Tulkinta: Ilmestyskirjan tempaukset - ohra, vehnä ja rypälesato

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Rutger
Site Admin

Re: Tulkinta: Ilmestyskirjan tempaukset - ohra, vehnä ja rypälesato

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Merkit auringossa kertovat maailmaa koskevista tulevista tapahtumista. Merkit kuussa taas Israelia koskevista asioista.
Mielestäni kyseessä on toinen tulemus ihan selkeästi.
Tempauksesta ei varoitella merkein.
Emme tiedä onko lopussa useampi pimennys etc. Meillä on halu ymmärtää aikajana ja siksi teemme johtopäätöksiä joskus oikoen.
Raamattu ei missään kohdin spesifisti myöskään mainitse 7 vuoden jaksoa. Ennen pidin sitä selviönä, mutten enää pitkään aikaan.
Mutta entäpä, jos 7 vuoden tulkitsijat ovatkin oikeassa?
Eli siis perinteinen 3.5 v Ahdistusta ja 3.5 v Suurta Ahdistusta tulkinta. Tätäkin perinteistä tutkintalinjaa kannattaa alkaa sivussa uudelleenarvioimaan.
Mehän saatamme jo elää tuossa "kevyen" ahdistuksen ajassa.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Eero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kyllä, mutta entä tosiaan tuo Luukas 17:30-31, joka viittaa vahvasti siihen, että Ihmisen Pojan ilmestyminen tapahtuu samaan aikaan kuin Hävityksen Kauhistus, jakeet katolla oleville ja pellolla oleville ovat lähestulkoon identtiset:
17:30 samoin käy sinä päivänä,jona Ihmisen Poika ilmestyy.
17:31 Sinä päivänä älköön se, joka katolla on ja jolla on tavaransa huoneessa, astuko alas niitä noutamaan; ja älköön myös se, joka pellolla on, palatko takaisin.

Luuk.
Vrt.
24:15 Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa - joka tämän lukee, se tarkatkoon -
24:16 silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille;
24:17 joka on katolla, älköön astuko alas noutamaan, mitä hänen huoneessansa on,
24:18 ja joka on pellolla, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa.

Matt.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Rutger
Site Admin

Kyllä. Jakeissa on paljon samaa ja samasta ajanjaksosta onkin kyse muttei samasta hetkestä.
Jos ihmiset näkisivät HK:n ja samassa Jeesus tulisi kuin salama kirkkaalta taivaalta, niin HK ei tekisi mitään eikä siihen kerittäisi reagoida jne.
Kun nuo molemmat Luuk ja Matt luvut lukee kokonaan, niin itselleni ainakin on selvä, että näiden välissä on oltava ajanjakso.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Sanna
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Rutger kirjoitti: 19 Tammi 2026, 16:33
Raamattu ei missään kohdin spesifisti myöskään mainitse 7 vuoden jaksoa. Ennen pidin sitä selviönä, mutten enää pitkään aikaan.
Mutta entäpä, jos 7 vuoden tulkitsijat ovatkin oikeassa?
Eli siis perinteinen 3.5 v Ahdistusta ja 3.5 v Suurta Ahdistusta tulkinta. Tätäkin perinteistä tutkintalinjaa kannattaa alkaa sivussa uudelleenarvioimaan.
Mehän saatamme jo elää tuossa "kevyen" ahdistuksen ajassa.

Kiitos tästä.
Koska mitä enemmän tuota 3,5 vuoden aikajanaa piirtää, sitä enemmän alkaa epäilemään, että ollaanko me sittenkään ymmärretty kaikki oleellinen. Ja siis tarkoitan, että siihen lainiin piirtää kaikki Ilmestyskirjan luvut tapahtumakohtineen.
Ja vaikka noiden lisäpäivien myötä sen saisikin aikajanalle sopimaan niin onhan se vähän sama kun yrittäis pitää hyvän tunnin saarnan kokonaisesta Raamatun luvusta. Toisaalta päivien taas sanotaan olevan lyhennetty. Toki tämäkin voi olla päiväkohtaisesti.

Mene ja tiedä. Tutkitaan 🫡
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Eero
Viesti:

Joo, mä en olisi uskonut, että tällaista kohtaa Raamatusta löytyy ja siitä saa kyllä kiittää sua Sanna, muuten ei olisi tullut tuota Luukas 17:sta luettua.

Mutta mä kyllä luulen, että Luukas ja Matteus puhuvat yhdestä ja samasta tapahtumasta, sillä Luukas sanoo myös, että:
17:24 Sillä niinkuin salaman leimaus loistaa taivaan äärestä taivaan ääreen, niin on Ihmisen Poika päivänänsä oleva.

17:30 samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy.

Luuk.
Vrt.
Matt. 24:27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemusq.
Eli joko Ihmisen Pojan ilmestyminen Hävityksen Kauhistuksen yhteydessä on selvästi myös sama tapahtuma kuin Hänen Tulemuksensa idästä länteen leimahtavan salaman lailla, jolloin tosiaan Tempaus ja Toinen Tulemus olisivat yksi ja sama tapahtuma, niin kuin myös jotkut ajattelevat, siis ilman, että uskomattomat ihmiset voisivat edes yrittää tehdä parannusta tai sitten Ihmisen Pojan tulo pilvissä on Tempaus ja Toinen Tulemus Jeesuksen tulo kaikkien Pyhiensä kanssa (Matt. 25:31).

