Hävityksen kauhistus

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Rutger
Site Admin

Hävityksen kauhistus

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Matt 24:15 Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa - joka tämän lukee, se tarkatkoon -

Mark 13:14 Mutta kun näette hävityksen kauhistuksen seisovan siinä, missä ei tulisi - joka tämän lukee, se tarkatkoon - silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille;

Onko HK ihmisen sisällä (Jumalan temppelissä) oleva paha ajatus, pahuus tjsp?
Ei ole.
Rovaniemeläisen uskovan sisälle vönkivä jumalattomuus ei näy muulle maailmalle eikä se laukaise vuorille pako reaktioita Juudean asukkaissa.
Molemmat, Matteus ja Markus kertovat, että kun te näette!
Matteus oli juutalainen ja Markus juutalaista sukua. He kyllä tiesivät mikä on pyhä paikka.
Hävityksen kauhistus on jokin objekti Temppelin Kaikkein Pyhimmässä.
Todennäköisesti epäjumalan kuva. Ehkä Antikristuksen patsas.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Kotimatkailija

Re: Hävityksen kauhistus

Viesti Kirjoittaja Kotimatkailija »

Vastaava kohta Luuk.21:20 sanoo kauhistuksen olevan "kun näette Jerusalemin sotajoukkojen ympäröimänä . . "
Luukkaan mukaan HK olisi siis Jerusalemin tuho, mutta miten se seisoisi temppelissä?
Eikä temppeliä enää ole, joten se ilmeisesti merkitsi v. 70 tapahtunutta tuhoa.
Vai olisiko Pyhä Paikka Jerusalem?
Nimim. Jouluaivot sumussa
RISE AND SHINE !
Rutger
Site Admin

