Uuden Liiton alku

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Eero
Viesti:

Uuden Liiton alku

Viesti Kirjoittaja Eero »

Shalom!

En tiedä miten tämä yleisesti mielletään, mutta ainakin mä oon ajatellut, että Uusi Liitto sai alkunsa Ehtoollisen asettamisesta (Matt. 26:28, Mark. 14:24) ja Jeesuksen Ristinkuolemasta, mutta kun tänään pohdiskelin Kahta Todistajaa tuolla toisessa ketjussa, niin tuli mieleen, että Uuden Liiton aika voisi alkaa itse asiassa jo Jeesuksen julkisen toiminnan alusta eli Hänen Kasteestaan (Matt. 3:13-17, Mark 1:9-11, Luuk. 3:21-22) ja sen alkusanoina olivat Jumalan Taivaasta lausumat "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt" (Matt. 3:17).

Jeesuksen Ristinkuolema on taas tämän Liiton vahvistus eli täytäntöönpano Jeesuksen veren kautta. Tämän vuoksi Jeesus sanoo, että:
Luuk. 16:16 Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin
Jeesus kastettiin Vanhan Liiton mukaisesti vedellä sekä tämän jälkeen Uuden Liiton mukaisesti Pyhällä Hengellä ja Hän oli siis ensimmäinen, joka tähän Liittoon kastettiin. Tämän vuoksi Jeesus saattoi esimerkiksi lähettää Opetuslapsensa kastamaan ihmisiä Uuteen Liittoon jo ennen Ristinkuolemaansa (Joh. 3:22, 4:1-2).
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
AOAOAOAOAO
Site Admin

Re: Uuden Liiton alku

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Kyllä yleinen ja vanha, opetus on että kristillisen seurakunnan alku oli 1.helluntai, jolloin Jeesus tuli Pyhänä Henkenä omiinsa.

Jeesus viittaa tähän "uuteen" Jumalanpalvelukseen mm. Matt.26:29 Ja Minä sanon teille: tästedes Minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."

Mark.14:25 Totisesti Minä sanon teille: Minä en juo enää viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena Jumalan valtakunnassa."

...sekä ; Joh.14:18, 26 En Minä jätä teitä orvoiksi; ,Minä tulen teidän tykönne......... Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä Minun Nimessäni, Hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä ,Minä olen teille sanonut.

Joh.15:26 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka Minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava Minusta.

Jeesus sanoi opetuslapsilleen Joh.6:12 Minulla on vielä paljon sanottavaa teille, mutta te ette voi nyt sitä kantaa......mutta sitten Jeesus kertoo mitä he tarvitsevat, ja että Jeesus sen myös heille antaisi/lähettäisi, eli Pyhän Hengen.

Joh.16:7, 13 Kuitenkin Minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että Minä menen pois. Sillä ellen Minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos Minä menen, niin Minä Hänet teille lähetän.
.... Mutta kun Hän tulee, Totuuden Henki, johdattaa Hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä Hän puhuu, ei ole Hänestä itsestään; vaan minkä Hän kuulee, sen Hän puhuu, ja tulevaiset Hän teille julistaa.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat Minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Eero
Viesti:

Joo, seurakuntahan on on oma juttunsa verrattuna Uuteen Liittoon.

AOAOAOAOAO
Site Admin

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Eero kirjoitti: 14 Elo 2025, 19:00 Jeesus kastettiin Vanhan Liiton mukaisesti vedellä sekä tämän jälkeen Uuden Liiton mukaisesti Pyhällä Hengellä ja Hän oli siis ensimmäinen, joka tähän Liittoon kastettiin. Tämän vuoksi Jeesus saattoi esimerkiksi lähettää Opetuslapsensa kastamaan ihmisiä Uuteen Liittoon jo ennen Ristinkuolemaansa (Joh. 3:22, 4:1-2).
VT:ssä oli erilaisia pesuja, liittyen, yleensä, syntien anteeksisaamisen uhraamisen kautta. Myös tehtävään, papin virkaan, Aaron poikineen, liittyi vedellä pesu.

Jeesuksella oli Pyhä Henki alusta asti, syntymästään saakka. sillä Jeesushan oli Jumala, ei voi olla Jumala ellei ole Jumalan Henkeä.

