Tää on yksi asia mikä mua on pohdituttanut, että onko Tempaukseen johtavat tapahtumat ja niiden järjestys itse asiassa kaikista tarkimmin kerrottuna Ilmestyskirjan 12. luvussa sen hyvin symbolisesta luonteesta huolimatta.
-------
Tempaus Ilmestyskirjan 12. luvun mukaan
Konteksti Ilmestyskirjassa
Ilmestyskirjan 12. luku avaa uudentyyppisen, hyvin symbolisen kerronnan vaiheen verrattuna edelliseen 11. lukuun, joka päättyy kuvaukseen seitsemännen pasunan vaikutuksista Taivaassa ja maan päällä. Tämän vaihdoksen myötä on mahdollista, että Ilmestyskirjan 12. luku poikkeaa aikajanallisesti edellisestä luvusta, eikä ole sen suora jatkumo.
1. Merkit taivaalla
Ilmestyskirjan 12. luku alkaa kuvauksella taivaalla näkyvästä suuresta merkistä, Vaimosta tai naisesta, jonka on vaikea synnyttää:
Tämän jälkeen taivalla näkyy toinen merkki, suuri tulipunainen lohikäärme, joka yrittää nielaista Vaimon lapsen heti sen synnyttyä:12:1 Ja näkyi suuri merkki taivaassa: vaimo, vaatetettu auringolla, ja kuu hänen jalkojensa alla, ja hänen päässään seppeleenä kaksitoista tähteä.
12:2 Hän oli raskaana ja huusi synnytyskivuissaan, ja hänen oli vaikea synnyttää.
Ilm.
2. Poikalapsen Tempaus12:3 Ja näkyi toinen merkki taivaassa, ja katso: suuri, tulipunainen lohikäärme, jolla oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea, ja sen päissä seitsemän kruunua;
12:4 ja sen pyrstö pyyhkäisi pois kolmannen osan taivaan tähtiä ja heitti ne maan päälle. Ja lohikäärme seisoi synnyttämäisillään olevan vaimon edessä nielläkseen hänen lapsensa, kun hän sen synnyttäisi.
Ilm.
Vaimon synnyttämä lapsi kuitenkin Temmataan lohikäärmeen edestä Taivaaseen Jumalan ja Hänen Valtaistuimensa luokse, ja maan päälle jäänyt Vaimo pakenee Erämaahan Jumalan hänelle valmistamaan paikkaan:
3. Keskeisten hahmojen identiteetit12:5 Ja hän synnytti poikalapsen, joka on kaitseva kaikkia pakanakansoja rautaisella valtikalla; ja hänen lapsensa temmattiin Jumalan tykö ja hänen valtaistuimensa tykö.
12:6 Ja vaimo pakeni erämaahan, jossa hänellä oli Jumalan valmistama paikka, että häntä elätettäisiin siellä tuhat kaksisataa kuusikymmentä päivää.
Ilm.
3.1. Vaimo
Jakeissa 1-6 mainittu Vaimo symboloi Israelin kansaa, jonka kautta Pelastus tuli maailmaan Jeesuksen Kristuksen muodossa (Joh. 4:22). Naisen ympärillä olevat aurinko ja kuu sekä seppeleenä olevat kaksitoista tähteä ovat viittaus 1. Mooseksen kirjan patriarkkaan Jaakobiin eli Israeliin ja hänen kahteentoista poikaansa, joista rakkain poika Joosef näkee unen auringosta, kuusta ja yhdestätoista tähdestä eli hänen isästään, äidistään ja veljistään kumartamassa häntä (1. Moos. 37:9). Israelin kansan kahdentoista heimon kerrotaan Raamatussa polveutuvan Jaakobisa (1. Moos. 49:28).
3.2. Poikalapsi
Vaimon synnyttämä Poikalapsi on taas Jeesus Kristus itse, joka tulee hallitsemaan kaikkia pakanakansoja "rautaisella valtikalla" sekä Hänen Ruumiinsa eli uskovaiset ihmiset, jotka myös tulevat hallitsemaan pakanakansoja rautaisella valtikalla yhdessä Hänen kanssaan (Ilm. 2:26-27).
