Kaikenlaista jutustelua 10

Keskustele palstaa koskevista asioista
Avatar
Tuija
Viestit: 2788
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Kaikenlaista jutustelua 10

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Minusta tähän on kaksi vastausta, ainakin omalla kohdalla olen ymmärtänyt näin. On vain vaikeaa tuoda sitä sanoiksi.
Mutta ykkönen on se että mitä enemmän lukee Raamattua, Jumalan sanaa, sitä enempi tulee tuntemaan Hänet. Sitä läheisemmäksi Hän tulee.
Toinen on rukous, rukous niin ettei mikään muu saa häiritä. Aika täysin Herralle. Puhua Hänelle niin kuin rakkaimmalle ystävälle puhutaan. Olla täysin avoin ja rehellinen Hänelle, sillä Hän kyllä tietää kaiken. On myös hyvin tärkeää kuunnella mitä Hän puhuu. Emme saa olla yksin äänessä. Opetella sydämen asennetta olemaan hiljaa ja avoinna Hänen edessä. Pidän myös silmät kiinni sillä joskus siinä hiljaisessa hetkessä saan nähdä. Anna sille aikaa. Yritä sulkea kaikki ympärillä häiritsevä. Olla vain hiljaa läsnäolossa.
Jumala opetti minulle tätä aikanaan.
Hän näytti minulle kuvan ja tallein sen sydämelle. Tuo kuva saattoi tulla minua vastaan seuraavana päivänä vaikka jossain ohjelmassa. Kuva oli aivan sama minkä Hän näytti. Hän opetti että pitää olla kaikelle vastaantulevalle avoin, piti olla tuntosarvet herkillä.
Nyt kun saan tuon kuvan/ näyn, jään avoimeksi sille sillä jossain muodossa se tulee pian minua vastaan, usein toisessa ihmisessä. Tämäkin vaatii aikaa ja kaikki olemme Jumalan edessä yksilöitä. Mitä Hän meille on henkilökohtaisesti suunnitellut. Emme voi koskaan verrata itseä toiseen uskovaan. Meille jokaiselle on oma suunnitelma.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Kaikenlaista jutustelua 10

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Aamen Tuija! Älkäämme me rukoilko niin että Jeesus kuulee, vaan niin että kuulemme Jeesuksen.
Vaatii monesti todella keskittymistä, että ajatus ei harhaile ja rauhallisen tilan. Liian monta vuotta tuli itse tuhlattua yksipuoliseen rukouselämään.

Kiitos Tuija myös toisenlaisesta näkökannasta tuohon ajan viettämiseen. Sinua on suuresti siunattu rukouselämällä ja tällä kirjoitustaidolla että saat jakaa lukuisia näkyjä ja sanomia. Herra tietää, että et pääse liikkumaan juuri kodistasi, mutta se ei estä Hänen työtään sinun kauttasi ❤️

Ja vaikka voimme ajatella että olemme siunattuja että meillä on koti, jota saamme siivota ja perhe jolle saamme laittaa ruokaa ja pestä pyykkiä, niin onhan se selvää että puuduttaa ja turhauttaa vuosi toisensa jälkeen. Ymmärrän kyllä tuskasi 🙏
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Rakastettu
Viestit: 255
Liittynyt: 15 Elo 2021, 19:13

Re: Kaikenlaista jutustelua 10

Viesti Kirjoittaja Rakastettu »

Mun rukouselämä on myös hyvin yksipuolista. Miten Rosita opit tai opettelit kuuntelemaan Herraa?
Avatar
Tuija
Viestit: 2788
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Kaikenlaista jutustelua 10

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Hienoa.. pientä piristymistä näkyvissä
🤗👏👏👏
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Kaikenlaista jutustelua 10

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Ulkopuolinen kirjoitti: 26 Loka 2022, 16:51 Mun rukouselämä on myös hyvin yksipuolista. Miten Rosita opit tai opettelit kuuntelemaan Herraa?
No ennen en tiennyt että meillä on molemmin puolinen konkreettinen yhteys tuonne ylös. Usein rukoilin vaan nopeasti tai rukoilin ladellen kaikki asiat mitä mielessä oli ja sitten lopetin.
Olen viimeiset pari kolme vuotta sekä opiskellut että seurannut kaikkea uskoon liittyviä asioita netistä ja kirjoista. Lukemattomia blogeja, some tilejä ja tekstejä. Lapsuudesta oli luotto siihen että rukoukset kuullaan ja näkyjä ja apuja annetaan, mutta juuri muuta tietoa ei ollut.

