Tulkinta: Ilmestyskirjan tempaukset - ohra, vehnä ja rypälesato
Re: Tulkinta: Ilmestyskirjan tempaukset - ohra, vehnä ja rypälesato
Mutta kummassakaan noissa Daniel kirjan jakeessa 9:27 tai Ilmestyskirjan luvussa 6 ei puhuta Ahdistuksesta mitään, mutta Ilmestyskirjan 6. luvun lopussa mainitaan kyllä Jumalan ja Karitsan Vihan Päivän eli Herran Päivän alkamisesta Kuudennen Sinetin avaamisen jälkeen (Ilm. 6:12-17).
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.
https://herrannimessa.blogspot.com
Herran vihan päivä eli ahdistus maan päällä alkaa Ilm 6.
Jeesusta odottava Morsian on otettu talteen ennen Yljän vihan alkamista.
Hänen vihan päivänsä kestää vuosia.
Mikä Luuk 17 tai Matt 24:ssä mielestäsi viittaa tempaukseen?
Jeesusta odottava Morsian on otettu talteen ennen Yljän vihan alkamista.
Hänen vihan päivänsä kestää vuosia.
Mikä Luuk 17 tai Matt 24:ssä mielestäsi viittaa tempaukseen?
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Kyllä, mutta mitä ovat silloin Sinetit 1-5?
Tuosta Luukas 17 ja Matteus 24 Tempauksen kuvauksesta kirjoitin tuolla edellisessä viestissä, mutta tästä on siis kyse:
Tuosta Luukas 17 ja Matteus 24 Tempauksen kuvauksesta kirjoitin tuolla edellisessä viestissä, mutta tästä on siis kyse:
Vrt.17:30 samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy.
17:31 Sinä päivänä älköön se, joka katolla on ja jolla on tavaransa huoneessa, astuko alas niitä noutamaan; ja älköön myös se, joka pellolla on, palatko takaisin.
…
17:34 Minä sanon teille: sinä yönä on kaksi miestä yhdellä vuoteella; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
17:35 Kaksi naista jauhaa yhdessä; toineni korjataan talteen, mutta toinen jätetään".
Luuk.
Eli Matteuksen Evankeliumin kohdasta voi päätellä, että Jeesuksen sanat ”toisen ottamisesta ja toisen jättämisestä” viittaavat sellaiseen hetkeen, jonka ajankohtaa emme tiedä eli hyvin todennäköisesti Tempaukseen.24:40 Silloin on kaksi miestä pellolla; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
24:41 Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
24:42 Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.
Matt.
Viimeksi muokannut Eero, 21 Tammi 2026, 15:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Joo samaa mieltä. Karitsan viha on Karitsan vihaa. Ei ole osittaista vähemmän vihaista ahdistusta morsiamelle.
Joo tuo kyllä antais paremmin peliaikaa AC:n toiminnalle, pystyisi tulemaan täydellä eksytyksellä ennen rytinää.
Tällöin viljasadon keräys saattaisi olla ennen HK:tai tai sen paikkeilla.
Siihen aikaan nousee Miikael,
se suuri enkeliruhtinas,
joka seisoo sinun kansasi lasten suojana.
Ja se on oleva ahdistuksen aika,
jonka kaltaista ei ole ollut
siitä saakka, kuin kansoja on ollut,
hamaan siihen aikaan asti.
Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi,
kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat.
Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät,
toiset iankaikkiseen elämään,
toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.
Daniel 12:1-2
Ilmestys 6:9, 7:4, mahd. 12:5
Kirkon valta on totaalisesti murrettu puolivälissä, todistajat tapettu ja saatanalla täysi pelikenttä toimia
Joo tuo kyllä antais paremmin peliaikaa AC:n toiminnalle, pystyisi tulemaan täydellä eksytyksellä ennen rytinää.
se suuri enkeliruhtinas,
Kirkon valta on totaalisesti murrettu puolivälissä, todistajat tapettu ja saatanalla täysi pelikenttä toimia
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.
Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Pasuunat, Sinetit, Maljat ovat kaikki kokoajan eskaloituvaa Vihan Päivää.Eero kirjoitti: ↑21 Tammi 2026, 15:47 Kyllä, mutta mitä ovat silloin Sinetit 1-5?
Tuosta Luukas 17 ja Matteus 24 Tempauksen kuvauksesta kirjoitun tuolla edellisessä viestissä, mutta tästä on ius kyse:
17:30 samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy.
17:31 Sinä päivänä älköön se, joka katolla on ja jolla on tavaransa huoneessa, astuko alas niitä noutamaan; ja älköön myös se, joka pellolla on, palatko takaisin.
…
17:34 Minä sanon teille: sinä yönä on kaksi miestä yhdellä vuoteella; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
17:35 Kaksi naista jauhaa yhdessä; toineni korjataan talteen, mutta toinen jätetään".
Luuk.
Olen monesti lukenut kommenttejasi L17, M24 mutta minä näen vain Toisen tulemuksen, Herran päivän, Jeesuksen ilmestymisen jne. jotka kaikki kuvaavat Jeesuksen toista (ja erittäin hyvin näkyvää) tulemusta.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Tämä kohta jäi pois:
24:40 Silloin on kaksi miestä pellolla; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
24:41 Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
Matt.
Kyllä.Sanna kirjoitti: ↑21 Tammi 2026, 15:51 Joo samaa mieltä. Karitsan viha on Karitsan vihaa. Ei ole osittaista vähemmän vihaista ahdistusta morsiamelle.
se suuri enkeliruhtinas,
Kirkon valta on totaalisesti murrettu puolivälissä, todistajat tapettu ja saatanalla täysi pelikenttä toimia![]()
"Ette tiedä milloin" on suunnattu maailmalle, joka naureskeli myös Nooan rakennusprojektille.
"Toinen otetaan, toinen jätetään" viittaa toiseen Raamatun paikkaan, jossa palvelijat olisivat heti halunneet lähteä kitkemään lusteen pois pellosta vaan Mestari sanoi, että älkää, vaan antakaa molempien kasvaa valmiiksi, lue loppuun asti, ja elonleikkuulla otetaan hyvä vilja talteen ja paha heitetään tuleen, lue Toisessa tulemuksessa.
