Hesekiel 13 väärät profeetat

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Sanna
Site Admin

Hesekiel 13 väärät profeetat

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Luvussa 13 Jumala tuomitsee sekä väärät nais- että miesprofeetat kovin sanoin

Ja minulle tuli tämä Herran sana: "Ihmislapsi, ennusta Israelin ennustavista profeetoista ja sano noille, jotka ovat profeettoja oman sydämensä voimasta: Kuulkaa Herran sana. Näin sanoo Herra, Herra: Voi profeettahoukkia, jotka seuraavat omaa henkeänsä ja sitä, mitä eivät ole nähneet!
Hesekiel 13:1-3

Väärät profeetat eivät aina ole niitä, jotka pyrkivät vesittämään Jumalan sanan omaksi edukseen. Kuten jakeessa 2 kuvataan, osa näistä ennustaa oman henkensä mukaan. Toisin sanoen ennustus ja profetia voi linjassa Jumalan sanan kanssa, mutta siihen ei ole saatu kehotusta Jumalalta jakaa sitä. Eli siihen ei ole alunperinkään ollut Jumala innoituksen lähteenä, vaan oma lihallinen henki ja sen sana.

Mutta Herra sanoi minulle: "Valhetta ennustavat profeetat minun nimessäni; minä en ole lähettänyt heitä, en käskenyt heitä enkä puhunut heille. Valhenäkyjä, turhia ennustuksia ja oman sydämensä petosta he ennustavat teille.
Jeremia 14:14

Väärät profeetat voivat olla hyvin vakuuttavia. He saattavat sanoa oikeat sanat, joiden kautta luulemme heidän olevan Jumalan miehiä/naisia.

Vaikka pääsääntöisesti sanoma heillä on rauha rauha mantraa sekä muita hyvää oloa tuottavia ja hyvään oloon pyrkiviä puheita, he saattavat myös julistaa tuomion sanaa jota Herra ei ole antanut. Kaiken kaikkiaan omasta lihasta tulevaa sanaa.

Sellaiset ovat vedettömiä lähteitä ja myrskytuulen ajamia hattaroita, ja pimeyden synkeys on heille varattu.
2 Pietari 2:17

Vedetön lähde ei juota janoista eikä sadetta lupaava pilvi anna sadetta. Ne jättävät ihmiset pettyneiksi ja ravinnottomiksi. He puhuvat turhuuden sanoja, lupaavat vapautta, heidän sanomisistaan puuttuu Hengen antama viisaus ja lohdun sana.

Omassa lihassaan toimiva profeetta saattaa siis olla ulkoisesti sanomaltaan Raamatun mukainen, mutta koska hän ei turvaa ainakaan kokoaikaisesti Herraan ja kysele Häneltä mitä jaettavaa Herra tahtoo kansalleen antaa, saattaa sanoma kuulostaa oikealta ja puhuja voi kuvitella puhuvansa Jumalan sanoja, mutta ne eivät ole kuitenkaan Jumalan antamaa puhetta.

Pyhä Henki meissä korottaa ja kuuluu korottaa aina Kristusta. Jumala ei kunniaansa tänäkään päivänä jaa ihmiselle, ei edes sille parhaimmalle puhujalle tai profeetalle. Vaikka Jumala haluaisikin antaa meille tuomion sanaa, Jumalan kovissakin tuomion sanoissa on aina nähtävillä silti lohdun sana ja pelastus parannuksen tekeville. Herra ei särkettyä ruokoa muserra.

Jeesus ei myöskään sanonut, että meidän pitäisi odottaa yhtäkään profeettaa avuksemme. * Ei Ivalosta eikä Jerusalemista. Jeesus on Jumalan sana ja viimeinen ilmoitus ihmiskunnalle. Vaikka Jumala siis voikin asettaa ja asettaa virkoihin apostoleja, profeettoja, evankelistoja jne. en jaksa uskoa, että kukaan itse itsensä ylentänyt profeetta olisi Jumalan valitsema. Ne ketkä Jumalan valitsemia on, todennäköisesti pysyvät pienen paikkansa raameissa ja heistä kyllä näkee kauas Hengen voitelun.