En osaa sanoa kenen tai minkä avulla opin mutta suurena myötävaikuttajana on itseasiassa ollut Tuija. Hänen tekstejään lukiessa niinkuin monen muunkin olen ymmärtänyt ettei rukous ole pelkkää pyytämistä ylös, vaan avoin yhteys.
Kun menin nykyiseen seurakuntaani niin lähes kauhistuin ekalla kerralla siitä että ihmiset puhuivat kielillä, pitivät käsiä ylhäällä tai sivuilla rukoilessaan ja rukoilivat ääneen ylistäen. En tiedä mitä ajattelin mutta tuntui vieraalta.

En myöskään aiemmin tiennyt että on tai voi olla joku rukouselämä, mistä voi puhua, ajattelin että rukoushan on vaan lyhyt henkilökohtainen pätkä.

Kun rukoilette, älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka luulevat tulevansa kuulluiksi monisanaisuutensa tähden. Älkää siis olko heidän kaltaisiaan. Teidän Taivaallinen Isänne kyllä tietää, mitä te tarvitsette, ennen kuin häneltä anottekaan.” (Matt. 6:7-8)
Tämä mielessä rukoukset saattoivat olla muotoa: Kiitos Jeesus päivästä, auta vangittuja kristittyjä, Aamen, piste.

Tuijan teksteistä olen oppinut tuota läsnäoloa, aina ei tarvitse rukouksessakaan puhua. Joskus on niin paha olla että rukous on pelkkää itkua, mutta kyllähän meidän sydämeemme nähdään, mitkä on ajatuksemme vaikka sanoja ei tulisi.
Ylistäminen oli myös hyvin vierasta itselle ensin, kunnes ymmärsin että ei se ole mitään maallista karkkia, kauniita korulauseita ja sanoja tai Isämme sanallista palvomista, vaan luonnostaan sydämestä tulevaa kiitosta ja iloa. Esim joskus rukouksen jälkeen kun alkaa kiittämään kaikesta niin, niin sanottu ylistäminen tulee luonnostaan, joskus jonkun hengellisen kappaleen jälkeen tai muun vastaavan tapahtuman. Mulla on myös eräs maallinen biisi johon olen mielessäni kääntänyt kristityt sanat, joka kappaleena tuottaa suurta iloa ja saa ylistämään ja kiittämään. En tiedä onko oikein mutta Herra on näidenkin kautta toiminut.

Mutta kukaan ei ole seppä syntyessään. Alkuun joutui oikeasti opettelemaan miten "voi" rukoilla ja mistä "keksii" sinne lauseita väliin että saa pitkäksi ja yritti googlettaa eri rukousmalleja kunnes ymmärsi että ei ole oikeaa tapaa rukoilla. Kaikki on sallittuja. Rukous on sydämen puhetta Herralle. Tuo mitä Tuija mainitsi on hyvin sanottu eli se on kuin puhuisi parhaalle ystävälleen, joka on vieressä. Ei Jumala tai Jeesus halua kuulla pelkistä vaatimuksista tai pyynnöistä vaan että olemme läsnä. Pitkin päivää puhuen ja kiittäen ja kertoillen. Näkymätön puheyhteys on voimassa 24/7, se ei vaadi käsien ristimistä, vaikkapa kauppajonossa voi rukoilla huonosti liikkuvalle vanhukselle apuja. Tässä tilanteessa ei tietenkään ole mahdollisuutta pitkään rukoukseen. Niinkuin Tuijakin laittoi että voi vain olla rukouksessa ja kuunnella mitä Herralla on sanottavaa. Ja aina ei tietenkään ole sanottavaa tai näkyjä annettavaksi. Siitäkin voi kiittää että saa olla läheisyydessä rukouksessa. Työpäivinä rukoukset ja Herran kanssa vietty aika jää liian lyhyeksi. Vapaalla kun on aikaa keskittyä "virittäytyä" taajuudelle niin uskonelämäkin on vilkkaampaa. Se on tavallaan erillinen "yliluonnollinen maailma" joka pitää opetella.

