Tulkinta: Ilmestyskirjan tempaukset - ohra, vehnä ja rypälesato

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Eero
Viesti:

Re: Tulkinta: Ilmestyskirjan tempaukset - ohra, vehnä ja rypälesato

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mutta kummassakaan noissa Daniel kirjan jakeessa 9:27 tai Ilmestyskirjan luvussa 6 ei puhuta Ahdistuksesta mitään, mutta Ilmestyskirjan 6. luvun lopussa mainitaan kyllä Jumalan ja Karitsan Vihan Päivän eli Herran Päivän alkamisesta Kuudennen Sinetin avaamisen jälkeen (Ilm. 6:12-17).
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Rutger
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Herran vihan päivä eli ahdistus maan päällä alkaa Ilm 6.
Jeesusta odottava Morsian on otettu talteen ennen Yljän vihan alkamista.
Hänen vihan päivänsä kestää vuosia.
Mikä Luuk 17 tai Matt 24:ssä mielestäsi viittaa tempaukseen?
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Eero
Viesti:

Kyllä, mutta mitä ovat silloin Sinetit 1-5?

Tuosta Luukas 17 ja Matteus 24 Tempauksen kuvauksesta kirjoitin tuolla edellisessä viestissä, mutta tästä on siis kyse:
17:30 samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy.
17:31 Sinä päivänä älköön se, joka katolla on ja jolla on tavaransa huoneessa, astuko alas niitä noutamaan; ja älköön myös se, joka pellolla on, palatko takaisin.

17:34 Minä sanon teille: sinä yönä on kaksi miestä yhdellä vuoteella; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
17:35 Kaksi naista jauhaa yhdessä; toineni korjataan talteen, mutta toinen jätetään".

Luuk.
Vrt.
24:40 Silloin on kaksi miestä pellolla; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
24:41 Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
24:42 Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.

Matt.
Eli Matteuksen Evankeliumin kohdasta voi päätellä, että Jeesuksen sanat ”toisen ottamisesta ja toisen jättämisestä” viittaavat sellaiseen hetkeen, jonka ajankohtaa emme tiedä eli hyvin todennäköisesti Tempaukseen.
Viimeksi muokannut Eero, 21 Tammi 2026, 15:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Sanna
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Joo samaa mieltä. Karitsan viha on Karitsan vihaa. Ei ole osittaista vähemmän vihaista ahdistusta morsiamelle.

Rutger kirjoitti: Eilen, 14:49 Dan 9:27 ja Ilm 6.
Alan kallistumaan takaisin 7 vuoden Ahdistuksen aikaan, joista jälkimmäinen 3.5 v on Suuri Ahdistus, Jaakobin Vaiva, Jaakobin Ahdistus.
Ekalla puoliskolla Mooses ja Elia, puolivälissä HK.
HK:sta Toiseen tulemukseen noin 3.5 v.

Joo tuo kyllä antais paremmin peliaikaa AC:n toiminnalle, pystyisi tulemaan täydellä eksytyksellä ennen rytinää.

Tällöin viljasadon keräys saattaisi olla ennen HK:tai tai sen paikkeilla.

Siihen aikaan nousee Miikael,
se suuri enkeliruhtinas,
joka seisoo sinun kansasi lasten suojana.
Ja se on oleva ahdistuksen aika,
jonka kaltaista ei ole ollut
siitä saakka, kuin kansoja on ollut,
hamaan siihen aikaan asti.
Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi,
kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat.
Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät,
toiset iankaikkiseen elämään,
toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.
Daniel 12:1-2

Ilmestys 6:9, 7:4, mahd. 12:5

Kirkon valta on totaalisesti murrettu puolivälissä, todistajat tapettu ja saatanalla täysi pelikenttä toimia 🤔
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Rutger
Site Admin

Eero kirjoitti: Eilen, 15:47 Kyllä, mutta mitä ovat silloin Sinetit 1-5?

Tuosta Luukas 17 ja Matteus 24 Tempauksen kuvauksesta kirjoitun tuolla edellisessä viestissä, mutta tästä on ius kyse:
17:30 samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy.
17:31 Sinä päivänä älköön se, joka katolla on ja jolla on tavaransa huoneessa, astuko alas niitä noutamaan; ja älköön myös se, joka pellolla on, palatko takaisin.

17:34 Minä sanon teille: sinä yönä on kaksi miestä yhdellä vuoteella; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
17:35 Kaksi naista jauhaa yhdessä; toineni korjataan talteen, mutta toinen jätetään".

Luuk.
Pasuunat, Sinetit, Maljat ovat kaikki kokoajan eskaloituvaa Vihan Päivää.
Olen monesti lukenut kommenttejasi L17, M24 mutta minä näen vain Toisen tulemuksen, Herran päivän, Jeesuksen ilmestymisen jne. jotka kaikki kuvaavat Jeesuksen toista (ja erittäin hyvin näkyvää) tulemusta.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Eero
Viesti:

Tämä kohta jäi pois:
24:40 Silloin on kaksi miestä pellolla; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
24:41 Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.

Matt.

Rutger
Site Admin

Sanna kirjoitti: Eilen, 15:51 Joo samaa mieltä. Karitsan viha on Karitsan vihaa. Ei ole osittaista vähemmän vihaista ahdistusta morsiamelle.

Rutger kirjoitti: Eilen, 14:49 Dan 9:27 ja Ilm 6.
Alan kallistumaan takaisin 7 vuoden Ahdistuksen aikaan, joista jälkimmäinen 3.5 v on Suuri Ahdistus, Jaakobin Vaiva, Jaakobin Ahdistus.
Ekalla puoliskolla Mooses ja Elia, puolivälissä HK.
HK:sta Toiseen tulemukseen noin 3.5 v.

