Ilm 5: 9-10 Heidät vai Meidät, kumpi on oikein?

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Rutger
Site Admin

Ilm 5: 9-10 Heidät vai Meidät, kumpi on oikein?

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Ilm 5: 9-10 ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan maan päällä".

Revelation 5:9 And they sung a new song, saying, Thou art worthy to take the book, and to open the seals thereof: for thou wast slain, and hast redeemed us to God by thy blood out of every kindred, and tongue, and people, and nation; 5:10 And hast made us unto our God kings and priests: and we shall reign on the earth.

On monia "Raamattu-apuja" jotka käyttävät muotoa Heidät, Them.
Ainoastaan yksi alkuperäinen käännös 25:stä käännöksestä käyttää muotoa heidät, ja se on Aleksandrian korruptoitunut käännös.

Oikea muoto on meidät, Us.
Valitettavasti 33_38 käyttää juuri tuota väärää käännöstä.

Ilmestyskirjan alussa Johannes kertoo kuuluvansa kyseiseen ryhmään, jota 24 Vanhinta taivaassa edustavat.
Ilm 1:6 ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen, hänelle kunnia ja voima aina ja iankaikkisesti! Amen.
Revelation 1:6 And hath made us kings and priests unto God and his Father; to him be glory and dominion for ever and ever. Amen.

Raamatussa mainitaan kolme, jotka ovat kuninkaita ja pappeja. Melkisedek, Jeesus Kristus ja Me.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Sanna
Site Admin

Re: Ilm 5: 9-10 Heidät vai Meidät, kumpi on oikein?

Viesti Kirjoittaja Sanna »

1. Aikakirjan jakeissa 24:7-19 kerrottiin, että pappisjärjestöjä on 24. Ilmestyskirja 5:10 muistuttaa seurakunnan olevan kuninkaita ja pappeja.

Papit jaettiin 24 osastoon, joista jokainen palveli kaksi viikkoa kerrallaan temppelissä, jonka Salomon oli määrä rakentaa. Sama järjestely oli voimassa, kun Herramme edelläkävijä ilmoitettiin. Sakarias oli "Abian vuoroa", kahdeksas järjestyksessä Luuk. 1:5

Pappeja oli siis useita tuhansia, joten he eivät kaikki voineet tulla yhteen kerralla, mutta kun kaksikymmentäneljä vanhinta kokoontuivat temppelialueella, koko pappishuone oli edustettuna

Kaksikymmentäneljä vanhinta Ilm. 5:9

sillä sinä olet tullut teurastetuksi
ja olet verelläsi ostanut Jumalalle
ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä
ja kansoista ja kansanheimoista

Näyssä heidät nähtiin - ei lukuisana miljoonien pelastettujen palvojien joukkona, vaan vain 24 vanhimpana, jotka symboloivat koko joukkoa. Nykyajan seurakunta ja vanhan testamentin pyhät ovat siis yhtä joukkoa.

Ja koska kyseessä on kaikki sukukunnat, kyseessä ei voi olla vain Israelin heimon vanhat pyhät.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Rutger
Site Admin

Juurikin näin 👍
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Rutger
Site Admin

Olisi helppo ajatella, että 12 ruhtinasta, jokaisesta sukukunnasta yksi.
Jos muistan oikein, Raamatussa on kerrottu nämä sukujen edustajat, 12 kpl yhteensä 29 kertaa.
Kun ne kerrotaan 12 henkilöä on yleensä 13 tai 14 nimeä. Tässä on usein huomioitu laskuista ulos jätettävä Leevi ja oman mausteensa tuo se, että Jaakob adoptoi kaksi pojanpoikaansa itselleen. Daan taas jätetään ulos laskuista mm. Ilmestyskirjassa mutta Milleniumissa hänellä on taas paikkansa suvun 12:n listalla.
Mutta jos puolet Vanhimmista olisi 12 suvun ruhtinaat, joista valitut olisivat olleet Jeesuksen uskossa, toinen puoli olisi helppo täyttää mielessään opetuslapsilla.
Johannes kertoo kuuluvansa ryhmään jota 24 edustaa muttei kerro katselevansa myös itseään.
Tämä saa ajatukset kallistumaan sen puoleen, että ehkäpä kyseessä on ns. tavisjury, yhtään väheksymättä heidän saavutuksiaan Jumalan Valtakunnan eteen, mutta tarkoitan etteivät he olisi Raamatun lehdiltä tunnettuja julkkiksia joita esimerkiksi opetuslapset ilman muuta ovat ja tulevat aina olemaan.
Ajatuksia?
Vastaa Viestiin