Tuota keskittymistä on joutunut myös tosissaan opettelemaan kantapään kautta. Kun omistaa vilkkaan mielikuvituksen ja todennäköisesti jonkinasteisen keskittymishäiriön,niin huomaa useammin kuin monesti että lukiessaan tai rukoillessaan eksyy asiasta. Tästäkin syystä olisi hyvä rukoilla rauhallisessa tilassa jossa saa olla yksin. Perhekin osaa häiritä yleensä juuri silloin kun haluaa pidemmästi rukoilla. Ja puhelin!

Nykyään on ehkä oppinut kuulemaan paremmin jos Herra haluaa jotain sanoa, alkuun meni varmasti paljon ohi, niitä luuli omaksi ajatuksiksi tai sekoitti jos vihollinen halusi häiritä. Tähänkin auttaa tuo että Raamattua lukemalla oppii miten Jumala ja Jeesus toimii ja aikaa viettämällä kasvaa luotto ja ymmärrys. Mutta kaikkihan me välillä olemme tuuliajolla tunteidemme ja rukouksiemme kanssa. Erityisesti silloin kun Jumala on hiljaa. Nämä hiljaisuudet ja erämaa ajat kasvattavat kuitenkin luottoa siihen että se apu kuitenkin tulee, meidät on kuultu ja kokoajan nähty.

Tekstiä näköjään tuli, en tiedä auttoiko mitenkään. Mutta ala vaan rohkeasti puhumaan Jeesukselle ja kiittämään usein, niin varmasti alat huomata muutoksia ja vastauksia, kuin sinulla olisi se näkymätön ystävä kokoajan läsnä 😊
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Kaikenlaista jutustelua 10

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Nykyään siis rukoilen useimmin kiittäen, muistaen muita ihmisiä rukouksessa sen mukaan mitä mielenpäällä on, jatkan ylistäen ja tai jääden kuulolle josko Jeesuksella on jotain sanottavaa ja jos ei ole niin tankkaan energiaa siitä että saan olla Häneen yhteydessä hiljaa rukouksessa. Kokemus tuo turvallisuutta ja turvallisuus tapoja. En osaa juuri autolla enää ajaa rukoilematta koska niin usein aamurukous on kiireiden takia tullut suoritettua autossa.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1213
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Kaikenlaista jutustelua 10

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Rukous saisi olla yhtä helppoa kuin hengittäminen. Siellä, missä minä milloinkin päivän aikana olen, juuri siellä saan ääneen tai ajatuksin jutella Jumalani kanssa. Saan kertoa Hänelle huoleni, ahdistavat asiani ja mahdottomat esteeni. Saan tunnustaa Hänelle syntini ja pyytää Hänen apuaan aina ja kaikkiin asioihin.

Rukouksessa saa olla myös hiljaa ja kuunnella. Siinä saa levätä ja olla oma itsensä. Rukouksen voima on tietoisuus siitä, että Isä todella kuulee meitä ja on kiinnostunut meistä.
https://yksinarmosta.fi/2019/03/15/mite ... -rukoilla/
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Tuija
Viestit: 2788
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Kaikenlaista jutustelua 10

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Vau! Ja Amen ja kiitos rakas Rosita sisko. Hienosti täydensit ajatuksiani.
Tuo yksinarmosta on muuten hyvä ja hänellä on myös hyviä videoita you tubessa. Antaa hyvää ajateltavaa. Hän on itse myös kokenut kovia elämässään. Oli vakavassa onnettomuudessa. Oli poliisi.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Tuija
Viestit: 2788
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Kaikenlaista jutustelua 10

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Tässä esimerkiksi video, en kestä enää
https://youtu.be/RAp4-nvDuzM
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Tuija
Viestit: 2788
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Kaikenlaista jutustelua 10

Viesti Kirjoittaja Tuija »