"Toinen otetaan, toinen jätetään" viittaa toiseen Raamatun paikkaan, jossa palvelijat olisivat heti halunneet lähteä kitkemään lusteen pois pellosta vaan Mestari sanoi, että älkää, vaan antakaa molempien kasvaa valmiiksi, lue loppuun asti, ja elonleikkuulla otetaan hyvä vilja talteen ja paha heitetään tuleen, lue Toisessa tulemuksessa.
Mä kyllä luulen, että valvominen on tarkoitettu nimenomaan Morsiamelle:
Vrt. vertaus viisaista ja tyhmistä neitsyeistä, jotka molemmat odottavat Ylkää, mutta toinen ovat "palavia" eli heillä on öljyä lampussaan ja toisilla ei:24:40 Silloin on kaksi miestä pellolla; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
Matt.
Toisekseen jos Herran Vihan Päivä tulee kun Karitsa avaa Kuudennen Sinetin, niin miten Sinetit 1-5 voisivat vielä olla Hänen vihaansa?Matt. 25:1 "Silloin on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan.
...
25:5 Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni, ja he nukkuivat.
25:6 Mutta yösydännä kuului huuto: 'Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan.'
...
25:13 Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä.
Matt.
Tottakai valvominen on tarkoitettu meille kaikille. Jätin vain mitä ilmeisimmän kertomatta, että morsian valvoo ja odottaa, nyt ja tempaukseen asti. Maailmaan jo kallellaan olevat merkkien odottajat ja täysin maailmalliset eivät valvo.Eero kirjoitti: ↑21 Tammi 2026, 17:12 Mä kyllä luulen, että valvominen on tarkoitettu nimenomaan Morsiamelle:
Vrt. vertaus viisaista ja tyhmistä neitsyeistä, jotka molemmat odottavat Ylkää, mutta toinen ovat "palavia" eli heillä on öljyä lampussaan ja toisilla ei:24:40 Silloin on kaksi miestä pellolla; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
Matt.
Toisekseen jos Herran Vihan Päivä tulee kun Karitsa avaa Kuudennen Sinetin, niin miten Sinetit 1-5 voisivat vielä olla Hänen vihaansa?Matt. 25:1 "Silloin on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan.
...
25:5 Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni, ja he nukkuivat.
25:6 Mutta yösydännä kuului huuto: 'Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan.'
...
25:13 Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä.
Matt.
Neitsytvertauksessa koko sakki on unten mailla, morsian ei nuku kun odottaa Ylkää.
Herran vihan päivä on ajanjakso joka käsittää koko ahdistuksen ajan. Ahdistus kovenee viimeiseen maljaan asti.
Herran viha, Karitsan Viha, sama asia, ei yksi päivä.
Herran päivä on taas se leimaus kun Hän tulee.
Kyllä, mun käsittääkseni valvominen on tarkoitettu nimenomaan Jeesusta odottaville:
Eli eikö ole mahdollista, että jos Herran Vihan Päivä eli mahdollisesti kolme ja puoli vuotta kestävä Jaakobin Ahdistus (Jer. 30:7) alkaa Kuudennen Sinetin jälkeen, niin silloin Sinetit 1-5 ovatkin itse asiassa kuvausta Synnytystuskista, eivät vielä iitse Herran Vihaa eli Ahdistuksen aikaa?
Niin eikö silloin vertaus ”toisen ottamisesta ja toisen jättämisestä” ole osoitettu myös juuri Morsiamelle, varsinkin kun sen päätteeksi kehotetaan valvomaan:5:4 Mutta te, veljet, ette ole pimeydessä, niin että se päivä voisi yllättää teidät niinkuin varas;
…
5:6 Älkäämme siis nukkuko niinkuin muut, vaan valvokaamme ja olkaamme raittiit.
1. Tess.
Myös Synnytystuskat kovenevat koko ajan ja Jeesus mainitsee Öljymäellä samankaltaisia asioita tapahtuvan kuin Sineteissä 1-5 mainitaan tapahtuvan eli sotia, sanomia sodista, maanjäristyksiä, merkkejä taivaalla, nälänhätää ja tauteja ja myös vääriä Kristuksia eli antikristuksia, jotka tulevat väittäen olevansa Jeesus, vaikka eivät ole ja silti nämä eivät vielä ole loppu, vaan vasta synnytystuskien alkua (Matt. 24:8).24:40 Silloin on kaksi miestä pellolla; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
Matt.
Eli eikö ole mahdollista, että jos Herran Vihan Päivä eli mahdollisesti kolme ja puoli vuotta kestävä Jaakobin Ahdistus (Jer. 30:7) alkaa Kuudennen Sinetin jälkeen, niin silloin Sinetit 1-5 ovatkin itse asiassa kuvausta Synnytystuskista, eivät vielä iitse Herran Vihaa eli Ahdistuksen aikaa?
Mä en lähtökohtaisesti ymmärrä miksi Ilmestyskirjasta, mikä on Jumalan suunnitelma lopun ajalle pitää ottaa mitään osioita pois, mitkä ikäänkuin ei kuuluisi ahdistukseen, vaikka seurakuntakirjeissä nimenomaisesti varoitetaan tulevasta.
Ilmestyskirja ei ole historiaa vaan profetiaa.
Ilmestyskirja ei puhu ahdistuksen ajan alkamisesta, koska koko Ilmestyskirja on kokonaan sitä aikaa, poislukien uudet taivaat kohta.
Valkoinen hevonen on AK
AK ei ilmesty ennen morsiamen tempausta
oli ahdistus sitten 3,5 vuotta tai 7 vuotta
Kun AK siis ilmestyy jakeessa 6:2 on luvun 6 konteksti selvä
Neljäs sinetti tappaa neljäsosan maasta. Side note. Maailmassa on 8 miljardia ihmistä. Neljäsosa tästä on lyhyellä matikalla 2 miljardia. Melkoinen alkusoitto, koska tähän lukuunhan tulee päälle lisäksi vielä punaisen hevosen surman kautta saaneet, ne keillä ei ole varaa koiniks mittaan nisuja ja ne ketkä viidennen sinetin mukaan on tapettu Jumalan sanan tähden. Antikristuksen joukoille ei siis jäisi paljoa tapettavaa.