Mä uskon tän perusteella, että Jeesus Tempaa omansa Taivaaseen kun onnettomuus röystäytyy maan päällä Hävityksen Kauhistuksessa ja leviää Suureksi Ahdistukseksi tai Koetuksen hetkeksi (Ilm. 3:10) kaikkialle maailmaan.
Viimeksi muokannut Eero, 19 Tammi 2026, 19:57. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Rutger
Site Admin

Eipä kestä.
Yhdessä tässä opitaan.
Tuo 7 v alkaa kuulostaa entistä järkevämmältä, kun muistaa, että todistajat operoivat 3.5 v, HK:een on 1290 pv, Dan 9:27 Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse."
Jatketaan pähkäilyä 👍

P.S Tempaus on Ilm 4. Loppu on meille akateemista pohdintaa.
Eero
Viesti:

Mutta tää siis tarkoittaisi kaiketi ns. Mid-Tribulation Tempausta?

Ks. myös toi mun edellinen kommentti Luukas 17:sta ja Matteus 24:n yhteneväisyydestä Ihmisen Pojan Tulemuksen suhteen.

Rutger
Site Admin

Luin kyllä ja vastasinkin siihen. Joskus harvoin jonkun vastaus ei näy janalla ennenkuin käyttää kiinni ja avaa uusiksi.
Kyllähän kristittyjä tapetaan pitkin maailmaa kokoajan. He elävät kokoajan Ahdistuksessa ja Vainossa.
Näen asian kuitenkin niin, että Ilm Ahdistus sekä Suuri Ahdistus ovat, kestävät ne sitten yhteensä 7 tai 3.5 vuotta, niin rajua aikaa, ettei se jää kellekään epäselväksi.
Rutger
Site Admin

Tässähän pitää kohta muistaa koko Raamattu ulkoa ennenkuin vastailee 😄
No, iteroidessa roiskuu tjsp.
Eli, en usko meidän olevan vielä Ilm Ahdistuksessa vaan uutisia sodista, maanjäristyksiä ja synnytystuskien alussa.
Meno pahenee koko ajan, liekö siinä selkeää tunnistettavaa alkupistettä muuta kuin se, että kas meidät napattiin ylös ja sitten pääsee AC esiin.
Eero
Viesti:

Mutta missä olisi siis silloin ns. puoliväli ja eikö tämä tarkoittaisi, että juuri ne Kaksikymmentä neljä vanhinta eivät voi olla Morsian, koska silloinhan Johanneksen olisi täytynyt saapua Taivaaseen vasta puolivälin jälkeen, koska he ovat siellä jo paikalla?

Mä siis myös luulen, että hekin voisivat olla ihmisiä ja sitä oon siis pohtinut, että mitä he tekevät siellä ennen Karitsaa.

Tätä siis tarkoitin sillä, että Luukas ja Matteus kertovat Ihmisen Pojan ilmestymisen ja Ihmisen Pojan Tulemuksen, joka siis tapahtuu Suuren Ahdistuksen jälkeen, olevan hyvin todennäköisesti yksi ja sama tapahtuma:
17:24 Sillä niinkuin salaman leimaus loistaa taivaan äärestä taivaan ääreen, niin on Ihmisen Poika päivänänsä oleva .

Luuk.
Vrt.
Matt. 24:27 Sillä niinkuin salamau leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.

Rutger
Site Admin

Tempaus tapahtuu ennen Ilmestyskirjan kertomaa Ahdistusta/Suurta Ahdistusta.
Siksi Vanhimmat ovat paikalla.
Tämän kestonhan nostin juuri uudelleen pöydälle. Ajatus kesken.
Se ei poissulje ennen ahdistuksen aikaa tapahtuvaa muuta ahdistusta ja vainoja.
Ne Raamatun paikat jotka kertovat Ihmisen Pojan tulemuksesta, Ilmestymisestä tai "kuin salama"- tilanteesta, edellyttävät taivaalle ilmestyvän sitä ennen Ihmisen Pojan merkin. Nämä kaikki viittaavat toiseen tulemukseen Suuren Ahdistuksen jälkeen.
Aina Suuren Ahdistuksen jälkeen.
Tempauksesta ei anneta taivaalle varoitusmerkkejä. Tempausta ennen ei tarvitse tapahtua mitään edeltäviä pakollisia toteutuvia profetioita jne. Jos jotakin pitäisi tapahtua ennen tempausta, tuhoaisi se koko doctrine of imminencen, odotusopin.
HK:n ilmestyminen yhtäaikaisesti Jeesuksen ilmestymisen kanssa ei ole mitenkään mahdollista vaikka kahdesta eri aikaan tapahtuvasta asiasta kehotetaan/varoitetaan samoin sanoin. Pyhä Henki nyt vaan tykkäsi käyttää samoja termejä.

