kuuluko sunnuntain olla pyhä/lepopäivä koska joskus se on ollut viikon ekapäivä ?

Keskustele palstaa koskevista asioista
attetta

kuuluko sunnuntain olla pyhä/lepopäivä koska joskus se on ollut viikon ekapäivä ?

Viesti Kirjoittaja attetta »

kuuluko sunnuntain olla pyhä/lepopäivä koska vasta vuonna 1973 sunnutaina siitä tuli erooppalaisen standardin mukaan viikon viiimenen päivä ja sitä ennen sunnutai oli viikon ensimmäinen päivä ja lauantai viikon viimeinen päivä ( ja tällä perusteella voisi myös ajatella jumala olisi aloittanut luomis työn sunnutaina kuulostaa myös esi oudolta että suunnutai on englanniksi sunday eli suomeksi käännettynä aurinkopäivä ja jumala loi valon jo ekana päivänä ja auringon muutama päivä myöhemmin) ?
Rutger
Site Admin

Re: kuuluko sunnuntain olla pyhä/lepopäivä koska joskus se on ollut viikon ekapäivä ?

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Totta on, että 1972 oli käytössä oikea järjestely. Meillä on vieläkin tallessa kyseisen ajan keittiö liinoja, joissa painettuna kalenteri.
Itse vietän Sapatin sapattina, eli nykykielellä lauantaina. Sunnuntai on meille normipäivä.
Paavali keventää aihetta kertomalla jotenkin niin, että jos toinen pitää toista päivää pyhempänä, niin pitäköön tjsp.
Tuhatvuotisessa Valtakunnassa me kaikki pidämme Sapatin oikeana päivänä, enkä näe syytä olla noudattamatta Jumalan asettamaa käytäntöä jo tässä ajassa.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Sanna
Site Admin

Re: kuuluko sunnuntain olla pyhä/lepopäivä koska joskus se on ollut viikon ekapäivä ?

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Oikeessa oot tosta sunnuntai sanan suomennoksesta, mutta totuus on karumpi.
Lauantain kuuluisi olla pyhäpäivä ja viikon viimeinen päivä, eli se päivä kun Jumala lepäsi.
Siksipä osa ihmisistä viettää sapatin pe illasta lauantai iltaan.

Mm. katolinen kirkko on muuttanut noi juhlapyhät mukaan lukien joulun, valheellisiin kohtiin.

Sunnuntain historia on auringonpalvomisen päivässä [hellenistinen astrologia] (kuten joulu), eli kyse ei ole Jumalan lepopäivästä eikä muiltakaan osin kristillisestä merkityksestä.

Motiivit näihin vaihtoihin löytyy varmaan sekä vatikaanin suljetusta kirjastosta että osaltaan roomalaisten historiasta. Toki mehän sen voimme jo päätellä.

Mikä mielenkiintoista arabian kielessä sunnuntai on säilyttänyt merkityksensä viikon ekana päivänä.
Sana sunnuntai on Al-Ahad, joka tarkoittaa "ensimmäistä", toki myös heidän jumalansa nimeä.

Kuten Rutger laittoi, jokainen viettäköön sydämensä mukaan.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
attetta

erikoista on myös että rooman varhaisessa kalenteri aluksi luotin/tehtiin 10 kuukautta ja neljä ensimmästä kuukatta nimettiin muina kuin numeroina ja maaliskuu oli kuukaude ensimmäinen myöhemmin numeroitiin kaksi kuukautta perään ei alkuun eli silloinkin maaliskuu oli silloinkin ensimmäinen kuukausi ja myöhemmin kuukasien järjestykseen on tehty muutos (ja myös voisi mietti kun jos helmikuu olisi vuoden viimeinen kuukausi ja silloin 24-25päivä pidettäisiin jeesuksen syntymä päivänä tämä päivä osuisi todennäköisemmin oikeeaan tai ainakin lähemmäs kohtaan tai itse uhkoisin niin en kyllä tiedä onko ennen tehty niin)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Roomalainen_kalenteri tästä linkistä löytyy tarkempaa tieto (ja huhtikuu oli esim nimettiin nimellä Aprilis ja sekin on erikoistta että ei egnlannin kielessä ole kuin muutaman kirjaimen ero kokeili myös muitakin näitä nimiä kääntä englanniksi ja huomasin että ei osassa löytynyt hirveästi eroja)
Rakastettu

Viesti Kirjoittaja Rakastettu »

Mitä tarkoittaa lepopäivän pyhittäminen? Tai miten sen pitäisi erota muista päivistä? Mitä silloin pitää tehdä tai olla tekemättä?
attetta

Että silloin ei oikeastaan tehdä töitä + herraa varten eli esim eli silloin esim seurakunnat pitää kokouksia ja jos heillä on myös muina päivinä myös niin aikalailla silloin olisi tarkoitus olla seurakunnan pää kokous (myös sen takia ennen vanhaan silloin esim ruoka kaupat sai olla rajattuun kellon aikaan asti siis kun suomessa ajatellaan kyseinen päivä on sunnuntai)
Rutger
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Rutger »

2 Moos 20:8 Muista pyhittää lepopäivä.
Exodus 20:8 Remember the sabbath day, to keep it holy.
Lienee henkilökohtaista miten toimii sen jälkeen kun on jonkin asian pyhittänyt mielessään.
Itse en tee työtä leivän eteen kyseisenä päivänä.
Levähdellään, nautitaan sielun ravintoa, Jumalan sanaa ja ruumiin ravintoa, hyvää ruokaa ja vaan oleskellaan yhdessä vaimon kanssa.
Kuusi päivää viikossa on aikaa painaa töitä, yksi on pyhitetty sapatille.
Me emme ole 613 juutalaisen perinnäissäännön alaisia vaan noudatamme kymmentä käskyä.
Kun aikanani tajusin sapatin vieton, on siitä annettu monia siunauksia. Kiitos ja Kunnia Jumalalle.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Vastaa Viestiin