Oi Israel, sinun profeettasi ovat olleet kuin ketut raunioiden keskellä." Hesekiel 13:4

Kettu tulee raunioden keskelle etsimään evästä. Ne myös aiheuttavat tuhoa. Ne tuhoavat maanviljelijöiden kasvattamat sadot ja pienet eläimet. Heillä ei ole hengellistä elämää tai he ovat eksyneet siinä omavoimaisuuteen, väärien asioiden jahtaamiseen tai johonkin muuhun.

Te ette ole nousseet muurien rakoihin ettekä rakentaneet muuria Israelin heimon ympärille kestääksenne taistelua Herran päivänä.
Hesekiel 13:5

Jos jostain Jumalan omat tuntee, niin Hengen hedelmistä, vaikka kärsivällisyys ei olisikaan kenenkään vahvuutena, rakkaus on ainoa armolahja, jota ei pysty väärentämään. Jumalan omat pyrkii tai tulisi pyrkiä aina rakentamaan hajoittamiseen sijaan. Nostamaan lyömisen sijaan. Rukoilemaan ja taistelemaan Jumalan Valtakunnan tuloa varten, varustautumaan ja vahvistumaan.

Väärät profeetat ja opettajat harvoin myöskään nuhtelevat ihmisiä synneistä. He eivät kutsu katumukseen eivätkä tarjoa ihmiselle tarvetta hakeutua Jeesuksen luo. Tai sitten he voivat lyödä synneillä ilman armoa niin, että ihmiset hylkäävät sen tähden Kristuksen.

He näkevät valhetta ja valehtelevat, kun sanovat: 'Näin sanoo Herra', vaikka Herra ei ole heitä lähettänyt; ja kuitenkin he toivovat sanansa täyttymystä. Etkö sinä nähnyt valheellista näkyä ja puhunut valheellista ennustetta, kun sanoit: 'Näin sanoo Herra', vaikka minä en ole puhunut?”
Hesekiel 13:6-7

Väärät profeetat saattavat sanoa saaneensa unensa ja näkynsä Jumalalta, mutta se ei tarkoita että se olisi totta. Myös sielunvihollinen on taivava eksyttämään ja puhumaan totuudelta kuulostavaa puhetta.

Mikä surkeinta, kiinnijäämisen pelossa he toivovat, että heidän sanansa toteutuu. Se siis voi olla lähtökohtaisesti muotoiltu niin että sen on mahdollista toteutua tai he saattavat käyttää, enkä tässä määrittele mitä keinoja, sen toteutumiseen.

Sentähden, näin sanoo Herra, Herra, Herra: "Koska te olette puhuneet valhetta ja nähneet valheen, sentähden, katso, minä olen teidän kimppuunne", sanoo Herra, Herra, Herra. Niin minun käteni on niitä profeettoja vastaan, jotka näkevät valheellisia näkyjä ja puhuvat valheellisia ennustuksia. Heillä ei ole sijaa minun kansani seurakunnassa, eikä heitä kirjoiteta Israelin heimon luetteloon, eivätkä he pääse Israelin maahan. Jotta tietäisitte, että minä olen Herra, Herra, Herra."
Hesekiel 13:8-9

Vaikka erotammekin väärät profetiat ja profeetat sanoistaan tai profetioista, jotka ei toteudu, Jumala määrittää kovin sanoin profeettojen kohtalon.

