Litteän maan teoria

Keskustele luomakunnasta, sen synnystä ja Jumalan suunnitelmasta
jsj
Viestit: 427
Liittynyt: 22 Elo 2021, 21:14

Re: Litteän maan teoria

Viesti Kirjoittaja jsj »

Sanna kirjoitti: 27 Huhti 2023, 15:26 Palstalla kukaan ei ole esittänyt uskovansa täysin tai ylipäätään litteän maan teoriaan.
Täsmennätkö vähän, miksi nostit tämän asian esille? Onko niin, että palstalla saa keskustella vain asioista, joihin joku palstalainen uskoo?
Sanna kirjoitti: 27 Huhti 2023, 15:26 Ketju lukitaan, jos vastapuoli ei saa omistaa omaa mielipidettä tai vastausta aloituksessa mainittuun kysymykseen.
Jokainen ihminen saa omistaa omat mielipiteensä. Jos joku esittää jonkun asian faktana tai raamatullisena, uskoisin että muilla ihmisillä on oikeus myös kyseenalaistaa sitä asiaa. Siis ihan molemmin puolin.
Avatar
Hes33
Viestit: 204
Liittynyt: 31 Joulu 2021, 16:42

Re: Litteän maan teoria

Viesti Kirjoittaja Hes33 »

jsj kirjoitti: 27 Huhti 2023, 15:05 Edelleen pohditaan minua ja sitä mitä minä olen tai en ole tehnyt. Se on ad hominemia, eikä kuulu sivistyneeseen väittelyyn. Jos nyt alkaisin kehumaan sinulle, miten monen henkilön kanssa olen näistä asioista väitellyt ja miten paljon olen näitä asioita tutkinut, niin sekin olisi ihan yhtä lailla argumentaatiovirhe (argumentum ab auctoritate).
Mitä minä koitan tässä keskustelussa omalta osaltani sanoa, on juurikin se että onko hyvä lähteä oikomaan ja nuhtelemaan niitä joilla on omistaan erilaiset näkemykset, etenkään silloin kun itse ei ole perehtynyt edes alkeellisesti heidän ajatuksiinsa. "Jos kuka vastaa, ennenkuin on kuullut, on se hulluutta ja koituu hänelle häpeäksi" (Snl 18:13). Jos tekee foorumille avauksen jossa suorasanaisesti neuvoo uskovia olemaan uskomatta ja jakamatta määrättyihin asioihin, mutta kirjoituksista ilmenee että ei ole edes nähnyt vaivaa tutustuaksesi perusasioihin, siinä on mielestäni ongelma.

jsj kirjoitti: 27 Huhti 2023, 15:05
Hes33 kirjoitti: 27 Huhti 2023, 14:03 Ja minä olen viestistä toiseen sanonut, että tietämykseni taso ei ole kovin hyvä. Olen vain kuunnellut erilaisia näkemyksiä. Nykyään sitä tietysti monet pitävät jo asiantuntijuutena, että on katsonut jonkun verran videoita youtubesta :roll: Mutta minusta se ei tee asiantuntijaa. Olen kuitenkin katsonut videoita joitakin tunteja ja sen myötä perehtynyt asiaan sillä tasolla, että tiedän minkälaisia väittämiä keskustelun vastapuolilla on.
Ei ole argumentoinnin kannalta tärkeää, kuka sinä olet tai miten paljon olet johonkin asiaan perehtynyt. Voit silti tehdä validin tai epävalidin argumentin ihan yhtä lailla. Asian totuutta ei muuta kuka sen sanoo.
Totta. Mutta edelleen vaikka kuinka monennen kerran muistutan, että en olekaan ollut tässä keskustelemassa itse aiheesta. Olen keskustellut aiheeseen uskomisesta ja kannanottamisesta.