Lopunajan tapahtumia kuvataan synnytystuskina ja kuten oikean lapsen synnytyksessä, tuskat tulevat synnytyksen käynnistyessä, ei vuosia ennen.
Matteuksen evankeliumissa kuvatut synnytystuskat on yhä kovenevat ahdistuksen loppua kohti, ne eivät ole erilliset ahdistuksen ajasta.
Luku 6 siis kuvaa koko ahdistuksen aikaa. Vaikka koko Ilmestyskirja on ollut lohdun sanana jo menneille sukupolville, kuten monessa Raamatun kuten Ilmestyskirjan kohdassa voi olla kaksoistäyttymys, mun mielestä kuitenkin profetian tulkinnat lähtee menemään vika suuntaan jos ajatellaan, että osa Ilmestyskirjasta on tapahtunut jo, koska se asettaa tapahtumat väärään ajankohtaan.
Ja kyllä, Ilm 6 ja Matteus 24 luvuilla on yhteys. Jeesuksen Öljymäen puhe on kuitenkin vastaus opetuslasten kysymykseen mikä on tulemuksesi ja lopun merkki. Koska Jeesus ei ollut vielä noussut kuolleista ei opetuslapsilla ollut kykyä ymmärtää tempausta. Mikä onkin selitetty seurakunta kirjeissä myöhemmin.
Molemmissa kohdissa Ilm 6 ja Matteus 24 järjestys on sama,
1. sota
Ja te saatte kuulla sotien melskettä ja sanomia sodista; katsokaa, ettette peljästy. Sillä näin täytyy tapahtua, mutta tämä ei ole vielä loppu. Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja nälänhätää ja maanjäristyksiä tulee monin paikoin
Matt 24:6-7
Ja kun Karitsa avasi toisen sinetin, kuulin minä toisen olennon sanovan: "Tule!" 4Niin lähti toinen hevonen, tulipunainen, ja sen selässä istuvalle annettiin valta ottaa pois rauha maasta, että ihmiset surmaisivat toisiaan; ja hänelle annettiin suuri miekka.
Ilm 6:3-4
2. Nälänhätä
Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja nälänhätää ja maanjäristyksiä tulee monin paikoin.
Matt 24:7
Ja kun Karitsa avasi kolmannen sinetin, kuulin minä kolmannen olennon sanovan: "Tule!" Ja minä näin, ja katso: musta hevonen; ja sen selässä istuvalla oli kädessään vaaka. Ja minä kuulin ikäänkuin äänen niiden neljän olennon keskeltä sanovan: "Koiniks-mitta nisuja yhden denarin, ja kolme koiniksia ohria yhden denarin! Mutta älä turmele öljyä äläkä viiniä
Ilm 6:5-6
3. Kuolemat
Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja nälänhätää ja maanjäristyksiä tulee monin paikoin. Mutta kaikki tämä on synnytystuskien alkua. Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden.
Matt 24:7-9
Ja kun Karitsa avasi neljännen sinetin, kuulin minä neljännen olennon äänen sanovan: "Tule!" Ja minä näin, ja katso: hallava hevonen; ja sen selässä istuvan nimi oli Kuolema, ja Tuonela seurasi hänen mukanaan, ja heidän valtaansa annettiin neljäs osa maata, annettiin valta tappaa miekalla ja nälällä ja rutolla ja maan petojen kautta.
Ilm 6:7-8
4. Marttyyrikuolemat
Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden. Ja silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan.
Matt 24:9-10, 16-22
Ja kun Karitsa avasi viidennen sinetin, näin minä alttarin alla niiden sielut, jotka olivat surmatut Jumalan sanan tähden ja sen todistuksen tähden, joka heillä oli.
Ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Kuinka kauaksi sinä, pyhä ja totinen Valtias, siirrät tuomiosi ja jätät kostamatta meidän veremme niille, jotka maan päällä asuvat.
Ja heille kullekin annettiin pitkä valkoinen vaippa, ja heille sanottiin, että vielä vähän aikaa pysyisivät levollisina, kunnes oli täyttyvä myös heidän kanssapalvelijainsa ja veljiensä luku, joiden tuli joutua tapettaviksi niinkuin hekin. Ilm 6:9-11
5. Aurinko pimeni, kuu pimeni ja tähdet putosivat
Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
Matt 24:29
Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi kuudennen sinetin; ja tuli suuri maanjäristys, ja aurinko meni mustaksi niinkuin karvainen säkkipuku, ja kuu muuttui kokonaan kuin vereksi, ja taivaan tähdet putosivat maahan, niinkuin viikunapuu varistaa raakaleensa, kun suuri tuuli sitä pudistaa, a taivas väistyi pois niinkuin kirja, joka kääritään kokoon, ja kaikki vuoret ja saaret siirtyivät sijoiltansa
Ilm 6:12-14
Ja näiden jälkeen ihmisen pojan merkki, jota paetaan luoliin ja kaikki kansat parkuvat. Huomiona, että tempaus on äkillinen, ei paettava tapahtuma.
Molemmat sekä Matteus 24 kerronta että Ilmesty 6 myös alkavat AK:no ilmestymisellä, vaikkakin Matteuksessa se kuvataan monina versioina ja Ilmestyskirjassa lopullisena, pahan täydellisenä ruumiillistuma.
Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta
Matt 24:5
Minä näin, ja katso: valkea hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi, ja hänelle annettiin seppele, ja hän lähti voittajana ja voittamaan.
Ilm 6:2
Synnytyskivut viittaavaat myös olennaisesti Israeliin.
