistusvideo netissä 1milj. näyttökertaa. Azusa kadun herätys yms.
Suurempi teko sinällään on myös se, kun me todistamme itsestämme ja vapautumisestamme esim alkoholista ja syövästä ja samassa yhteydessä mahdollisesti parannamme tai autamme uskoon vastapuolen.
Tarkennuksena, ettei tule väärinkäsityksiä. Me emme itse paranna tai saa uskoon ketään. Ihmeet ja merkit ja uskoontulo on aina Jumalan/Jeesuksen aikaansaamaa ja myötävaikuttamaa. Kun kunnia annetaan Jeesukselle ja tehdään Pyhän Hengen ohjauksessa, ihmeitä tapahtuu.
Toki alakerran "kaverinkin" nimessä voi parantaa ja tehdä tekoja mutta ne eivät ole ikinä pysyviä/oikeita.
Apostolien tekojen alussa lukee, että Pietari saarnasi voimallisesti ja kolmetuhatta sielua tuli uskoon
Apost 2:41
Pietarin puhuessa Pyhä Henki tuli kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat. Apost 10:44
Parantaminen välillisesti ainakin Paavalin kautta
Ja Jumala teki ylen voimallisia tekoja Paavalin kätten kautta, niin että vieläpä hikiliinoja ja esivaatteita hänen iholtansa vietiin sairasten päälle, ja taudit lähtivät heistä ja pahat henget pakenivat pois
Apost 19:11-12
Paavali paransi kaikki saaren asukkaat (?)
Kun tämä oli tapahtunut, tulivat muutkin sairaat, mitä saarella oli, ja heidät parannettiin
Apost 28:9
Plus kaikki muut heidän tekemät ihmeet.
Esimerkiksi tällä hetkellä Idässä ja Afrikassa tapahtuu valtavaa herätystä. Kymmeniä tuhansia ihmisiä tulee uskoon konserteissa ja kastetaan.
Jeesuksen ollessa maan pinnalla toki ihmisiä tuli uskoon, mutta he tulivat Jeesuksen näkemisestä pääosin. Voidaanko siis ajatella, että on isompi ihme saada uskoon ilman näkemistä?
Jos listataan muutamia Jeesuksen tekoja
Muutti veden viiniksi
Luki samarialaisen naisen ajatukset
Ruokki 5000 ihmistä viidellä leivällä ja kahdella kalalla
Käveli veden päällä
Jeesus ei tietenkään odota, että kävelisimme pitkin Itämerta tai kävisimme juhlissa ja kapakoissa muuttamassa soodavettä viiniksi vain todistaaksemme Jeesuksesta. Tai lukevamme vastaantulevien ja kanssamatkaajien ajatuksia. [toki olisi varmaan mielenkiintoista
Meille on annettu eri armolahjoja. Kaikkia ei ole kutsuttu parantamaan tai saarnaamaan. Se ei toki estä sitä etteikö Pyhä Henki voi jonkun ihmisen kohdalla kehottaa laskemaan kättä ja parantamaan.
Todistamme teoillamme Jeesuksesta
Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
Joh 14:10
Kutsuessaan meitä tekemään suurempia tekoja, Jeesuksen pointti on saada ihmisiä uskomaan Häneen. Tarkoitus lienee, että Jeesuksen palvelus ei päättynyt Hänen fyysiseen läsnäolonsa loppumiseen maan päällä, vaan, että me, Hänen seuraajansa laajennetaan sitä.
Eli siis pointtina, oman näkemyksen mukaan, me emme tee sellaisia suurempia tekoja, jotka saisivat Jeesuksen näyttämään harjoittelijalta, vaan Hänen kauttaan teemme tekoja, jotka laajuudessaan voivat olla suurempia. Esim evankelioiva todistusvideo netissä 1milj. näyttökertaa. Azusa kadun herätys yms.
Suurempi teko sinällään on myös se, kun me todistamme itsestämme ja vapautumisestamme esim alkoholista ja syövästä ja samassa yhteydessä mahdollisesti parannamme tai autamme uskoon vastapuolen.