Koska he, koska he vievät minun kansani harhaan, sanoen: 'rauha!', vaikka ei rauhaa ole, ja katso, koska he, kun kansa rakentaa seinän, valkaisevat sen kalkilla, niin sano noille kalkilla-valkaisijoille, että se kaatuu. Tulee kaatosade, te syöksytte alas, raekivet, ja sinä pusket puhki, myrskynpuuska, niin sano noille kalkilla-valkaisijoille, että se kaatuu. Tulee kaatosade, te syöksytte alas, raekivet, ja sinä pusket puhki, myrskynpuuska
Hesekiel 13:10-11

Rauhaa ei ole ilman syntien tunnustamista ja Jeesuksen tekemistä Herraksi elämässämme. Rauhaa ei myöskään Jumala ole tähän maailman luvannut ennen Jeesuksen paluuta.

Nyt kun sota uutiset nostavat varustautumisen tarvetta, meidän on tarkastettava, ettemme laske perustustamme epäjumalien päälle. Jumala voi ja varmasti kehottaa meitä varautumaan sähkökatkoihin ja ruoan loppumiseen, mutta meidän tärkein perustuksemme tulee olla Herrassa. Vain vakaa suhde Häneen pitää meidät pystyssä myrskyjen keskellä.

Mikään raha tai ruokavaranto ei meitä pelasta, jos oikea perustuksemme Jeesukseen ei ole kunnossa. Jumala lupaa sanassaan pitää meistä huolta ja jos lähdemme paniikin omaisesti hamstaamaan ja juoksemaan milloin minkäkin tavaran perässä, meidän on varmistettava Herralta, että se on Hänen tahtonsa ja kehoituksensa todella, ettemme eksyisi.

Ihmiset ovat kautta aikojen rakentaneet muureja ympärilleen ja suojakseen, mutta ainoa muuri, joka meitä todella suojaa on Jeesus Kristus.

Ja vihollinen on kautta aikojen pyrkinyt tekemään mustasta valkoista. Kyseenalaistamaan onko Jumala todella sanonut niin? Saamaan ihmistä luottamaan mihin tahansa muuhun asiaan, kuin ristillä kuolleeseen ja ylösnousseeseen Jumalaan.

Jumala myös sanoo sanassaan, että meidän on kunnioitettava ja seurattava maailmallisia johtajia niin kauan kun he pysyvät Raamatun sanassa. Meidän ei kuulu tehdä Jumalan tahtoa vastaan mitään, mitä maailman johtajat sanovat.

Väärät profeetat saattavat siis vääristellä Jumalan sanaa miellyttääkseen valtiota ja poliittisia johtajia. He saattavat pyrkiä saamaan taakseen auktoriteetin, jonka edessä olemme neuvottomia.

Ja katso, seinä kaatuu! Eikö silloin teiltä kysytä: 'Missä on valkaisu, jonka olette sivelleet?' Sentähden, näin sanoo Herra, Herra: Minä kiivaudessani annan myrskynpuuskan puhjeta, kaatosade tulee minun vihastani ja raekivet minun kiivaudestani, niin että tulee loppu
Hesekiel 13:12-13

Meillä on lukuisia pettyneitä ihmisiä väärien profetioiden ja väärien ihmeiden takia. Toisaalla luvataan rauhaa, tuolla parantumista ja jossain rikastumista. Meillä on myös väärien profeettojen murskaamia ihmisiä, alas poljettuja ja halveerattuja. Uskontojen uhreja ja viekkaudella ryöstettyjä sieluja.

"Minä revin maahan muurin, jonka te kalkilla kalkitsitte, ja syöksen sen maahan, niin että sen perustus paljastuu. Kun se sortuu, te tuhoudutte sen keskellä. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra. Minä panen vihani täytäntöön muurin ja niiden yllä, jotka ovat sen kalkilla kalkinneet. Minä sanon teille: 'Muuri on poissa, sen kalkitsijat ovat poissa, ja Israelin profeetat, jotka ennustavat Jerusalemille, näkevät sille rauhan näkyjä, vaikka rauhaa ei ole', sanoo Herra, Herra."
Hesekiel 13:14-16

Lohdullista on, että Jumala näkee kaiken. Jumala ei siis ota kevyesti, jos Hänen sanaansa vääristellään, luvataan vääriä asioita tai pelotellaan turvaamaan johonkin muuhun kuin Jumalaan. Hän näkee jokaisen murretun korren ja suun joka valhesanoja Jumalan nimissä päästelee.