Traditionaalisen kaavan mukaan Ilm Ahdistus kestää 7 vuotta eli yhden vuosiviikon.
Jos lähdetään tämän pohjalta tekemään uusi tutkintalinja ja katsotaan miten palikat passaa.
Tänään tapahtuu Tempaus. AC ilmestyy jonkin ajan kuluttua jota ei ole kerrottu.
AC vahvistaa liiton 7 vuodeksi ennenkuin rikkoo sen puolessa välissä.
Symmetrian vuoksi sijoittaisin ainakin alustavasti HK:n keskelle 7:ää vuotta eli AC olisi "huipulla" 3.5 vuodessa.
Minä sijoitan 2 todistajaa ensimmäiselle puolikkaalle. He todistavat 3.5 v kunnes pedon annetaan heidät lopulta tappaa.
Tämä "tuo" HK:n eli AC on voimansa tunnossa.
HK on Jaakobin vaivan alku eli Suuri Ahdistus.
Jaakobin Ahdistusta kestää max. 3.5 vuotta, ehkä vähemmän. Miten on aikoja lyhennetty jne.
Nämä kaikki ulkomuistista, saa korjailla jos meni näin pikkutunneilla pieleen.

Kun luet Matteuksen kyseisen luvun kokonaan, huomaat hänen kertovan highlightit koko lopun ajasta.
Vaikka siinä mainitaan juutalaisen Matteuksen toimesta HK Jerusalemissa erityisesti, se mainitaan ennen kuin hän alkaa kertomaan toisesta tulemuksesta. Aiemmin jo puhutut toistot huomioiden.
"Näiden päivien ahdistuksen jälkeen.. Jeesus palaa kuin salama". Kyseessä Toinen Tulemus.
Eero
Viesti:

Kyllä, mutta missään kohtaa Raamatussa ei kerrota, että Tempaus tapahtuisi nimenomaan ennen Suurta Ahdistusta, eikä sitä, että Jeesuksen Toinen Tulemus tapahtuisi nimenomaan Suuren Ahdstuksen jälkeen, vaan silloin kerrotaan Ihmisen Pojan tulevan pilvissä kokoamaan Valittunsa. Tähän Jeesus lopettaa suoran kerrontansa Evankeliumeissa ja siirtyy vertauksiin.

Mä kyllä luulen, että nuo Luukkaan käyttämät sanat katolla olevien ja pellolla olevien paosta eivät ole sattumaa ja vaan ilmaisevat nimenomaan Ihmisen Pojan tulevan kun Hävityksen Kauhistus tapahtuu ja meidäthän siis joka tapauksessa Temmataan Häntä vastaan yläilmoihin, emmekä jää odottamaan Häntä maan pinnalle, ja Ihmisen Pojan merkki voi hyvinkin olla salaman isku taivaalla idästä länteen (Matt. 24:27) eli asiat voivat tapahtua myös nopeastikin. Suuren Ahdistuksen pituutta emme siis voi tarkkaan tietää, mutta kyse voi olla siis vain päivistä, varsinkin kun niiden mainitaan olevan lyhennetyt.

Aivan tarkalleen ottaen me emme myöskään tiedä kumpi tulee ensin, Suuri Ahdistus vaiko Hävityksen Kauhistus, vain että silloin tai siihen aikaan on sellainen oleva. Voihan siis olla niin päin, että Herra itse asiassa lopettaa Suuren Ahdistuksen lyhyeen, koska Hävityksen Kauhistus on tapahtumassa, ja ärjyy niin, että maat ja taivaat järkkyvöt, kuten Jooel asiaa kuvaa:
3:15 Aurinko ja kuu käyvät mustiksi, ja tähdet kadottavat valonsa.
3:16 Herra ärjyy Siionista ja antaa äänensä kuulua Jerusalemista, ja taivaat ja maa järkkyvät; mutta Herra on kansansa suoja, Israelin lasten turva.

Jooel
Eli uskon myös, että Tempaus tapahtuu ilman mitään näkyvää merkkiä onnettomuuden ryöstäytyessä maan päällä ja siksi Jeesus siis sanoo Pelastavansa meidät Koetuksen hetkestä (Ilm. 3:10), joka tulee koettelemaan kaikkia ihmisiä maan päällä eli tämä on Tempauksen syy, uskovaisia ei tarvitse enää koetella.

Missäänhän Raamatussa ei myöskään mainita, että Ihmisen Pojan tulo pilvissä tarkoittaisi nimenomaan Jeesuksen Toista Tulemusta, mutta Matteuksen Evankeliumissa sen voi varmuudella sanoa tapahtuvan vasta kun Jeesus puhuu Ihmisen Pojan tulosta kaikkien Pyhiensä kanssa (Matt. 25:31), jolla on vastineensa Ilmestyskirjan 19. luvussa.

Tuolla toisaalla katsottiin myös tuon Danielin Viikkoprofetian heprean kielistä alkutekstiä, josta voi yhtä hyvin saada sen käsityksen, että Liiton Vahvistaja on Jeesus, joten on hyvin mahdollista, että Danielin Viimeisen Vuosiviikon ensimmäinen puolikas, 3,5 vuotta on jo täytetty Jeesuksen toimesta eli silloin Hän antoi meille Pelastuksen ja toisen puolikkaan aikana Hän antaa meille Tuomion. Tätä tukee myös se, että Ilmestyskirja puhuu Danielin aikajanaan viitaten aina vain kolmeen ja puoleen vuoteen verrattavissa olevasta ajasta.

