Sivu 1/2
Tulta taivaastako....sattumaa, vai ei ?
Lähetetty: 30 Marras 2025, 09:25
Kirjoittaja AOAOAOAOAO
Helluntai, eli VT:n ns.viikkojuhla, on vuonna 2029 Israelissa 19.5.- 20.5., lauantai-sunnuntai.
Suomessa juhla on 2029 samaan aikaan, 20.5., sunnuntaina.
Samoin vuonna 2036 tuo juhla on Israelissa ja Suomessa samaan aikaan, 31.5. - 1.6. ,Israelissa lauantai-sunnuntai, Suomessa 1.6. sunnuntaina.
Tuota päivää pidetään kristillisen seurakunnan alkamispäivänä, Jeesus tuli Pyhänä Henkenä omiinsa.
Mielenkiintoista myös se, että tuo "Apophis"-asteroidi kulkee 2029 huhtikuun 13.päivänä hyvin läheltä maapalloa, samoin uudestaan Apophis tulee lähelle maapalloa vuonna 2036. On esitetty väitteitä että vuoden 2036 mahdollista osumaa maahan on vähätelty tai jopa vääristelty.
Tuosta Apophiksesta on foorumillekin tuotu profetia-linkkejä, mm.Tom Hornin saamia unia/näkyjä.
Re: Tulta taivaastako....sattumaa, vai ei ?
Lähetetty: 03 Joulu 2025, 20:16
Kirjoittaja Sanna
Mielenkiintoista että noissa asteroideissa on 7 vuoden väli. Mielenkiintoista myös että Apophis on saadut nimensä kreikkalaisen jumalan mukaan - tuhon jumala. Mielenkiintoista myös että kyseinen asteroidi saisi auringon "pimenemään" ja monia muita Raamatun mainitsemia lopun merkkejä aikaiseksi.
Mielenkiintoista myös tuo mainitsemasi helluntai. Jos tempaus on ennen ahdistuksen aikaa ja sen jälkeen, mikä vois olla symbolisempi päivä kun helluntai eli sadonkorjuujuhla?
Se osuuko asteroidi, lienee kuitenkin Jumalan käsissä. Yhtä hyvin AP7 voi osua, jos Jumala niin haluaa, eihän sitä tarvitse kuin vähän tuupata radallaan sivuun.
Tuo 2036 on kyllä monessa paikassa profetoitu/nähty viimeiseksi vuodeksi. Toisaalta kyllä monet luuli, että maailmanloppu ois tullu 2000.
On esitetty väitteitä että vuoden 2036 mahdollista osumaa maahan on vähätelty tai jopa vääristelty.
Samat kaverit on tehny aikansa TV viidettä kuuhun lauskeutumisteatterilla ja heidän budjettinsa taitaa olla kymmeniä biljoonia, joten hyvin mahdollista.
Re: Tulta taivaastako....sattumaa, vai ei ?
Lähetetty: 03 Joulu 2025, 21:02
Kirjoittaja Sanna
Jeesus täytti muuten kaikki muut juhlat paitsi helluntain, koska Pyhä Henki teki sen.
Haanokin sanotaan temmattaneen helluntaina juutalaisperinteen mukaan ( ei lähdettä itsellä)
Korkea Veisu 2
11Sillä katso, talvi on väistynyt,
sateet ovat ohitse, ovat menneet menojaan.
12Kukkaset ovat puhjenneet maahan,
laulun aika on tullut,
ja metsäkyyhkysen ääni kuuluu maassamme.
13Viikunapuu tekee keväthedelmää,
viiniköynnökset ovat kukassa ja tuoksuavat.
Re: Tulta taivaastako....sattumaa, vai ei ?
Lähetetty: 03 Joulu 2025, 21:46
Kirjoittaja AOAOAOAOAO
Sanna kirjoitti: ↑03 Joulu 2025, 21:02
Jeesus täytti muuten kaikki muut juhlat paitsi helluntain, koska Pyhä Henki teki sen.
Haanokin sanotaan temmattaneen helluntaina juutalaisperinteen mukaan ( ei lähdettä itsellä)
Tuota, kyllä tuo helluntai on siis jo toteutunut, kun nimenomaan JEESUS tuli Pyhänä Henkenä, ei siis enää fyysisessä olomuodossa vaan Henkenä.
Ainoa juhla, joka ei ole toteutunut, on 1.7. oleva Pasuunan puhaltamisen juhla. Kaikki, KAIKKI muut VT:ssa annetut juhlapäivät ovat jo toteutuneet, tai toteutuvat par´aikaa.
1.Kor.15:51-52
Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä,
viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme
Matt.24:29-31
Mutta kohta
niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
Ja Hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.
1Tess.4:16-17
Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon,
Ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
Re: Tulta taivaastako....sattumaa, vai ei ?
Lähetetty: 03 Joulu 2025, 22:23
Kirjoittaja AOAOAOAOAO
Sanna kirjoitti: ↑03 Joulu 2025, 21:02
Haanokin sanotaan temmattaneen helluntaina juutalaisperinteen mukaan ( ei lähdettä itsellä)
En tiedä olenko oikeassa, vai väärässä, mutta itse pidän Hanokin Taivaasen oton tapahtuneen 13.5. perjantai ( tai 12.5. torstai , joka oli Hanokin syntymäpäivä).
Helluntai, ei ainakaan juhlan sisällön vuoksi ole esikuva ylösotosta, vaan Pyhän Hnegen tulemisesta, uuden aikakauden alkamisesta, täällä maan päällä.
Juutalaiset, jotkut, pivät helluntaita myös lain saamisen päivänä, vaikka se ei mitenkään voi pitää paikkaansa, koska Viikkojuhla oli kalenterissa 6.3., ja Israelin kanssa saapui vasta Hoorebin vuoren juurelle 15.3., josta meni vielä melkein 1,5 kuukautta kun Mooses tuli Lain taulujen kanssa alas, jotka hän heti myös rikkoi, ja sen jälkeen kului vielä 42 vuorokautta kun Mooses tuli takaisin, nyt kasvot loistaen, ( mitä ei tapahtunut ensimmäisellä kerralla hänen palatessaan Jumalan luota ), uusien Lain taulujen kanssa alas, ja nämä taulut laitettiin Liitonarkkiin.