Nyt sinä, ihmisen poika, käännä kasvosi kansasi tyttäriä vastaan, jotka profetoivat omasta henkestään. Profetoi heitä vastaan ja sano: Näin sanoo Herra, Herra Jumala: Voi naisia, jotka ompelevat taikavyöt kaikkien ranteisiin ja tekevät huntuja kaikenkokoisten ihmisten päihin metsästääkseen henkiä! Metsästättekö te minun kansani henkiä, mutta säästätte toisten hengen itsellenne? Kourallisilla ohraa ja leivänmuruilla te olette häpäisseet minut kansalleni, surmaamalla ne, joiden ei pitäisi kuolla, ja jättämällä hengissä ne, joiden ei pitäisi elää, valehtelemalla kansalleni, joka kuuntelee valheita.” Hesekiel 13:17-19

Koska Jumala ei sanassaan ole antanut naisille opettajien tai pappien virkaa, en tiedä viittaako jakeen taikavyö noituuteen tai johonkin muuhun väärään voimaan väärien naisprofeettojen puheissa ja teoissa kuin Jumalaan.

Meillä on toki paljon hyviä ja Jumalan mielenmukaisia naisia Jumalan asettamilla paikoilla, mutta Raamatussa vain miehille annetuissa tehtävissä on aina riski toimia jonkun muun, kuin Jumalan lähettämänä.

"Koska te lannistatte vanhurskaan valheella, vaikka minä en tuottanut hänelle murhetta, mutta rohkaisette jumalatonta kääntymästä pois jumalattomalta tieltään ja säilyttämästä henkeään, niin ette te enää näe valheen näkyjä ettekä ennusta, ja minä pelastan kansani teidän käsistänne. Silloin te tulette tietämään, että minä olen Herra." Hesekiel 13:22-23

Vaikka mitä tuomion sanaa Jumala asettaisi omansa puhumaan, niiden tehtävä on innostaa, nostaa, rohkaista, kutsua parannukseen ja lääkitä haavaisia sielujamme. Kun puhuja antaa vapaat kädet Pyhälle Hengelle toimia, silloin Jeesus saa puhuttua meille vapaasti, rohkaisevasti ja parantavasti silloinkin, kun aihe ei ole mielemme mukainen.

Jumala ei halua meitä näännyttää, lannistaa eikä taakoittaa. Hän ei halua meidän olevan surullisia. Eikä Hän halua, että kukaan ympärillämme huutaa valheellista rauhaa ja turvaa silloinkun se ei ole Jumalan tahto ja tarkoitus tai tulossa oleva asia.

Raamatussa varoitetaan myös synnin siunaamisesta valhesanoilla. Jumala sanoo, että se ketä emme synnistä ja parannuksen teosta ole varoittaneet, sen veri vaaditaan käsistämme. Valheprofeetat ja puhujat kylvävät siis kuolemaa. He ei ole tai luulevat olevansa Jumalan asialla, mutta he saavat enemmän tuhoa kuin hyvää aikaan.

-

Mitä enemmän lopun ajat kovenee sitä tiukemmin meidän on pysyttävä rukouksessa ja Jeesuksen viitan liepeessä kiinni. Me emme tule saamaan turvaa mistään muualta.

Jumala sanoo myös sanassaan kun näette näiden asioiden tapahtuvan, mitä saamme nytkin maailmalla todistaa, Hän jatkaa puhettaan - nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä 🙏🏼

* Huom. ei pidä sisällään Ilmestyskirjan kahta todistajaa.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Näkymätön Ninni

Re: Hesekiel 13 väärät profeetat

Viesti Kirjoittaja Näkymätön Ninni »

Aamen! 🙏✝️🙏
Vastaa Viestiin