Luukas 15 ymmärrettynä

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Rutger
Site Admin

Luukas 15 ymmärrettynä

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Tämä taas kuuluu kategoriaan "ovatko muut tämän jo käsittäneet ajat sitten", mutta vedetään taas riskillä.
Jokainen meistä on oppinut ja ehkä osittain käsittänytkin tuhlaajapojan tarinan.
Hieman lisää yksityiskohtia syventämään tarinan upeutta.

Luuk 15:15 Ja hän meni ja yhtyi erääseen sen maan kansalaiseen, ja tämä lähetti hänet tiluksilleen kaitsemaan sikoja.

Tämä eräs maan kansalainen on itse saatana.
Sikalauma on tämä maailma ja sen uskottomat synnissä rypijät.
Tuhlaajapoika yhtyi saatanan suunnitelmaan, liittyi maailmaan, söi samoja palkokasveja kuin "siat" syövät eli nautti maailman hedelmää.

Upein osa on toki katumus, kelvottomuuden tunne ja loppuhuipennus, Isä (Jumala Jeesus) ottaa itsensä kelvottomaksi kokevan tuhlaajapojan avosylin vastaan ja puettaa pojan (palauttaa hänet pojakseen) takaisin entiseen arvoonsa, Jumalan lapseksi.

Hetken aikaa veljestään kateellinen isoveli ovat lankeamattomassa tilassa kokoajan olleet johtotehtävissä olevat enkelit, jotka tyytyvät ja tyyntyvät Isän yhdestä puhuttelusta.
Hallelujah.
Mielestäni tajusin tämän nyt oikein. Mielipiteitä kiitos.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Rutger
Site Admin

Re: Luukas 15 ymmärrettynä

Kokoajan aukeaa uusia yksityiskohtia. Upea tunne. Kiitos Herra Jeesus 🙏
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Rutger
Site Admin

Pojan uudet vaatteet ovat Jeesuksen sovitustyö. Sormus pojan sormeen on sinetti palautuksesta Jumalan pojaksi, Jeesuksen lapseksi.
Nyt minä tämän oikeasti käsitän. Tuhlaajapoika vertaus on yksityiskohtainen ja ymmärrystä lisäävä selostus Evankeliumeista ja tulevaisuudestamme.
Ihan upea tunne. Kiitos Herra Jeesus 🙏 🥰
Sanna
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Jahas, viesti katosi jonnekkin. Mut joo kiitos tästä Rutger, eipä ole tullut mietittyä tuota sika ja vaate asiaa noin 👌👌

Silloin isä sanoi palvelijoilleen: 'Tuokaa pian parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, ja pankaa sormus..
Luuk 15:22

Parhaat vaatteet. Sekös, jos mikä kirpaisee vanhempaa veljeä. Vanhempi veli joka on elänyt kunniallisesti näkee, kun rietas ja synnissä rypenyt veli saa parhaimmat päälle.

Kuinka paljon näemmekään tätä seurakunnissa. Kuinka paljon näemmekään alaspäin katsomista ja halveksintaa pelastuneita, iloisia tuhlaaja poikia ja sisaria kohtaan niiltä, jotka eivät koskaan ole syntiä "tehneet".

Mitä itselle aukesi jakeesta nyt pohtiessa.

Isä antoi perintöosuuden ennen aikaisesti, vaikka pojan lauseen tarkoitus oli karkeasti sanottuna: "en jaksa odottaa että kuolet, anna osuuteni nyt, että voin pitää hauskaa."

Taivaallinen Isämme myös hyväksyy maalliset kierroksemme, Hän ei pakota ketään luokseen vaan jää odottamaan milloin tuhlaajapojat ja -tytöt palaavat elämänsä pohjalta takaisin.

Mikä johti siihen, että itse olen aina mieltänyt Luukkaan 15 vertaukset koskemaan uskosta osattamia, mitä tietenkin voi koskea myös, sillä monet jakeet mahdollistaa erilaisia tulkintoja
Mutta esim. Johanneksen evankeliumi keskittyy enemmän pelastuksensanomaan ja Luukas elämiseen uskossa.

Joten kun katsoo Luukkaan 15 vertauksia:

•Kadonnut lammas ei ollut ollut paimenen kanssa. Paimen tunsi lampaan ja Paimen oli huomannut hänen kadonneen. Hän oli kuulunut jo laumaan.

•Samoin kateissa ollut kolikko oli ollut osa kymmenen kolikon ryhmää (koru?)

•Samoin kadonnut tuhlaajapoika. Hän ei ollut vieras tai adoptoitu, hän oli jo elänyt isän kanssa ja isän talossa.