Päiväykset ovat aurinkokalenterin päivämääriä, ei kuukalenterin, eikä kuu-aurinkokalenterin.
13.5. on läntisen kalenterin, eli meidän, noin 28.-29.heinäkuuta.
Re: Tulta taivaastako....sattumaa, vai ei ?
Lähetetty: 04 Joulu 2025, 00:40
Kirjoittaja Uskon Jeesukseen
AOAOAOAOAO kirjoitti: ↑03 Joulu 2025, 21:46
Sanna kirjoitti: ↑03 Joulu 2025, 21:02
Jeesus täytti muuten kaikki muut juhlat paitsi helluntain, koska Pyhä Henki teki sen.
Haanokin sanotaan temmattaneen helluntaina juutalaisperinteen mukaan ( ei lähdettä itsellä)
Tuota, kyllä tuo helluntai on siis jo toteutunut, kun nimenomaan JEESUS tuli Pyhänä Henkenä, ei siis enää fyysisessä olomuodossa vaan Henkenä.
Vaan kyllä Pyhä Henki tuli aivan itsenään, sillä Herra Jeesushan puhui toisen Auttajan eli Pyhän Hengen lähettämisestä. Herra Jeesus itse istuu nyt taivaassa Isä Jumalan oikealla puolella.
Muutama jae UT:sta todistaa jo tämän tosiasian - ensinnäkin Herran Jeesuksen sanotaan tulevan samalla tavalla kuin hänen on nähty sinne menevänkin... Apt. 7 taasen kertoo Stefanuksesta, (...kivitettiin kuoliaaksi) joka oli täynnä Pyhää Henkeä (PH oli siis jo tullut itsenään) ja joka näki Herran Jeesuksen seisovan taivaassa isä Jumalan oikealla puolella eli hän ei ollut missään nimessä tullut takaisin millään tavoin eikä varsinkaan Pyhänä Henkenä.
Apostolien teot:
1:11 ja nämä sanoivat: "Galilean miehet, mitä te seisotte ja katsotte taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teiltä ylös taivaaseen, on tuleva samalla tavalla, kuin te näitte hänen taivaaseen menevän."
7:55 Mutta täynnä Pyhää Henkeä hän loi katseensa taivaaseen päin ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen seisovan Jumalan oikealla puolella
Aiheeseen liittyen hyvä kirjoitus:
https://www.neverthirsty.org/bible-qa/q ... or-before/
(Huom. konekäännös)
Pyhän Hengen palvelus Jeesuksen jälkeen
Olemme jo nähneet, että Pyhä Henki oli aktiivinen tällä maan päällä Vanhassa testamentissa ja Jeesuksen palveluksessa. Silti Johanneksen evankeliumissa 16:7 Jeesus sanoo, että Pyhä Henki tulee Hänen palatessaan taivaaseen.
Mutta minä sanon teille totuuden, teidän eduksenne minä menen pois; sillä jos minä en mene pois, Auttaja ei tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, minä lähetän Hänet teidän tykönne. Johannes 16:7 (NASB)
Jeesus sanoi saman aiemmin Johanneksen 14:26 ja Johanneksen 15:26.
Mutta Auttaja, Pyhä Henki, jonka Isä lähettää Minun nimessäni, Hän opettaa teille kaiken ja tuo muistollesi kaiken, mitä minä sanoin teille. Johannes 14:26 (NASB)
Kun Auttaja tulee, jonka minä lähetän teille Isältä, Hän on Totuuden Henki, joka lähtee Isästä, Hän todistaa Minusta, Johannes 15:26 (NASB)
Kuka on Auttaja? Jeesus antoi vastauksen Johanneksen evankeliumissa 14:16.
Ja minä pyydän Isältä, ja Hän antaa teille toisen Auttajan, että Hän olisi teidän kanssanne ikuisesti.
Johannes 14:16 (NASB)
Auttaja on Pyhä Henki. Mitä Jeesus tarkoitti, että Pyhä Henki tulisi, koska Hän oli jo läsnä? Jeesus puhui Pyhän Hengen tulemisesta uudella ja eri tavalla. Tämä ennustettiin Vanhassa testamentissa Apostolien tekojen 2:14-21 mukaisesti ja se tapahtui helluntaipäivänä (Apt. 2:1-13).
Helluntain alkaessa Pyhä Henki alkoi elää niiden sisällä, jotka uskoivat Jumalaan.
Ps. jostain syystä teksti on tummalla ja kursiivilla vaikken koskenutkaan säätöihin...
Re: Tulta taivaastako....sattumaa, vai ei ?
Lähetetty: 04 Joulu 2025, 10:40
Kirjoittaja AOAOAOAOAO
Kyllä tämä "Pyhä Henki" on Jeesus. Laitan vain jokusen Raamatun paikan todisteeksi.
Joh.1.1-4 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä Hänen kauttaan, ja ilman Häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.
1.Moos.1:1-2 Alussa loi (yksikkö) Jumalat(monikko) taivaan ja maan.Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.
Joh.1:11 Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
Joh.1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme Hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja Hän oli täynnä armoa ja totuutta.
Joh.4:24 Jumala on Henki; ja jotka Häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla Hengessä ja Totuudessa."'
Joh.5:26 Sillä niinkuin Isällä on elämä itsessänsä, niin hän on antanut elämän myös Pojalle, niin että myös hänellä on elämä itsessänsä.
Joh.10:30 Minä ja Isä olemme yhtä/yksi.
Joh.10:38 Mutta jos Minä niitä teen, niin, vaikka ette uskoisikaan Minua, uskokaa Minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja ymmärtäisitte Isän olevan Minussa ja Minun olevan Isässä.
Joh.12:37-38,41 Ja vaikka Hän oli tehnyt niin monta tunnustekoa heidän nähtensä, eivät he uskoneet Häneen, että kävisi toteen profeetta Esaiaan sana, jonka hän on sanonut: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme, ja kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan ? " Tämän Esaias sanoi, kun hän näki Hänen kirkkautensa ja puhui Hänestä.( Jes.6:1-3 ,Ilm.4:8 )
Joh.12:45 Ja joka näkee Minut, näkee Hänet, joka on Minut lähettänyt.
Joh.12:49 Sillä en Minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on Minut lähettänyt, on itse antanut Minulle käskyn, mitä Minun pitää sanoman ja mitä puhuman.
