Temppeli hanke etenee

Keskustele Israel aiheesta
Rutger
Site Admin

Re: Temppeli hanke etenee

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Jokapäiväinen ei voi olla mikään muu kuin jokapäiväinen uhri.
Danielissa aiemmin kerrotaan kenelle puhutaan, tässä puhutaan Danielin omalle kansalle, juutalaisille.
Asia on niin itsestäänselvyys ettei sitä erikseen tarvitse edes mainita.

Tämä temppeli ei ole Taivaassa. Jakeissa puhutaan Temppelin esikartanosta. On aika erikoista väittää, että hei tämä temppeli on Taivaassa mutta sen esikartano eli esipiha on maassa, Jerusalemissa.
Tämä temppeli on Jerusalemissa ja voinemme olla yhtä mieltä ainakin siitä, että tässä ollaan futuurissa?
Tässä sinulta vaadittiin melkoista akrobatiaa kääntää temppeli taivaalliseksi, mutta ihan vapaasti.
Jätän lukijoiden arvioitavaksi puhutaanko Raamatussa siis kolmannesta temppelistä, ns. antikristuksen temppelistä.
Mielestäni puhutaan satavarmasti.

Ei puhuta samasta temppelistä. Mitattu temppeli ja alttari ovat maan päällä Jerusalemissa.
Mitatun temppelin joka on Jerusalemissa ja Ilm 11:16 välissä on kaksi todistajaa todistaneet maan päällä, heidät on tapettu Antikristuksen toimesta, Jerusalemissa on tapahtunut erittäin tappava maanjäristys jne. jne.
Sitten vasta lukuisien tapahtumien jälkeen näky siirtyy Ilm 11:16:sta ja kumartaviin Vanhimpiin Taivaassa.
Ilm 11:16 ei puhu mitään temppelistä.
Jumalan temppeli mainitaan vasta Ilm 11:19, huom Jumalan temppeli.

"näistä keskusteluista voi jättää ihmisiä halveeraavat hyöstöt pois, vaikka vitsejähän ne varmaankin ovatkin."

Toki ymmärrän, että koet taas tämänkin keskustelun jotenkin kilpailuksi ja yrität leimata kanssa keskustelijan asiattomaksi.
Keskivartalolihavuus jossakin average uskovaisessa ei ole ihmisiä halveeraava "hyöstö".
Onko lääkäri ja asiantuntijat ja media halveeraavia puhuessaan keskivartalolihavuudesta?
No eivät ole. Nice try.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Rutger
Site Admin

On tunnettu erittäin pitkään, että Danielin 9:25-27 ymmärtäminen määrittää ihmisen koko eskatologisen käsityksen.
Dan 9:27 puhuu 70. VV:sta.
Nämä jakeet ovat pivotal point, kiikkulautapiste.
Tästä eteenpäin kaikki eskatologiseen liittyvä joko pyritään tulkitsemaan mahdollisimman kirjaimellisesti (minä) poislukien selkeät vertaukset TAI allegorisoimalla eskatologiset tapahtumat (Eero) sitä mukaan kuin tarve vaatii, jotta saadaan loput tapahtumat koskettamaan kirkkoa eikä Israelia, Jerusalemia, tulevaa temppeliä jne., eikä ole ensimmäinen kerta kun kuulen motiiviksi toisteltavan, miten allegorisoija on Jeesuksen asialla, Jeesuksen asialla jne. Tällä luodaan kuvaa niinkuin kanssa keskustelija ei olisi Jeesuksen asialla.
Kyllä on ja olen. Minä tulkitsen Raamattua vain kaliiberia kirjaimellisemmin.
Tämä on käynyt näissäkin keskusteluissa erittäin selväksi.

Myös tämä ilmiö seuraa tätä kiikkulautapistettä ja on erittäin hyvin tunnettu.
Kirjaimellisesti tulkitsevat ovat pre-trib hyvin pitkälti.
Allegorisoijat ovat hyvin usein pre-wrath.
Tämäkin toteutuu minun ja Eeron keskusteluissa.

Älkää ymmärtäkö väärin. Me molemmat Eeron kanssa olemme veljiä Jeesuksessa Kristuksessa. Eskatologiasta meillä on eri näkemys.
Kun meidät temmataan Ylös, lyödään kättä että oltiinpa sitten hieman vajavaisia ymmärryksissämme, mutta kotiin päästiin, Herran Jeesuksen Kristuksen tykö.