Markus 13 LUKU.
Jeesus puhuu maailman lopun yleisistä enteistä 1-13, Jerusalemin hävityksestä 14-20, vääristä kristuksista ja vääristä profeetoista 21-23 sekä tulemuksestaan 24-27; puhuu vertauksen viikunapuusta 28, 29, sanoo tulemuksensa hetken olevan tuntemattoman 30-32 ja kehoittaa valvomaan 33-37.
(V. 13:1-33; vert. Matt. 24:1-36; Luuk. 21:5-36)
1Ja kun hän meni ulos pyhäköstä, sanoi eräs hänen opetuslapsistaan hänelle: "Opettaja, katso, millaiset kivet ja millaiset rakennukset!" 2Jeesus vastasi hänelle: "Sinä näet nämä suuret rakennukset. Niistä ei ole jäävä kiveä kiven päälle maahan jaottamatta." 3Ja kun hän istui Öljymäellä, vastapäätä pyhäkköä, kysyivät Pietari ja Jaakob ja Johannes ja Andreas häneltä eriksensä: 4"Sano meille: milloin tämä tapahtuu, ja mikä on merkki siitä, että kaikki tämä alkaa lopullisesti toteutua?" 5Niin Jeesus rupesi puhumaan heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä. 6Monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä se olen', ja he eksyttävät monta. 7Ja kun te kuulette sotien melskettä ja sanomia sodista, älkää peljästykö. Näin täytyy tapahtua, mutta se ei ole vielä loppu. 8Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, tulee maanjäristyksiä monin paikoin, tulee nälänhätää. Tämä on synnytystuskien alkua. 9Mutta pitäkää te vaari itsestänne. Teidät vedetään oikeuksiin, ja teitä piestään synagoogissa, ja teidät asetetaan maaherrain ja kuningasten eteen, minun tähteni, todistukseksi heille. 10Ja sitä ennen pitää evankeliumi saarnattaman kaikille kansoille.
11Ja kun he vievät teitä ja vetävät oikeuteen, älkää edeltäpäin huolehtiko siitä, mitä puhuisitte; vaan mitä teille sillä hetkellä annetaan, se puhukaa. Sillä ette te ole puhumassa, vaan Pyhä Henki. 12Ja veli antaa veljensä kuolemaan ja isä lapsensa, ja lapset nousevat vanhempiansa vastaan ja tappavat heidät. 13Ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden; mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.
14Mutta kun näette hävityksen kauhistuksen seisovan siinä, missä ei tulisi — joka tämän lukee, se tarkatkoon — silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille; 15joka on katolla, älköön astuko alas älköönkä menkö sisään noutamaan mitään huoneestansa; 16ja joka on mennyt pellolle, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa. 17Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä! 18Mutta rukoilkaa, ettei se tapahtuisi talvella. 19Sillä niinä päivinä on oleva ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut hamasta luomakunnan alusta, jonka Jumala on luonut, tähän asti, eikä milloinkaan tule. 20Ja ellei Herra lyhentäisi niitä päiviä, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden, jotka hän on valinnut, hän on lyhentänyt ne päivät.
21Ja jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tai: 'Katso, tuolla', niin älkää uskoko. 22Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät tunnustekoja ja ihmeitä, eksyttääkseen, jos mahdollista, valitut. 23Mutta olkaa te varuillanne. Minä olen edeltä sanonut teille kaikki.
24Mutta niinä päivinä, sen ahdistuksen jälkeen, aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, 25ja tähdet putoilevat taivaalta, ja voimat, jotka taivaissa ovat, järkkyvät. 26Ja silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvissä suurella voimalla ja kirkkaudella. 27Ja silloin hän lähettää enkelinsä ja kokoaa valittunsa neljältä ilmalta, maan äärestä hamaan taivaan ääreen.
28Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: Kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä. 29Samoin te myös, kun näette tämän tapahtuvan, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.
30Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin nämä kaikki tapahtuvat.
31Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa. 32Mutta siitä päivästä tai hetkestä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa, eikä myöskään Poika, vaan ainoastaan Isä.
33Olkaa varuillanne, valvokaa ja rukoilkaa, sillä ette tiedä, milloin se aika tulee. 34On niinkuin muille maille matkustaneen miehen: kun hän jätti talonsa ja antoi palvelijoilleen vallan, kullekin oman tehtävänsä, käski hän myös ovenvartijan valvoa. 35Valvokaa siis, sillä ette tiedä, milloin talon herra tulee, iltamyöhälläkö vai yösydännä vai kukonlaulun aikaan vai varhain aamulla, 36ettei hän, äkkiarvaamatta tullessaan, tapaisi teitä nukkumasta. 37Mutta minkä minä teille sanon, sen minä sanon kaikille: valvokaa."

Markus ja Luukas molemmat kertovat vuoden 70 Jerusalemin tuhosta. He molemmat myös kertovat tulevasta tapahtumien toisinnosta, joka on vielä edessäpäin. Se tulee Jeesuksen sanojen mukaan olemaan vielä rajumpi aika.
Kerrotaan, että vuoden 70 piirityksessä ei kuollut ollenkaan kristittyjä koska he tiesivät paeta Jeesuksen varoitukseen uskoen vuorille.
Kuten Markuksesta voimme lukea, tulee ihan lopussa sama hyökkäys Jerusalemin osaksi.
Vuonna 70 oli piiritys ja kaupungin tuhonta. Silloin Antiokuksen väki oli asialla. Turmion iljetys eli uudempien versioiden HK oli sian uhraus uhrialttarilla ja Jupiterin aka Zeuksen palvonta kuvapatsaineen Temppelin Kaikkien Pyhimmässä.
HK seisoo siinä missä ei pitäisi, on selkeä merkki ettei kyseessä ole miehitysjoukot vaan niiden tuoma objekti.
Pyhä Paikka on juutalaisille ja juutalaisuuden tunteville itsestäänselvyys. Se on temppeli.
Viikunapuuvertauksesta tiedämme Jeesuksen kertovan kaksikerroksisen Jerusalemin kohtalon, ensimmäinen tuho oli 70 ja toinen on Israelin valtion perustamisen jälkeistä aikaa. Jerusalemin Temppeli tullaan rakentamaan uusiksi. Juutalaisilla ei ole omasta mielestään ollut syntien sovitus metodia pariin tuhanteen vuoteen ja he sitä kiivaasti kaipaavat.
Kuten Raamatusta voimme lukea, tulee AC siellä julistautumaan jumalaksi.
Tätä viimeistä tuhoa seuraa ilmiöt taivaalla joista Jeesus kertoo Markuksessa. Esimerkiksi tähdet eivät möksähdelleet maahan vuonna 70, jos olisivat tipahdelleet, me tietäisimme siitä varmasti. Puhumattakaan siitä, että Ihmisen Poika ei ole vielä tullut näkyvästi takaisin.
Kun juutalaiset saavat signaalin alkaa rakentamaan, temppeli nousee todella nopeasti. He ovat kaikkea siihen liittyvää treenanneet kauan.
Kalusto on valmiina, jopa tienviitat Temppelille on tehty. En tiedä olemmeko me enää maanpäällä silloin kun temppeli rakennetaan, mutta ainakin ennen AC:n julkituloa meidät on jo temmattu Jeesuksen tykö.