Joh.14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen Tie ja Totuus ja Elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin Minun kauttani.
Joh.14:9-11 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.
Joh.14:16-18 Ja Minä olen rukoileva Isää, ja Hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
Totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe Häntä eikä tunne Häntä; mutta te tunnette Hänet, sillä Hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
En Minä jätä teitä orvoiksi; Minä tulen teidän tykönne.
Joh.14:26,28 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä Minun Nimessäni, Hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä Minä olen teille sanonut.
Te kuulitte Minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te Minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että Minä menen Isän tykö, sillä Isä on Minua suurempi.
Joh.15:4 Pysykää Minussa, niin Minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy Minussa.
Joh.15:26 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka Minä lähetän teille Isän tyköä, Totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin Hän on todistava Minusta.
Joh.16:7 Kuitenkin Minä sanon teille Totuuden: teille on hyväksi, että Minä menen pois. Sillä ellen Minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos Minä menen, niin Minä Hänet teille lähetän.
Joh.16:13 Mutta kun Hän tulee, Totuuden Henki, johdattaa Hän teidät kaikkeen Totuuteen. Sillä se, mitä Hän puhuu, ei ole Hänestä itsestään; vaan minkä Hän kuulee, sen Hän puhuu, ja tulevaiset Hän teille julistaa.
Joh.17:6 Minä olen ilmoittanut Sinun Nimesi ihmisille, jotka Sinä annoit Minulle maailmasta. He olivat Sinun, ja Sinä annoit heidät Minulle, ja he ovat ottaneet Sinun sanastasi vaarin.
Joh.17:11-12 Ja Minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja Minä tulen Sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät Nimessäsi, jonka Sinä olet Minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin Mekin. Kun Minä olin heidän kanssansa, varjelin Minä heidät Sinun Nimessäsi, jonka Sinä olet Minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.
Joh.17:17 Pyhitä heidät Totuudessa; Sinun Sanasi on Totuus.
Joh.12:21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin Sinä, Isä, olet Minussa ja Minä Sinussa, että hekin Meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että Sinä olet Minut lähettänyt.
Joh.17:23 Minä heissä, ja Sinä Minussa-että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että Sinä olet Minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin Sinä olet Minua rakastanut.
Joh.17:26 Ja Minä olen tehnyt Sinun Nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla Sinä olet Minua rakastanut, olisi heissä ja Minä olisin heissä."
Joh.20:28 Tuomas vastasi ja sanoi Hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani !"
Jumala on Henki. Jeesus on Jumala.Jumalan Henki on Totuuden Henki.
Jeesus: Minä olen Tie, Totuus, ja Elämä. Minun Sanani on Henki ja Elämä.
Jumalan "Nimi" on siis "Jeesus", niin kuin noista Johanneksen evankeliumin jakeista hyvin näkyy. Nimi, jonka Jeesus, eläessään ihmisenä maan päällä, teki tunnetuksi, oli Jeesuksen oma nimi. Tämä nimi on siis myös "Isän" nimi, niin kuin 17:26 jae sanoo.
Jesja 9:5 Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.
Jesaja puhuu YHDESTÄ, käyttäen useampaa erilaista Nimikettä tuosta YHDESTÄ.
Tuo YKSI persoona on ; lapsi, poika, Herra, Ihmeellinen Neuvonantaja ( Pyhä Henki, Totuuden Henki ), Jumala, Iankaikkinen, Rauhan ruhtinas.
7 erilaista nimikettä YHDESTÄ persoonasta. Jumala on YKSI.
Re: Tulta taivaastako....sattumaa, vai ei ?
Lähetetty: 04 Joulu 2025, 11:24
Kirjoittaja Sanna
Tästä nyt tietysti päästään tän palstan yhteen kompastuskivistä eli siihen mikä on meidän teologinen näkemys, Raamatun ilmoitus vai kolminaisuusoppi.
Re: Tulta taivaastako....sattumaa, vai ei ?
Lähetetty: 04 Joulu 2025, 13:25
Kirjoittaja AOAOAOAOAO
Sanna kirjoitti: ↑Eilen, 11:24
Tästä nyt tietysti päästään tän palstan yhteen kompastuskivistä eli siihen mikä on meidän teologinen näkemys, Raamatun ilmoitus vai kolminaisuusoppi.
Jeesuksen Jumaluus on kristinuskon perustus. Ymmärrän hyvin että moni ns. rivikristitty, joka ei ole Raamattua lukenut, välttämättä ollenkaan, tai hyvin vähän, nämä teologiset opit eivät aukene, kun ne eivät aukene monille Raamattua lukevillekaan.
"Sana tuli lihaksi", minusta tuo kertoo ytimekkäästi Jumalan inkarnaatiosta. Aineeton aineellistui, näkymätön tuli näkyväksi, ajaton tuli ajalliseksi. Jumala tuli ihmiseksi. Isä tuli Pojaksi. Henki tuli lihaksi.
Re: Tulta taivaastako....sattumaa, vai ei ?
Lähetetty: 04 Joulu 2025, 15:17
Kirjoittaja Uskon Jeesukseen
No missäs Isä Jumala oli silloin kun Poika Jeesus oli maan päällä... ja miksi Jeesus sanoi että Isä Jumala on lähettävä toisen Puolustajan eli Pyhän Hengen...
Jos jälkimmäistä kysymystä tarkastelee niin AO:n opilla niin vastauksena lienee, että Poika Jeesus kertoo Isä Jumalana lähettävänsä itse itsensä takaisin Pyhänä Henkenä toiseksi puolustajaksi... Jeesus on täällä ollut ensimmäisenä puolustajana ja sitten hän tulisikin takaisin toisena puolustajana ja vieläpä itsnsä lähettämänä...
Stefanus näki täynnä Pyhää Henkeä Jeesuksen seisomassa taivaassa isä Jumalan oikealla puolella...
AO:n opin mukaan Jeesus onko kuitenkin Pyhänä Henkenä Stefanuksessa Stefanuksen nähdessä hänet itsensä vieressä taivaassa...?
Tässä faktaa hieman... Jeesus saa kasteen... Pyhä henki laskeutuu kuin kyyhkynen... Isä Jumala sanoo Jeesusta rakkaaksi pojaksi...
