Onko Ilmestyskirjan Kahden Todistajan ja Neljän Ratsumiehen välillä yhteys?

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Eero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eero »

Shalom!

Mä yhdistin mun pohdiskeluani Neljästä Ratsumiehestä ja Kahdesta Todistajasta. En nyt tässä ota kantaa näiden henkilöllisyyteen, mutta niillä on siis yksi huomattava yhdistävä tekijä eli niiden molempien sanotaan "seisovan maan Herran edessä" Jumalan Valtaistuimen luona, josta voi ehkä päätellä jo paljonkin.

Tämä teksti löytyy myös mun blogistani, osoitteesta:
https://herrannimessa.blogspot.com/2025 ... tajan.html

-------

Ilmestyskirjan Neljällä Ratsumiehellä (Ilm. 6:1-8) ja Kahdella Todistajalla (Ilm. 11:3-12) on hyvin paljon yhteisiä piirteitä:

1. Molemmilla on suora yhteys Neljään Olentoon eli Kerubiin, jotka "seisovat maan Herran edessä" eli Herran Valtaistuimen luona (Hes. 10:20).

Ratsumiehet:
Ilm. 4:6 Ja valtaistuimen edessä oli ikäänkuin lasinen meri, kristallin näköinen; ja valtaistuimen keskellä ja valtaistuimen ympärillä oli neljä olentoa, edestä ja takaa silmiä täynnä.
Sak. 6:5 Enkeli vastasi ja sanoi minulle: "Ne ovat neljä taivaan tuulta, jotka lähtevät liikkeelle seisottuansa kaiken maan Herran edessä.
Todistajat:
Ilm. 11:4 Nämä ovat ne kaksi öljypuuta ja ne kaksi lampunjalkaa, jotka seisovat maan Herran edessä.
Sak. 4:14 Hän sanoi: "Nämä ovat ne molemmat öljyllä voidellut, jotka seisovat kaiken maan Herran edessä"
2. Molempia on itse asiassa neljä

Kaksi Todistajaa ovat "ne kaksi öljypuuta ja ne kaksi lampunjalkaa" (Ilm. 11:4) eli heitä on yhteensä neljä, kuten on Ratsumiehiäkin.

3. Molemmilla on valta surmata jumalattomia ihmisiä sekä lyödä maata kaikenlaisilla vitsauksilla

Ratsumiehet:
6:4 Niin lähti toinen hevonen, tulipunainen, ja sen selässä istuvalle annettiin valta ottaa pois rauha maasta, että ihmiset surmaisivat toisiaan; ja hänelle annettiin suuri miekka.
...
6:8 Ja minä näin, ja katso: hallava hevonen; ja sen selässä istuvan nimi oli Kuolema, ja Tuonela seurasi hänen mukanaan, ja heidän valtaansa annettiin neljäs osa maata, annettiin valta tappaa miekalla ja nälällä ja rutolla ja maan petojen kautta.

Ilm.
Todistajat:
11:5 Ja jos joku tahtoo heitä vahingoittaa, lähtee tuli heidän suustaan ja kuluttaa heidän vihollisensa; ja jos joku tahtoo heitä vahingoittaa, on hän saava surmansa sillä tavalla.
11:6 Heillä on valta sulkea taivas, niin ettei sadetta tule heidän profetoimisensa päivinä, ja heillä on valta muuttaa vedet vereksi ja lyödä maata kaikkinaisilla vitsauksilla, niin usein kuin tahtovat.

Ilm.
Sakarja sanoo neljän hevosvaunun olevan myös neljä Taivaan tuulta eli Henkeä ja enkelien sanotaan pidättelevän niitä kuudennen sinetin avaamisen jälkeen (Ilm. 7:1). Kahdelle Todistajalle taas annetaan toimivalta, joka päättyy ennen kuin seitsemänteen pasunaan puhaltamista (Ilm. 11:3, 15).

On siis mahdollista, että Ilmestyskirjan Neljä Ratsumiestä ja Kaksi Todistajaa ovat sama asia.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Rutger
Site Admin

Re: Onko Ilmestyskirjan Kahden Todistajan ja Neljän Ratsumiehen välillä yhteys?

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Neljä ratsumiestä lähetetään tappamaan ja tuhoamaan. Ensimmäinen ratsu on valkoinen jonka ratsastaja on Antikristus.
Muut ovat lähes yhtä pahoja, kuten Kuolema ja Tuonela.
Kaksi todistajaa taas ovat selkeästi hyvän edustajia jotka aiheuttavat vahinkoa vain niille, jotka pyrkivät vahingoittamaan heitä.
Suuri ero.
En näe mitään yhtäläisyyttä näissä kahdessa ryhmässä.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Eero
Viesti:

Joo, totta, molemmilla on kuitenkin valta surmata ja lyödä vitsauksilla kuten tuossa kolmaskohdassa esitän.

