Saako lääkäri puhua uskosta

Keskustele seksuaali- tasa-arvo ja moraalisista kysymyksistä
Sinettisormus

Saako lääkäri puhua uskosta

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

http://hannuhurri.puheenvuoro.uusisuomi ... huauskosta

LÄÄKÄRILIITON keskustelupalstan aiheena on : SAAKO USKOSTA PUHUA?
Laitoin pohdittavaksi kirjoituksen

Olen toiminut 40 lääkärinä, 36 vuotta sitten tulin uskoon eli kohtasin Jeesuksen vapahtajani. Olen keskustellut satojen potilaiden kanssa uskosta, silloin kun aloite on tullut potilaalta tai tilanne on selkeästi tähän johdattunut. Kaikki uskonnot sitovat ihmistä, mutta aito kristillinen usko vapauttaa. En ole koskaan halunnut puhua uskonnosta, mikä sana suomenkielessä harhaanjohtavasti samaistetaan uskoon . Ne ovat aika totaalisia vastakohtia. Kristinuskon nimissäkin on tehty paljon pahaa, mutta usko ja raamatullisen ihmiskäsityksen ymmärtäminen avaa sellaisia terveydellisiä vaikutuksia , mitkä usein ylittävät medisiinan rajat. Uskomushoidoista en puhu, en myöskään monista ajassamme vaikuttavista "henkimaailman hommista", millä ei ole mitään tekemistä tervehenkisen ,raamatullisen uskon kanssa.
On ollut suuri ilo ,kun lääkärina on alkuvuonnakin voinut koputtaa pöytään vastaanoton lopettamisen merkiksi.On jatkettu potilaan kohtaamista kanssaihmisinä ja monasti jatkettu v-ottohuoneen ulkopuolella. Viimeeksi eilen minulle soitti syöpähoidoissa oleva mies , joka pyysi kahville keskustelemaan iäisyysasioista . Kristillisissa seurakunnissa ihmisen kohtaaminen on usein hankalaa ilman uskonnollista fraseologiaa, eikä useinkaan ole paikkaa ,mihin kanssaihmistä ohjaisi.
Ihmettelen, miksi ns. kristityssä maassa ei avoimesti voi huomoida hengellistä ulottuvuutta potilaan parhaaksi. Pari viikkoa sitten lähestyin maamme joitakin arvovaltaisimpia auktoriteettieja,joilta sain kannustavaa palautta.Tuttavamies löysi puhelinkeskustelussa saamansa rohkaisun avulla Raamatun punaisen langan ja ytimen,Jeesuksen . Neljän syövän runtelemana hän soitti myöhemmin kiitollisen virkeänä ja pidämme yhteyksiä. Medisiina ja myös kristiiset yhteisöt tarvitsivat ihmisen hengen, sielun ja ruumiin ulottuvuuksin todellisuuden ymmärtämistä.Medisiina ja psykologia suodattavat hengen pois. Kuitenkin meistä ei kukaan selviä tästä elämästä hengissä, vaikka me lääkärit toimisimme erinomaisesti. Raamatusta löytyy ylivertaisia ohjeita terveyteen . Mm. anteeksiantamuksen terveysvaikutukset ovat niin suuret, että anteeksiantamuksen pillereiden purkittaminen olisi huippubisnes, muttei mahdollinen.

Elämä ei ole simppeli juttu, vaikka monet perusasiat ovat yksinkertaisia. valintamme ovat henkilökohtaisia. Ne eivät kuitenkaan ole yksityisasioita ja voivat vaikuttaa suomalaiseenkin yhteiskuntaan tervehenkisesti. Tuskallisen alas on nyky-yhteiskuntamme moraali ja arvomaailma päässyt vajoamaan .Anovalle annetaan,etsivä löytää ,
kolkuttavalle avataan. Mielestäni uskontoa ei paljoakaan kannata tavoitella.Rakkauden kautta vaikuttava usko sensijaan on hyvä focus. Ainoa meitä rakastava Isä löytyy Raamatun Jumalasta, joka haluaa lähestyä meitä .Uskonnoissa ihminen pyrkii ansioillaan lähestymään jumalaa.
Sinettisormus

Re: Saako lääkäri puhua uskosta

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Kuva
Sinettisormus

Re: Saako lääkäri puhua uskosta

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

https://www.turkulainen.fi/artikkeli/10 ... a-leikkaan

SAKARI ORAVA :
Sadat maailman huippu-urheilijat ovat saaneet uransa aikana avun urheilukirurgi Sakari Oravalta. Hän aloitti erikoistumisen kirurgiaan ja ortopediaan vuonna 1972. Samalla hän toimi urheilupoliklinikan lääkärinä ja hoiti eri alojen urheilijoita.