Ja näkyi suuri merkki taivaassa: vaimo, vaatetettu auringolla, ja kuu hänen jalkojensa alla, ja hänen päässään seppeleenä kaksitoista tähteä. Hän oli raskaana ja huusi synnytyskivuissaan, ja hänen oli vaikea synnyttää
Ja hän synnytti poikalapsen, joka on kaitseva kaikkia pakanakansoja rautaisella valtikalla; ja hänen lapsensa temmattiin Jumalan tykö ja hänen valtaistuimensa tykö. Ilm 12:1-2,5
Nainen on Israel. Vaikka poikalapsi voi olla kuvaus Jeesuksesta, tässä yhteydessä se kuitenkin viittaa Israelin synnyttämään Jeesuksen seuraajien joukkoon. Kuten Jeesus lupaa, seurakunta saa myös hallita rautaisella valtikalla. Ilm 2:26-27
Niin kuin raskaana oleva nainen, joka on synnyttämässä, kiemurtelee ja huutaa tuskissaan, niin me olimme sinun edessäsi, Herra. Me olimme raskaana, kiemurtelimme tuskissa, mutta synnytimme hengästyneenä. Emme tuoneet pelastusta maalle
Jes 26:17-18
Israel tajuaa ahdistuksen ajassa morsiamen lähdettyä, ettei se kansakuntana itse tuonutkaan pelastusta maailmalle. Israelin synnytyskivut tulevat olemaan kovimmat.
Ennen kuin synnytyskipu alkaa, hän jo synnyttää, ennen kuin kivut tulevat, hän jo antaa pojan. Kuka on koskaan kuullut sellaista, kuka on koskaan nähnyt sellaista? Syntyykö maa yhdessä päivässä, syntyykö kansakunta silmänräpäyksessä? Tuskin Siion on synnytystuskissa, kun se jo synnyttää. "Saavutanko minä synnytystuskiin asti enkä vieläkään synnytä", sanoo Herra. "Suljenko minä kohdun, kun saatan synnyttämään?" sanoo teidän Jumalanne.
Jes 66:7-9
Profeetallinen viittaus Jeesukseen, menneessä Israelin itsenäistymiseen ja tulevassa Israeliin heräämiseen.
Kysy nyt ja katso: synnyttääkö kukaan mies? Miksi siis näen jokaisen miehen kädet lanteillaan kuin synnyttävän, ja kaikkien kasvot ovat kalpenneet? Voi! Se päivä on suuri, ei ole sen vertaista! Se on Jaakobin ahdingon aika, mutta hän pelastuu siitä.
Jet 30:6-7
Israel kokee pahimman osumien saldon ahdistuksen ajasta. Se on aikaa kun miehet kärsivät synnytyskivuista.
Mutta sinä, Betlehem Efrata, vaikka olet pieni Juudan tuhansien joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on muinaisista ajoista, iankaikkisuudesta. Sentähden hän antaa heidät alttiiksi siihen aikaan asti, jolloin synnyttäjä synnyttää; silloin hänen veljiensä jäännös palaa israelilaisten luo.
Miika 5:2-3
Koska voidaan sanoa, että evankeliumi on ensisijaisesti juutalaisille ja seurakuntakirjeet koskevat seurakuntaa, Jeesus viittaa pääasiassa Israeliin puhuessaan synnytyskivuista, vaikka ne koskevatkin koko maailmaa.
Viimeinen kohta synnytyskivuista siis täyttyy Israelin, naisen, kohdalla. Israel synnytti Messiaan ja hänestä seurakunta sai alkunsa. Ja Israel tuo lopulta esiin Jeesukseen uskovien juutalaisten jäännöksen, joka huutaa Messiaansa puoleen ahdistuksen ajassa.
Ja nyt, jos Israel synnyttää uudestisyntyneiden joukon, miksi nainen pakenee?
Juutalaiset ovat ehkä maailman eniten identifoituneita omaan maahansa eivätkä halua lähteä sieltä pois. Kuitenkin kun 144000 juutalaista on sinetöity ja ahdistuksen aika huipentuu hävityksen kauhistukseen ahdistuksen puolivälissä, synnyttänyt nainen eli Israel joutuu pakenemaan henkensä edestä. Kyse on siis juutalaisista jotka eivät vielä ottaneet vastaan Messiasta mutteivat Jumalaa kunnioittaakseen myöskään kumarra petoa. Tulee olemaan vaino joka koskee kristittyjen lisäksi juutalaisia. Matt. 24:15-21
Israelia kuitenkin suojellaan koko pedon vainolta 3 ja puoli vuotta.
Israel on siis mainline synnytyskipujen ymmärtämiseen, hävityksen kauhistuksen pakenemiseen ja siihen että yksi otetaan ja toinen jätetään.
Kun viikunapuu kukkii, on siis synnytys tapahtunut jo. Se on aikaa kun morsian on taivaassa ja AK on paljastettu.
Kun Antikristus tulee (missä muodossa tahansa) puhutaan täydestä eksytyksestä, karismasta, värivaloista ja palvonnasta. Tämä on maailman glamouria parhaimmillaan.
Jeesus sen sijaan kuten tiedämme, ei ole kaveri, joka on maineen ja mammonan perään. Tempauksessa Hän ei tule maanpinnalle eikä kyseessä ole valoshow. Myöskään toinen tuleminen ei ole verrattavissa tämän maailman lavashow esiintymiseen. Taivaan kansi aukeaa ja Jeesus tulee sotimaan väärintekijöitä vastaan. Aasi toki on päivittynyt valkoiseen hevoseen.
Jeesus on all time superstara ja ei tarvitse valokeiloja tullakseen nähdyksi.
Siksi siis, kun palataan Matteukseen
Heti noiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoaan, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaankappaleet järkkyvät. Silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla. Ja silloin kaikki maan kansat parkuvat, kun he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.”
Matteus 24:29–30
Vrt.
Hesekiel 32:7-8 Tuho Egyptissä
"Kun minä pyyhin sinut pois,
minä peitän taivaan ja pimennän tähdet.
Minä peitän auringon pilvellä,
eikä kuu anna sinulle valoaan.
Minä pimennän kirkkaat tähdet ylhäältä
ja peitän maasi pimeyteen.
Minä, Herra, Herra, olen puhunut."
Ja
Jesaja 13:9-10 Tuho Babylonissa
"Sillä katso, Herran päivä tulee,
hänen vihansa ja hehkuvan vihansa kauhea päivä. Maa autioituu,
ja kaikki syntiset tuhoutuvat sen mukana.Taivaat ovat mustia niiden yläpuolella,
eivätkä tähdet anna valoa.
Aurinko on noustessaan pimeä,
eikä kuu anna valoa."