Eli Herra Jeesus ei millään tavoin ole samanaikaikaisesti eikä erikseen Isä Jumala, Poika Jumala ja Pyhä Henki
Matt. 3:13 Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen tykö hänen kastettavakseen.
3:14 Mutta tämä esteli häntä sanoen: "Minun tarvitsee saada sinulta kaste, ja sinä tulet minun tyköni!"
3:15 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus". Silloin hän salli sen hänelle.
3:16 Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
3:17 Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".
Se että Pyhää Henkeä sanotaan esim. Jumalan hengeksi tarkoittaa sitä että hän yksinkertaisesti on jumaluuden Henki, jos näin voi sanoa... ja sanotaan jotakuinkin että ellei jollakulla ole Kristuksen Henkeä jne.niin se tarkoittaa sitä kyseessä on Herran Jeesuksen valtuuttama Pyhä Henki, joka tuli kirkastamaan Kristusta... ym. ym
Jos voisimme nähdä omenan kuoren sisältäpäin ikäänkuin omenan sisusmateriaalia ei olisikaan niin sehän näyttäisi aivan erilaiselta kuin ulkoapäin katsottuna... sikti tuo kuori olisi yksi eikä kaksi kuorta... Kuoren sisäpinta ensinnäkin suojaa omenan sisäpuolen materiaalia "sisäomenuuden" ulkopuolelta tulevilta lämmön ja ties minkä vaikutuksilta; ulkopinta taasen suojaa omenuutta päästämästä nestettä omenuuden ulkopuolelle - omena esim. ei kuivu kuoren molempien puolien vaikutuksesta ..
Eli pointti tuolla viisaudella on se että koska omenan tapauksessa ei tarvitse muodostaa omenuudelle kaksinaisuusoppia kolminaisuusopista puhumattakaan niin ei Jumalasta, ja Jeesuksesta sekä Pyhästä Hengestäkään tarvitse muodostaa kolminaisuusoppia avuksi - riittää kun ymmärtää että Raamatun perusteella on käsitettävissä että esim. Herran Jeesuksen ollessa kastettavana niin Pyhä Henki tulee tuohon tilanteeseen ja sen jälkeen Isä Jumala... Jos Herra Jeesus olisi samanaikaisesti ensinnäkin hän itse ja myös isä Jumala taivaassa ja vieläpä Pyhä Henki, joka tulee paikalle niin silloinhan tuo Jeesuksen kasteen aikana tapahtuva Isän, Pojan ja Pyhän Hengen kohtaaminen ei olisi voinut toteutua!?
Re: Tulta taivaastako....sattumaa, vai ei ?
Lähetetty: 04 Joulu 2025, 16:06
Kirjoittaja Sanna
Raamattuhan kuvaa sekä Pyhän Hengen että Jeesuksen omana persoonaan Jumalassa [ominaisuuksien kokonaisuus/itsenäinen toimija]
Kolminaisuusoppi myös perustuu alla olevaan
"selventävään" taulukkoon:
Ja jos otetaan Luukkaan evankeliumin jae 3:22 käsittelyyn
ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt
Miten selität ton jakeen? Jeesus laskeutui itsensä päälle Pyhän Hengen persoonassa? Ja eikö toi sun näkemys oo joka tapauksessa eri kun toi kolminaisuus oppi?
Kolminaisuuttahan voi yrittää selittää että kuten meillä monilla ihmisillä on
•Työrooli
•Perhe rooli
•Seurakunta rooli
Tai esim nainen voi olla
•Äiti
•Lapsi
•Isoäiti
Jolla kaavalla voi ajatella että Jumalalla on:
•Jeesuksen rooli
•Pyhän Hengen rooli ja
•itsensä rooli Jumalana ja Isänä
Toisin kuin ihminen Jumala voi olla nämä roolit erikseen toisistaan vaikka lihassa ja samaan aikaan paikalla.
Ja koska Jumala on järjestyksen Jumala mikä käy selväksi Raamatusta, niin en näkisi että Pyhän Hengen ja Jeesuksen ilmenemismuotoja olisi sekoitettu.
Re: Tulta taivaastako....sattumaa, vai ei ?
Lähetetty: 04 Joulu 2025, 16:39
Kirjoittaja Uskon Jeesukseen
Sanna kirjoitti: ↑Eilen, 16:06
Raamattuhan kuvaa sekä Pyhän Hengen että Jeesuksen omana persoonaan Jumalassa [ominaisuuksien kokonaisuus/itsenäinen toimija]
...
ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt
Miten selität ton jakeen? Jeesus laskeutui itsensä päälle Pyhän Hengen persoonassa? Ja eikö toi sun näkemys oo joka tapauksessa eri kun toi kolminaisuus oppi?
Kenelle tuo kysymys olikaan...?
Itse ajattelen juurikin viestisi kaavion tavoin... vai oliko selityksessäni jotain päinvastaista...
Eli sinänsä asiasta ei tarvita erillistä oppia... riittää että Pyhän Hengen antamalla ymmärtää asian niin, että kolminaisuusoppi sinällänsä vahvistaa sen, mutta ei tule elämään jonkinlaiseksi hokemaksi kuten esim. Jumala tätä.... ahaa kyse siis kolminaisuuden siitä ja siitä ja joka sitten sitä ja sitä...
Jos tuo oli oppi, niin toivottavasti ei ainakaan "uusi voimallinen oppi"...

Re: Tulta taivaastako....sattumaa, vai ei ?
Lähetetty: 04 Joulu 2025, 16:59
Kirjoittaja Sanna
Uskon Jeesukseen kirjoitti: ↑Eilen, 16:39
Sanna kirjoitti: ↑Eilen, 16:06
Raamattuhan kuvaa sekä Pyhän Hengen että Jeesuksen omana persoonaan Jumalassa [ominaisuuksien kokonaisuus/itsenäinen toimija]
...
ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt
Miten selität ton jakeen? Jeesus laskeutui itsensä päälle Pyhän Hengen persoonassa? Ja eikö toi sun näkemys oo joka tapauksessa eri kun toi kolminaisuus oppi?
Kenelle tuo kysymys olikaan...?
Itse ajattelen juurikin viestisi kaavion tavoin... vai oliko selityksessäni jotain päinvastaista...