Ja niissä vastauksissani joihin tässä viittaat, oli kyse ihan vain siitä että ihmettelin miksi et tiedä edes vastapuolen perusargumentteja aihepiiristä jota vastustat. En ottanut mitään kantaa siihen, ovatko sinun argumenttisi valideja tai epävalideja. Oma näkemykseni on, että sekä pallomaahan että litteään maahan uskovilla on argumentteja jotka ovat uskottavan tuntuisia, ja myös argumentteja joita voi syyllä kyseenalaistaa. Joskus jopa molemmat vastaväitteet tuntuvat aika uskottavilta tai epäuskottavilta.

jsj kirjoitti: 27 Huhti 2023, 15:05 Mielestäni siinä kohtaa, kun syyttelee toista tietämättömäksi jonkin asian suhteen, olisi varsin reilua tarjota se väitetty puuttuva tieto.
Nyt en ymmärrä. Sinähän olet tässä keskustelussa esittänyt kysymyksiä niistä aiheista. Eikö se suoraan osoita, että sinä et niitä asioita tiedä? Miksi se on mielestäsi syyttelyä, jos mainitsen että et tiedä sellaisia asioita, joita olet itse tässä kysynyt...?

Ja selvennän vielä, että tietämättömyydessä ei ole mitään vikaa. En itsekään tiedä kovin paljoa juuri mistään, eikä ole ongelmaa myöntää sitä. Mutta jos koen asiakseni lähteä jostain asiasta toisia oikomaan, niin silloin kyllä haluan varmistaa että tiedän mistä asiassa on kyse.
jsj
Viestit: 427
Liittynyt: 22 Elo 2021, 21:14

Re: Litteän maan teoria

Viesti Kirjoittaja jsj »

Hes33 kirjoitti: 27 Huhti 2023, 16:53 Mitä minä koitan tässä keskustelussa omalta osaltani sanoa, on juurikin se että onko hyvä lähteä oikomaan ja nuhtelemaan niitä joilla on omistaan erilaiset näkemykset, etenkään silloin kun itse ei ole perehtynyt edes alkeellisesti heidän ajatuksiinsa.
Väite, että en ole perehtynyt, tulee toki täysin sinun puoleltasi. Mutta pitäisin kovin mauttomana alkaa omaa häntääni jotenkin nostamaan sen suhteen.
Mutta vaikka en olisikaan, niin en silti osta premissiä. Jos joku asia on ilmeinen ja yleisesti hyväksytty, todistustaakka on niillä, jotka sen kiistävät. Trans-väittely on tästä hyvä esimerkki. Pitäisikö minun lukea kymmeniä Setan julkaisemia kirjoja aiheesta, ennenkuin voin sanoa että mies ei voi synnyttää?

Tai jos joku väittäisi, että painovoimaa ei ole olemassa, pitäisikö minun tilata hyllyllinen hänen väitettään tukevia kirjoja, ennenkuin voisin ilmaista skeptisyyttä sellaisia varsin radikaaleja väitteitä kohtaan?
Hes33 kirjoitti: 27 Huhti 2023, 14:03 Nyt en ymmärrä. Sinähän olet tässä keskustelussa esittänyt kysymyksiä niistä aiheista. Eikö se suoraan osoita, että sinä et niitä asioita tiedä? Miksi se on mielestäsi syyttelyä, jos mainitsen että et tiedä sellaisia asioita, joita olet itse tässä kysynyt...?
Ei kysymysten esittäminen välttämättä sitä tarkoita. Kysymyksiä toiselle esittämällä voi haastaa hänen sanomisiaan ja koetella niiden kestävyyttä. Oikeudenkäynnissäkin vastapuolen asianajaja voi kysyä suuren määrän kysymyksiä todistajalta, joihin hän tietää tasan tarkkaan vastauksen jo etukäteen.

Kysymällä sinulta, eikö antarktiksen läpi lentävä lentokone törmäisi maan rajaan ja joutuisi onnettomuuteen, yritän saada sinun kommenttisi asiaan. Yhtä hyvin voisin toki vain todeta asian "jos litteän maan teoria on oikeassa, antarktiksen läpi lentävä lentokone törmäisi maan rajaan ja joutuisi onnettomuuteen". Kysymys on tuollaisessa tapauksessa retoriikan keino.

Hes33 kirjoitti: 27 Huhti 2023, 14:03 Ja selvennän vielä, että tietämättömyydessä ei ole mitään vikaa. En itsekään tiedä kovin paljoa juuri mistään, eikä ole ongelmaa myöntää sitä. Mutta jos koen asiakseni lähteä jostain asiasta toisia oikomaan, niin silloin kyllä haluan varmistaa että tiedän mistä asiassa on kyse.
Eikö tämä koko viestittelysi ole ollut suurimmilta osin juurikin minuun henkilönä menevää oikomista? Tiedätkö sitten paljonkin minusta? Itse keskustelisin paljon mielummin itse teorian meriiteistä enkä sinusta tai minusta, mutta siihen sinulla ei tunnu olevan minkäänlaista halua.
Avatar
Hes33
Viestit: 204
Liittynyt: 31 Joulu 2021, 16:42