Matt.1:18 Jeesuksen Kristuksen syntyminen oli näin. Kun hänen äitinsä Maria oli kihlattu Joosefille, huomattiin hänen ennen heidän yhteenmenoaan olevan raskaana Pyhästä Hengestä.

1:20 ....."Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, vaimoasi; sillä se, mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä.

1:23 "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.

Jeesuksen oma kaste oli poikkeus kaikista muista Kasteista. Sillä Jeesuksen Kasteella ei ollut tekemistä syntien anteeksisaamisen kanssa, sillä eihän Jeesuksella ollut mitään syntiä, vaan Jeesuksen kaste oli voitelu Hänen tehtävään asettamisekseen, eli olla Jumalan Uhrikaritsa, siksi Jeesus kastettiin.

Johannes Kastaja...Matt.3:11 Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

Johannes Kastaja sanoo sitten Jeesukselle....3:14 Mutta tämä esteli häntä sanoen: "Minun tarvitsee saada sinulta kaste, ja sinä tulet minun tyköni!"

Jeesus, tai siis hänen opetuslapsensa käytännössä, sillä Jeesus itse ei kastanut vaan opetuslapset, toiminnallaan viittasi Hesekielin profetiaan Uudesta ja paremmasta liitosta, joka tultaisiin tekemään veden kautta, kunnes olisi enesi suoritettu äärimmäinen uhri, Jumalan Itsensä uhraaminen...

Hes.36:25 Ja Minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne Minä teidät puhdistan.
Hes.36:26 Ja Minä annan teille uuden sydämen, ja uuden Hengen Minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
36:27 Henkeni Minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte Minun käskyjeni mukaan, noudatatte Minun oikeuksiani ja pidätte ne.

Sak.13:1 Sinä päivänä on Daavidin suvulla ja Jerusalemin asukkailla oleva avoin lähde syntiä ja saastaisuutta vastaan.

Ps.51:7 Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt

Ps.51:3-4 Jumala, ole minulle armollinen hyvyytesi tähden; pyyhi pois minun syntini suuren laupeutesi tähden. Pese minut puhtaaksi rikoksestani, puhdista minut synnistäni.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat Minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Eero
Viesti:

Kyllä, mutta kastekin on eri asia kuin Uusi Liitto.

Ja totta kai Jeesus oli synnitön, mutta siitä huolimatta Jumala tek Hänet synniksi meidän tähtemme, että jos uskoisimme Häneen ja saisimme sitä kautta syntimme anteeksi:
2Korq. 5:21 Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.
Liitto on siis asia, joka tehdään osapuoltelten välillä eli sopimus, tästä on kyse, ei seurakunnasta tai kasteesta.
Viimeksi muokannut Eero, 15 Elo 2025, 09:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sanna
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Oon ajatellu ennen, että siitä kun Jeesus alkoi opettamaan. Toisaalta, jos katsoo itse nimeä, Uusi Testamentti, niin testamenttihan tulee voimaan vasta jonkun kuoltua.

Jeesus opetti Vanhan liiton aikana mikä selittää osan hänen kovista opetuksistaan. Vanhan liiton lakiahan oli mahdotonta täysin noudattaa. Jeesuksen opettaessa sitä mm. vuorisaarnan kautta, tuli selväksi miksi armoa tarvitaan.

Vaikka Jeesus opetti Vanhan liiton aikana, se ei tietenkää tarkota, ettei Jeesuksen oppeja tarvitsisi noudattaa. Jos/kun liitto vaihtui kuolemassa, se selittää myös koiranpenikka vertauksen, koska Jeesuksen piti tulla lain alla oleville juutalaisille ja vasta kuolemansa jälkeen pakanoille. Koska valittu kansa päätyi hylkäämään Jeesuksen, Henki ja uusi liitto annettiin omaisuuskansan sijasta pakanoille.

Ja jos uusi liitto alkaa pyöreästi sanottuna Apostolien teoista eikä evankeliumeista sehän myös muuttaa paljon opetusta armoon päin, kuten paljon näkeekin ihmisiä sidottavan lain alla 10 käskyn, sapatin ja monen muun suhteen.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Eero
Viesti:

