Geosentrinen vs Heliosentrinen maailmankuva
Re: Geosentrinen vs Heliosentrinen maailmankuva
Niin, jos jotakin aihetta siis haluaa perustella Jumalan Sanalla eli Raamatulla, niin silloin se on ainut oikea lähde tämän asian esittämiseen.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.
https://herrannimessa.blogspot.com
Ja kuten ennen näitä ihmettelyitä jo näittekin, Eero jopa kommentoi asiaa.
Tapansa kullakin osallistua keskusteluun.
Tapansa kullakin osallistua keskusteluun.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Eli jos jossain keskustelussa esimerkiksi evoluutiosta, joku sanoo, että hei Raamattu sanoo Jumalan luoneen ja tuo Genesiksen jakeen keskusteluun, se estää jatkossa käyttämästä mitään muita lähteitä.
Okei. Mene noilla keksimilläsi säännöillä vapaasti, minä en tee niin nyt enkä jatkossa.
Outoa että joku kokee omaavansa auktoriteetin rajata keskusteluita..
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
-
Näkymätön Ninni
Mielenkiintoinen tutkimus.
Luulin olevani yksi harvoista geosentrisen mallin kannattajista, mutta olinkin väärässä.
According to the National Science Foundation—26% of Americans believe that the Sun revolves around the Earth, 16% of Germans and 32% of Russians believe that the Sun orbits the Earth. 23.12.2025
Yhdysvaltain tiedesäätiön (National Science Foundation) mukaan 26 % amerikkalaisista uskoo Auringon kiertävän Maata, 16 % saksalaisista ja 32 % venäläisistä uskoo Auringon kiertävän Maata. 23.12.2025
Yes

Luulin olevani yksi harvoista geosentrisen mallin kannattajista, mutta olinkin väärässä.
According to the National Science Foundation—26% of Americans believe that the Sun revolves around the Earth, 16% of Germans and 32% of Russians believe that the Sun orbits the Earth. 23.12.2025
Yhdysvaltain tiedesäätiön (National Science Foundation) mukaan 26 % amerikkalaisista uskoo Auringon kiertävän Maata, 16 % saksalaisista ja 32 % venäläisistä uskoo Auringon kiertävän Maata. 23.12.2025
Yes
Se mitä mä yritän sanoa, että jos tätä tämän ketjun aihetta yritetään perustella Jumalan Sanana, ei sitä silloin voi Raamatun ulkopuolisilla lähteillä perustella Raamatulliseksi.
Ehdotan siis edelleen, että jos keskustelua halutaan jatkaa, niin perustellaan sitä Raamatun kautta, ei tuomalla keskusteluun ylipitkiä lainauksia muista lähteistä, jota floodaus siis on eli keskustelun tukkimista peräkkäisillä tai ylipitkillä viesteillä, siinä missä linkitys sivulle riittäisi.
Ehdotan siis edelleen, että jos keskustelua halutaan jatkaa, niin perustellaan sitä Raamatun kautta, ei tuomalla keskusteluun ylipitkiä lainauksia muista lähteistä, jota floodaus siis on eli keskustelun tukkimista peräkkäisillä tai ylipitkillä viesteillä, siinä missä linkitys sivulle riittäisi.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Ketjun aihe on Geosentrinen vs Heliosentrinen maailmankuva.Eero kirjoitti: ↑Eilen, 15:45 Se mitä mä yritän sanoa, että jos tätä tämän ketjun aihetta yritetään perustella Jumalan Sanana, ei sitä silloin voi Raamatun ulkopuolisilla lähteillä perustella Raamatulliseksi.
Kukaan ei ole missään kohdin väittänyt tuota otsikkoa Jeesukseksi.
Sana = Jeesus.
sana = Raamattu.
Eikä kukaan ole väittänyt otsikkoa edes Jumalan sanaksi.
Se mitä kukakin näkee lukiessaan Raamattua, on useissa keskusteluissa osoitettu subjektiiviseksi.
Toiset näkee 100% pre-trib tempauksen, toiset 100% post-trib ja samaa Raamattua yleensä lukevat.
Tämä aihealue nosti sinussa esiin piirteen, että haluat yrittää dominoida keskustelua radikaalisti.
Milloin saa tehdä sitä ja milloin ei.
Samoin toistelet toisen keskustelijan näkemystä tarkoituksellisen usein ei-raamatulliseksi.
Kyllä kait tuon nyt kaikki näkee.
Sinulla on mielipide tästä aiheesta geo vs helio.
Omaa kantaasi et uskalla kertoa mutta opponoit aktiivisesti geo kantaa.
Jättäydy ulos keskustelusta minun puolestani mutta sinun asettamiisi reunaehtoihin en alistu.
Yhtään ylipitkää lainausta ei ole tuotu.
Tuokin on muunneltua totuutta.
Kukaan ei ole teistä ketään vaatinut mukaan tähän lankaan, ei kukaan.
Pysykää pois ellei aihe ole mieleinen.
Lainaan UJ:ta ulkomuistista, " ei kai kukaan mene ketjuun joka triggeröi".
Minä näen selkeästi Raamatusta geosentrisen järjestelmän, sinä ilmeisesti et koska opponoit noin hartaasti. Asia selvä.