AO:lle oli kysymys, mun mielestä me puhuttiin samasta asiasta

Lähinnä jäin pohtiin että mikä tuo kastenäkemys on jos Jeesus ja Pyhä Henki on sama.
Uskon Jeesukseen kirjoitti: ↑Eilen, 16:39
Eli sinänsä asiasta ei tarvita erillistä oppia... riittää että Pyhän Hengen antamalla ymmärtää asian niin, että kolminaisuusoppi sinällänsä vahvistaa sen, mutta ei tule elämään jonkinlaiseksi hokemaksi kuten esim. Jumala tätä.... ahaa kyse siis kolminaisuuden siitä ja siitä ja joka sitten sitä ja sitä...
Jos tuo oli oppi, niin toivottavasti ei ainakaan "uusi voimallinen oppi"...
Joo ei tarvita oppia tai sen enempää kiistaa

itteä lähinnä ärsyttää miten ihmisselityksillä kuten juurikin kolminaisuusopilla saadaan ihmisiä sekaisin tai Jeesuksen roolia pienemmäksi, viittaamatta nyt tällä palstalaisiin.
Re: Tulta taivaastako....sattumaa, vai ei ?
Lähetetty: 04 Joulu 2025, 17:04
Kirjoittaja Tuija
Minusta tämä on niin selkeä luku, kun sen oikein ymmärtää. Tulkoon itse Jumala, Pyhän Hengen kautta tämä avaamaan:
Evankeliumi Johanneksen mukaan
1 LUKU.
1. Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
2. Hän oli alussa Jumalan tykönä.
3. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
4. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.
5. Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt.
6. Oli mies, Jumalan lähettämä; hänen nimensä oli Johannes.
7. Hän tuli todistamaan, todistaaksensa valkeudesta, että kaikki uskoisivat hänen kauttansa.
8. Ei hän ollut se valkeus, mutta hän tuli valkeudesta todistamaan.
9. Totinen valkeus, joka valistaa jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.
10. Maailmassa hän oli, ja maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä, ja maailma ei häntä tuntenut.
11. Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
12. Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
13. jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
14. Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.
15. Johannes todisti hänestä ja huusi sanoen: "Tämä on se, josta minä sanoin: se, joka minun jälkeeni tulee, on ollut minun edelläni, sillä hän on ollut ennen kuin minä."
16. Ja hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet, ja armoa armon päälle.
17. Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.
18. Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut.
19. Ja tämä on Johanneksen todistus, kun juutalaiset lähettivät hänen luoksensa Jerusalemista pappeja ja leeviläisiä kysymään häneltä: "Kuka sinä olet?"
20. Ja hän tunnusti eikä kieltänyt; ja hän tunnusti: "Minä en ole Kristus".
21. Ja he kysyivät häneltä: "Mikä sitten? Oletko sinä Elias?" Hän sanoi: "En ole". "Se profeettako olet?" Hän vastasi: "En".
22. Niin he sanoivat hänelle: "Kuka olet, että voisimme antaa vastauksen niille, jotka meidät lähettivät? Mitä sanot itsestäsi?"
23. Hän sanoi: "Minä olen huutavan ääni erämaassa: 'Tehkää tie tasaiseksi Herralle', niinkuin profeetta Esaias on sanonut."
24. Ja lähetetyt olivat fariseuksia;
25. ja he kysyivät häneltä ja sanoivat hänelle: "Miksi sitten kastat, jos et ole Kristus etkä Elias etkä se profeetta?"
26. Johannes vastasi heille sanoen: "Minä kastan vedellä; mutta teidän keskellänne seisoo hän, jota te ette tunne.
27. Hän on se, joka tulee minun jälkeeni ja jonka kengänpaulaa minä en ole arvollinen päästämään."
28. Tämä tapahtui Betaniassa, Jordanin tuolla puolella, jossa Johannes oli kastamassa.
29. Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!
30. Tämä on se, josta minä sanoin: 'Minun jälkeeni tulee mies, joka on ollut minun edelläni, sillä hän on ollut ennen kuin minä'.
31. Ja minä en tuntenut häntä; mutta sitä varten, että hän tulisi julki Israelille, minä olen tullut vedellä kastamaan."
32. Ja Johannes todisti sanoen: "Minä näin Hengen laskeutuvan taivaasta alas niinkuin kyyhkysen, ja se jäi hänen päällensä.
33. Ja minä en tuntenut häntä; mutta hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: 'Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä.'
34. Ja minä olen sen nähnyt ja olen todistanut, että tämä on Jumalan Poika."
35. Seuraavana päivänä Johannes taas seisoi siellä ja kaksi hänen opetuslapsistansa.
36. Ja kiinnittäen katseensa Jeesukseen, joka siellä käveli, hän sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa!"
37. Ja ne kaksi opetuslasta kuulivat hänen näin puhuvan ja seurasivat Jeesusta.
38. Niin Jeesus kääntyi ja nähdessään heidän seuraavan sanoi heille: "Mitä te etsitte?" He vastasivat hänelle: "Rabbi" - se on käännettynä: opettaja - "missä sinä majailet?"
39. Hän sanoi heille: "Tulkaa ja katsokaa." Niin he menivät ja näkivät, missä hän majaili, ja viipyivät hänen tykönään sen päivän. Silloin oli noin kymmenes hetki.
40. Andreas, Simon Pietarin veli, oli toinen niistä kahdesta, jotka olivat kuulleet, mitä Johannes sanoi, ja seuranneet Jeesusta.
41. Hän tapasi ensin veljensä Simonin ja sanoi hänelle: "Me olemme löytäneet Messiaan", se on käännettynä: Kristus1.
42. Ja hän vei hänet Jeesuksen tykö. Jeesus kiinnitti katseensa häneen ja sanoi: "Sinä olet Simon, Johanneksen poika; sinun nimesi on oleva Keefas", joka käännettynä on Pietari2.
43. Seuraavana päivänä Jeesus tahtoi lähteä Galileaan; ja hän tapasi Filippuksen ja sanoi hänelle: "Seuraa minua".
44. Ja Filippus oli Beetsaidasta, Andreaan ja Pietarin kaupungista.
45. Filippus tapasi Natanaelin ja sanoi hänelle: "Me olemme löytäneet sen, josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet, Jeesuksen, Joosefin pojan, Nasaretista".
