Barabbas ja Jeesus Kristus

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Rutger
Site Admin

Barabbas ja Jeesus Kristus

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Barabbas = Bar Abbas (aramea) = isän poika.
Isän poika, murhamies, jonka juutalaiset vaativat vapautettavaksi, olemme "me".
Me tiedämme syyllisyytemme ja meidän tähtemme viaton mies antoi itsensä ristiinnaulittavaksi meidän syntiemme sovitukseksi ja asettaakseen meidät vapauteen.

Mark 15:34 Ja yhdeksännellä hetkellä Jeesus huusi suurella äänellä: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?
Ainoa paikka Raamatussa, jossa Jeesus puhuessaan Jumalasta ei käytä Hänestä termiä Isä, löytyy tästä yhdestä hetkestä iankaikkisuudessa!
Miksi Hän ei käytä Jumalasta termiä Isä? Siksi koska Jeesus on ristillä meidän sijastamme!

Kiitos ja kunnia ikuisesti sinulle rakas Jeesus Kristus 🙏🥹
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Eero
Viesti:

Re: Barabbas ja Jeesus Kristus

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen!

Jeesus kuoli meidän tähtemme, ettei meidän koskaan tarvitsisi kokea samaa, ettei meidän tarvitsisi joutua lopulliseen eroon Jumalasta eli kuolemaan. Sitä voi miettiä sen kaiken ruumiillisen kärsimyksen ohella, että miltä se on tuntunut. Jumala koki kuoleman meidän puolestamme!

Tulee mieleen myös se kun Aabrahamin piti uhrata poikansa Iisak, mutta Herra viime hetkellä antoi sijaisuhrin Iisaksin tilalle:
!. Moos. 22:2 Ja hän sanoi: "Ota Iisak, ainokainen poikasi, jota rakastat, ja mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle sanon"
Iisak sai myös kantaa omat polttouhripuunsa, niin kuin Jeesus ristinsä Golgatalle:
1. Moos. 22:6 Ja Aabraham otti polttouhripuut ja sälytti ne poikansa Iisakin selkään; itse hän otti käteensä tulen ja veitsen, ja niin he astuivat molemmat yhdessä.
Mutta siinä missä Herran Enkeli pidätti Aabrahamin kättä, ei kukaan pidättänyt Jeesuksen surmaajia, vaikka Hän huusi Jumalansa puoleen, vaan Hänestä oli tullut viaton uhrikaritsa:
22:7 Iisak puhui isällensä Aabrahamille sanoen: "Isäni!" Tämä vastasi: "Tässä olen, poikani". Ja hän sanoi: "Katso, tässä on tuli ja halot, mutta missä on lammas polttouhriksi?"
22:8 Aabraham vastasi: "Jumala on katsova itselleen lampaan polttouhriksi, poikani". Ja he astuivat molemmat yhdessä.
22:9 Ja kun he olivat tulleet siihen paikkaan, jonka Jumala oli hänelle sanonut, rakensi Aabraham siihen alttarin, latoi sille halot, sitoi poikansa Iisakin ja pani hänet alttarille halkojen päälle.
22:10 Ja Aabraham ojensi kätensä ja tarttui veitseen teurastaakseen poikansa.
22:11 Silloin Herran enkeli huusi hänelle taivaasta sanoen: "Aabraham, Aabraham!" Hän vastasi: "Tässä olen".
22:12 Niin hän sanoi: "Älä satuta kättäsi poikaan äläkä tee hänelle mitään, sillä nyt minä tiedän, että sinä pelkäät Jumalaa, kun et kieltänyt minulta ainokaista poikaasi".
22:13 Niin Aabraham nosti silmänsä ja huomasi takanansa oinaan, joka oli sarvistaan takertunut pensaikkoon. Ja Aabraham meni, otti oinaan ja uhrasi sen polttouhriksi poikansa sijasta.

1. Moos.
Ehkä sitä voi hetken aikaa ymmärtää, miltä ainokaisen pojan uhraaminen voisi tuntua, mutta Herra ei siis kieltänyt meiltä ainokaista Poikaansa, vaan antoi Hänet sijaisuhriksi meidän puolestamme.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Eero
Viesti:

Re: Barabbas ja Jeesus Kristus

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mä itse asiassa luulin aluksi, että Barabbas olisi ollut ristillä Jeesuksen vierellä, mutta hän olikin tosiaan se vapautettu murhamies, niin kuin tuossa aloituksessa laitoit.

Mehän ollaan se Jeesuksen rinnalla ristiinnaulittu, koska hän uskoi. Toisellekin puolelle ristiinnaulittu on myös ristiinnaulittu Jeesuksen kanssa eli koko maailma on ristiinnaulittu, mutta vain se toinen puoli on Jeesuksen kanssa samassa haudassa ja nousee sieltä yhdessä Hänen kanssaan elämään, niin kuin Jumalakin herätti Jeesuksen haudasta kolmantena päivänä.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Vastaa Viestiin