Ollakseen valmis Kristuksen paluuseen, ihmisen täytyy uskoa Kristukseen. Olipa kyse sitten seurakuntakaudesta tai ahdistuksen ajasta, usko Kristukseen pelastaa. Jeesuksen paluuta ei osaa odottaa jos ei ole Pyhää Henkeä. Maailma uskoo ennemmin ufohyökkäyksen ja ilmastonmuutoksen kun Jumalan olemassaolon.
Ja koska Matteuksen evankeliumi (myös luvut 24-25) keskittyy ensijassa Israeliin kyse ei ole tempauksesta.
Kun Jeesus siis puhuu ”Ihmisen Pojan tulemista” neljällä vertauksella, näissä :
Varas tulee murtautumaan taloon.
Isäntä palaa palvelijoidensa luo jätettyään heidät.
Sulhanen tulee tapaamaan neitsyitä.
Isäntä palaa selvittämään tilit palvelijoidensa kanssa.
Jokaisessa näistä vertauksista tulemisen suunta on siis maan päälle, ei tulo ilmassa vastaan. Jokaisessa on myös kyse tuomioista.
Kuten myös
”Kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?”
Luukas 18:8
”Silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvessä voimassa ja suuressa kirkkaudessa. Kun tämä alkaa tapahtua, nouskaa seisomaan ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne lähestyy.”
Luukas 21:27–28
Kyse on maanpinnalle tulemisesta.
----
Olen siis tähän mennessä luullut, että vertaus tyhmistä ja viisaita neitsyitä koskee morsianta ja vaikka totta joo täyttymys tulee siinäkin, kuten toisen ottamisessa ja jättämisessä, kun Peräseinäjokinen Kalle Virtanen huomaa, että hänen puolileikillisen vitsailunsa kohde eli Jeesukseen uskova vaimo on hävinnyt yöllä sängystä jättäen kaiken jälkeensä.
Koska Israel on kuitenkin niin tärkeä osa lopunajan täyttymyksiä, uskon tällä haavaa, että vertaus neitsyitä koskee Israelia ja ahdistuksen aikaa ja ahdistuksen ajan kristittyjä.
10 neitsyen vertauksessahan
Keskiyö kuvaa symbolisoi synkän tilanteen huippukohtaa, mutta myös sen loppua
Vrt.
Ja keskiyöllä Herra löi kaikki Egyptin maan esikoiset, valtaistuimellaan istuvan faraon esikoisesta vankikuopassa olevan vangin esikoiseen asti, ja kaikki karjan esikoiset
2 Mooses 12:29
Neitsyillä oli niin pitkä odotusaika, että osa porukasta nukkui jo. Israelilla on Messiaan odotusaika ollut pitkä, heidän missatessaan ekan tulemisen
Vertauksessa Ylkän tullessa, sen näkivät myös uskosta osattomat - tempaus sen sijaan on äkillinen
Kuten kelvottomassa palvelijassa, neitsyissä ja luste vertauksessa Jeesuksen vertaukset päättyvät vuohien ja lampaiden erottelun eli toisin sanoen elämänkirjan avaamisen ja porukan jakamiseen taivaaseen tai helvettiin meneviksi.
Neitsyt vertauksessa on vastaavuus löytyy Ilmestyskirja 10 luvusta. Neitsyt vertauksessa sulhasen tulo oli viipynyt ja ja Ilmestyskirjassa ei viivytystä enää ole
Olkoot teidän kupeenne vyötetyt ja lamppunne palamassa; ja olkaa te niiden ihmisten kaltaiset, jotka herraansa odottavat, milloin hän palajaa häistä, että he hänen tullessaan ja kolkuttaessaan heti avaisivat hänelle. Autuaat ne palvelijat, jotka heidän herransa tullessaan tapaa valvomasta! Totisesti minä sanon teille: hän vyöttäytyy ja asettaa (ylösotossa) heidät aterioimaan ja menee ja palvelee heitä.
Luuk. 12:35-37
Se, että Jeesus ei vertauksessa tunne näitä tyhmiä neitsyitä tai "ei koskaan tuntenut heitä", osoittaa, etteivät he ole pelastuneita. Raamattu tekee varsin selväksi, että Jumala tuntee omansa, eivätkä he jää ulkopuolelle eivätkä huku. Siis nekään, jotka tämän toteamisen hetkellä eivät vielä ole uskossa.
Paluuna siis alkuun ja juutalaisten tapojen ja juhlien merkityksen ymmärtämiseen:
Ensimmäisen vuosisadan juutalaisissa häissä sulhanen lähti ystävien kanssa kotoaan mennäkseen morsiamen kotiin, jossa järjestettiin erilaisia seremonioita, kuten kulkue kaduilla pimeän tultua. Morsiusneidot kokoontuivat kadun varrelle odottamaan sulhasta ja jokaisen kulkueessa olevan odotettiin kantavan omaa soihtuaan. Niitä, joilla ei ollut soihtua, pidettiin muina juhlijoina tai jopa rosvoina.
Sulhanen muodosti siis kulkueen kotoaan morsiamen sijaan ja he kulkivat siitä sitten yhdessä hääpaikalle. Morsiusneitojen seuratessa kihlaparia. Kuten reaalielämässä, juutalaisissa häissä morsiusneidoilla ja morsiamella ei ollut aavistustakaan, milloin se tapahtuisi.
10 neitsyttä siis saattoi olla/ olivat Jeesuksen vertauksessa morsiusneitoja. Ja jos siis vertauksessa puhutaan morsiusneidoista, missä on morsian?
Morsian on kuten juutalaishäiden vertauksessa kotonaan, kammiossa odottamassa sulhasta ja kävelyä hääpaikalle.
Ilmestyskirja ei ole historiaa vaan profetiaa.
Ilmestyskirja ei puhu ahdistuksen ajan alkamisesta, koska koko Ilmestyskirja on kokonaan sitä aikaa, poislukien uudet taivaat kohta.
oli ahdistus sitten 3,5 vuotta tai 7 vuotta
Kun AK siis ilmestyy jakeessa 6:2 on luvun 6 konteksti selvä
Lopunajan tapahtumia kuvataan synnytystuskina ja kuten oikean lapsen synnytyksessä, tuskat tulevat synnytyksen käynnistyessä, ei vuosia ennen.