Tuosta valkoisesta hevosesta meinasinkin kirjoittaa ja kirjoitinkin tuolla toisessa ketjussa, että Sakarja jakaa hevoset kahteen eri ryhmään: valkoinen ja musta sekä punainen ja hallava. Valkoinen ja musta lähtevät kuljettamaan Herran Henkeä Pohjoiseen maahan (Sak. 6:6), joka saattaa olla viittaus Taivaaseen (Jes. 14:13):
Sak. 6:8 Sitten hän huusi minut ja sanoi minulle näin: "Katso, ne, jotka lähtivät pohjoiseen maahan, saattavat minun Henkeni lepäämään pohjoisessa maassa".
Joka tapauksessa, valkoinen hevonen ei ole antikristus, koska se kuljettaa Herran Henkeä.

Eero
Viesti:

Ja siis se tärkein pointti tuossa mun jutussa on se, että molemmat, sekä ratsastajat että todistajat "seisovat maan Herran edessä" kuten kerubit Taivaassa eli tämä asia niillä on yhteistä.

Rutger
Site Admin

Eero kirjoitti: 11 Syys 2025, 15:45

Joka tapauksessa, valkoinen hevonen ei ole antikristus, koska se kuljettaa Herran Henkeä.
Teet mielestäni väärän oletuksen pelkästään hevosen värin perusteella. Jeesuskin saapuu valkoisella ratsulla.
Tottakai siis myös hänenä esiintyvä feikkikin.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Rutger
Site Admin

Eero kirjoitti: 11 Syys 2025, 15:53 Ja siis se tärkein pointti tuossa mun jutussa on se, että molemmat, sekä ratsastajat että todistajat "seisovat maan Herran edessä" kuten kerubit Taivaassa eli tämä asia niillä on yhteistä.
Niin seisoi saatanakin silloin kuin ei ollut maata kiertelemässä ja kuljeksimassa (Jobin kirja).
Sehän tiedetysti on entinen voideltu kerubi.
Rutger
Site Admin

Tästä pääsemme jouhevasti toiseen kaksikkoon, Kuolemaan ja Tuonelaan. Ensimmäinenhän on tapahtuma ja toinen on sijainti.
Ilmestyskirja kuitenkin personoi myös nämä kaksi jotka heitetään tuliseen järveen.
Teen oletuksen, että ne ovat tavanomaisen selityksiensä lisäksi siis kaksi ei-ihmistä, ehkä tapahtuman aiheuttaja ja sijainnin vartija.
Eli onko elokuvien viikatemiehessä siis vinha perä?
Alkaa näyttämään siltä.
Eero
Viesti:

Joo, värillä on väliä. Sakarja mainitsee kuitenkin kaikki neljä hevosta, joista valkoisella Jeesuskin tosiaan saapuu, mutta mä luulen, että Jeesus ja saatana eivät niin sanotusti mahdu samaan vaunuun.

Voisi tietenkin ajatella, että valkoinen hevonen olisi arkkienkeli Mikael, joka Ilmestyskirjan 12:sta luvussa käy sotaan taivaalla vihollista vastaan. Mutta vihollinen heitetään maan päälle, tuskin hän saa kuninkaallista kyytiä kuitenkaan.

Tuota oon myös miettinyt, että mikä on ollut saatanan rooli Taivaassa, koska hänen sanottiin olleen paljolti suojaavainen kerubi, jossa kuitenkin havaittiin vika ja hänet syrjäytettiin. Ei ole varmaankaan väärin sanoa, että syrjäyttäjä oli lopulta Jeesus Kristus Ristintyönsä kautta. Mutta kerubeja tai ehkä Liiton enkeleitä on kuitenkin nykyisin vain neljä, eikä vihollinen seiso maan Herran edessä enää, jos on koskaan seissytkään, ainakaan aivan alttarilla asti siis.

Se on totta, että Neljä Ratsumiestä kuvataan elokuvissa usein vähemmän mairittelevassa valossa, mutta jos miettii Ilmestyskirjan sisältöä ja tarkoitusta, niin se kertoo tietenkin Pelastuksesta, mutta ennen kaikkea myös maan Tuomiosta. Eli toimestaan ja sen tuloksista huolimatta ratsumiehet ja todistajat ovat kyllä hyvän eli Herran puolella.