46. Natanael sanoi hänelle: "Voiko Nasaretista tulla mitään hyvää?" Filippus sanoi hänelle: "Tule ja katso".
47. Jeesus näki Natanaelin tulevan tykönsä ja sanoi hänestä: "Katso, oikea israelilainen, jossa ei vilppiä ole!"
48. Natanael sanoi hänelle: "Mistä minut tunnet?" Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Ennenkuin Filippus sinua kutsui, kun olit viikunapuun alla, näin minä sinut".
49. Natanael vastasi ja sanoi hänelle: "Rabbi, sinä olet Jumalan Poika, sinä olet Israelin kuningas".
50. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sentähden, että minä sanoin sinulle: 'minä näin sinut viikunapuun alla', sinä uskot. Sinä saat nähdä suurempia, kuin nämä ovat."
51. Ja hän sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: te saatte nähdä taivaan avoinna ja Jumalan enkelien nousevan ylös ja laskeutuvan alas Ihmisen Pojan päälle."
Re: Tulta taivaastako....sattumaa, vai ei ?
Lähetetty: 04 Joulu 2025, 17:09
Kirjoittaja Tuija
Ja sitten vielä tämä vahvistus:
Evankeliumi Johanneksen mukaan
14 LUKU.
1. "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun.
2. Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?
3. Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.
4. Ja mihin minä menen - tien sinne te tiedätte."
5. Tuomas sanoi hänelle: "Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?"
6. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
7. Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet."
8. Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".
9. Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
10. Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
11. Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.
12. Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,
13. ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa.
14. Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen.
15. Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni.
16. Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
17. totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
18. En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.
19. Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää minua näe, mutta te näette minut; koska minä elän, niin tekin saatte elää.
20. Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä.
21. Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."
22. Juudas, ei se Iskariot, sanoi hänelle: "Herra, mistä syystä sinä aiot ilmoittaa itsesi meille etkä maailmalle?"
23. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.
24. Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.
25. Tämän minä olen teille puhunut ollessani teidän tykönänne.
26. Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.
27. Rauhan minä jätän teille: minun rauhani - sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö.
28. Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne.' Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.
29. Ja nyt minä olen sanonut sen teille, ennenkuin se on tapahtunut, että te uskoisitte, kun se tapahtuu.
30. En minä enää puhu paljoa teidän kanssanne, sillä maailman ruhtinas tulee, ja minussa hänellä ei ole mitään.
31. Mutta että maailma ymmärtäisi minun rakastavan Isää ja tekevän, niinkuin Isä on minua käskenyt: nouskaa, lähtekäämme täältä."
Re: Tulta taivaastako....sattumaa, vai ei ?
Lähetetty: 04 Joulu 2025, 17:16
Kirjoittaja Tuija
Minulla oli myös aika, kun tuota en ymmärtänyt, mutta Jumala sen avasi eteeni ja rakkaudella iloitsin sitä ihmettä minkä Hän tekee meissä. Hänessä todella on kolme persoonaa: Isä - Poika - Pyhä Henki.
Näin vakaasti uskon.
Re: Tulta taivaastako....sattumaa, vai ei ?
Lähetetty: 04 Joulu 2025, 17:25
Kirjoittaja Tuija
Tässä vielä selitystä, jos ihminen tätä oikein koskaan osaa selittää:
Vaikein asia kristillisessä kolminaisuuden käsitteessä on se, ettei sitä voi tyhjentävästi selittää. Jumalan kolminaisuus on käsite, jota ihmisen on mahdoton ymmärtää täysin, selittämisestä puhumattakaan. Jumala on äärettömän paljon suurempi kuin me, sen vuoksi meidän ei pitäisi odottaakaan, että pystyisimme ymmärtämään häntä täydellisesti. Raamattu opettaa, että Isä on Jumala, Jeesus on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala. Raamattu opettaa myös, että on olemassa vain yksi Jumala. Vaikka voimme ymmärtää joitakin asioita kolminaisuuden eri persoonien välisistä suhteista, pohjimmiltaan ihmismieli ei voi sitä käsittää. Tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, ettei kolminaisuus ole totta ja Raamatun opetukseen perustuvaa.
Kolminaisuus tarkoittaa Jumalan ilmentymistä kolmessa eri persoonassa. Tällä ei tarkoiteta laisinkaan kolmen Jumalan olemassaoloa. Tätä aihetta tutkiessa kannattaa muistaa, että sanaa ”kolminaisuus” ei käytetä Raamatussa. Tämä termi on yritys kuvata kolmiyhteistä Jumalaa, sitä tosiasiaa, että on olemassa kolme rinnakkain esiintyvää ikuista persoonaa, jotka yhdessä ovat Jumala. On todella tärkeää muistaa, että opetus, josta käytetään ilmaisua ”kolminaisuus”, todellakin löytyy Raamatusta. Raamattu opettaa kolminaisuudesta seuraavasti:
1) On olemassa vain yksi Jumala (5. Moos. 6:4; 1. Kor. 8:4; Gal. 3:20; 1. Tim. 2:5).
2) Kolminaisuudessa on kolme persoonaa (1. Moos. 1:1; 1:26; 3:22; 11:7; Jes. 6:8; 48:16; 61:1; Matt. 3:16-17; Matt. 28:19; 2. Kor. 13:14). 1. Mooseksen kirjassa 1:1 käytetään heprean kielen monikollista substantiivia ”Elohim”. 1. Moos. 1:26; 3:22; 11:7 ja Jes. 6:8 käyttävät monikollista pronominia ”me”. ”Elohim” ja ”me” ovat monikollisia muotoja ja viittaavat ehdottomasti useampaan kuin kahteen. Vaikkakaan tämä ei ole aukoton väite kolminaisuuden puolesta, se kuitenkin viittaa Jumalan moninaisuuteen. Heprean kielen Jumalaa merkitsevä sana "elohim" ehdottomasti mahdollistaa kolminaisuuden.
Jes. 48:16:ssa ja 61:1:ssä Poika puhuu ja viittaa samalla Isään ja Pyhään Henkeen. Vertaa Jesajan kohtaa (61:1) Luukkaan evankeliumin kohtaan (4:14-19) niin huomaat, että on kyse Pojan puheesta. Matt. 3:16-17 kuvaa Jeesuksen kastetta. Tässä tapahtumassa näkyy, miten Jumala Pyhänä Henkenä laskeutuu Poika Jumalan päälle, samalla kun Isä Jumala julistaa mieltymyksensä Poikaan. Matt. 28:19 ja 2. Kor. 13:14 ovat myös esimerkkejä kohdista, joissa puhutaan kolminaisuuden kolmesta eri persoonasta.
