Eero kirjoitti: ↑14 Elo 2025, 19:00
Jeesus kastettiin Vanhan Liiton mukaisesti vedellä sekä tämän jälkeen Uuden Liiton mukaisesti Pyhällä Hengellä ja Hän oli siis ensimmäinen, joka tähän Liittoon kastettiin. Tämän vuoksi Jeesus saattoi esimerkiksi lähettää Opetuslapsensa kastamaan ihmisiä Uuteen Liittoon jo ennen Ristinkuolemaansa (Joh. 3:22, 4:1-2).
VT:ssä oli erilaisia pesuja, liittyen, yleensä, syntien anteeksisaamisen uhraamisen kautta. Myös tehtävään, papin virkaan, Aaron poikineen, liittyi vedellä pesu.
Jeesuksella oli Pyhä Henki alusta asti, syntymästään saakka. sillä Jeesushan oli Jumala, ei voi olla Jumala ellei ole Jumalan Henkeä.
Matt.1:18 Jeesuksen Kristuksen syntyminen oli näin. Kun hänen äitinsä Maria oli kihlattu Joosefille, huomattiin hänen ennen heidän yhteenmenoaan olevan raskaana Pyhästä Hengestä.
1:20 ....."Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, vaimoasi; sillä se, mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä.
1:23 "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.
Jeesuksen oma kaste oli poikkeus kaikista muista Kasteista. Sillä Jeesuksen Kasteella ei ollut tekemistä syntien anteeksisaamisen kanssa, sillä eihän Jeesuksella ollut mitään syntiä, vaan Jeesuksen kaste oli voitelu Hänen tehtävään asettamisekseen,
eli olla Jumalan Uhrikaritsa, siksi Jeesus kastettiin.
Johannes Kastaja...Matt.3:11 Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
Johannes Kastaja sanoo sitten Jeesukselle....3:14 Mutta tämä esteli häntä sanoen:
"Minun tarvitsee saada sinulta kaste, ja sinä tulet minun tyköni!"
Jeesus, tai siis hänen opetuslapsensa käytännössä, sillä Jeesus itse ei kastanut vaan opetuslapset, toiminnallaan viittasi Hesekielin profetiaan Uudesta ja paremmasta liitosta, joka tultaisiin tekemään veden kautta, kunnes olisi enesi suoritettu äärimmäinen uhri, Jumalan Itsensä uhraaminen...
Hes.36:25 Ja Minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne Minä teidät puhdistan.
Hes.36:26 Ja Minä annan teille uuden sydämen, ja uuden Hengen Minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
36:27 Henkeni Minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte Minun käskyjeni mukaan, noudatatte Minun oikeuksiani ja pidätte ne.
Sak.13:1 Sinä päivänä on Daavidin suvulla ja Jerusalemin asukkailla oleva
avoin lähde syntiä ja saastaisuutta vastaan.
Ps.51:7 Katso, minä olen
synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt
Ps.51:3-4 Jumala, ole minulle armollinen hyvyytesi tähden; pyyhi pois minun syntini suuren laupeutesi tähden.
Pese minut puhtaaksi rikoksestani,
puhdista minut synnistäni.