Joo, tää on hyvä pointti Sanna ja Raamattu antaa tähön selkeän vasaulsen:
Hebr. 9:17 sillä vasta kuoleman jälkeen testamentti on pitävä, koska se ei milloinkaan ole voimassa tekijänsä eläessä.
Eli kyllä se on niin, että Uusi Liitto tulee voimaan vasta Jeesuksen kuoltua. Mutta Paavalin tekstin jatkosta saa myös sen käsityksen, että Jeesuksen julkinen toiminta on verratavissa lain antamiseen Moosekselle:
9:18 Sentähden ei myöskään ensimmäistä liittoa verettä vihitty.
9:19 Sillä kun Mooses oli kaikelle kansalle julkilukenut kaikki käskyt, niinkuin ne laissa kuuluvat, otti hän vasikkain ja kauristen veren ynnä vettä ja purppuravillaa ja isopin ja vihmoi sekä itse kirjan että kaiken kansan,

Hepr.
Tämä on se mitä ajan takaa, Uusi Liitto snnettiin meille Jeesuksessa Kristuksessa ja vahvistettiin Hänen verellään.

Sanna
Site Admin

Pyhä Henki laskeutui opetuslasten päälle helluntaina ja kirjoitti lain – ei kivitauluihin – vaan uskovien sydämiin.

Jolloin Jeremia ennustus toteutuu:

Jeremia 31:31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen uuden liiton Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa.

Psalmit 147:19 Hän ilmoittaa sanansa Jaakobille, säädöksensä ja oikeutensa Israelille.

Psalmit 147:20 Niin hän ei ole tehnyt yhdellekään kansakunnalle, eivätkä he tunne hänen tuomioitaan. Kiittäkää Herraa.

Heprealaiskirje 8:7 Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut virheetön, ei toiselle olisi etsitty sijaa.

Heprealaiskirje 8:8 Sillä hän moittii heitä ja sanoo:
"Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen uuden liiton Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa,

Heprealaiskirje 8:10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä
teen Israelin heimon kanssa noiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

Heprealaiskirje 8:11 Eivätkä he opeta kukin lähimmäistään eivätkä veljeään sanoen: "Tunne Herra!" Sillä kaikki tulevat tuntemaan minut, pienimmästä suurimpaan.

Heprealaiskirje 8:12 Sillä minä olen armollinen heidän vääryydelleen enkä enää muista heidän syntejään ja pahoia tekoiaan

Jos Jeremia ja heprealaiskirje tulkitaan alkavan vasta 1000 vuotisessa, pitää pohtia onko meille kolme liittoa vai tuhatvuotinen jo alkanut. Mikä nyt kumpikaan taida osua Raamatun ilmoitukseen.

Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Sanna
Site Admin

Eero kirjoitti: 15 Elo 2025, 09:32
Hebr. 9:17 sillä vasta kuoleman jälkeen testamentti on pitävä, koska se ei milloinkaan ole voimassa tekijänsä eläessä.
Aa, löysit kohdan tästä, kiva!

Eero
Viesti:

Joo, kyllä sä oot oikeassa, Uusi Liitto tulee voimaan vasta kun se on annettu.

Kulkija

Viesti Kirjoittaja Kulkija »

Ajattelen myös kaiken kirjoitetun pohjalta, että se on se Jeesuksen kuolema ristillä meidän puolesta, siihen me turvataan, että siinä on se valtava hetki kun uusi liitto meille kaikille alkoi. Silloin myös paksu esirippu halkesi kahtia temppelissä, lisämerkiksi siitä kuinka tie kaikkein pyhimpään aukesi. Nyt mua liikuttaa ajatella sitä ryöväriä ristillä, jolle Jeesus viime hetkinä sanoi, että tänään ollaan yhdessä paratiisissa..Jeesus kuoli ensin ja oli häntä sinne vastaanottamassa. Se on ollut ihmeellistä.
Kulkija

Viesti Kirjoittaja Kulkija »

Toinen ajatus heti perään, mietin kun luin vielä aloituksesi mietteitä, Uusi Liittohan on suunniteltu jo hyvin aikaisessa vaiheessa, siihen viitataan Raamatun ensi lehdiltä alkaen, kaikki profeetat läpi Raamatun, jne se on koko ajan rakentunut ja ollut Jumalan suunnitelma meille. Ja kun Jeesus tuli, Jumalan valtakunta tuli.. Kaikki suurta suunnitelmaa, taidollista kokonaisuutta. Jumalan suuri siunaus meille!
Eero
Viesti:

Joo, kyllä, Jeesuksen Ristinkuolema on Uuden Liiton alku meille ihmisille.