2 Tess 2:7-8 Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää, niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Rutger
Site Admin

G946 - bdelygma
G946
G947 ››
‹‹ G945
βδέλυγμα
Transliteration: bdelygma
Pronunciation: bdel'-oog-mah
Part of Speech: neuter noun
Root Word (Etymology): From βδελύσσω (G948)
TDNT Reference: 1:598,103
Outline of Biblical Usage:
a foul thing, a detestable thing

of idols and things pertaining to idolatry

KJV Translation Count: 6x
The KJV translates Strongs G946 in the following manner: abomination (6x).

G2050 - erēmōsis
G2050
G2051 ››
‹‹ G2049
ἐρήμωσις
Transliteration: erēmōsis
Pronunciation: er-ay'-mo-sis
Part of Speech: feminine noun
Root Word (Etymology): From ἐρημόω (G2049)
TDNT Reference: 2:660,255
Outline of Biblical Usage:
a making desolate, desolation

KJV Translation Count: 3x
The KJV translates Strongs G2050 in the following manner: desolation (3x).
Strong's Definitions: ἐρήμωσις erḗmōsis, er-ay'-mo-sis; from G2049; despoliation:—desolation.

Abomination = kauhistus
Desolation= autio

Historical Fulfillment:
Antiochus IV Epiphanes: This Seleucid king set up an idol of Zeus in the Jerusalem Temple and sacrificed pigs on the altar, a horrific act for Jews, fulfilling Daniel's prophecy and leading to the Maccabean Revolt.
Prophetic Fulfillment (New Testament)
Jesus' Warning: Jesus warned His followers about seeing the "abomination of desolation" standing in the holy place (Matthew 24:15, Mark 13:14), telling them to flee Jerusalem, which occurred before its destruction in A.D. 70.
The Antichrist: In Christian eschatology (study of end times), this refers to a future event where the Antichrist (Man of Lawlessness) will commit ultimate blasphemy, likely by setting up an image of himself in a rebuilt temple and demanding worship, signaling the final judgment.

Historiallinen täyttymys:
Antiokhos IV Epifanes: Tämä seleukidien kuningas pystytti Zeuksen, epäjumalan Jerusalemin temppeliin ja uhrasi sikoja alttarilla, mikä oli juutalaisille kauhistuttava teko, se täytti Danielin profetian ja johti makkabealaiskapinaan.

Profeetallinen täyttymys (Uusi testamentti):
Jeesuksen varoitus: Jeesus varoitti seuraajiaan, että kun näette "hävityksen kauhistuksen" pyhässä paikassa (Matteus 24:15, Markus 13:14), paetkaa Jerusalemista, mikä tapahtui ennen sen tuhoa vuonna 70 jKr.

Antikristus: Kristillisessä eskatologiassa (lopun aikojen tutkimuksessa) tämä viittaa tulevaan tapahtumaan, jossa Antikristus (laittomuuden ihminen) syyllistyy äärimmäiseen jumalanpilkkaan, todennäköisesti pystyttämällä kuvan itsestään uudelleenrakennettuun temppeliin ja vaatimalla palvontaa, mikä merkitsee viimeistä tuomiota.
Vastaa Viestiin