Kun Pyhä Henki tulee niin myös Usko tulee.
Efe.4:5-6 Yksi Herra, Yksi Usko, Yksi Kaste, Yksi Jumala, ja kaikkien Isä.
Efesolaiskirjeestä huomaamme että Jumala puhuu itsestään "Uskona", eli tuo "Usko" on siis personoitu.
Kun Pyhä Henki tulee niin myös Usko tulee.
one Lord, one faith, one baptism;Eero kirjoitti: ↑19 Syys 2023, 16:27 Eihän siinä niin sanota, vaan puhutaan että on ”Yksi Usko”.
Ensimmäisestä Helluntaista lähtien uskoville on annettu lohduttajaksi ja johdattakaksi Pyhä Henki, mutta Pyhä Henki ei ole se, joka pelastaa, vaan usko Jeesukseen Kristukseen.
Jeesuksen rinnalla oli ristillä ryöväri, joka ei täyttänyt mitään muodollisia vaatimuksia, uskoi vain Jeesukseen Herranaan. Ja silti Jeesus sanoi hänelle, että ”tänä päivänä olet Kanssani Paratiisissa”. Tämä ei olisi mahdollista muuten.
Älä siis aseta esteitä uskon tielle.
Tämä tarkoittaa sitä, että on olemassa vain yksi Herra, Jeesus Kristus, yksi usko Häneen ja yksi kaste Hänessä. Ja on olemassa vain yksi Jumala, joka on meidän kaikkien Isä, Kaikkivaltias.5. yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
6. yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.
Ef. 4
Juu ymmärrän miksi ajattelit noin, mutta itselleni ei vain tunnu luontevalta että tuo enkelien otsaan painama sinetti, joka sisältää kirjoituksena Jeesuksen ja Jumalan nimet, olisi Pyhä Henki. En väitä etteikö se voisi olla, mutta sellaista mielleyhtymää ei itselleni muodostu noita Ilmestyskirjan kohtia lukiessa. Kuten Sanna mainitsi, tuntuisi oudolta että enkeleillä olisi aktiivinen rooli Pyhän Hengen toimittamisessa ihmisiin. Pyhä Henki on suurempi kuin enkelit enkä usko että Pyhä Henki tarvitsee enkeleitä välimiehiksi mennäkseen ihmiseen. Enkä ole tietoinen että yhdessäkään Raamatun kohdassa olisi mainintaa enkelistä toimittamassa Pyhää Henkeä.AOAOAOAOAO kirjoitti: ↑19 Syys 2023, 14:43
AOAO ; Laitan tähän sen kirjoittamasi kohdan jonka tulkitsin niin että uskot ettei Pyhän Hengen omistaminen ole välttämätöntä pelastumiseen ;
---> Eli, tämä sai minut kysymään sinulta Pyhästä Hengestä. Minulle sinetöinti tarkoittaa Jumalan painamaa "puumerkkiä" ihmisen sydämeen, eli kenelle ihminen kuuuluu. Uskovat ovat Raamatun mukaan "Pyhän Hengen temppeli".
Minulla ei ole tästä vahvaa mielipidettä, mutta kallistun kyllä sille kannalle että tulee. Jotenkin kysymys tuntuu, kuten Eeronkin pointti tuossa oli, vähän nurinkuriselta: ihmisen tulee uskoa Jeesukseen päästäkseen taivaaseen ja uskomalla Jeesukseen pääsee osalliseksi myös Pyhästä Hengestä.AOAOAOAOAO kirjoitti: ↑19 Syys 2023, 14:43
Olemmeko me samaa mieltä, että ihmisen tulee omistaa Pyhä Henki, että pääsisi Taivaaseen ?![]()
Samoin apostolit uskoivat ensin ja vasta sitten tulivat täytetyiksi Helluntaina Pyhällä Hengellä.Luuk. 3: 21-22
Kun siis kaikkea kansaa kastettiin ja myöskin Jeesus oli saanut kasteen ja rukoili, niin tapahtui, että taivas aukeni
ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".
Heh no kyllähän tuo sopii. =)
Siinä kerrotaan, että Jeesus on uskon alkaja ja täyttäjä, ei usko itsessään. Samoin kuin esimerkiksi riidan aloittaja ja lopettaja ovat henkilöitä, mutta eivät riita eli asia itsessään.2. silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen, joka hänelle tarjona olevan ilon sijasta kärsi ristin, häpeästä välittämättä, ja istui Jumalan valtaistuimen oikealle puolelle.
Hep. 12
Shalom myös sinne konttorille !Eero kirjoitti: ↑20 Syys 2023, 13:30 Shalom!
Usko on siis ihmisen sisäinen asia, ei meille ulkopuolelta lähetettävä tai pakotettava asia. Ja jos nyt AO meinaat vielä vedota tähän asiaan jollakin Raamatun kohdalla, miten ihminen uskonsa saa, niin siinä pitäisi yksiselitteisesti ja kaikille ymmärrettävästi lukea miten asia on.
Nämä Valitut, Israelilaiset, ovat siis läsnä maan päällä Suuressa Ahdistuksessa, joten he eivät voi olla niitä, jotka Ilmestyskirjan 7. luvussa ilmestyvät Taivaaseen siitä Suuresta Ahdistuksesta, koska heidän vuokseen nämä (ahdistuksen) päivät ovat lyhennetyt.24:21 Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.
24:22 Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään.
Matt.
Aika lailla samoilla linjoilla tämän suhteen. Sellaista mietin että voisiko se taivaaseen tempaaminen tarkoittaa Jeesuksen taivaaseen astumista. Pian Jeesuksen taivaaseen astumisen jälkeen Israel joutuu jälleen pakenemaan erämaahan, kun temppeli tuhotaan ja juutalaiset ajetaan taas kerran siirtolaisuuteen.Eero kirjoitti: ↑20 Syys 2023, 18:02
Sanot, että Ilmestyskirjan 12. luvun taivalla oleva kruunattu nainen olisi Morsian eli Seurakunta. Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, sillä eihän Morsian synnytä rautaisella valtikalla hallitsevaa Poikalasta, vaan asia on toisin päin. Eikä tämä nainen voi olla Jeesuksen synnyttänyt Maria yksin, sillä Poikalapsi temmataan Taivaaseen heti synnyttyään ja nainen pakenee erämaahan vasta tämän jälkeen. Maria ja Joosef pakenivat Jeesuksen kanssa. Sen sijaan Vaimo eli Israel voi synnyttää Poikalapsen, joka on hallitseva pakanoita rautaisella valtikalla, sillä Pelastus tulee Israelista.
En keksi oikein mitään 3.5 vuoteen sopivaa tapahtumaa, joka olisi tapahtunut taivaaseen oton jälkeen enkä myöskään mitään (päivä vuodeksi periaatteen mukaan) 1260 vuoden päästä tuosta. Egyptin reissu ilmeisesti kesti suurinpiirtein tuon ajan, mutta silloin päästään taas tähän kuvailemaasi hankaluuteen sen suhteen, että mitä se poikalapsen taivaaseen ottaminen oikein mahtaa tarkoittaa.12: 6
Ja vaimo pakeni erämaahan, jossa hänellä oli Jumalan valmistama paikka, että häntä elätettäisiin siellä tuhat kaksisataa kuusikymmentä päivää.