Re: Litteän maan teoria

Viesti Kirjoittaja Hes33 »

jsj kirjoitti: 27 Huhti 2023, 17:10 Väite, että en ole perehtynyt, tulee toki täysin sinun puoleltasi.
Voihan sinulla ja saa tietysti olla erilainen näkemys siitä, mitä litteän maan teorian perusargumentteihin kuuluu. Mutta minun mielestäni niihin kuuluu monia niistä asioista, joita et kysymyksistäsi päätellen tiedä.

Joten väitän, että et ole perehtynyt niihin asioihin joita minä pidän perusargumentteina.

jsj kirjoitti: 27 Huhti 2023, 17:10 Trans-väittely on tästä hyvä esimerkki. Pitäisikö minun lukea kymmeniä kirjoja aiheesta, ennenkuin voin sanoa että mies ei voi synnyttää?
Ei tarvitse, enkä minä jotain tuollaista ole tässä sanonutkaan. Mutta jos haluat tietää mitä pro-trans ihmiset ajattelevat ja mitkä heidän argumenttinsa asiasta on, sinun täytyy ensin kuunnella heitä. Sitä tässä vaan olen koittanut sanoa.

jsj kirjoitti: 27 Huhti 2023, 17:10 Ei kysymysten esittäminen sitä tarkoita. Kysymyksiä toiselle esittämällä voi haastaa hänen sanomisiaan ja koetella niiden kestävyyttä. Oikeudenkäynnissä vastapuolen asianajaja kysyy suuren määrän kysymyksiä todistajilta, joihin hän tietää tasan tarkkaan vastauksen jo etukäteen.
Eli tarkoittaako tämä että tiedät sittenkin kaikki litteään maahan uskovien argumentit joita olet tässä keskustelussa kysellyt? Siinä tapauksessa asia on kunnossa. Mutta olisithan sinä tämän voinut sanoa jo monta viestiä sitten.

Ja siinä tapauksessa ihmettelen sitä, miksi ja kenen kanssa sinä olet täällä soveltamassa tuollaista oikeudenkäynti-taktiikkaa. Kun ei täällä näy ketään joka haluaisi argumentoida vastapuolellasi.

jsj kirjoitti: 27 Huhti 2023, 17:10 Eikö tämä koko viestittelysi ole ollut suurimmilta osin juurikin minuun henkilönä menevää oikomista? Itse keskustelisin mielummin itse teorian meriiteistä, mutta siihen sinulla ei tunnu olevan minkäänlaista halua.
Se ei ole pelkkä tunne, olenhan sen ensi viesteistäni alkaen suoraan ja selvästi ja moneen otteeseen sanonut, että en halua keskustella itse teorioista. Viestittelyni ei ole sinuun menevää oikomista, enhän minä edes tiedä kuka olet, vaan sinun toimintaasi menevää oikomista. Lähdit avaamaan tätä keskustelua oikomalla niitä uskovia jotka uskovat ja toimivat kanssasi toisin. Kestät varmaan siksi myös sinun toimintaasi kohdistuvaa oikomista?
Avatar
Hes33
Viestit: 204
Liittynyt: 31 Joulu 2021, 16:42

Re: Litteän maan teoria

Viesti Kirjoittaja Hes33 »

Jsj, jos kerran tiedät litteän maan teoriaan uskovien argumentin esim tähän esittämääsi kysymykseen, niin miksi kysyit sitä täällä? Kysyn tätä siis pelkästä mielenkiinnosta, kun ilmeisesti käsitin väärin mutta haluaisin oppia ymmärtämään mikä kysymisen takana oli.
jsj kirjoitti: 26 Huhti 2023, 19:39 Itse puolestani kuulisin mielelläni vastauksen sille ilmiölle, jonka ihan jokainen ihminen voi omin silmin havaita, että horisontiin katoavasta laivasta katoaa ensin alaosa näkyvistä ja masto/yläosa katoaa viimeisenä.
jsj
Viestit: 427
Liittynyt: 22 Elo 2021, 21:14

Re: Litteän maan teoria

Viesti Kirjoittaja jsj »

