Mihin tarvitsemme ihmisyyttä ?

Keskustele seksuaali- tasa-arvo ja moraalisista kysymyksistä
Olematon

Mihin tarvitsemme ihmisyyttä ?

Viesti Kirjoittaja Olematon »

Minusta on ihan hyvä, että ihmisillä on jokin tuki mihin kaikki maallinen nojaa. Syntihän ei sinällänsä vielä ole tie kadotukseen, mutta niiden kanssa pitää olla varovainen, ettei huku. Ja ihmisyyden alittaminenhan tulisi nojata johonkin oppiin, ettei ihmisyydestä tule barbaarinen. Kristinuskon ydin on melko hyvä kivijalka ja on olemassa ihmisiä joiden geeneihin tuo ihmisyyden oppi on koodattuna.

Ihmisyyden voi aina alittaa, mutta vain tietyissä rajoissa.. Tietty normi sille tulee olla. Jokin pyhä laki. Moraali on aina niin kovin häilyvä ja tasa-arvoisempia ovat aina jotkut toiset, mutta luopumalla sen oikeasti vain saa ja sekin on jo oppina raamatussa. Miksi keksiä pyörää uudestaan, kun sitä pyörää voisi vain kehittää lisää.

Ihmiset häpeää niitä, jotka eivät halua tätä kaikkea maallista, kun se kaikki on vain katoavaista ja sitten pitää saada aivan kaikki ja siinä monet hukkuvat.
olli

Ihmisyydestä

Viesti Kirjoittaja olli »

Nyt ei taida otsikko oikein vastata kirjoitusta. Voit itse editoida otsikon tekstiä vastaavaksi, tai jos haluat, minäkin voin sen tehdä.
Olematon

Re: Mihin tarvitsemme ihmisyyttä ?

Viesti Kirjoittaja Olematon »

Kyllä otsikko on tässä vertauskuvassa ihan oikein, vaikka voihan kysymyksen muotoilla toki niinkin, että mihin tarvitsemme ihmisyyttä. Mutta kun paavikin on ihminen ja paavikin saattaa eksyä, niin jotenkin se ihmisyys on mitattava.
Markku_my
Viestit: 541
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 22:46

Re: Ihmisyydestä

Viesti Kirjoittaja Markku_my »

olli kirjoitti:Nyt ei taida otsikko oikein vastata kirjoitusta. Voit itse editoida otsikon tekstiä vastaavaksi, tai jos haluat, minäkin voin sen tehdä.
Samoilla linjoilla Ollin kanssa, en laittaisi otsikkoa noin, tulee pikaisesti lukiessa huono tunne, vaikka
ei ole oikeasti tarkoitettu kyseenalaistaa asiaa.
olli

Re: Mihin tarvitsemme ihmisyyttä ?

Viesti Kirjoittaja olli »

Tämä "hyvän tai pahan raja", "moraali", "mikä on sallittua", "ihmisyys", "miten yksilön tulee toimia", tai jokin muu termi jolla haluamme kuvata sitä, mikä menee jonkin rajan yli tai sen alle, on hyvin veteen piirretty viiva.

Otan esimerkiksi lähes kaikkien tuntemat islamin piirteet. Islamin perustajaksi kuvaillun Mohammedin kerrotaan pitäneen monta vaimoa, ja ottaneen nuorimman vaimonsa Aishan vaimoksi tämän ollessa 6-vuotias, ja yhtyneen häneen tämän ollessa 9-vuotias. Jokaisen muslimimiehen kuuluu uskonnon mukaan pitää Mohammedia esikuvanaan.

Pedofilia eli lapseen kohdistuva seksi taas on meidän lakiemme mukaan kiellettyä, vaikka se Islamin mukaan onkin sallittu. Toisaalta, Suomessa vallitsee uskonnon- ja sananvapaus. On siis outoa, että Suomessa tosiaankin saa harjoittaa uskontoa, joka pitää pedofilian harrastamista esimerkkinä; mutta vielä oudompaa edellisten kannalta on se, että Jussi Halla-Aholle langetettiin oikeustuomio, koska hän oli kirjoittanut että Mohammed olisi ollut pedofiili - eli rikkooko se jonkun uskonnonvapautta että pohdiskelee sitä, onko uskonnon perustajan toiminta ja siten kyseisen uskonnon ihanteeksi antama esimerkki Suomen lakien mukaisesti tuomittavaa vai ei ?

Jotta asia ei olisi liian yksinkertainen, muistuttaisin, että sitä, mikä on oikein tai väärin, määrittelevät samanaikaisesti monet keskenään ristiriitaiset normit, esimerkiksi valtion laki ja asetukset, kulttuuri, uskonto ja jopa myös perhe.