Siksi hyvin paljon yksinkertaisempi tapahtumien kulku voisi olla se, että Hävityken Kauhistusta edeltävät vain alati voimistuvat Synnytystuskat ja yhtäkkisen turmion yllättäessä ”niin kuin synnytyskipu raskaan vaimon” (1. Tess. 5:3), myös Tempaus tapahtuu ja kolme ja puolivuotinen Jaakobin Vaiva alkaa huipentuen Jeesuksen Toiseen Tulemukseen.

Tässä on siis tapahtumien erottimena juuri tuo auringon ja kuun pimeneminen nimenomaan yhtä aikaa, joka ei ole symbolinen tai sattumanvarainen merkki, vaan merkki Israelille eli Jaakobille, tämän vaimolle sekä pojille ja kuten profeetta Jooel sanoo, se tapahtuu ennen Herran Päivän eli Jaakobin Vaivan alkua ja vasta silloin Israel tulee huutamaan avuksensa todellista Herransa nimeä, Jeesusta:
2:31 aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja peljättävä.
2:32 Ja jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu. Sillä Siionin vuorella ja Jerusalemissa ovat pelastuneet, niinkuin Herra on sanonut; ja pakoonpäässeitten joukossa ovat ne, jotka Herra kutsuu.

Jooel
Mä siis vahvasti luulen, että tuo Luukas 17:sta yhteys Hävityksen Kauhistukseen tulee ottaa huomioon tulkinnassa tarkkana ajankohtana, kuten Jeesus myös puhuu nimenomaan ”siitä päivästä”, jona Ihmisen Poika Ilmestyy ja jolloin ”yksi otetaan ja toinen jätetään”:
17:31 Sinä päivänä älköön se, joka katolla on ja jolla on tavaransa huoneessa, astuko alas niitä noutamaan; ja älköön myös se, joka pellolla on, palatko takaisin.

17:34 Minä sanon teille: sinä yönä on kaksi miestä yhdellä vuoteella; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
17:35 Kaksi naista jauhaa yhdessä; toinen korjataan talteen, mutta toinen jätetään".

Luuk.
Tämä kuvaus sopii mun mielestäni paremmin Tempaukseen kuin Toiseen Tulemukseen, varsinkin kun Jeesus kehottaa meitä Matteuksen Evankeliumin vastaavassa kohdassa valvomaan:
24:40 Silloin on kaksi miestä pellolla; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
24:41 Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
24:42 Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.

Matt.
Jeesuksen Toisen Tulemuksen ajankohtaa ei kenenkään todennäköisesti tarvitse valvoa, koska Jaakobin Vaivan tapahtumista ihniset tietävät, että milloin Hän on tulossa eli noin kolmen ja puolen vuoden kuluttua Hävityksen Kauhistuksesta.

Sanna
Site Admin

Irrotetuissa Raamatun jakeissa oleellisinta lienee luvun asiayhteys

Joel 2
Asiayhteys on
Heinäsirkkavitsaus
Hyökkäys Israeliin
Katumus
Puimatanner
Yllä ja morsian lähtee kammiostaan
Jumalan vihan viinikuurna
Pyhän Hengen vuodatus

Ja näiden jälkeen auringon pimeneminen.

Jokainen joka huutaa Herran pelastuu.

Jokainen Jeesuksen nimeä huutava ei suoranaisesti pelastu suoranaisesti tässä ajassa kuten Jeesuksen opetuksesta muistamme.. Herra Herra, vaan kyse on ahdistuksen ajasta jolloin ei välttämättä kerkeä aseen edessä muuta sanomaan kuin Jeesuksen nimen.

Luukas 17 ja Matteus 24 asiayhteys olikin jo selitetty aiemmin.

Koska Luukkaan kronologia on epäselvä - Jeesuksen tarkoittama asia kannattaa tarkastaa Matteuksesta

Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Sanna
Site Admin

Paluuna ketjun alkuperäiseen aiheeseen

Israelissa melkein koko vuotuinen sademäärä saadaan sadeaikana, jota kestää lokakuusta huhtikuun paikkeille. Sadeaikaan sisältyy kaksi sadejaksoa.

Toinen on ns. syyssade loka- joukuussa, toinen on taas ns. kevätsade maalis-huhtikuussa.
Touko ja syyskuun välillä ei yleensä sada.

Syysade siis valmistaa ja varmistaa ohran, morsiamen kypsymisen. Kevätsade kypsyttää vehnän eli koko jäljellejääneiden joukon.

Ohrasato on ensimmäinen, aikainen sato ja hellävaraisesti käsin korjattu. Se edustaa ensihedelmiä - niitä, jotka nousevat aikaisin ja jotka on Jeesuksen tuntemisen kautta puhdistettu ja ovat valkeissa vaatteissa ja täten ensihedelmä satoa Jumalalle.

Vehnänkorjuu seuraa vasta ohrankeruun jälkeen – se on kovempaa viljaa, joka vaatii puimista ja viskaamista. Se edustaa suurempaa sadonkorjuuta. Tulella ja koetuksella puhdistettua joukkoa, joka on osa viimeistä sadonkorjuuta, ahdistuksen aikaista sato.