Sinä et ole kiinnostunut puhumaan litteän maan argumenteista enkä minä ole kiinnostunut henkilöön menevistä keskusteluista. Kysyntä ja tarjonta ei nyt kohtaa kummallakaan. Jätän tämän tähän niiltä osin. Jos joku haluaa puhua ihan puhtaasti flat earth -argumenteista, niin niistä jatkan mielelläni keskustelua.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Litteän maan teoria

Viesti Kirjoittaja Eero »

Näitä keskusteluja on nähty palstalla vuosien saatossa vaikka kuinka monia (myös itseni toimesta) ja koskaan ne eivät johda mihinkääm, korkeintaan kutkuttavat hetken aikaa uhmisen omaa egoa. Vapaa keskustelu on vapaata keskustelua Herrassa.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Tuija
Viestit: 2787
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Litteän maan teoria

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Amen Eero. Niin hyvin tuttua että käy hymyilyttämään.
Siksi kehoitan veljiä, Jeesuksessa Kristuksessa kättelemään anteeksiannossa, tunnustaen ettei tämä ole kaiken tuon arvoista.
Minulle nousi sydämelle psalmi jonka Herra nostatti sovun eleeksi.

Psalmit:
133:1 Matkalaulu; Daavidin virsi. Katso, kuinka hyvää ja suloista on, että veljekset sovussa asuvat!
133:2 Se on niinkuin kallis öljy pään päällä, jota tiukkuu partaan - Aaronin partaan, jota tiukkuu hänen viittansa liepeille.
133:3 Se on niinkuin Hermonin kaste, joka tiukkuu Siionin vuorille. Sillä sinne on Herra säätänyt siunauksen, elämän, ikuisiksi ajoiksi.

Amen.
Kirkastetaan Jeesuksen Kristuksen nimeä ja Hänen sovitus työtään.
💖👑💖
Avatar
Tuija
Viestit: 2787
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Litteän maan teoria

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Olette veljet rakkaat! Jeesuksen Kristuksen rakkaus on Hänen omiensa sydämissä.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
jsj
Viestit: 427
Liittynyt: 22 Elo 2021, 21:14

Re: Litteän maan teoria

Viesti Kirjoittaja jsj »

Viisauden sanoja varmasti Eero ja Tuija. Pyydän omalta osaltani anteeksi kovia sanojani ja argumentatiivista asennettani. Tarkoitukseni oli nostaa esille huolta tällaisesta ajankohtaisesta asiasta ja kristittyjen suhtautumisesta kyseiseen ilmiöön, mutta missään nimessä en tarkoittanut lähteä ketään syyllistämään tai tuomitsemaan. Pahoittelut!
Avatar
Tuija
Viestit: 2787
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Litteän maan teoria

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Me hätäilemme niin monesta mutta; " vain yksin on tärkein".

https://aktiivikristinusko.fi/maria-ja- ... iorisointi

.. jaoin tämän siksi että sydämeni juuri nosti nuo sanat: vain yksi on tärkein. Päivän läksy meille kaikille
🙇‍♀️🙇‍♀️🙇‍♀️
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
jsj
Viestit: 427
Liittynyt: 22 Elo 2021, 21:14

Re: Litteän maan teoria

Viesti Kirjoittaja jsj »

Tuija kirjoitti: 27 Huhti 2023, 19:28 Me hätäilemme niin monesta mutta; " vain yksin on tärkein".

https://aktiivikristinusko.fi/maria-ja- ... iorisointi

.. jaoin tämän siksi että sydämeni juuri nosti nuo sanat: vain yksi on tärkein. Päivän läksy meille kaikille
🙇‍♀️🙇‍♀️🙇‍♀️
Näin se on. Tämän kun muistaisi useamminkin. 🙂
Avatar
Hes33
Viestit: 204
Liittynyt: 31 Joulu 2021, 16:42

Re: Litteän maan teoria

Viesti Kirjoittaja Hes33 »

Keskinäinen rauha on tärkeää, mutta mielestäni seurakunnissa ja uskovien keskuudessa vältellään kyllä liikaa erimielisyyksien kohtaamista ja ääneen sanomista. Itse en koe esimerkiksi tätä käytyä keskustelua mitenkään epärakentavaksi. Me ollaan monesti eri mieltä asioista, ja se on hyväksyttävä. Erimielisyyden ilmi tuleminen ei tarkoita, että keskinäinen yhteys tai rauha olisi samassa mennyttä. Keskinäinen yhteys ja rauha ei riipu mielipiteistämme tai siitä näemmekö asiat samalla tavalla. Ja sen takia juuri niitä ei tarvitse hyssytellä tai piilotella.
jsj
Viestit: 427
Liittynyt: 22 Elo 2021, 21:14