3) Kolminaisuuden jäsenet erotetaan toisistaan monissa raamatunkohdissa. Vanhassa testamentissa ”HERRA” on eri kuin ”Herra” (1. Moos. 19:24; Hoos. 1:4). ”HERRALLA” on ”Poika” (Ps. 2:7, 12; Snl. 30:2-4). Henki on eri kuin ”HERRA” (4. Moos. 27:18) ja ”Jumala” (Ps. 51:10-12). Poika Jumala on eri kuin Isä Jumala (Ps. 45:6-7; Hepr. 1:8-9). Uudessa testamentissa, Johanneksen evankeliumissa (14:16-17), Jeesus puhuu Isälle Puolustajan, Pyhän Hengen, lähettämisestä. Tämä osoittaa, että Jeesus ei katsonut itse olevansa Isä tai Pyhä Henki. On myös muistettava ne kerrat evankeliumeissa, jolloin Jeesus puhuu Isälle. Puhuiko hän itselleen? Hän puhui toiselle kolminaisuuden persoonalle – Isälle.
4) Jokainen kolminaisuuden jäsen on Jumala. Isä on Jumala (Joh. 6:27; Room. 1:7; 1. Piet. 1:2). Poika on Jumala ( Joh. 1:1, 14; Room. 9:5; Kol. 2:9; Hepr. 1:8; 1. Joh. 5:20). Pyhä Henki on Jumala (Apt. 5:3-4; 1. Kor. 3:16).
5) Kolminaisuudessa vallitsevat tietyt tehtävänjaot. Raamatun mukaan Pyhä Henki on alamainen Isälle ja Pojalle, ja Poika on alamainen Isälle. Tämä on kuitenkin sisäinen suhde, eikä se kiellä yhdenkään kolminaisuuden persoonan jumaluutta. Tämä on yksinkertaisesti sellaista aluetta äärettömästä Jumalasta, jota rajallinen mielemme ei pysty ymmärtämään. Poikaa käsitteleviä raamatunkohtia ovat Luuk. 22:43; Joh. 5:36; Joh. 20:21 ja 1. Joh. 4:14. Pyhästä Hengestä puhutaan kohdissa Joh. 14:16; 14:26; 15:26; 16:7 ja erityisesti Joh. 16:13-14.
6) Kolminaisuuden jäsenillä on eri tehtävät. Isä on perimmäinen lähde tai aiheuttaja seuraavissa asioissa: 1) maailmankaikkeus (1. Kor. 8:6; Ilm. 4:11); 2) jumalallinen ilmestys/ilmoitus (Ilm. 1:1); 3) pelastus (Joh. 3:16-17) ja 4) Jeesuksen ihmisenä tekemät teot (Joh. 5:17; 14:10). Isä panee alulle kaikki nämä asiat.
Poika on välimies, jonka kautta Isä tekee seuraavat asiat: 1) maailmankaikkeuden luominen ja ylläpito (1. Kor. 8:6; Joh. 1:3; Kol. 1:16-17); 2) jumalallinen ilmestys/ilmoitus (Joh. 1:1; Matt. 11:27; Joh. 16:12-15; Ilm. 1:1) ja 3) pelastus (2. Kor. 5:19; Matt. 1:21; Joh. 4:42). Isä tekee kaiken tämän Pojan kautta, joka toimii hänen edustajanaan.
Pyhä Henki on persoona, jonka avulla Isä tekee seuraavat asiat: maailmankaikkeuden luominen ja ylläpito (1. Moos. 1:2; Job 26:13; Ps. 104:30); jumalallinen ilmestys/ilmoitus (Joh. 16:12-15; Ef. 3:5; 2. Piet. 1:21); pelastus (Joh. 3:6; Tiit. 3:5; 1. Piet. 1:2); ja Jeesuksen teot (Jes. 61:1; Apt. 10:38). Isä siis tekee kaiken tämän Pyhän Hengen kautta.
Kolminaisuutta on pyritty kuvaamaan monin tavoin. Mikään arkielämän havaintoesimerkeistä ei kuvaa kolminaisuutta täysin tarkasti. Kananmuna ei ole tarkka siksi, että kuori, valkuainen ja keltuainen ovat munan osia, eivät itse muna. Samoin omenan kuori, hedelmäliha ja siemenet ovat kokonaisuuden osia, eivät omena itsessään. Isä, Poika ja Pyhä Henki eivät ole Jumalan osia, vaan jokainen heistä on Jumala. Vesi havainnollistavana esimerkkinä on hieman parempi, mutta sekään ei pysty kuvaamaan kolminaisuutta täysin oikein. Neste, höyry ja jää ovat veden kolme olomuotoa. Isä, Poika ja Pyhä Henki eivät ole Jumalan olomuotoja, sillä jokainen heistä on Jumala. Tällaiset kuvat voivat siis ehkä antaa meille kuvan kolminaisuudesta, mutta kuva ei ole täysin tarkka. Ääretöntä Jumalaa ei voi täydellisesti kuvata rajallisella esimerkillä.
Kolminaisuusoppi on ollut jakanut kristikuntaa koko sen historian ajan. Vaikkakin kolminaisuuden keskeiset kohdat on Raamatussa esitetty selkeästi, jotkut vähemmän tärkeät kohdat ovat epäselvempiä. Isä on Jumala, Poika on Jumala, ja Pyhä Henki on Jumala – mutta on vain yksi Jumala. Tämä on raamatullinen opetus kolminaisuudesta. Tämän ulkopuolella on tietyssä määrin sijaa väittelyille vähemmän tärkeistä asioista. Sen sijaan, että rajallinen ihmismieli yrittäisi määritellä kolminaisuuden täydellisesti, kannattaa kiinnittää huomio Jumalan suuruuteen ja hänen äärettömään olemukseensa. “Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja jäljittämättömät hänen tiensä! Kuka voi tuntea Herran ajatukset, kuka pystyy neuvomaan häntä? (Room. 11:33-34).
Re: Tulta taivaastako....sattumaa, vai ei ?