Joo tuo kyllä antais paremmin peliaikaa AC:n toiminnalle, pystyisi tulemaan täydellä eksytyksellä ennen rytinää.

Tällöin viljasadon keräys saattaisi olla ennen HK:tai tai sen paikkeilla.

Siihen aikaan nousee Miikael,
se suuri enkeliruhtinas,
joka seisoo sinun kansasi lasten suojana.
Ja se on oleva ahdistuksen aika,
jonka kaltaista ei ole ollut
siitä saakka, kuin kansoja on ollut,
hamaan siihen aikaan asti.
Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi,
kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat.
Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät,
toiset iankaikkiseen elämään,
toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.
Daniel 12:1-2

Ilmestys 6:9, 7:4, mahd. 12:5

Kirkon valta on totaalisesti murrettu puolivälissä, todistajat tapettu ja saatanalla täysi pelikenttä toimia 🤔
Kyllä. 👍
Rutger
Site Admin

"Ette tiedä milloin" on suunnattu maailmalle, joka naureskeli myös Nooan rakennusprojektille.
"Toinen otetaan, toinen jätetään" viittaa toiseen Raamatun paikkaan, jossa palvelijat olisivat heti halunneet lähteä kitkemään lusteen pois pellosta vaan Mestari sanoi, että älkää, vaan antakaa molempien kasvaa valmiiksi, lue loppuun asti, ja elonleikkuulla otetaan hyvä vilja talteen ja paha heitetään tuleen, lue Toisessa tulemuksessa.
Eero
Viesti:

Mä kyllä luulen, että valvominen on tarkoitettu nimenomaan Morsiamelle:

Matt.
Vrt. vertaus viisaista ja tyhmistä neitsyeistä, jotka molemmat odottavat Ylkää, mutta toinen ovat "palavia" eli heillä on öljyä lampussaan ja toisilla ei:
Matt. 25:1 "Silloin on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan.
...
25:5 Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni, ja he nukkuivat.
25:6 Mutta yösydännä kuului huuto: 'Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan.'
...
25:13 Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä.

Matt.
Toisekseen jos Herran Vihan Päivä tulee kun Karitsa avaa Kuudennen Sinetin, niin miten Sinetit 1-5 voisivat vielä olla Hänen vihaansa?

Rutger
Site Admin

Eero kirjoitti: Eilen, 17:12 Mä kyllä luulen, että valvominen on tarkoitettu nimenomaan Morsiamelle:

Matt.
Vrt. vertaus viisaista ja tyhmistä neitsyeistä, jotka molemmat odottavat Ylkää, mutta toinen ovat "palavia" eli heillä on öljyä lampussaan ja toisilla ei:
Matt. 25:1 "Silloin on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan.
...
25:5 Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni, ja he nukkuivat.
25:6 Mutta yösydännä kuului huuto: 'Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan.'
...
25:13 Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä.

Matt.
Toisekseen jos Herran Vihan Päivä tulee kun Karitsa avaa Kuudennen Sinetin, niin miten Sinetit 1-5 voisivat vielä olla Hänen vihaansa?
Tottakai valvominen on tarkoitettu meille kaikille. Jätin vain mitä ilmeisimmän kertomatta, että morsian valvoo ja odottaa, nyt ja tempaukseen asti. Maailmaan jo kallellaan olevat merkkien odottajat ja täysin maailmalliset eivät valvo.

Neitsytvertauksessa koko sakki on unten mailla, morsian ei nuku kun odottaa Ylkää.

Herran vihan päivä on ajanjakso joka käsittää koko ahdistuksen ajan. Ahdistus kovenee viimeiseen maljaan asti.
Herran viha, Karitsan Viha, sama asia, ei yksi päivä.
Herran päivä on taas se leimaus kun Hän tulee.
Eero
Viesti:

Kyllä, mun käsittääkseni valvominen on tarkoitettu nimenomaan Jeesusta odottaville:
5:4 Mutta te, veljet, ette ole pimeydessä, niin että se päivä voisi yllättää teidät niinkuin varas;

5:6 Älkäämme siis nukkuko niinkuin muut, vaan valvokaamme ja olkaamme raittiit.

1. Tess.
Niin eikö silloin vertaus ”toisen ottamisesta ja toisen jättämisestä” ole osoitettu myös juuri Morsiamelle, varsinkin kun sen päätteeksi kehotetaan valvomaan:

Matt.
Myös Synnytystuskat kovenevat koko ajan ja Jeesus mainitsee Öljymäellä samankaltaisia asioita tapahtuvan kuin Sineteissä 1-5 mainitaan tapahtuvan eli sotia, sanomia sodista, maanjäristyksiä, merkkejä taivaalla, nälänhätää ja tauteja ja myös vääriä Kristuksia eli antikristuksia, jotka tulevat väittäen olevansa Jeesus, vaikka eivät ole ja silti nämä eivät vielä ole loppu, vaan vasta synnytystuskien alkua (Matt. 24:8).

Eli eikö ole mahdollista, että jos Herran Vihan Päivä eli mahdollisesti kolme ja puoli vuotta kestävä Jaakobin Ahdistus (Jer. 30:7) alkaa Kuudennen Sinetin jälkeen, niin silloin Sinetit 1-5 ovatkin itse asiassa kuvausta Synnytystuskista, eivät vielä iitse Herran Vihaa eli Ahdistuksen aikaa?

Vastaa Viestiin