Re: Litteän maan teoria

Viesti Kirjoittaja jsj »

Hes33 kirjoitti: 27 Huhti 2023, 20:08 Keskinäinen rauha on tärkeää, mutta mielestäni seurakunnissa ja uskovien keskuudessa vältellään kyllä liikaa erimielisyyksien kohtaamista ja ääneen sanomista. Itse en koe esimerkiksi tätä käytyä keskustelua mitenkään epärakentavaksi. Me ollaan monesti eri mieltä asioista, ja se on hyväksyttävä. Erimielisyyden ilmi tuleminen ei tarkoita, että keskinäinen yhteys tai rauha olisi samassa mennyttä. Keskinäinen yhteys ja rauha ei riipu mielipiteistämme tai siitä näemmekö asiat samalla tavalla. Ja sen takia juuri niitä ei tarvitse hyssytellä tai piilotella.
Pointtia tuossakin. Minäkin olen luonteeltani sellainen, etten ahdistu kiivaistakaan keskusteluista. Mutta olen kuitenkin kyllä huomannut että toiset saattavat vaivaantua niiden seuraamisesta ja sekin on syytä ottaa huomioon.
Avatar
Hes33
Viestit: 204
Liittynyt: 31 Joulu 2021, 16:42

Re: Litteän maan teoria

Viesti Kirjoittaja Hes33 »

jsj kirjoitti: 27 Huhti 2023, 20:19
Pointtia tuossakin. Minäkin olen luonteeltani sellainen, etten ahdistu kiivaistakaan keskusteluista. Mutta olen kuitenkin kyllä huomannut että toiset saattavat vaivaantua niiden seuraamisesta ja sekin on syytä ottaa huomioon.
Minä en taas aina osaa ottaa huomioon sitä, että toiset saattavat ahdistua tai vaivaantua. Myös kun on kyse kirjoitetusta tekstistä, jokainen lukija tuppaa helpommin tulkitsemaan toisten kirjoituksia omien filttereiden läpi jolloin tulla mielikuva riitelystä. Mutta esimerkiksi itselläni liikkuu ajatus niin nopeasti, ja omassa työssäni joudun kirjoittamaan nopeasti niin pystyn "tykittämään" tekstiä melkoiseen tahtiin vaikka olenkin ihan rauhallinen. Mutta paremmin voin tietysti oppia ottamaan huomioon näitä asioita nettikeskusteluissa. Herra auttakoon tässä.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Litteän maan teoria

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen! Hienoa lukea näitä viimeisiä kommentteja, sovun hakeminen kun ei ole mikään itsestäänselvyys edes uskovien piirissä. Ja taitaa muuten olla ensimmäisiä kertoja palstallakin kun tätä tapahtuu. Jeesus iloitsee varmasti kanssamme!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Tuija
Viestit: 2787
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Litteän maan teoria

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Amen! 💖👑💖
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
TheMarkus
Viestit: 8
Liittynyt: 19 Marras 2023, 09:24

Re: Litteän maan teoria

Viesti Kirjoittaja TheMarkus »

Olen litteän maan oppia tutkiskellut muutaman vuoden aikana.
Tulin uskoon 90-luvulla, jonka jälkeen Raamattua enemmän lukenut. Sitä ennen sen verran kuin uskovaisessa lapsuuden kodissa nyt Raamattua luettiin.
Itse kuulin litteän maan opista vapaa-ajattelijoiden sivuilta. https://www.vapaa-ajattelijat.fi/kritii ... index.html
Tuo oli sellainen kirjoitus, jonka ateistikaverini minulle antoi. Halusi osoittaa että Raamattu on ristiriitainen ja kivikautinen. Suosittelen lukemaan tuon läpi, rukoillen, tarkasti lukien Raamatusta myös asiayhteyden ja ehkäpä etsimään vastauksia mitä kristityt ovat kirjoituksen väitteisiin jo vastanneet.

