Abortti

Keskustele seksuaali- tasa-arvo ja moraalisista kysymyksistä
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Abortti

Viesti Kirjoittaja Eero »

Oon aivan samaa mieltä Pi_O tuosta, että neuvolan mielipide painaa tässä asiassa todella paljon! Mutta mitään taka-ajatuksia en tässä keskustelussa nää, sitä on varmasti yllin kyllin maallisten ihmisten piirissä ja hehän sen tuomion yleensä langettavat tai uskovaiset, jotka eivät ole ihan täysin ottaneet Herraa vastaan.

Taisin sanoa joskus aikaisemminkin, että nämä miesten ja naisten tasa-arvoon liittyvät kysymykset kuuluvat vahvasti sinne maalliseen elämään. Herrassa nämä kysymykset kaikkoavat ja ihmiset ovat kaikki aivan samalla viivalla, syntisiä, mutta Herrassa pelastettuja.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Abortti

Viesti Kirjoittaja Eero »

Luin vielä tarkemmin Pi_O tuota sinun vastaustasi ja se on ”mielenkiintoinen” ajatus, että tuossa aviorikostapauksessa, mies olisi jo kivitetty, oon ajatellut siitä juuri niin kuin Magda-sisko sanoi, että vain nainen on tuotu tuomiolle, niin kuin naisten osa on ilmeisesti ollut. Miehet tekee ”mitä huvittaa” ja nainen joutuu vastuuseen ja tuomitaan.

Se ajatus mikä varsinkin Vanhasta Testamentista tulee mieleen, että sehän on myös kuvausta siitä miten ei tulisi elää. Israel on Jumalan esimerkkikansa muille kansoille, uppiniskaisia ja aina kääntymässä Herraansa vastaan, mutta silti Herra on heidät valinnut omaksi kansakseen. Siellä tehdään paljon syntiä, murhataan, juonitellaan, hamutaan toisen omaa, tehdään haureutta, onko jopa kaikki Kymmenen käskyä rikottuna moneen kertaan.

Tähän yleensä maalliset ihmiset ja tutkijatkin tarttuvat, että Raamattu on väkivaltainen, sen Jumala armoton ja niin edelleen, kun kyse on oikeasti siitä, että Jumala näyttää Raamatun kautta millaisia me ihmiset olemme.

Avionrikkojanaisen tapauksessa mies on ehkä jo ”baarissa” (tai sitten hänet on kivitetty), mutta myöskin synnin tehnyt nainen on tuomiolla. Ja vasta Jeesus tuo Armon sanoessaan, että ”mene, äläkä enää syntiä tee”.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Pi_O

Re: Abortti

Viesti Kirjoittaja Pi_O »

Aamen Eero, että mistään asiasta ei saisi tehdä nais- tai miesasiakysymystä. Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. Erilaisiksi persooniksi, toinen toista täydentäen. Jos me ollaan porukalla liikenteessä ja pitää päättää mitä tehdään tai minne mennään niin ei meidän tarvitse valita johtajaa vaan voimme yhdessä sopia. Näin olemme yhdessä viisaampia, kun olemme neuvotelleet asiasta kuin asiasta.

Tuosta kivitysasiasta sen verran, että Jumala on antanut ihmiselle 10. käskyä tai tavallaan 11. käskyä, koska Jeesus sanoi:

Joh. 13:34 Minä annan teille uuden käskyn: rakastakaa toisianne! Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne.

Yksi niistä käskyistä on "Älä tapa."

Ajatus mainittuun tilanteeseen tulee:

5. Mooseksen kirja 22
23 Jos joku neitsyt on kihloissa miehen kanssa ja toinen tapaa hänet kaupungissa ja makaa hänen kanssaan,
24 niin viekää molemmat sen kaupungin portille ja kivittäkää heidät kuoliaaksi, tyttö siksi, että hän ei huutanut apua kaupungissa, ja mies siksi, että hän teki väkivaltaa lähimmäisensä morsiamelle. Poista paha keskuudestasi.
25 Mutta jos mies tapaa kihlatun tytön kedolla, käy häneen käsiksi ja makaa hänen kanssaan, niin mies, joka makasi hänen kanssaan, kuolkoon yksin.
26 Mutta tytölle älä tee mitään, sillä tyttö ei ole tehnyt kuoleman rikosta
; tässä on samanlainen tapaus, kuin jos mies karkaa toisen kimppuun ja tappaa hänet.


Tämä Raamatun kohta sai minut ajattelemaan, että ehkä olikin niin, että nainen sai jo armoa miehiltä.
Lisäksi on epäilty, että tuo nainen oli prostituoitu ja tuttu myös näille muille miehille. Siksi Jeesus sanoi, että "Synnitön heittäköön ensimmäisen kiven." Ja miehet tunsivat piston sydämessään. Jeesus sanoi myös toisaalla, että "Ennemmin portot ja publikaanit menevät taivaaseen kuin te."

Lisäksi on kirjoitettu:

Sananl. 6:29 Samoin käy sen, joka lähestyy toisen vaimoa: joka toisen vaimoon kajoaa, on saava rangaistuksensa.

Sananl. 6:32 Mieletön siis se mies, joka viettelee toisen vaimon -- niin tekee vain se, joka ei hengestään piittaa.


Joten jo ammoisina aikoina tiedettiin, että mies suuttuu vaimoonsa kajoamisesta pahemmin kuin vaimo mieheensä kajoamisesta. Ja tietysti naisen alisteinen asema on heikentänyt naisen kykyä kieltäytyä, ja vastaavasti näin ollen miehen vastuu lisääntyy.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Abortti

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen Pi_O! Oon ”iloinen”, jos näin voi sanoa, että pystytään tätä erittäin vaikeaa asiaa täällä käsittelemään. Kyllä mulla on ainakin vähän karvat pystyssä tämän aihepiirin ympärillä, ehkä ihan suotta.

Täytyy vielä lukea tarkemmin mitä kirjoitit tuosta kivitysasiasta. Vaikka menee vähän ohi aiheen, niin täytyy mainita, että mä olen lukenut ajatuksen siitä mitä Jeesus itse asiassa kirjoitti maahan, että se olisi ollut lainoppineiden nimet vanhimmasta nuorempaan ja siksi he olisivat myös lähteneet siinä järjestyksessä. Ei siis välttämättä siksi, että vahemmilla olisi ollut enemmän järkeä. Jeremia 17:13:ssa sanotaan että ”Jotka minusta luopuvat, ne kirjoitetaan tomuun.”. Ehkä vähän liioiteltu tulkinta, mutta mahdollinen.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Vastaa Viestiin