Lähetetty: 04 Joulu 2025, 17:28
Kirjoittaja Tuija
Oli muutama uskova läheinen, jotka ei myöskään tuohon uskoneet, mutta kun kerroin kuinka olin saanut uuden ymmärryksen Sanan kautta, lopulta alkoi tulla viestejä, että hekin uskoo tuohon kolminaisuuteen ja tänään ovat täysin varmoja siitä.
Re: Tulta taivaastako....sattumaa, vai ei ?
Lähetetty: 04 Joulu 2025, 18:05
Kirjoittaja AOAOAOAOAO
Sanna kirjoitti: ↑Eilen, 16:59
AO:lle oli kysymys, mun mielestä me puhuttiin samasta asiasta

Lähinnä jäin pohtiin että mikä tuo kastenäkemys on jos Jeesus ja Pyhä Henki on sama.
Tuo kuvakaava on aika selkeä, jonka laitot, mutta ei täydellinen. Laitoin jakeet nimenomaan Johanneksen evankeliumista joka kaikista voimakkaimmin todistaa Jeesuksen Jumaluudesta.
Johannes ilmoittaa että "Isän" nimi on Jeesus, jonka"Isä" antoi "Pojalle", eli Itsensä(Isän) inkarnaatiolle. Tuon nimenhän me kaikki nykyään tunnemme, Jeesuksen. Tuon nimen kautta ja tuossa nimessä me pelastumme.
Eli, vastausta myös UJ:lle...Kyllä Jumala lähetti itse itsensä, ei Jumalallisessa kaikkivaltiuudessaa ja Kirkkaudessaan, vaan ihmisen kaltaisena, josta Filippiläiskirje sanoo ;
2:5-8 Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,2:6 joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, 2:7 vaan
tyhjensi itsensä ja
otti orjan muodon,
tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen; 2:8 hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
Fil.2:11 ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on
Herra ( YHWH = Kyrios ).
---> Fil.2:6 jakeessa oleva sana "kaltainen" on eri sana alkutekstissä kuin jakeen 2:7 "kaltainen". --> Jakeen 2:6 "kaltainen" (Strongin koodi 2470.)
tarkoittaa "samanarvoinen, tasaveroinen, samanlainen". Tämän rinnastuksen siis Raamattu tekee puhuttaessa Jumalasta ja Jeesuksesta.
Jakeessa 2:7 "kaltainen" ( Strong 3667. ) sana tarkoittaa enemmänkin olla ulkomuodoltaan samanlainen kuin ihminen. Tässä Jumala on halunnut käyttää eri sanoja, koska 6.jakeessa Jeesusta "verrataan" Jumalaan, mutta jakeessa 7. Jeesusta "verrataan" ihmisiin.
Jeesus, ennen inkarnoitumistaan ,oli suunnitellut mitä Hän tulisi ihmisenä kokemaan, kärsimään, puhumaan sekä myös rukoilemaan, mutta inkarnoitumisen jälkeen Jeesus, itse itsensä rajoittaneena, rukoili aidosti "Jumalaa" , ei siis teeskennellen vaan aidosti kokien mitä on olla ihminen, vaikkakin synnitön.
Minulla on taloyhtiössäni useampia jehovantodistajia, ja tulen heidän kanssaan ihan hyvin juttuun. Eräänä kertana tuli ovelleni pimputtamaan jehovantodistajia, joita en tuntenut, ja muistaakseni toinen heistä kysyi, kun olimme hetken vaihtaneet mielipiteitä Jeesuksesta, että " rukoiliko Jeesus sitten itseään ? "
En muista mitä silloin vastasin, mutta nyt vastaan. Kyllä. Jeesus itse asiassa rukoili "itseään", koska ei Hänellä ollut ketään muuta ketä rukoilla, ja koska Raamattu sanoo, " Jumala on Yksi", ja koska Jeesus Jumala, niin silloin hän rukoili "itseään", vaikkakin ei hän sitä näin kokenut, koska oli ihmishahmossa, "orjan muodossa".
-----> Mitä tulee Jeesuksen Kasteeseen, niin en halua tässä ketjussa aloittaa uutta kaste-teologia debattia.
Miksi Jeesus kastettiin, vaikka ei Hän sitä syntisenä mitenkään tarvinnut ?
Kasteessa Jeesus voideltiin "Jumalan uhrikaritsaksi". Samalla Jeesus antoi meille esikuvan mitä kasteessa kastettavalle tapahtuu, eli kastettu tulee Jumalan lapseksi. Samoin Jeesuksen kastekertomukset evankeliumeissa kertovat että Kasteessa Jumala itse toimii, kun Jumala lähetti oman Pyhän Henkensä Jeesuksen ylle, näkyvällä tavalla, josta Johannes Kastaja myöhemmin todisti ;
Joh.1:32-33 Ja Johannes todisti sanoen: "Minä näin Hengen laskeutuvan taivaasta alas niinkuin kyyhkysen, ja se jäi Hänen päällensä. Ja minä en tuntenut Häntä; mutta Hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: 'Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, Hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä'.
Re: Tulta taivaastako....sattumaa, vai ei ?
Lähetetty: 04 Joulu 2025, 18:23
Kirjoittaja Sanna
Juu ei mielellään kastedepattia sen tietää kyllä miten siinä sitten käy, tuota yhtä jaetta vaan pohdin. Ajatteletko AO samalla kaavalla siitä PH:n laskeutumista ylösalaisin helluntaina että oli myös Jeesus?
Kuva itseasiassa oli näköjään eri mikä piti laittaa mutta tulipa keskustelua
Kananmunaan liittyen ite nyt hain sitä että kananmuna on Jumala, valkuainen on Jumala ja keltuainen on Jumala. Keltuainen ei kuitenkaan ole valkuainen eikä valkuainen keltuainen.
Jos keltuainen on samalla Jeesus ja Jumala sekä valkuainen samalla Pyhä Henki ja Jumala päästään siihen eroon mistä tämä keskustelu lähti, kun väitettiin että keltuainen ja valkuainen on sama asia.
Ja vaikka keltuainen ja valkuainen on munan osia, niin tässä ei haeta sitä vrt. omat lapsemme ovat tavallaan osia meistä vaikka me ei konkreettisesti olla leikattukaan itsestämme osia heihin kiinni.