Matteuksen evankeliumissa kuvatut synnytystuskat on yhä kovenevat ahdistuksen loppua kohti, ne eivät ole erilliset ahdistuksen ajasta.
Luku 6 siis kuvaa koko ahdistuksen aikaa. Vaikka koko Ilmestyskirja on ollut lohdun sanana jo menneille sukupolville, kuten monessa Raamatun kuten Ilmestyskirjan kohdassa voi olla kaksoistäyttymys, mun mielestä kuitenkin profetian tulkinnat lähtee menemään vika suuntaan jos ajatellaan, että osa Ilmestyskirjasta on tapahtunut jo, koska se asettaa tapahtumat väärään ajankohtaan.
Ja kyllä, Ilm 6 ja Matteus 24 luvuilla on yhteys. Jeesuksen Öljymäen puhe on kuitenkin vastaus opetuslasten kysymykseen mikä on tulemuksesi ja lopun merkki. Koska Jeesus ei ollut vielä noussut kuolleista ei opetuslapsilla ollut kykyä ymmärtää tempausta. Mikä onkin selitetty seurakunta kirjeissä myöhemmin.
Molemmissa kohdissa Ilm 6 ja Matteus 24 järjestys on sama,
1. sota
Ja te saatte kuulla sotien melskettä ja sanomia sodista; katsokaa, ettette peljästy. Sillä näin täytyy tapahtua, mutta tämä ei ole vielä loppu. Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja nälänhätää ja maanjäristyksiä tulee monin paikoin
Matt 24:6-7
Ja kun Karitsa avasi toisen sinetin, kuulin minä toisen olennon sanovan: "Tule!" 4Niin lähti toinen hevonen, tulipunainen, ja sen selässä istuvalle annettiin valta ottaa pois rauha maasta, että ihmiset surmaisivat toisiaan; ja hänelle annettiin suuri miekka.
Ilm 6:3-4
2. Nälänhätä
Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja nälänhätää ja maanjäristyksiä tulee monin paikoin.
Matt 24:7
Ja kun Karitsa avasi kolmannen sinetin, kuulin minä kolmannen olennon sanovan: "Tule!" Ja minä näin, ja katso: musta hevonen; ja sen selässä istuvalla oli kädessään vaaka. Ja minä kuulin ikäänkuin äänen niiden neljän olennon keskeltä sanovan: "Koiniks-mitta nisuja yhden denarin, ja kolme koiniksia ohria yhden denarin! Mutta älä turmele öljyä äläkä viiniä
Ilm 6:5-6
3. Kuolemat
Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja nälänhätää ja maanjäristyksiä tulee monin paikoin. Mutta kaikki tämä on synnytystuskien alkua. Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden.
Matt 24:7-9
Ja kun Karitsa avasi neljännen sinetin, kuulin minä neljännen olennon äänen sanovan: "Tule!" Ja minä näin, ja katso: hallava hevonen; ja sen selässä istuvan nimi oli Kuolema, ja Tuonela seurasi hänen mukanaan, ja heidän valtaansa annettiin neljäs osa maata, annettiin valta tappaa miekalla ja nälällä ja rutolla ja maan petojen kautta.
Ilm 6:7-8
4. Marttyyrikuolemat
Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden. Ja silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan.
Matt 24:9-10, 16-22
Ja kun Karitsa avasi viidennen sinetin, näin minä alttarin alla niiden sielut, jotka olivat surmatut Jumalan sanan tähden ja sen todistuksen tähden, joka heillä oli.
Ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Kuinka kauaksi sinä, pyhä ja totinen Valtias, siirrät tuomiosi ja jätät kostamatta meidän veremme niille, jotka maan päällä asuvat.
Ja heille kullekin annettiin pitkä valkoinen vaippa, ja heille sanottiin, että vielä vähän aikaa pysyisivät levollisina, kunnes oli täyttyvä myös heidän kanssapalvelijainsa ja veljiensä luku, joiden tuli joutua tapettaviksi niinkuin hekin. Ilm 6:9-11
5. Aurinko pimeni, kuu pimeni ja tähdet putosivat
Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
Matt 24:29
Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi kuudennen sinetin; ja tuli suuri maanjäristys, ja aurinko meni mustaksi niinkuin karvainen säkkipuku, ja kuu muuttui kokonaan kuin vereksi, ja taivaan tähdet putosivat maahan, niinkuin viikunapuu varistaa raakaleensa, kun suuri tuuli sitä pudistaa, a taivas väistyi pois niinkuin kirja, joka kääritään kokoon, ja kaikki vuoret ja saaret siirtyivät sijoiltansa
Ilm 6:12-14
Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta
Matt 24:5
Minä näin, ja katso: valkea hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi, ja hänelle annettiin seppele, ja hän lähti voittajana ja voittamaan.
Ilm 6:2
Ja näkyi suuri merkki taivaassa: vaimo, vaatetettu auringolla, ja kuu hänen jalkojensa alla, ja hänen päässään seppeleenä kaksitoista tähteä. Hän oli raskaana ja huusi synnytyskivuissaan, ja hänen oli vaikea synnyttää
Ja hän synnytti poikalapsen, joka on kaitseva kaikkia pakanakansoja rautaisella valtikalla; ja hänen lapsensa temmattiin Jumalan tykö ja hänen valtaistuimensa tykö. Ilm 12:1-2,5
Niin kuin raskaana oleva nainen, joka on synnyttämässä, kiemurtelee ja huutaa tuskissaan, niin me olimme sinun edessäsi, Herra. Me olimme raskaana, kiemurtelimme tuskissa, mutta synnytimme hengästyneenä. Emme tuoneet pelastusta maalle
Jes 26:17-18
Israel tajuaa ahdistuksen ajassa morsiamen lähdettyä, ettei se kansakuntana itse tuonutkaan pelastusta maailmalle. Israelin synnytyskivut tulevat olemaan kovimmat.