Olkaa siis kärsivällisiä, veljet, Isännän tulemista odotellessa. Katso, peltomies odottaa maan kallista hedelmää ja on kärsivällinen sen varalta, kunnes hän saa varhais- ja myöhäissateen.”
Jaakobin kirje 5:7

Pietarin lainaa Jooelia 2:23-24;

23 Ja te, Siionin lapset, iloitkaa ja riemuitkaa Herrassa, teidän Jumalassanne, sillä hän antaa teille syyssateen, vanhurskauden mukaan, vuodattaa teille sateen, syyssateen ja kevätsateen, niinkuin entisaikaan.

23 Ja te, Zionin lapset, iloitkaat ja riemuitkaat Herrassa teidän Jumalassanne, joka teille antaa vanhurskauden opettajan, ja laskee alas teille aamu- ja ehtoosateen niinkuin ennenkin

24 Ja puimatantereet tulevat jyviä täyteen, ja kuurna-altaat pursuvat viiniä ja öljyä.

1776 käänös puhuu aamu- ja ehtoosateesta eli viittaa selkeämmin eri sateisin, eri hengenvuodatukseen seurakunta-ajan alussa ja sen lopussa.

Ensimmäinen sade aloitti Apostolien teoissa seurakunta-ajan, jonka satoa me, morsian olemme ja tämän aikakauden lopussa seuraa myöhäissade mikä kastelee orastavan Israelin viljasadon ja samalla jäljelle jääneet pakanat ketkä kääntyvät.

Myöhäissateen myötä evankeliumi palaa takaisin Israeliin ja sinetöidyt 144000 juutalaisveljeä ovat täynnä alkuseurakunnan henkeä. Pakanat siis mahdollisesti myös.

Pyytäkää Herralta sadetta kevätsateen aikana. Herra tekee ukkospilvet ja antaa teille sadekuurot, antaa kasvit jokaisen pellolle.
Sakarja 10:1

Niin minä annan teidän maallenne sateen ajallansa, syyssateen ja kevätsateen, ja sinä saat korjata viljasi [vehnä ja ohra] ja viinisi [rypäleet] ja öljysi.
5 Moos 11:14

Eivätkä he sano sydämessänsä: "Peljätkäämme Herraa, Jumalaamme, joka antaa sateen, syyssateen ja kevätsateen ajallansa, ja säilyttää meille elonkorjuun määräviikot
Jeremia 5:24

Niin olkaa kärsivällisiä, veljet, Herran tulemukseen asti. Katso, peltomies odottaa maan kallista hedelmää, kärsivällisesti sitä vartoen, kunnes saa syksyisen sateen ja keväisen.
Jaak 5:7

Jooel käyttää aikaisemmasta sateesta eli syyssateesta sanaa moreh jonka merkitys on myös opettaja.

Kun he käyvät Kyynellaakson kautta, he muuttavat sen lähteitten maaksi, ja syyssade (moreh) peittää sen siunauksilla.
Psalmi 84:7

Seurakunta-aika on ja on ollut täynnä rukoilijoita Israelin puolesta. Kun seurakunta poistetaan, Israel tulee heräämään. Peite poistetaan silmiltä ja he ottavat lävistämänsä Lunastajan vastaan. Heidän maaperänsä on täynnä morsiusjoukon syyssadetta.

--------------------

Ensihedelmien juhla - ohrankorjuu
Shavuot - vehnänkorjuu
Lehtimajanjuhla - mahdollinen rypälesato mukana

•Ohra ja ohrasato symboloi voittoa kuolemasta [temmattu morsian]

•Vehnä ja vehnäsato symboloi voittoa maailmasta

Ohrasato on:

•Jeesuksen ensihedelmät Jumalalle
•Happamaton heilutusuhri
•Lupaus suuremmasta, tulevasta sadosta
•Ilman ensihedelmiä ei voi olla lopullista sadonkorjuuta.
•Ensilyhteenjuhla

Sitten laskekaa sapatin jälkeisestä päivästä, siitä päivästä, jona toitte heilutuslyhteen, seitsemän täyttä viikkoa, laskekaa viisikymmentä päivää seitsemännen sapatin jälkeiseen päivään asti; sitten tuokaa Herralle uusi ruokauhri.
3. Moos. 23:15–16

Laske seitsemän viikkoa; siitä alkaen, kun sirppi ensi kerran olkeen pannaan, laske seitsemän viikkoa ja vietä viikkojuhla Herran, sinun Jumalasi, kunniaksi kätesi vapaaehtoisin lahjoin, joita sinä annat sen mukaan, kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinulle siunausta antanut.

Lehtimajanjuhlaa vietä seitsemän päivää, korjatessasi satoa puimatantereeltasi ja kuurnastasi

5. Moos. 16:9–10,13

Vehnänkorjuu osuu aikaan jolloin Israelin pellot olivat kullanruskeita ja valmiita niitettäviksi. He ovat huomanneet erheensä ja ilman epäilyksiä kääntyvät. Huomiona kuitenkin, että viljankorjuu kuitenkin aloitetaan kun vilja on vielä valkoista.