Vaimon synnytyskivut kuvaavat maan päällä olevien ihmisten voimistuvaa ahdistusta sotien ja vainojen sekä koko Luomakunnan ahdinkoa kasvavien luonnonmullistusten keskellä, jotka huipentuvat Poikalapsen Tempaukseen sekä Herran Päivän alkamiseen (Matt. 24:8, Room. 8:22, 1. Tess. 5:3).
3.3. Lohikäärme
Lohikäärme on puolestaan tunnistettavissa suoraan sielunviholliseksi jakeen 9 (Ilm. 12:9) mukaan, joka yrittää viimeiseen asti nielaista eli tuhota Poikalapsen eli Jeesukseen uskovat Tempauksessa mukana olevat ihmiset. Lohikäärmeen pyrstöllään maan päälle heittämät tähdet saattavat olla osakuvaus taivaiden voimien järkkymisestä juuri ennen Herran Päivää (Ilm. 6:13, Matt. 24:29), jolloin myös kuu ja aurinko pimenevät sen alkamisen merkiksi (Ilm. 6:12, Jooel 2:31).
Auringon ja kuun pimeneminen voi myös symboloida sitä, että Israelin kaksitoista heimoa joutuvat viimeistään tässä vaiheessa kumartamaan omaa veljeään eli Israelin Poikalasta, jonka he aikaisemmin olivat hyljänneet, niin kuin eivät Jaakobin eli Israelin pojan Joosefin veljet halunneet kumartaa Isän suosikkipoikaa (1. Moos. 37:9-19). Joosefin voi nähdä yhtenä Jeesuksen esikuvista Vanhassa Testamentissa.
4. Sota taivaalla
Seuraavaksi taivaalla syttyy sota Arkkienkeli Miikaelin ja hänen enkeliensä sekä lohikäärmeen ja hänen enkeliensä välille, jotka heitetään alas maan päälle:
Arkkienkeli Miikaelin ilmestyminen taivaalla kertoo Poikalapsen Tempauksen tarkan ajoituksen suhteessa muihin Raamatun Lopunaikojen lopun profetioihin. Profeetta Daniel kertoo kirjansa 12. luvussa Miikaelin tulevan Danielin kansan eli israelilaisten suojaksi kun maan päällä puhkeaa ennennäkemätön ahdistus eli Jeesuksen Öljymäellä (Matt. 24:21) profetoima Suuri Ahdistus:12:7 Ja syttyi sota taivaassa: Miikael ja hänen enkelinsä sotivat lohikäärmettä vastaan; ja lohikäärme ja hänen enkelinsä sotivat,
12:8 mutta eivät voittaneet, eikä heillä enää ollut sijaa taivaassa.
12:9 Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa.
Ilm.
Nimi Miikael voi myös olla viittaus Jeesukseen Jumalana, sillä Miikael tarkoittaa hepreasta käännettynä "Kuka on Jumalan kaltainen?" tai "Kuka on niin kuin Jumala?" eli taivaalla taisteleva Miikael voi myös olla kuvaus Jeesuksesta Tempaamassa uskovia pois maan päältä (1. Tess. 4:16).Dan. 12:1 Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo sinun kansasi lasten suojana. Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti. Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi, kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat.
5. Suuri ääni Taivaassa
Seuraavaksi Taivaasta kuuluu suuri ääni, joka ylistää Jumalaa ja Hänen Voideltuansa eli kuoleman voittanutta Jeesusta Kristusta sekä riemuisee sielunvihollisen eli perkeleen ulosheittoa Taivaasta ja uskovoisten voittoa hänestä Jeesuksen Veren suojalla ja Hänen Todistuksensa Sanan kautta:
Tämä ylistyshuuto on viittaus yhteen ellei jopa kaikkiin Ilmestyskirjan monista ylistyshuudoista, joita Jumalan ja Karitsan tuomiot saavat aikaan. Vastaavanlaisen ylistyksen kerrotaan tapahtuvan sekä Jumalan tuomittua Suuren Babylonin ennen Jeesuksen näkyvää paluuta maan päälle (Ilm. 19:1) että lukemattoman kansanjoukon ilmestyessä Jumalan Valtaistuimen ja Karitsan eteen "siitä Suuresta Ahdistuksesta":12:10 Ja minä kuulin suuren äänen taivaassa sanovan: "Nyt on tullut pelastus ja voima ja meidän Jumalamme valtakunta ja hänen Voideltunsa valta, sillä meidän veljiemme syyttäjä, joka yöt ja päivät syytti heitä meidän Jumalamme edessä, on heitetty ulos.