Opin siis ateistin välityksellä, että Raamattu olisi litteän maan kirja.
Joskus vuonna 2016 tms näin ensi kerran Youtubessa, että Raamattu olisi litteän maan kirja.
Se kuullosti heti oudolta. Olin saanut koko kasvamiseni ajan jutella ja kyseenalaistaakin Raamatun opetuksia. Kärsivällisiä pastoreita ja Raamatun opettajia jaksoivat vastailla nuoren rimpuileviin kysymyksiin.
Koskaan kukaan ei puhunut mistään litteän maan opista Raamatusta. :roll:

Yritin keskustella muutamien litteää maata opettavien tyyppien kanssa. Katsoin heidän videoitaan ja luin blogitekstejä. Kysymyksiä heräsi suuret määrät, ja niiden kysyminen torpattiin hyvin nopeasti. Yksi mikä nousi todella monessa videossa ja blogikirjoituksessa, oli se että "et voi nähdä koska Pyhä Henki ei ole avannut sun silmiä". Tässä ei ollut kyse mistään suuresta hengellisestä salaisuudesta, vaan youtubessa esitettyjen aika hölmöjen väitteiden ja todisteiden koettelemisesta.
Nopeasti litteä maa Raamatussa, muuttui litteä maa youtubessa, eikä sitä saanut kritisoida. Kyseenalaistaa.

Eihän maan muoto nyt ole millään lailla pelastusasia. Eikä Jeesus varmasti jätä ulkopuolelle uudestisyntynyttä joka uskoo maan olevan pallonmuotoinen tai litteä.
Mutta ongelmaksi litteä maa mielestäni muuttui siinä hetkessä, kun usko litteään maahan alkoi olla jonkinlainen mittari, jolla mitattiin onko ihminen oikeassa uskossa Kristukseen vai ei.
Tavalliset kouluaineet olivatkin aivopesua. Matematiikka ja fysiikka saatanallisia valheita. Ihan kuin ne äärimuslimit jotka kouluttaa terroristeja ja alistaa naisia, kieltävät koulutuksen ensimmäisenä.

Sitten oli ongelmaa se, että litteään maahan uskominen, edellyttää megalomaaniseen salaliittoon uskomisen. Salaliittoon jossa on KAIKKI, paitsi ne jotka uskoo litteään maahan. Tuon uskomisen jälkeen, monet, aivan pöllöt salaliittoteoriat muuttui todeksi. Mukaan tuli tosi monessa kohtaa myös juutalaisviha, sekä itämaiset uskonnot ja ajattelumallit. Litteän maan usko oli vähän kuin tauti joka lähtee leviämään ja leviää joka puolelle.
Kun ihminen usko tuohon suureen salaliittoon, uskoo se helposti ihan mitä vain.
Ja koska kaikki muut ovat saatanasta, niin mikään mitä sanotaan mikä ei sovi omaan näkökantaan on valetta ja eksytystä.
Salaliittojen kanssa aikansa viettäminen vei Kristuksen pois monen keskiöstä. Saatanoita näkyi milloin missäkin logossa ja numerosarjassa.
Etsi Jeesusta Kristusta elämääsi, älä saatanaa.

Lopetin heidän kanssaan keskustelun yrittämisen, kun tajusin ettei mikään mitä sanon, voi heitä auttaa. Ainoastaan Jeesus Kristus voi vapauttaa.

Olen itse vahvasti sitä mieltä, että litteän maan opetus on lopun ajan eksytyksistä se, joka on suunnattu nimenomaan kristityille. Uskon että se toimii myös ateisteille, siinä että sen avulla saadaan Raamattu näyttämään typerälle satukirjalle, johon nyt ainakaan ei kannata uskoa.

Litteä maa, on itsessään aika viatonta puuhastelua, mutta siihen nivoutuu niin paljon sairasta ja saatanallista, että pahaa tekee.
Vaikkei tuntuis miltään, vaikkei tuntuis miltään, Jeesus mua rakastaaaaaa :D
jsj
Viestit: 427
Liittynyt: 22 Elo 2021, 21:14

Re: Litteän maan teoria

Viesti Kirjoittaja jsj »

Hyvä ja perinpohjainen kannanotto! Tervetuloa palstalle TheMarkus.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Litteän maan teoria

Viesti Kirjoittaja Eero »

Joo, kiitos hyvästä tekstistä TheMarkus, kiitos kun tulit "näkyväksi" kirjoituksellasi.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Vastaa Viestiin