Ettekö sano: 'Vielä on neljä kuukautta, niin elonleikkuu joutuu'? Katso, minä sanon teille: nostakaa silmänne ja katselkaa vainioita, kuinka ne ovat valjenneet leikattaviksi.
Joh 4:35

Lisähuomio. Ilmestyskirjan luvun 12 poikalapsi ja sinetöidyt 144000 saattavat olla ensihedelmät vehnäsadosta, mikä voi tarkoittaa, että kuten konkreettisesti maanviljelyssä tehdään myös Jeesuksen tempauksissa voi olla mahdollista että vehnäsato kerätään kahdesti - ensihedelmät ja varsinainen sato.

Hänen kädessään on viskain, ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisunsa aittaan, mutta akanat hän polttaa sammumattomassa tulessa.
Matteus 3:12

Viinikuurnatuomioissa on huomioitavaa että ne poljettiin kaupungin ulkopuolella leikkauksen jälkeen.

Ensimmäisen vuosisadan maanviljelijät jakoivat myös maatalousvuotensa kuuteen kahden kuukauden jaksoon: kylvö, talvi, kevät, sadonkorjuu, kesä ja äärimmäisen kuumuus. Maanviljelysvuosi päättyy siis syksyllä sadonkorjuun loppuun.

Jumala käyttää maataloustermejä läpi Raamatun ja niillä on yhtä valtava merkitys ja symboliikka kuin liitonarkilla ja temppelipalvelusten ja -tarvilleiden yksityiskohdilla.

Luovutti heidät gibeonilaisten käsiin; ja nämä lävistivät heidät paaluihin vuorella Herran edessä, niin että ne seitsemän sortuivat kaikki yhdessä. Näin heidät surmattiin elonleikkuun ensimmäisinä päivinä, ohranleikkuun alussa.
2. Samuel 21:9

-------

Ohra on pehmeää, tuuli erottelee sen helposti. Ja siksi tempaus ilmassa siihen on mahdollinen.
Vehnä on kovempaa – se on puitava ennen poistamista akanoista.

Siinä missä ensi hedelmät, ohrasato kasvatettiin lempeän kuuliaisuuden kautta, suurempi sato eli vehnä jalostetaan koettelemusten ja ahdistuksen puimatantereen kautta.

Shavuot ennakoi siis lopullista sadonkorjuuta aikakauden lopussa. Viimeisten lunastettujen kokoaminen, jotka kestävät puhdistumisen ja ahdistuksen. Jeesus niittää sen, mitä Hän on kylvänyt.

---------

Lisälisähuomio

Teidän on tuotava asuinpaikoistanne kaksi leipää, kaksi eefa-mittaa painavaa, heilutettavaa leipää. Ne on tehtävä leivitetyistä jauhoista ja paistettava hapatuksella. Ne ovat Herran ensi hedelmät.
3. Moos. 23:17

Elonkorjuujuhla eli Shavuot on ainoa juhla, jossa hapate eli synnin symboli on sallittu. Kaikissa muissa lain määräämistä uhreissa hapate eli synti oli kielletty. Miksi?

Koska kaksi leipää edustavat kahta huonetta – Israelia ja pakanakansoja – molemmat lunastetaan, mutta tällä hetkellä eli morsiamen lunastus hetkellä ne ovat vielä synnistä sovittamattomia ja tarvitsevat edelleen jalostusta. Messiaan ansiosta molemmat joukot kuitenkin lunastetaan ahdistuksen loppuun mennessä tai osittain sen aikana Jumalan eteen luo, jossa morsian jo odottaa.

Ohra esitettiin alkuperäisessä muodossaan, raakana jyvälyhteenä, kun taas vehnä esitettiin kahden paistetun lyhteen muodossa. Jeesus oli ohrasadon ensihedelmänä täysin Jumalalle otollinen ja täydellinen. Me, morsian ohrasadon loppusato otetaan myös sellaisena kuin pellolla ottohetkellä ollaan. Aivan kuten ohralyhteen heilutus tehtiin juuri sellaisena kuin se otettiin pellolta - mitään muutoksia ei tarvittu.

Vehnä sen sijaan kypsyy myöhemmin ja tarvitsee apua. Vehnä piti murskata jauhoiksi, tehdä leiviksi ja paistaa ennen kuin se voitiin esittää heilutusuhrissa. Joten jäljellejääneet murskataan koetuksessa ja siten heistä kuoriutuu vanhurskaita ja hekin voidaan esitellä Jumalalle otollisena uhrina.

-----------

Viikunapuu voi tuottaa kolme satoa vuodessa. Viikunapuu symbolisoi Israelia. Kun siis Jeesus Matteuksen lopunajan puheessaan siirtyy lopun tapahtumista viikunapuuhun se on merkki, miten tämä kaikki, siis kaikki lopunajan eli ahdistuksen ajat saavat alkunsa ja se on viikunapuu eli Israelin puhkeaminen lehteen. Tempaus on jo tullut ja Israel on tajunnut jääneensä pois sadonkorjuusta.
[Vrt Jeesuksen kiroama viikunapuu - Israel joka ei ottanut Jeesusta vastaan - täten peite silmillä]

Huomiona että viikunapuu kukkii ja tekee hedelmänsä yleensä ennen lehtiä. Lehtien tullessa siis oletettavasti sadon ensihedelmät, ensivilja vehnästä eli 144000 on jo sinetöity. Ja Israel ei käänny ennenkuin morsian on poissa.