12:11 Ja he ovat voittaneet hänet Karitsan veren kautta ja todistuksensa sanan kautta, eivätkä ole henkeänsä rakastaneet, vaan olleet alttiit kuolemaan asti.
12:12 Sentähden riemuitkaa, taivaat, ja te, jotka niissä asutte! Voi maata ja merta, sillä perkele on astunut alas teidän luoksenne pitäen suurta vihaa, koska hän tietää, että hänellä on vähän aikaa!"
Ilm.
Tämä ylistyshuuto on myös viittaus Jeesuksen Ristintyöllään saamaan valtaan (Matt. 28:18) ja voittoon kuolemasta ja perkeleestä eli saatanasta ja tämän ulosheittämisestä (Joh. 12:31) sekä tämän Voiton huipentumisesta eli kaikkien uskovaisten, niin Kristuksessa elävien kuin kuolleittenkin Tempauksesta Herransa Jeesuksen Kristuksen Ylösnousemuksen mukaisesti ja kautta (1. Kor. 15:54).7:10 ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Pelastus tulee meidän Jumalaltamme, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalta".
...
7:12 sanoen: "Amen! Ylistys ja kirkkaus ja viisaus ja kiitos ja kunnia ja voima ja väkevyys meidän Jumalallemme aina ja iankaikkisesti, amen!"
..
7:14 Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.
Ilm.
6. Lohikäärme käy Vaimon kimppuun
Huomatessaan joutuneensa heitetyksi alas maan päälle, lohikäärme käy Poikalapsen synnyttäneen Vaimon eli Israelin kansan kimppuun, mutta Jumala suojelee Israelia Erämaassa tuhannen kahdensadan kuudenkymmenen päivän (Ilm. 12:6) tai ajan ja kahden ajan ja puolen ajan eli kolmen ja puolen vuoden ajan:
Tämä kolmen ja puolen vuoden ajanjakso on myöskin viittaus Danielin kirjaan, jossa profeetta Daniel kertoo "näiden ihmeellisten asian loppuun" olevan vielä "aika, kaksi aikaa ja puoli aikaa" eli kolme ja puoli vuotta (Dan. 12:7). Tämä ajanjakso alkaa siis Suuresta Ahdistuksesta (Ilm. 12:1) ja päättyy Ilmestyskirjan Seitsemännen Pasunan puhaltamiseen, jolloin tämän ajan kerrotaan kuluneen loppuun, eikä aikaa enää ole (Ilm. 10:5-7).12:13 Ja kun lohikäärme näki olevansa heitetty maan päälle, ajoi hän takaa sitä vaimoa, joka oli poikalapsen synnyttänyt.
12:14 Mutta vaimolle annettiin sen suuren kotkan kaksi siipeä hänen lentääksensä erämaahan sille paikalleen, jossa häntä elätetään aika ja kaksi aikaa ja puoli aikaa poissa käärmeen näkyvistä.
Ilm.
7. Petojen valtakunta maan päällä
Lohikäärme vihastuu huomatessaan, että hänen yrityksensä tuhoa Vaimo eli Israel ovat turhia Jumalan suojellessa omaisuuskansaansa Erämaassa, jolloin hän käy sotaan muita israelin jälkeläisiä vastaan eli Tempauksesta poisjääneitä uskovia, jotka nyt ovat heränneet todistamaan Jeesuksesta ja pitävät Jumalan käskyt:
Tästä alkaa Ilmestyskirjan petojen valtakausi maan päällä, joka huipentuu maan tuomioon ja Jeesuksen näkyvään paluuseen kaikkien Pyhiensä kanssa.Ilm. 12:17 Ja lohikäärme vihastui vaimoon ja lähti käymään sotaa muita hänen jälkeläisiänsä vastaan, jotka pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen todistus.