Nyt kun sanot:
Minusta on ihan hyvä, että ihmisillä on jokin tuki mihin kaikki maallinen nojaa. ... Ja ihmisyyden alittaminenhan tulisi nojata johonkin oppiin, ettei ihmisyydestä tule barbaarinen.
niin ei voi kuin todeta että emme enää elä tällaisessa tilanteessa, jossa sanomasi olisi edes mahdollinen.

Aikanaan länsimainen kulttuuri ja oikeuskäsitys muokkasivat lakeja kohti 10 käskyä tai Jumalan asettamaa järjestystä, koska meillä oli vahva kristillinen pohja, jossa lait, kulttuuri ja uskonto olivat kutakuinkin sopusoinnussa keskenään. Näin ei kuitenkaan enää ole; uskonnottomuus on kasvanut, liberalismi noussut, yksi asia kerrallaan vanhaa mallia on haluttu murskata. Esimerkkinä on vaikkapa seksuaalisten poikkeamien tuleminen sallituiksi ja jopa nykyään sukupuolineutraalit avioliitot ovat tulleet voimaan, vaikka itse asiassa niitä ei montaa olekaan. Mutta kaikesta halutaan tehdä sallittua.

Vastaavasti aikanaan nationalismi eli kansallismielisyys oli se voima joka piti kansakunnan elossa ja halukkaana puolustamaan omaa olemassaoloaan kansana. Nyt kansallismielisyydestä on tehty kirosana ja ihmiset juoksevat suin päin kohti monikulttuurisuutta, joka tarkoittaa käytännössä sitä että otetaan mukaan ryhmiä joiden eettiset arvot poikkeavat varsin radikaalisti siitä mitä kansan enemmistö tunnustaa. Tämän mukana toki tulee myös uusi uskonto, jonka vaikutuksia maan sisäisessä arvomaailmassa on päästy jo kokemaan mm. Englannissa, jossa sharia-lakia tunnustava yhteisö päättää sisäisesti omista asioistaan, usein vastoin vallitsevaa valtion lakia. Laittomia sharia-istuimia on myös mm. Ranskassa ja Tanskassa. Tästä on tullut uusi normaali.
Kristinuskon ydin on melko hyvä kivijalka...
Oli.

Ja se aika ei enää palaa, ennen kuin saapuu Hän, joka palauttaa järjestyksen maan päälle. Tämä maailma etenee vääjäämätöntä ja jopa kiihtyvää vauhtia kohti kaikkien kristillisten arvojen murskaamista. Se tapahtuu juuri nyt, silmiemme edessä, aivan kuten se on Raamatussa ennustettu.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Mihin tarvitsemme ihmisyyttä ?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kiitos tästä tekstistä Olli ja Herran Siunausta sinulle!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Olematon

Re: Mihin tarvitsemme ihmisyyttä ?

Viesti Kirjoittaja Olematon »

Minä kyllä viittasin sanontaan "minä olen tie ja totuus." kristinuskon ydin on pyhä henki, eli vilpittömän hyvä ihminen.
näkymätön ninni

Re: Mihin tarvitsemme ihmisyyttä ?

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

hyvä kirjoitus Olli tuo eilen kello 19:43 kirjoitettu tähän ketjuun! -kiitos-

Tuo olemattoman kommentti särähtää kyllä korvaan:
" kristinuskon ydin on pyhä henki, eli vilpittömän hyvä ihminen."
Ei Pyhä Henki ole sama asia kuin vilpittömän hyvä ihminen!
näkymätön ninni

Re: Mihin tarvitsemme ihmisyyttä ?

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Niin ja lisään vielä tuohon edelliseen kommenttiin tärkeän huomion!

Kristinuskon ydin on Jeesus Kristus ei Pyhä Henki! Pyhä Henki kirkastaa aina Jeesusta Kristusta, joka on kristinuskon ydin!
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Mihin tarvitsemme ihmisyyttä ?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen Ninni!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Olematon

Re: Mihin tarvitsemme ihmisyyttä ?

Viesti Kirjoittaja Olematon »

näkymätön ninni kirjoitti:Niin ja lisään vielä tuohon edelliseen kommenttiin tärkeän huomion!