Shalom siskot ja veljet
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Rutger
Site Admin

Tässä oli taas pieni otos debatista onko Jerusalemissa maan päällä vielä temppeli tässä ajassa.
Mielestäni voidaan nyt palata langan aiheeseen, eli seuraamaan Israel, Jumalan kansa edesottamuksia ja heidän pyrkimyksiään rakentaa maallinen temppeli Jerusalemiin.
Eero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eero »

Joo, siis sitähän on vaikea sanoa mitä "jokapäiväinen" tarkalleen ottaen tarkoittaa Uudessa Liitossa, jonka alaisia me kaikki olemme, mutta ainakin Jumalan Temppelin eli Kristuksen Ruumiin eli meidän uskovaisten poisottaminen maan päältä päättää kaiken sen Jumalanpalvelustyön, jonka Herra on määrännyt meitä tekemään.

Eli mä siis uskon, että "jokapäiväisen" poisottaminen tarkoittaa Uudessa Liitossa itse asiassa Tempausta.

Niin, ja tuossa Ilmestyskirjan 11:sta luvussa puhutaan siis Jumalan Temppelistä nimenomaan sekä alussa että lopussa (Ilm. 11:1, 19).

Paavali sanoo, että Jeesus on sekä Armonistuin että Alttari:
Hebr. 4:16 Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.

Hebr. 13:10 Meillä on uhrialttari, josta majassa palvelevilla ei ole valta syödä.
Pitäen mielessä sen mitä sanoin Raamatun profetioiden järjestämisestä niin, että ne sopivat sekä Temppelilliseen että temppelittömään Jerusalemiin, ei ole ollenkaan mahdoton ajatus, että Herra käskee Johannesta mittaamaan Jumalan Temppelin arvollisuuden sen saavuttua Taivaaseen Tempauksessa, sen annettua ensin itsensä Jumalalle otolliseksi uhriksi Jeesuksessa Kristuksessa maan päällä:
Room. 12:1 Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.
Eikä tämä siis ole ollenkaan allegorista, vaan kuten asiat Uudessa Liitossa ovat.

Ja mun mielestä on siis eri asia seurata maallisen temppelin rakennusyrityksiä Jerusalemissa, joka voi siis hyvinkin toteutua ainakin osittain, mutta Raamatun tarkoittamaa Jumalan Temppeli siitä ei siis kuitenkaan tule.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Rutger
Site Admin

"Joo ja mun mielestä on siis eri asia seurata maallisen temppelin rakennusyrityksiä Jerusalemissa, jota voidaan siis munkin mielestä aivan hyvin yrittää, mutta Raamatun tarkoittamaa Jumalan Temppeli siitä ei siis kuitenkaan tule."

Ei tule.
Shalom
Eero
Viesti:

Ei tule eli se ei ole se Temppeli, josta Raamattu puhuu.

Rutger
Site Admin

Raamattu puhuu maallisesta temppelistä jonka juutalaiset rakentavat sekä Jumalan temppelistä Taivaassa.
Ei kannata juupas eipäs enää tässä ketjussa.
Jos haluat debatoida taas, niin jatka aiempaa ketjua aiheesta toisaalla, kiitos.
Eero
Viesti:

Joo, kyllähän se sopii, mä luulen, että Jumalan Temppeli Taivaassa on siellä vasta kun Jeesus sinne saapuu ja tämä on siis se ainoa oikea Uuden Liiton aikainen sekä maallinen että Taivaallinen Temppeli, josta Raamattu puhuu.

Eikä siis tämän asian siirtäminen mihinkään toiseen ketjuun siis poista tätä asiaa.

Rutger
Site Admin

Voimme jatkaa tätä maailmantappiin, jos haluat.
Et tässä ketjussa tule sanomaan viimeistä sanaa siitä mitä Raamattu kertoo ja mitä ei.
Jatketaanko niin vai siirrätkö inttämishalusi asialle varattuun ketjuun?

Jerusalemissa tulee olemaan temppeli.

Olisi hienoa, jos kohtelias kehoitus riittäisi..
Vastaa Viestiin