En tiedä voisiko Jeesuksen julkista toimntaa ajatella Testamentin tekovaiheena, koska kuten Paavali sanoo, että testamentti tulee voimaan vastta sen tekijän kuoltua, niin onhan se tietenkin kirjoitettava ennen tekijän kuolemaa.

Sen vuoksi sanoin tuossa aloituksessa, että Uuden Liiton eli Testamentin alkusanat olivat Jeesuksen Kastetilaisuudessa:
Matt. 3:17 Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt"
Ja myöhemmin,Jeesuksen Kirkastamisessa vähän ennen Ristinkuolemaa, Herra lisäsi siihen vielä Mooseksen sanat (5. Moos. 18:15):
Matt. 17:5 Hänen vielä puhuessaan, katso, heidät varjosi valoisa pilvi; ja katso, pilvestä kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt; kuulkaa häntä”
Eli varmaankin tässä kohtaa voisi sanoa, että Uusi Testamentti alkaa olla valmis.
Viimeksi muokannut Eero, 15 Elo 2025, 10:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sanna
Site Admin

Aamen Kulkija.

Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
Matteus 5:17

Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: "Se on täytetty", ja kallisti päänsä ja antoi henkensä
Joh 19:30

Jeesuksen kärsimys päättyi ja profetia toteutui. Laki täyttyi ja Jumalan tahto tuli voimaan. Vanha liitto kuopattiin ja uusi alkoi. Synnin voima murtui ja lunastus oli saavutettiin. Lunastussuunnitelma saatettiin lopullisesti ja täysin päätökseen.

Jeesus ei ollut uhri. Ristillä hän täytti velvollisuutensa ja teki sen, minkä oli aikonut tehdä.

Ja tässä, jopa kuoleman hetkellä, näemme hänen hallitsevan täysin tapahtumia. Kuten Johannes sanoi hänen "antaneen henkensä".

Kaikki oli hallinnassa ja ennalta suunniteltua, jo vangitsemisvaiheessa:

Kun hän siis sanoi heille: "Minä se olen", peräytyivät he ja kaatuivat maahan.
Johannes 18:6

Olisi ollu kiva olla kärpäsenä katossa katsomassa kun sotilasjoukon piirittivät Jeesuksen ja tämän sanoessa I'am, porukka pyörii ja kompuroi pitkin tiennarta, mutteivat silti ehkä tajua kenen kanssa puhuivat :lol:

Sanna
Site Admin

Eero kirjoitti: 15 Elo 2025, 10:39
En tiedä voisiko Jeesuksen julkista toimntaa ajatella Testamentin tekovaiheena, koska kuten Paavali sanoo, että testamentti tulee voimaan vastta sen tekijän kuoltua, niin onhan se tietenkin kirjoitettava ennen tekijän kuolemaa.
Totta!

Eero
Viesti:

Aamen!

Joo, Herrallehan olisi riittänyt yksi Liitto, jos se olisi vain ollut pitävä (Hepr. 8:7) eli ehkä voi sanoa, että Jumala on ollut uskollinen, mutta me ihmiset emme, joten siksi Hänen oli lähetettävä Poikansa tekemään sama Liitto uudelleen, mutta paremalla sisällöllä eli koskemaan kaikkia ihmisiä ilman lakia:
Room. 3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
Ehkä sen verran korjauksena, että Jeesus ei maan päällä ollessaan ollut vielä ohjaimissa, vaan Hänen Isänsä:
Matt. 26:42 Taas hän meni pois toisen kerran ja rukoili sanoen: "Isäni, jos tämä malja ei voi mennä minun ohitseni, minun sitä juomattani, niin tapahtukoon sinun tahtosi”
Kyllä riittää Herran suunnitelmissa ihmeteltävää!

Rutger
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Matt 26:28 sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
Matthew 26:28 For this is my blood of the new testament, which is shed for many for the remission of sins.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Eero
Viesti:

Kyllä, Uusi Liitto vihittiin käyttöön Jeesuksen verellä.

Eero
Viesti:

Mä ehkä vielä selvennän ajatteluani eli myös kaikki ne, jotka uskoivat Jeesukseen Hänen eläessään, ovat Pelastettuja Jeesuksessa, eivätkä enää Vanhan Liiton alaisia.

Eli siinä mielessä voi sanoa, että Uusi Liitto sai alkumsa Jeesuksen Kasteessa ja Vahvistettiin Hänen Verellään Ristinkuolemassa.

Vastaa Viestiin