Hoosea 9:10 sekä Jeremia 24:1–10 käyttää viikunoita Israel vertauksissa, joissa jälkimmäisessä kuvataan myös paluumuutto ja kääntymys.

Kun siis Jeesus jatkaa puhettaan viikunapuusta eli kun me näemme sen (morsian ei näe) kukassa, tekevän hedelmä ja lehtien tulevan - maailman loppu on ihan oven edessä. Se on ahdistuksen aikaa.

Nooa tiesi määräajan, jolloin tuomio tulisi. Hänen käskettiin mennä arkkiin seitsemän päivää ennen sateen alkua
1. Moos. 7:4

Maailma ei uskonut Nooan profeetallista sanaa ja he jäivät tuomioiden alle.

Jeesuksessa viisaat neitsyet edustavat niitä, jotka tuntevat Herransa ja uskovat varoitukset.

Kun keskiyön huuto siis kuuluu – ”Katso, sulhanen tulee!” se on nopea ja välitön tempaaminen taivaisiin.
Tyhmät neitsyet "jää huutamaan" "Herra, Herra!", mutta heidät suljetaan ulkopuolelle, koska he eivät olleet valveilla.

Vaikka morsian ei tiedäkkään tarkkaa päivää, kirjoitusten kautta se tulee tietämään vuodenajan.

Valvominen ei ole siis vain käsky oman henkisen tilan tarkkailuun vaan myös valppaus seurata kalenteria ja profetioita. Toki tieto vuodenajasta ei auta jos suhdetta Jeesukseen ei ole.

Silloin hän sanoi opetuslapsillensa: "Eloa on paljon, mutta työmiehiä vähän. Rukoilkaa siis elon Herraa, että hän lähettäisi työmiehiä elonkorjuuseensa."
Matteus 9:37

Jotka kyynelin kylvävät,ne riemuiten leikkaavat. He menevät itkien, kun kylvösiemenen vievät; he palajavat riemuiten, kun lyhteensä tuovat.
Psalmi 126:5-6

Taitava poika kokoaa kesällä,
kunnoton poika elonaikana nukkuu

Sananlasku 10:5

Ja hän, joka antaa siemenen kylväjälle ja leivän ruuaksi, on antava teillekin ja enentävä kylvönne ja kasvattava teidän vanhurskautenne hedelmät
2. Korint 9:10

Eero
Viesti:

Joo, kommenttina vielä tuohon tämän ketjun pohjalta syntyneeseen keskusteluun, Raamatun luvuthan voivat siis sisältää useampaa eri asiaa, myös useita eri profetioita, koska alkuperäisissä teksteissä ei mun käsittääkseni ole ollut lukuja tai jaenumeroita, eikä ilmeisesti edes välimerkkejä, koska niitä ei vielä ylöskirjoituksen aikaa ole tunnettu, vaan nämä on lisätty jälkikäteen eli ne tavallaan ovat jo osa myöhempää tulkintaa.

Jooelin kirjan 2. luvussa on mahdollisesti kaksi eri profetiaa samasta aiheesta, ensin jakeet 1-14 ja sitten jakeet 15-32 tai sitten nämä ovat saman profetian toisintoa. Joka tapauksessa puimatanner ja viinikuurna eivät mun nähdäkseni puhu Jumalan vihasta ainakaan suoraan, vaan hyvän sadon palautumisesta Israelille sen jäljiltä mitä sirkat söivät (Jooel 2:24-25).

Apostoli Pietari lainaa profeetta Jooelia myös Pyhän Hengen vuodattamisen osalta Ensimmäisenä Helluntaina (Ap.t. 2:16-21) ja sen pohjalta voi ymmärtää, että Herran Päivän tapahtumat ovat vielä edessä päin, mutta että Pyhä Henki on nyt vuodatettu kaiken lihan päälle. Pietari jättää mielenkiintoisesti myös Jooelin 2. luvun viimeisen jakeen kesken (Jooel 2:32, vrt. Ap.t. 2:21), jos näin voi nyt tuon mun äsken esittämani perusteella sanoa, missä Jooel puhuu siitä, missä Pelastetut tulevat olemaan eli Jerusalemissa ja Siionin vuorella.

Raamatun ilmoittavat asiat eivät myöskään voi olla ristiriidassa keskenään, jos siis uskoo niiden olevan Jumalan itsensä ilmoitus meille ihmisille Pyhän Hengen kautta eli ne täydentävät toisiaan, eivät esimerkiksi kumoa toisiaan. Luukas 17:sta loppuosassa Jeesus puhuu hyvin selkeästi Tempauksesta, myös verrattuna Matteus 24:ään, niin kuin oon tuolla mun edellisessä viestissä esittänyt eli kyllä tuo Luukas 17 kannattaa pitää mielessä tapahtumien järjestystä ja Tempauksen paikkaa miettiessä. Yleensähän tulkinnat näistä keskittyvät juuri tuohon Matteuksen Evankeliumiin, mutta myös rinnakkaiset kuvaukset Markus 13 ja Luukas 21 sekä myös tämä Luukas 17 antavat kokonaiskuvan siitä miten tapahtumat tulevat menemään.

Mutta joo, ehkä nää on tosiaan jo toisen ketjun aiheita ylipäätään.