Jos saatanan tuloa maan päälle etsii Ilmestyskirjasta, niin selkein ajankohta sille on ehkä viidennen pasunan kohdilla:
Ilm. 9:1 Ja viides enkeli puhalsi pasunaan; niin minä näin tähden, taivaasta maan päälle pudonneen, ja sille annettiin syvyyden kaivon avain;
Tai silloin ainakin syvyyden kaivo avataan, josta ensimmäinen peto eli hyvin todennäköisesti laittomuuden ihminen nousee (Ilm. 11:7). Tämä voi kuitenkin olla myös toinen peto eli väärä profeetta, joka esittää ihmisille olevansa Karitsa (Ilm. 13:11).

Eero
Viesti:

Selvennän vielä mun ajatteluani hiukan, kyllä mäkin siis uskon, että Sineteillä suljetun kirjakäärön eli maan Tuomiokirjan (Hes. 2:9-10) avaamisella on vaikutuksensa maan päällä jo sitä avattaessa, mutta jos ensimmäinen sinetti eli valkoinen hevonen kantaa Herran Henkeä eli Pyhää Henkeä, niin se on se, joka lähtee maan päälle ”voittajana voittamaan” (Ilm. 6:2), niin kuin meidän Herrammekin eli Juudan Jalopeura on voittanut (Ilm. 5:5:).

Myös Tuomio tulee Herralta ja sen lähestymisestä kertovat voimistuvat synnytystuskat, jotka eivät kuitenkaan ole vielä loppu (Matt. 24;6), vaan Tuomiota pidätellään (Ilm. 7:1) kunnes Herran Päivä on alkanut (Ilm. 6:17) ja Israelin jäännös on suojeltu Jumalan sinetillä (Ilm, 7:3), aivan kuten Hesekielen näyssä (Hes. 9:4-6) ja Jeesukseen turvanneet on otettu Taivaaseen turvaan (Ilm. 7;9).

Eero
Viesti:

Tajusin vasta nyt oikeestaan lopullisesti, että mistä tuossa valkoisessa hevosessa on kyse: kun Herramme nousi Öljymäeltä Taivaaseen, niin mitä Hän meni sinne tekemään? Hän meni esittämään täydellisen Uhrin Herran edessä ja sai kirjakäärön Isältään ja alkoi avara sinettejä, koska oli siihen arvollinen. Mitä Jeesus oli luvannut lähettää Opetuslapsille, Pyhän Henkensä.

Valkoinen, Herran Henkeä kuljettava hevonen on siis Pyhä Henki, Jeesuksen oma Henki, jonka Hän lähetti maan päälle kymmenen päivää Taivaaseen astumisensa jälkeen.

En nyt laita tähän viittaavia Raamatunjakeita, mutta Ilmestyskirjan luvuista 5-6 on siis kyse.

Rutger
Site Admin

Ei Sakariassa puhuta hallavista hevosista vaan väkevistä ja täplikkäistä, ei suomeksi eikä englanniksi.
Ei myöskään yksilöidä valkoisten kuljettavan Henkeä vaan pohjoiseen menevien, joita ovat sekä mustat että valkeat.
Punaistenkaan värit eivät täsmää Sak vs Ilm.
Eero
Viesti:

Joo, kyllä, tässä voi olla monia syitä miksi hallava hevonen on Sakarjan profetiassa kuvattu täplikkääksi, syynä voi olla esimerkiksi kielellinen ero, koska Sakarjan kirja on kirjoitettu hepreaksi ja Ilmestyskirja kreikaksi, ja onhan hallava hevonen esimerkiksi Biblia 1776:ssa käännetty ”hiirenkarvaiseksikin”. Ja se, että Uusi Testamentti ja varsinkin Ilmestyskirja ei toista Vanhan Testamentin profetioita sanasta sanaan, ei tarkoita, etteikö yhteyttä olisi ja tässä tapauksessa se löytyy viimeistään siitä, mistä nämä hevoset tulevat eli ”kaiken maan Herran edestä”.

Valkoiset hevoset kuljettavat Herran Henkeä:
6:6 Ne, joitten edessä on mustat hevoset, lähtevät pohjoiseen maahan, ja valkeat lähtevät niiden jäljessä. Täplikkäät lähtevät eteläiseen maahan.

6:8 Sitten hän huusi minut ja sanoi minulle näin: "Katso, ne, jotka lähtivät pohjoiseen maahan, saattavat minun Henkeni lepäämään pohjoisessa maassa".

Sak.
Herran kuvataan muualla Raamatussa asuvan Pohjoisessa, esimerkiksi:
Jes. 14:13 Sinä sanoit sydämessäsi: 'Minä nousen taivaaseen, korkeammalle Jumalan tähtiä minä istuimeni korotan ja istun ilmestysvuorelle, pohjimmaiseen Pohjolaan.
Mutta tääkään ei ole se pääpointti, vaan se että kerubien sanotaan ylipäätään liikuttavan Herran Henkeä maan päällä ja niillä on pyörät, joita kuvataan ”rattailsi”:
10:13 Niillä neljällä oli pyöränsä; ja pyöriä nimitettiin minun kuulteni "rattaiksi".