Vaikka Jumala haluaakin etsiä ja haalia uskosta osattomat luokseen, Hän tekee etsimisen erityisellä huolella niiden suhteen, jotka ovat jo olleet Hänen kanssaan.

•Kadonnut lammas oli eksynyt laumastaan
•Kadonut kolikko ei tiennyt olevansa kateissa
•Kadonnut poika tiesi tilansa, virheensä ja syntisyytensä ja halusi palata

Jumala sallii harharetkemme ja maallisen vaelluksen ennen uskoontuloa, mutta vertauksen mukaan Hän etsi ne, jotka eivät tiedä olevansa kateissa ja ne jotka ovat eksyneet.

Ne, jotka omasta halustaan ovat ns. haistattaneet pitkät, heitä ei vertauksen mukaan etsitä, vaan Jumala odottaa, että he palaavat.

Mistä päästäänkin Raamatun kohtaan:
Sillä mahdotonta on niitä, jotka kerran ovat valistetut ja taivaallista lahjaa maistaneet ja Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet ja maistaneet Jumalan hyvää sanaa ja tulevan maailmanajan voimia, ja sitten ovat luopuneet — taas uudistaa parannukseen, he kun jälleen itsellensä ristiinnaulitsevat Jumalan Pojan ja häntä julki häpäisevät.
Hebr 6:4-6

Luopujia ja karkureita on hankala palauttaa, sillä he tietävät jo Isän rakkauden ja hyvyyden ja silti hylkäävät sen.

Vaikka Jumala salliikin meille vapaan tahdon ja karkuretket, on Hebrealaiskirjeen jae silti akuutti ja tärkeä muistutus siitä, että liikumme aina vaarallisilla vesillä lähtiessämme Isän luota.

Kaikki eivät palaa oman elämänsä sikaloistaan ja synnin ihanien palkokasvien ja hekuman keskeltä. Paluu yleensä tapahtuu vasta pohjalla, kun kaikki muu on jo menetetty; rahat, maine ja ystävät kuten kävi tuhlaajapojalla.

Maallisissa sikaloissa juhliessa ja niinsanotulla omalla tiellä kulkiessa on niin kauan hauskaa, kun rahaa, ystäviä, mainetta, töitä ja (tai) mahdollisia päihteitä. Ja se tila on ihmiselle aina vaarallisin tila. ➡️ Ylpeys, että minä en tarvitse Isältä mitään ➡️ Ylpeys, jossa Lusifer vieläkin on ➡️ Ylpeys, joka estää meitä palaamasta.

Rutger kirjoitti: 30 Marras 2024, 17:45Tämä taas kuuluu kategoriaan "ovatko muut tämän jo käsittäneet ajat sitten", mutta vedetään taas riskillä.

Hyviä avauksia aina Rutger. Kiitos, kylläpä taas aukesi sana lisää 😎
Palsta on viimevuodet keskittynyt koronauutisiin ja lopun ajan tapahtumiin. Se ei kuitenkaan ruoki lampaita, jota meidät jokainen on kutsuttu ruokkimaan omilla taidoillamme ja tonteillamme. Palsta on monelle seurakunta, joten jatketaan tuoreen ruohon jakamista rohkeasti ja muistetaan, ettei tehdä sitä ihmiskunnian tähden tai häpeän pelossa, vaan Kristusta korottaaksemme.
Ja kukaan vakikäyttäjähän ei täällä snobaile tiedoillaan, jos joku niin luulee, vaan jaksaa sitä hyvää mitä Jeesus meille antaa.

Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Sanna
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Mietin ensin tulkintaasi tuosta maankansalaisesta epäillen, mutta jos tulkitaan luvun 15 vertaus koskemaan uskossa olevia, tämähän on varsin looginen päätelmä ja fakta👌👌
Toki sen varmaan veli tiesitkin jo 😎😅
Rutger kirjoitti: 30 Marras 2024, 17:05
Luuk 15:15 Ja hän meni ja yhtyi erääseen sen maan kansalaiseen, ja tämä lähetti hänet tiluksilleen kaitsemaan sikoja.

Tämä eräs maan kansalainen on itse saatana.
Sikalauma on tämä maailma ja sen uskottomat synnissä rypijät.
Tuhlaajapoika yhtyi saatanan suunnitelmaan, liittyi maailmaan, söi samoja palkokasveja kuin "siat" syövät eli nautti maailman hedelmää.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Rutger
Site Admin

Kiitos Sisko. Oli mukava lukea kommenttisi.
Vastaa Viestiin