Tarkennuksena, ettei tule väärinkäsityksiä. Me emme itse paranna tai saa uskoon ketään. Ihmeet ja merkit ja uskoontulo on aina Jumalan/Jeesuksen aikaansaamaa ja myötävaikuttamaa. Kun kunnia annetaan Jeesukselle ja tehdään Pyhän Hengen ohjauksessa, ihmeitä tapahtuu.
Toki alakerran "kaverinkin" nimessä voi parantaa ja tehdä tekoja mutta ne eivät ole ikinä pysyviä/oikeita.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.
Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Re: Vaikeat Raamatun paikat
Ja ehkä tulevat vainot tekevät sen, että ihmeitä tapahtuu ilman määrää, kun ihmiset kääntyvät euroopassakin palaviksi Jeesuksen seuraajiksi. Mitä nyt on jo nähty kolmansissa maissa sekä historiassa ennen.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.
Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Re: Vaikeat Raamatun paikat
Joo, tää on sillä tavalla tosiaan hankala kohta, että Jeesus antoi henkensä kaikkien ihmisten edestä, sitä tekoa ei voi kukaan ohittaa, vaikka antaisi henkensä toisen tai uskonsa puolesta kuten esimerkiksi Stefanus.
Mutta komppaan tuota ajatusta tekojen laajemmuudesta eli suuruudesta. Jeesushan tuli maan päälle tekemään myös varsin rajattuja tekoja, jotka koskivat lähinnä Israelia, mutta Hänen Seurakuntansa tehtävä oli viedä Pelastus kaikkialle maailmaan, voiko sen suurempaa tekoa oikeastaan tehdäkkään? Jeesus uskoi tämän tehtävän meille, syntisille ja vajavaisille ihmisille, mutta tiesi silti että se tulisi onnistumaan, vaikka lähtikin Isänsä luo.
Ja tosiaan Pyhä Henki eli Jeesuksen Henki on se avainsana. Jos tätä miettii yksilötasolla niin Raamatussa on ainakin mun mielestä kolme hyvin voimakasta Jeesuksen aikalaista, Johannes Kastaja, Pietari ja Stafanus eli Tapani, joiden kaikkien tekoihin me tarvittaessa kykenemme, ehkä Johannesta lukuunottamatta, eikä kivitettäväksi tietenkään tarvitse mennä, mutta Stefanuksen uskossa on mun mielestä sitä lapsen uskoa hänen julmasta kohtalostaan huolimatta.
Jätin Paavalin tarkoituksella mainitsematta, mutta jos mietii Pietarin toimia juuri ensimmäisenä Helluntaina, niin hän rohkeasti ja ihmettelemättä todisti paikalla oleville juutalaisille tietäen puheensa mahdolliset seuraamukset ja sanoi vakaasti mitä oli tapahtunut ja antoi Pyhän Hengen puhua puolestaan.
Tarpeen tullen tämä onnistuisi meiltä kaikilta:
Mutta komppaan tuota ajatusta tekojen laajemmuudesta eli suuruudesta. Jeesushan tuli maan päälle tekemään myös varsin rajattuja tekoja, jotka koskivat lähinnä Israelia, mutta Hänen Seurakuntansa tehtävä oli viedä Pelastus kaikkialle maailmaan, voiko sen suurempaa tekoa oikeastaan tehdäkkään? Jeesus uskoi tämän tehtävän meille, syntisille ja vajavaisille ihmisille, mutta tiesi silti että se tulisi onnistumaan, vaikka lähtikin Isänsä luo.
Ja tosiaan Pyhä Henki eli Jeesuksen Henki on se avainsana. Jos tätä miettii yksilötasolla niin Raamatussa on ainakin mun mielestä kolme hyvin voimakasta Jeesuksen aikalaista, Johannes Kastaja, Pietari ja Stafanus eli Tapani, joiden kaikkien tekoihin me tarvittaessa kykenemme, ehkä Johannesta lukuunottamatta, eikä kivitettäväksi tietenkään tarvitse mennä, mutta Stefanuksen uskossa on mun mielestä sitä lapsen uskoa hänen julmasta kohtalostaan huolimatta.