Ennen kuin synnytyskipu alkaa, hän jo synnyttää, ennen kuin kivut tulevat, hän jo antaa pojan. Kuka on koskaan kuullut sellaista, kuka on koskaan nähnyt sellaista? Syntyykö maa yhdessä päivässä, syntyykö kansakunta silmänräpäyksessä? Tuskin Siion on synnytystuskissa, kun se jo synnyttää. "Saavutanko minä synnytystuskiin asti enkä vieläkään synnytä", sanoo Herra. "Suljenko minä kohdun, kun saatan synnyttämään?" sanoo teidän Jumalanne.
Jes 66:7-9
Kysy nyt ja katso: synnyttääkö kukaan mies? Miksi siis näen jokaisen miehen kädet lanteillaan kuin synnyttävän, ja kaikkien kasvot ovat kalpenneet? Voi! Se päivä on suuri, ei ole sen vertaista! Se on Jaakobin ahdingon aika, mutta hän pelastuu siitä.
Jet 30:6-7
Israel kokee pahimman osumien saldon ahdistuksen ajasta. Se on aikaa kun miehet kärsivät synnytyskivuista.
Mutta sinä, Betlehem Efrata, vaikka olet pieni Juudan tuhansien joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on muinaisista ajoista, iankaikkisuudesta. Sentähden hän antaa heidät alttiiksi siihen aikaan asti, jolloin synnyttäjä synnyttää; silloin hänen veljiensä jäännös palaa israelilaisten luo.
Miika 5:2-3
Koska voidaan sanoa, että evankeliumi on ensisijaisesti juutalaisille ja seurakuntakirjeet koskevat seurakuntaa, Jeesus viittaa pääasiassa Israeliin puhuessaan synnytyskivuista, vaikka ne koskevatkin koko maailmaa.
Ja nyt, jos Israel synnyttää uudestisyntyneiden joukon, miksi nainen pakenee?
Juutalaiset ovat ehkä maailman eniten identifoituneita omaan maahansa eivätkä halua lähteä sieltä pois. Kuitenkin kun 144000 juutalaista on sinetöity ja ahdistuksen aika huipentuu hävityksen kauhistukseen ahdistuksen puolivälissä, synnyttänyt nainen eli Israel joutuu pakenemaan henkensä edestä. Kyse on siis juutalaisista jotka eivät vielä ottaneet vastaan Messiasta mutteivat Jumalaa kunnioittaakseen myöskään kumarra petoa. Tulee olemaan vaino joka koskee kristittyjen lisäksi juutalaisia. Matt. 24:15-21
Israelia kuitenkin suojellaan koko pedon vainolta 3 ja puoli vuotta.
Kun Antikristus tulee (missä muodossa tahansa) puhutaan täydestä eksytyksestä, karismasta, värivaloista ja palvonnasta. Tämä on maailman glamouria parhaimmillaan.
Jeesus sen sijaan kuten tiedämme, ei ole kaveri, joka on maineen ja mammonan perään. Tempauksessa Hän ei tule maanpinnalle eikä kyseessä ole valoshow. Myöskään toinen tuleminen ei ole verrattavissa tämän maailman lavashow esiintymiseen. Taivaan kansi aukeaa ja Jeesus tulee sotimaan väärintekijöitä vastaan. Aasi toki on päivittynyt valkoiseen hevoseen.
Jeesus on all time superstara ja ei tarvitse valokeiloja tullakseen nähdyksi.
Heti noiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoaan, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaankappaleet järkkyvät. Silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla. Ja silloin kaikki maan kansat parkuvat, kun he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.”
Matteus 24:29–30
Vrt.
Hesekiel 32:7-8 Tuho Egyptissä
"Kun minä pyyhin sinut pois,
minä peitän taivaan ja pimennän tähdet.
Minä peitän auringon pilvellä,
eikä kuu anna sinulle valoaan.
Minä pimennän kirkkaat tähdet ylhäältä
ja peitän maasi pimeyteen.
Minä, Herra, Herra, olen puhunut."
Ja
Jesaja 13:9-10 Tuho Babylonissa
"Sillä katso, Herran päivä tulee,
hänen vihansa ja hehkuvan vihansa kauhea päivä. Maa autioituu,
ja kaikki syntiset tuhoutuvat sen mukana.Taivaat ovat mustia niiden yläpuolella,
eivätkä tähdet anna valoa.
Aurinko on noustessaan pimeä,
eikä kuu anna valoa."
Ollakseen valmis Kristuksen paluuseen, ihmisen täytyy uskoa Kristukseen. Olipa kyse sitten seurakuntakaudesta tai ahdistuksen ajasta, usko Kristukseen pelastaa. Jeesuksen paluuta ei osaa odottaa jos ei ole Pyhää Henkeä. Maailma uskoo ennemmin ufohyökkäyksen ja ilmastonmuutoksen kun Jumalan olemassaolon.
Ja koska Matteuksen evankeliumi (myös luvut 24-25) keskittyy ensijassa Israeliin kyse ei ole tempauksesta.
Kun Jeesus siis puhuu ”Ihmisen Pojan tulemista” neljällä vertauksella, näissä :
Jokaisessa näistä vertauksista tulemisen suunta on siis maan päälle, ei tulo ilmassa vastaan. Jokaisessa on myös kyse tuomioista.
Kuten myös
”Kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?”
Luukas 18:8
”Silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvessä voimassa ja suuressa kirkkaudessa. Kun tämä alkaa tapahtua, nouskaa seisomaan ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne lähestyy.”
Luukas 21:27–28
Kyse on maanpinnalle tulemisesta.
----
Olen siis tähän mennessä luullut, että vertaus tyhmistä ja viisaita neitsyitä koskee morsianta ja vaikka totta joo täyttymys tulee siinäkin, kuten toisen ottamisessa ja jättämisessä, kun Peräseinäjokinen Kalle Virtanen huomaa, että hänen puolileikillisen vitsailunsa kohde eli Jeesukseen uskova vaimo on hävinnyt yöllä sängystä jättäen kaiken jälkeensä.
Koska Israel on kuitenkin niin tärkeä osa lopunajan täyttymyksiä, uskon tällä haavaa, että vertaus neitsyitä koskee Israelia ja ahdistuksen aikaa ja ahdistuksen ajan kristittyjä.
10 neitsyen vertauksessahan
Vrt.