Minä jatkan jos jatkan ja silloin kun jatkan.
En kysele lupia enkä ota ohjeistusta opponentilta keskusteluuni.
Shalom.
Ymmärrän Eeron kannan, sillä alkujaan kun tämä foorumi perustettiin, oli ja on edelleen sääntö:
Palstan tarkoitus
Pelastussanoman keskustelupalsta on kristinuskoon ja siihen liittyvien ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn keskittyvä keskustelupalsta, jossa vallitsee sananvapaus raamatullisten sääntöjemme puitteissa.
Jumalan kymmenen käskyä:
1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
3. Pyhitä lepopäivä.
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
5. Älä tapa.
6. Älä tee aviorikosta.
7. Älä varasta.
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
Jeesuksen meille antama kaksoiskäsky:
Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Sen tähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille.
Paavalin toimintaperiaate:
Tit. 3:1-2 Muistuta heitä olemaan hallituksille ja esivalloille alamaiset, kuuliaiset, kaikkiin hyviin tekoihin valmiit, etteivät ketään herjaa, eivät riitele, vaan ovat lempeitä ja osoittavat kaikkea sävyisyyttä kaikkia ihmisiä kohtaan.
... ..... .....
Niin moni tuosta poikkesi ja heidät poistettiin palstalta, onko tämä sääntö poistunut palstalta, ainakin tuolta tuon poimin.

Palstan tarkoitus
Pelastussanoman keskustelupalsta on kristinuskoon ja siihen liittyvien ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn keskittyvä keskustelupalsta, jossa vallitsee sananvapaus raamatullisten sääntöjemme puitteissa.
Jumalan kymmenen käskyä:
1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
3. Pyhitä lepopäivä.
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
5. Älä tapa.
6. Älä tee aviorikosta.
7. Älä varasta.
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
Jeesuksen meille antama kaksoiskäsky:
Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Sen tähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille.
Paavalin toimintaperiaate:
Tit. 3:1-2 Muistuta heitä olemaan hallituksille ja esivalloille alamaiset, kuuliaiset, kaikkiin hyviin tekoihin valmiit, etteivät ketään herjaa, eivät riitele, vaan ovat lempeitä ja osoittavat kaikkea sävyisyyttä kaikkia ihmisiä kohtaan.
... ..... .....
Niin moni tuosta poikkesi ja heidät poistettiin palstalta, onko tämä sääntö poistunut palstalta, ainakin tuolta tuon poimin.
Viimeksi muokannut Tuija, 28 Helmi 2026, 17:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minun puolestani voitte viedä yhdessä kommentissa käyttämäni, ei edes niin pitkän lainauksen sanktioitavaksi admineille, ei kiinnosta pätkääkään.
Täällä lainaillaan kokonaisia Petri Paavolan kirjoituksia ilman kritiikkiä, kunhan lainaajan kanta on mielestänne oikea.
PP:n pitkät kirjoitukset postataan suorilta tänne ettekä kumpikaan suutanne ole koskaan avanneet.
Jos yritätte savustaa minut pihalle, niin saatte tehdä sen Adminien yhteispäätöksellä, itse en luiki sanojani pakoon koskaan.
Täällä lainaillaan kokonaisia Petri Paavolan kirjoituksia ilman kritiikkiä, kunhan lainaajan kanta on mielestänne oikea.
PP:n pitkät kirjoitukset postataan suorilta tänne ettekä kumpikaan suutanne ole koskaan avanneet.
Jos yritätte savustaa minut pihalle, niin saatte tehdä sen Adminien yhteispäätöksellä, itse en luiki sanojani pakoon koskaan.
Minun kirjoituksiin ja postauksiin saa tehdä vapaasti puhdistuksen. Mutta kun poistat ja puhdistat poista kaikki. Tämä on varmaankin se näkyni laukaus päähän, mutta se mikä ei tapa, se vahvistaa.
Viimeksi muokannut Tuija, 28 Helmi 2026, 17:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Poistanko tämänkin pyynnöstäsi?
Poista kaikki mikä on minun postaamaa nimimerkkiä myöten. Myös blogi
Viimeksi muokannut Tuija, 28 Helmi 2026, 17:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En poista. Kirjoitukset kertovat henkilöstä paljon.
Näetkö myös itsesi?
Kyllä. En luiki sanojani pakoon.
Tuo alistava käytös? Nyt voit tehdä poistot lopullisesti, tämä oli tässä.
Oli kiva tavata. Heippa. En poista mitään.
Jos nyt jokainen ottaisi hetken happea tahoillaan ja vaikka hiljentyisi rukouksiin, kehenkään erityisesti kohdistamatta tätä kommenttia.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.
Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Joo tässä on saanut tällä palstalla vedellä happea viime aikoina enemmänkin.
Ei mitään ketään vastaan, ei edes tuon yrityksen jälkeen.
Rauha maahan ja jätetään syyttelyt.
Shalom.
Ei mitään ketään vastaan, ei edes tuon yrityksen jälkeen.
Rauha maahan ja jätetään syyttelyt.
Shalom.
Pyysin poistoa toista kautta ...