Eero
Viesti:

Kommenttina tuohon varsinaiseen aiheeseen, mäkin uskon tähän maanviljelykseen perustuvaan vertaukseen Pelastuksesta ja Tuomiosta, niin kuin oot esittänyt ja tieto Tempauksesta tai Tempauksista on varmasti sen mukaan pääteltävissä, vaikka se onkin hankalaa, mutta ehkä juuri tuon vuoden ajan mukaan se olisi selvitettävissä.

Noista Sadasta neljästäkymmenestä neljästä tuhannesta sanotaan, että he ovat "ostetut maasta ihmisistä esikoisiksi Karitsalle ja Jumalalle" (Ilm. 14:3, 4) eli se kyllä viittaisi siihen, että he ovat Jeesukselle lunastettujen esikoisia eli siis samaa ohrasatoa Hänen kanssaan, eivät vielä vehnäsatoa, mutta toisaalta huomasin myös, että he ovat kyllä maan päällä vielä Viidenteen Pasunaan puhaltamisen aikaan tai ainakin sen käsityksen näistä jakeista saa:
9:1 Ja viides enkeli puhalsi pasunaan; niin minä näin tähden, taivaasta maan päälle pudonneen, ja sille annettiin syvyyden kaivon avain;
9:2 ja se avasi syvyyden kaivon, ja kaivosta nousi savu, niinkuin savu suuresta pätsistä, ja kaivon savu pimitti auringon ja ilman.
9:3 Ja savusta lähti heinäsirkkoja maan päälle, ja niille annettiin valta, niinkuin maan skorpioneilla on valta;
9:4 ja niille sanottiin, etteivät ne saa vahingoittaa maan ruohoa eikä mitään vihantaa eikä yhtään puuta, vaan ainoastaan niitä ihmisiä, joilla ei ole Jumalan sinettiä otsassaan.
9:5 Ja niille annettiin valta vaivata heitä viisi kuukautta, vaan ei tappaa heitä; ja ne vaivasivat, niinkuin vaivaa skorpioni, kun se ihmistä pistää.

Ilm.
Eli joko Jumalan Sinetillä merkitseminen jatkuu Jaakobin Vaivan aikana, varsinkin jos kyseessä on siis sama kuin Pyhän Hengen sinetti (2. Kor. 1:22) tai sitten kaikki Sata neljäkymmentä neljä tuhatta tosiaan ovat maan päällä vielä tuossa vaiheessa. Ilmestyskirjan luvun 14 alussahan he ovat joka tapauksessa selkeästi Taivaassa, mikä on mielenkiintoista riippumatta siis siitä mikä on tuon luvun kronologinen sijoitus suhteessa muihin lukuihin.

Noissa Ilmestyskirjan jakeissa 9:1-2 puhutaan mielenkiintoisesti myös "Taivaasta maan päälle pudonneesta tähdestä", jolla on syvyyden kaivon avain (vrt. saatana, joka heitetään alas Ilm. 12:9 sekä peto, joka nousee syvyydestä, Ilm. 11:7, 17:8) sekä siitä, että "syvyyden kaivosta" nouseva savu pimittää auringon, josta lähtee heinäsirkkoja maan päälle, joka taas on viittaus juuri tuohon Jooelin kirjan 2. luvun pohjoisesta tuleviin "tuhoajasirkkoihin".

Rutger
Site Admin

Viimeisimpiä kirjoituksia vielä oikein syventyneenä lukematta nopea kommentti.
Tuo kahden sateen ikivanha opetus on edelleen validi.
Tuo jako kahteen, Jeesusta odottavien, jotka otetaan talteen siltään ja toiseen porukkaan joka pitää jauhaa valkoiseksi jauhoksi ennenkuin se on talteen otettavissa, on myöskin validi, mielestäni, ilman mitään lisäkikkailua.
Ennen Ilmestyskirjassa mainittua Ahdistusta temmattavat sekä Israel plus pakanoiden täyden luvun täyttäminen.
En vain millään näe morsianta pieksettävän edes pikkuisen ja sitten häihin.
Pidän itsestäänselvyytenä sitä, että on tempaus ja toinen tulemus, kaksi tapahtumaa.
Tempauksen näkevät temmattavat ja odottavat sitä. Toisen tulemukseen näkevät kaikki. Siitä tiedotetaan Ihmisen Pojan merkillä taivaalla ja Jeesus palaa takaisin erittäin näyttävästi. Keneltäkään ei jää salaman leimahdus näkemättä nytkään.
Luen kirjoituksenne ajatuksella kun kerkiää, nyt pitää touhuta muuta.
Eero
Viesti:

Samaa mieltä!

Eero
Viesti:

Ehkä lisäkommenttina vielä, että missäs kohtaa Ilmestyskirja kertoo Ahdistuksen ajan alkavan?

Rutger
Site Admin

Dan 9:27 ja Ilm 6.
Alan kallistumaan takaisin 7 vuoden Ahdistuksen aikaan, joista jälkimmäinen 3.5 v on Suuri Ahdistus, Jaakobin Vaiva, Jaakobin Ahdistus.
Ekalla puoliskolla Mooses ja Elia, puolivälissä HK.
HK:sta Toiseen tulemukseen noin 3.5 v.
Vastaa Viestiin