Ja keskiyöllä Herra löi kaikki Egyptin maan esikoiset, valtaistuimellaan istuvan faraon esikoisesta vankikuopassa olevan vangin esikoiseen asti, ja kaikki karjan esikoiset
2 Mooses 12:29
Olkoot teidän kupeenne vyötetyt ja lamppunne palamassa; ja olkaa te niiden ihmisten kaltaiset, jotka herraansa odottavat, milloin hän palajaa häistä, että he hänen tullessaan ja kolkuttaessaan heti avaisivat hänelle. Autuaat ne palvelijat, jotka heidän herransa tullessaan tapaa valvomasta! Totisesti minä sanon teille: hän vyöttäytyy ja asettaa (ylösotossa) heidät aterioimaan ja menee ja palvelee heitä.
Luuk. 12:35-37
Ensimmäisen vuosisadan juutalaisissa häissä sulhanen lähti ystävien kanssa kotoaan mennäkseen morsiamen kotiin, jossa järjestettiin erilaisia seremonioita, kuten kulkue kaduilla pimeän tultua. Morsiusneidot kokoontuivat kadun varrelle odottamaan sulhasta ja jokaisen kulkueessa olevan odotettiin kantavan omaa soihtuaan. Niitä, joilla ei ollut soihtua, pidettiin muina juhlijoina tai jopa rosvoina.
Sulhanen muodosti siis kulkueen kotoaan morsiamen sijaan ja he kulkivat siitä sitten yhdessä hääpaikalle. Morsiusneitojen seuratessa kihlaparia. Kuten reaalielämässä, juutalaisissa häissä morsiusneidoilla ja morsiamella ei ollut aavistustakaan, milloin se tapahtuisi.
10 neitsyttä siis saattoi olla/ olivat Jeesuksen vertauksessa morsiusneitoja. Ja jos siis vertauksessa puhutaan morsiusneidoista, missä on morsian?
Morsian on kuten juutalaishäiden vertauksessa kotonaan, kammiossa odottamassa sulhasta ja kävelyä hääpaikalle.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.
Eipä juuri lisättävää 

Kyllä, tämä on yksi tulkintamahdollisuus, mutta siksi siis kyselin, missä kohtaa Ilmestyskirjaa Ahdistuksen mainitaan alkavan, ja se ei siis ala vielä kirjeissä Seurakunnille, vaan niissä vasta varoitetaan heidän tulevista kohtaloistaan, esimerkiksi
Samoin Jeesuksen mainitsemat Synnytystuskat huipentuvat ruumiimme lunastusta eli Tempausta kohti:Ilm. 2:10 Älä pelkää sitä, mitä tulet kärsimään. Katso, perkele on heittävä muutamia teistä vankeuteen, että teidät pantaisiin koetukselle, ja teidän on oltava ahdistuksessa kymmenen päivää. Ole uskollinen kuolemaan asti, niin minä annan sinulle elämän kruunun.
…joka tulee myös Tuomioksi niille, jotka eivät sitä odota ja valvo:8:22 Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti;
8:23 eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta.
Room.
Tämän huipentuma on hyvin todennäköisesti juuri Suuri Ahdistus ja Hävityksen Kauhistus ja tästä Luukas 17:30-31 siis puhuu, Ihmisen Pojan ilmestymisestä Hävityksen Kauhistuksen yhteydessä, jonka kuvaus Ilmestyskirjassa on todennäköisesti ”Koetuksen hetki”:1. Tess. 5:3 Kun he sanovat: "Nyt on rauha, ei hätää mitään", silloin yllättää heidät yhtäkkiä turmio, niinkuin synnytyskipu raskaan vaimon, eivätkä he pääse pakoon.
Ja siis lopputulos on joka tapauksessa sama, Morsian Temmataan pois ennen kuin Hänen oman Herransa Tuomio eli Viha käy yli koko maanpiirin, mutta tämä tulkintatapa ottaa huomioon myös sen miten Danielin ns. extrapäivät, 1290 ja 1335 päivää asettuvat Jaakobin Vaivan eli Ajdistuksen ympärille, eikä ristiriitaa tule esimerkiksi juuri tuon Luukas 17 Ihmisen Pojan ilmestymisen kanssa.Ilm. 3:10 Koska sinä olet ottanut minun kärsivällisyyteni sanasta vaarin, niin minä myös otan sinusta vaarin ja pelastan sinut koetuksen hetkestä, joka on tuleva yli koko maanpiirin koettelemaan niitä, jotka maan päällä asuvat.
Koko seurakunta-ajan on ollut ja tulee olemaan ahdistusta, vainoa ja kristittyjen tappamista.
Lisäksi, Luuk 17 koko luvussa ei sanallakaan mainita HK:ta, sinä vain haluat sen tässä luvussa nähdä.
Lisäksi, Luuk 17 koko luvussa ei sanallakaan mainita HK:ta, sinä vain haluat sen tässä luvussa nähdä.
Kyllä, oon samaa mieltä että ahdistusta ja vainoja on ollut koko ajan Jeesuksen ajoista lähtien.
Luukas 17:sta ei mainita Hävityksen Kauhistusta, mutta niin ei mainita myöskään Luukkaan Evankeliumin luvussa 21 silloin, kun Juudeassa olevia kehotetaan pakenemaan vuorille. Luukas 17 sen sijaan mainitsee katoilla ja pellolla oleville lähestulkoon identtisillä sanoilla kuten Jeesus kehottaa Jerusalemissa olevia pakenemaan Matteuksen Evankeliumin 24. luvussa sekä Markuksen Evankeliumin 13. luvussa.
Eli yhteys on olemassa näiden jakeiden kautta.
Luukas 17:sta ei mainita Hävityksen Kauhistusta, mutta niin ei mainita myöskään Luukkaan Evankeliumin luvussa 21 silloin, kun Juudeassa olevia kehotetaan pakenemaan vuorille. Luukas 17 sen sijaan mainitsee katoilla ja pellolla oleville lähestulkoon identtisillä sanoilla kuten Jeesus kehottaa Jerusalemissa olevia pakenemaan Matteuksen Evankeliumin 24. luvussa sekä Markuksen Evankeliumin 13. luvussa.
Eli yhteys on olemassa näiden jakeiden kautta.