Jätin Paavalin tarkoituksella mainitsematta, mutta jos mietii Pietarin toimia juuri ensimmäisenä Helluntaina, niin hän rohkeasti ja ihmettelemättä todisti paikalla oleville juutalaisille tietäen puheensa mahdolliset seuraamukset ja sanoi vakaasti mitä oli tapahtunut ja antoi Pyhän Hengen puhua puolestaan.
Tarpeen tullen tämä onnistuisi meiltä kaikilta:
2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
2:39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu
Apostolien teot
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.
https://herrannimessa.blogspot.com
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.
https://herrannimessa.blogspot.com
Re: Vaikeat Raamatun paikat
Hyviä kommentteja 
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Re: Vaikeat Raamatun paikat
Rutgerin esiin nostama
vaikea Raamatun paikka
on jo saanut vastauksen.
Vahvistan nyt vielä omalta osaltani.
Tuon sanan taustalla on
Aapeli Saarisalon käännöksen
alaviitteen mukaan
heprean ilmaisu
rab
jolloin voidaan kääntää
myös muodossa
"lukuisammat teot".
https://biblehub.com/hebrew/7227.htm
Jeesus oli ihmisenä sidottu
yhteen paikkaan kerrallaan.
Nyt Hän puhuu poismenostaan
ja Pyhän Hengen lähettämisestä.
Ja niin Hän voi tehdä
meidän kauttamme ihmeitä
lukuisammin samanaikaisesti.
Jeesus siis valmistaa
tuossa puheessaan
opetuslapsia tehtäväänsä
kohta alkavaa seurakuntakautta varten.
Ja Matteus päättää evankeliuminsa
juuri tuohon H-hetkeen,
kun Jeesus puhuu maan päällä
viimeiset sanat ennen taivaaseen ottamista
eli Isän tykö menemistä.

Tämä on se suurempi teko,
jonka itse asiassa Jeesus tekee
vuodattamansa Pyhän Hengen kautta,
mutta meidän kauttamme,
Tätä Hän ei voinut tehdä,
ennenkuin oli meidän
kanssamme ja meissä kaikissa
yhtäaikaa Henkensä kautta.
vaikea Raamatun paikka
on jo saanut vastauksen.
Vahvistan nyt vielä omalta osaltani.

Johannes (14:12) kirjoitti:
Totisesti, totisesti minä sanon teille:
joka uskoo minuun,
myös hän on tekevä niitä tekoja,
joita minä teen,
ja suurempiakin,
kuin ne ovat, hän on tekevä;
sillä minä menen Isän tykö,
Tuon sanan taustalla on
Aapeli Saarisalon käännöksen
alaviitteen mukaan
heprean ilmaisu
rab
jolloin voidaan kääntää
myös muodossa
"lukuisammat teot".
https://biblehub.com/hebrew/7227.htm
Jeesus oli ihmisenä sidottu
yhteen paikkaan kerrallaan.
Nyt Hän puhuu poismenostaan
ja Pyhän Hengen lähettämisestä.
Ja niin Hän voi tehdä
meidän kauttamme ihmeitä
lukuisammin samanaikaisesti.
Jeesus siis valmistaa
tuossa puheessaan
opetuslapsia tehtäväänsä
kohta alkavaa seurakuntakautta varten.
Ja Matteus päättää evankeliuminsa
juuri tuohon H-hetkeen,
kun Jeesus puhuu maan päällä
viimeiset sanat ennen taivaaseen ottamista
eli Isän tykö menemistä.

Matteus (28:19-20) kirjoitti:
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat
minun opetuslapsikseni,
kastamalla heitä
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
ja opettamalla heitä pitämään kaikki,
mitä minä olen käskenyt teidän pitää.
Ja katso,
minä olen teidän kanssanne
joka päivä
maailman loppuun asti."
Tämä on se suurempi teko,
jonka itse asiassa Jeesus tekee
vuodattamansa Pyhän Hengen kautta,
mutta meidän kauttamme,
Tätä Hän ei voinut tehdä,
ennenkuin oli meidän
kanssamme ja meissä kaikissa
yhtäaikaa Henkensä kautta.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.