Kristinuskon ydin on Jeesus Kristus ei Pyhä Henki! Pyhä Henki kirkastaa aina Jeesusta Kristusta, joka on kristinuskon ydin!
Pyhä henki on se ydin ja Jeesus Kristus on profeetta, joka julisti pyhän hengen tärkeyttä ja minun aloittamani ketju on näköjään muutettu vastoin minun omaa pyyntöä. Ilman pyhää henkeä, ei ole totuutta. Jeesukseen voi uskoa kuka tahansa vailla totuuden häivääkään. Minä en kysynyt myöskään, että mihin tarvitaan ihmisyyttä, koska ihmisyys on suhteellista. Pyhä henki on aina totuus.

Raamatun ydin löytyy sieltä raamatun alusta. Kun pyhä henki kulki vetten päällä. Silloin se ei ollut vielä tullut lihaksi.
Olematon

Re: Mihin tarvitsemme ihmisyyttä ?

Viesti Kirjoittaja Olematon »

näkymätön ninni kirjoitti:hyvä kirjoitus Olli tuo eilen kello 19:43 kirjoitettu tähän ketjuun! -kiitos-

Tuo olemattoman kommentti särähtää kyllä korvaan:
" kristinuskon ydin on pyhä henki, eli vilpittömän hyvä ihminen."
Ei Pyhä Henki ole sama asia kuin vilpittömän hyvä ihminen!
Eikö Jeesus sitten ollut vilpittömän hyvä?
näkymätön ninni

Re: Mihin tarvitsemme ihmisyyttä ?

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Olemattomalle:
Eikö Jeesus sitten ollut vilpittömän hyvä?
Kyllä Jeesus oli ja on edelleen vilpittömän hyvä, mutta me ihmiset emme ole.

Sinulla ja minulla tuntuu olevan erilainen näkemys niin Jeesuksesta, kuin Pyhästä Hengestäkin. Minulle Jeesus on paljon paljon enemmän kuin profeetta. Ja Pyhä Henki kirkastaa Jeesusta Kristusta. Mietin tässä mielessäni, että oletko Kristitty vai edustatko jotain muuta uskoa? Luetko Raamattua vai jotain muuta kirjaa? Ei ole tietenkään pakko vastata... Kunhan aprikoin. :)

Toivottavasti et loukkaannu noista kysymyksistäni. :?

Olen iloinen että olet keskustelemassa täällä meidän kanssamme. :)
Olematon

Re: Mihin tarvitsemme ihmisyyttä ?

Viesti Kirjoittaja Olematon »

näkymätön ninni kirjoitti:Olemattomalle:
Eikö Jeesus sitten ollut vilpittömän hyvä?
Kyllä Jeesus oli ja on edelleen vilpittömän hyvä, mutta me ihmiset emme ole.

Sinulla ja minulla tuntuu olevan erilainen näkemys niin Jeesuksesta, kuin Pyhästä Hengestäkin. Minulle Jeesus on paljon paljon enemmän kuin profeetta. Ja Pyhä Henki kirkastaa Jeesusta Kristusta. Mietin tässä mielessäni, että oletko Kristitty vai edustatko jotain muuta uskoa? Luetko Raamattua vai jotain muuta kirjaa? Ei ole tietenkään pakko vastata... Kunhan aprikoin. :)

Toivottavasti et loukkaannu noista kysymyksistäni. :?

Olen iloinen että olet keskustelemassa täällä meidän kanssamme. :)
Mä en kovin helposti loukkaannu mistään, enkä myöskään lue kovinkaan paljoa kirjoja. Mutta pienikin tuottamani ilo, on pieni ihme.
näkymätön ninni

Re: Mihin tarvitsemme ihmisyyttä ?

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Tähän olemattoman kysymykseen:
Eikö Jeesus sitten ollut vilpittömän hyvä?
Antaa Jumalan Sana vastauksen:

Hebr. 7:

24 mutta tällä on katoamaton pappeus, sentähden että hän pysyy iankaikkisesti,
25 jonka tähden hän myös voi täydellisesti pelastaa ne, jotka hänen kauttaan Jumalan tykö tulevat, koska hän aina elää rukoillakseen heidän puolestansa.
26 Senkaltainen ylimmäinen pappi meille sopikin: pyhä, viaton, tahraton, syntisistä erotettu ja taivaita korkeammaksi tullut,
27 jonka ei joka päivä ole tarvis, niinkuin ylimmäisten pappien, ensiksi uhrata omien syntiensä edestä ja sitten kansan; sillä tämän hän teki kerta kaikkiaan, uhratessaan itsensä.
28 Sillä laki asettaa ylimmäisiksi papeiksi ihmisiä, jotka ovat heikkoja, mutta valan sana, joka on myöhäisempi kuin laki, asettaa Pojan, iankaikkisesti täydelliseksi tulleen.

Tässä raamatun kohdassa puhutaan Jeesuksesta.
Vastaa Viestiin