10:16 Kun kerubit kulkivat, kulkivat pyörät niiden ohella, ja kun kerubit nostivat siipensä kohotaksensa ylös maasta, eivät myöskään pyörät kääntyneet pois niiden ohelta.

Hes.
Mutta en mä oikeestaan osaa tätä asiaa tän paremmin selittää, ilman että alkaa toistamaan itseään.

Mutta jos valkoinen hevonen olisikin antikristus, joka lähetetään Jumalan Valtaistuimen luota Hänen Henkeään kuljettavalla ”vaunulla” maan päälle ”voittajana voittamaan”, niin mikä olisi se Raamatullinen peruste tälle?

Rutger
Site Admin

Missä kohdin Ilmestyskirjaa näet apokalypsin nelikon olevan Taivaassa, Jumalan tykönä?
Eihän Raamattu niin edes väitä, vaan Jeesus eli Karitsa Taivaassa aukoo sinettejä ja enkeli sanoo kullekin vuorollaan Tule.
Tämän Tule käskyn voi mielestäni käsittää " lähde liikkeelle nyt".
Silloin kyseinen hevonen ja sen ratsastaja lähtee liikkeelle sijainnista x. Kyseessä ei ole vaunut eikä pyörät vaan hevonen ja sen ratsastaja.
Sakariassa taas kyseessä on hevoset ja vaunut.
Ei ole tarkoitus olla vastarannan kiiski. Mielestäni "kurkottelet" yhteyttä jota ei ole olemassa.
Eero
Viesti:

No, sitä mä oon yrittänyt juuri hahmotella tuossa mun avauksessani, että yhteys Sakarjan 6:n hevosvaunujen ja Ilmestyskirjan Neljän Ratsumiehen ja Sakarja 4:n Kahden Öljypuun sekä Ilmestyskirjan Kahden Todistajan välillä on huomattava ja tärkein yhdistävä tekijä on se, että ne kaikki ”seisovat maan Herran edessä”, kuten kerubit Taivaassa.

Sineteillä suljetun kirjakäärön avaaminen ja lukeminen on maan Tuomion julistaminen Taivaassa ja vaikka sillä on vaikutuksensa, niin Tuomiota pidätellään niin kauan kuin viimeinenkin Herran oma on saatu suojaan. Siksi enkeli sanoo Ilmestyskirjan kuudennen sinetin jälkeen ”neljälle Taivaan tuulelle” eli Hengelle, että älkää vielä vahingoittako maata, merta ja puita, ennen kuin:
7:1 Senjälkeen minä näin neljä enkeliä seisovan maan neljällä kulmalla ja pitävän kiinni maan neljää tuulta, ettei mikään tuuli pääsisi puhaltamaan maan päälle eikä meren päälle eikä yhteenkään puuhun.

7:3 ja sanoi: "Älkää vahingoittako maata älkääkä merta, älkää myös puita, ennenkuin me olemme painaneet sinetin Jumalamme palvelijain otsaan"

Ilm.
Myös Sakarja sanoo, että hevoset (ja vaunut) ovat neljä Taivaan tuulta eli Henkeä ja ne lähtevät liikkeelle kahden ”vaskivuoren välistä” seisottuansa ”kaiken maan Herran edessä”:
6:1 Minä nostin jälleen silmäni ja näin, katso, neljät vaunut, jotka lähtivät liikkeelle kahden vuoren välistä; ja ne vuoret olivat vaskivuoria.

6:5 Enkeli vastasi ja sanoi minulle: "Ne ovat neljä taivaan tuulta, jotka lähtevät liikkeelle seisottuansa kaiken maan Herran edessä.

Sak.
En sano, että tämä on helppo tulkinta, mutta yhteys on olemassa.

Se mitä tulee hevosiin, niin ne ovat hyvin todenmäköisesti siis Henkiä eli enkeleitä, joiden tehtävä on toimia ”viestinviejinä”, jota enkelien kreikankielinen sanakin tarkoittaa. Kirjakäärön avaamisen yhteydessä ne kuuluttavat Jumalan Tuomiota maan päälle, joka lähestyy ja voimistuu, kunnes enkelit saavat luvan myös toimittaa sen loppuun.

Mä muuten pohdin myös tuota Kuolemaa ja Tuonelaa neljännen hevosen selässä ja perässä ja ne ovat siis hyvin todennäköisesti ensimmäinen kuolema eli ruumiin kuolema.

Toinen kuolema eli lopullinen Hengellinen kuolema on sitten kun Kuolema ja Tuonela ja kaikki niissä olevat heitetään tuliseen järveen:
20:13 Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.
20:14 Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.

Ilm.

Vastaa Viestiin