– Työurani aikana olen leikannut yli 25 000 potilasta, hän laskeskelee.

Potilaiden joukkoon on kuulunut myös satoja huippurheilijoita lähes 40:stä eri maasta.

– Leikkauspöydälläni ovat vierailleet kirkkaimpina tähtinä muiden muassa David Beckham, Didier Deschamps ja Josep Guardiola.

Kansainvälisistä yleisurheilutähdistä potilaina ovat olleet muun muassa Haile Gebreselassie ja Merlene Ottey.

Sakari Orava on mies, joka rukoilee apua ja viisautta Jumalalta. Vuonna 1979 Sakari Orava ja hänen vaimonsa Aira tunsivat Jumalan kutsuvan. Pariskunta alkoi käydä kirkossa. Ensin vaimo päätti jättää elämänsä Taivaan Isän huomaan.

– Kuukautta myöhemmin minä tein oman ratkaisuni. Ulkoisesti asiat eivät juuri muuttuneet, mutta sisäisesti usko toi elämään rauhaa ja levollisuutta.

Sakari Orava kertoo, että rukous on hänelle jokapäiväistä ja luonnollista. Leikkauspöydän ääressä hän turvaa sekä pitkän uran ja kokemuksen tuomaan varmuuteen että Jumalan johdatukseen.

– Toisinaan tuntuu, että minulle on kuin ylhäältä annettu oikea diagnoosi ja hoito-ohjeet. Olen saanut apua Jumalalta myös leikkausten suunnitteluun ja tekemiseen. Tunnuslauseeni on ”Rukoile ja tee työtä”.

Usko ja rukous antavat Sakari Oravalle rohkeutta tehdä viiltoja ihmiseen ja kantaa myös vastuu leikkausten seurauksista. Aina ei voi onnistua.

– Oli kova paikka, kun joskus nuorena kirurgina olin tehnyt tuntikausia töitä leikkaussalissa ja kaikista ponnisteluistani huolimatta potilas kuoli.

Sakari Orava on kiitollinen Jumalalle kaikesta johdatuksesta, siunauksesta ja avusta, jota on vuosien mittaan saanut kokea.

– Rukouksessa juttelen Taivaan Isälle aivan kuin puhuisin kenelle tahansa ihmiselle. Voin jättää huolet ja murheet hänelle ja pyytää apua ja viisautta vaikeiden tilanteiden ratkaisemiseen − ja niin voi kuka tahansa.

Jokaisella uskovalla on oma kertomuksensa siitä, miten on löytänyt Jeesuksen omaksi Vapahtajakseen. Sakari Orava kokee, että olennaista on, että ihminen kääntyy Jeesuksen puoleen ja pyytää syntejään anteeksi. Jeesukselle ihminen kelpaa sellaisena kuin on.

– Kun kuljen Jumalan johdatuksessa, tiedän, että minun ei tarvitse kantaa stressiä ja paineita yksin. Aivan jokainen voi lähestyä rukouksessa Jumalaa. Myös se, joka ehkä epäilee, kuuleeko Jumala. Kyllä Jumala kuulee.

Tämä artikkeli on yksi osa Varsinais-Suomen Mahdollisuus Muutokseen -kampanjaan liittyvää muutoskertomusten sarjaa.
Sinettisormus

Re: Saako lääkäri puhua uskosta

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Isännän pöydässä; Sakari Orava : http://www.tv7.fi/vod/player/9314/
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Saako lääkäri puhua uskosta

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Tästä on kauan aikaa, kun äitini oli sairaalassa osastopotilaana. Viereisessä sängyssä poti nuorehko alkoholistinainen. Hänen luokseen tuli suorapuheinen lääkäri, joka ei säästellyt sanojaan. Hän käski heti lopettaa alkoholin käytön, ja teroitti, että Jumala on antanut hänelle vain yhden elämän, ja oli raukkamaista ja edesvastuutonta hukata kallis elämän lahja viinan kanssa.

Tämä lääkäri oli ehkä osaston ylilääkäri. Korkeampi asema antaa varmaankin toisenlaisia vapauksia kuin esim. vastavalmistuneelle.

Tänä päivänä olisi arveluttavaa kenenkään julkisesti puhua uskonasioista, valitettavasti.
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Vastaa Viestiin