En katsonut tuota videota ennenkuin nyt kun toin sen tänne. Ja olipa täydellinen juuri tähän ja juuri sinulle Ulkopuolinen ja teille jotka koette samoin.
Kyynel silmin tuota kuuntelin ja Henki oli vahvasti tuossa.
Kuunnelkaa Jaakkoa. 💖👑💖
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Rakastettu
Viestit: 255
Liittynyt: 15 Elo 2021, 19:13

Re: Kaikenlaista jutustelua 10

Viesti Kirjoittaja Rakastettu »

Kiitos pitkästä vastauksesta Rosita. Mä en osaa kiittää enkä ylistää Jumalaa tai se ei ainakaan tule luonnostaan. Paitsi joskus ehkä. Tykkään kyllä hengellisestä musiikista ja niitä kuunnellessa tulee yleensä jollain tavalla hyvä olo. Tai riippuu päivästä. Joskus hengellinen musiikki tuntuu pahalta jos oon pettynyt tai muuten uskon elämä menee huonosti omalta osaltani. Usein hengellistä musiikki kuunnellessa tulee kaipaus Herran puoleen.

Oon nyt yrittänut puhua Herralle niinkuin Hän olisi mun vieressä koko ajan. Ja kertoa kaikkea mitä mieleen tulee. Oon ennenkin yrittänyt tätä mutta jaksoin vaan vähän aikaa. Toivoisin että tällä kertaa saisin tästä pysyvän tavan. Toivon että Herra auttaa ja kuuntelee myös.

Raamatun lukeminen on tökkinyt viime aikoina mutta aloitin senkin uudestaan toissapäivänä ja ajattelin lukea uuden testamentin alusta loppuun. Oon kyllä joka päivä lukenut jonkun jakeen sieltä täältä mutta se ei auta mua oppimaan tuntemaan Jeesusta.

Oon lukenut tuota yksin armosta blogia ja katsoin myös tuon videon minkä laitoit. Mä oon vähön hidas sisäitämään asioita. Ehkä Herra suo mullekin ymmärystä että oppisin jotain.
Avatar
Tuija
Viestit: 2788
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Kaikenlaista jutustelua 10

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Kyllä sinä olet kasvussa. Tämä kaikki kertoo siitä ja kuinka ilahduinkaan sinun pitkästä kommentista.
Hengellinen musiikki on oikeasti apu silloin kun tuntuu vaikealta, sillä vihollinen ei voi sietää että Jumalaa ylistetään ja se joutuu poistumaan. Se on vain niin totta. Se ei kestä kuunnella sitä. Joskus huomaa jo 5 minuutissa että olo alkaa helpottaa.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Tuija
Viestit: 2788
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Kaikenlaista jutustelua 10

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Nyt käyn lepoon ja rukoukseen.
Hyvää ja Rauhaisaa yötä.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Kaikenlaista jutustelua 10

Viesti Kirjoittaja Eero »

Hyvää Yötä Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa! Mä oon täällä usein illalla tai alkuyöstä jos voi sanoa. Koko ajan on kuitenkin nämä asiat ja tämä palsta ja palstalaiset mielessä, ja "kannan korteni kekoon" aina kun vaan ehdin. Herraa valvoen! Tule Herra Jeesus, herätä meidät ja palauta Sinun eteesi rukoukseen ja parannuksen tekoon.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Tuija
Viestit: 2788
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Kaikenlaista jutustelua 10

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Huomenta uuteen aamuun ja uuteen päivään. Joka aamu on armo uus.
🙇‍♀️🙇‍♀️🙇‍♀️
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaikenlaista jutustelua 10

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Ystävät rakkaat, voisitteko kopioida niitä sähköposteja tänne, joita saamme aina lukea. Olis kiva jos ne näkyis täälläkin.
Avatar
Tuija
Viestit: 2788
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Kaikenlaista jutustelua 10

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Minun täytyy kiittää, että otitte sydämelle elävöittää tätä palstaa. Otitte tuon haasteen vastaan. Sain kokea monen kohdalla iloisia yllätyksiä. Sydän iloitsee kyyneliin asti. On tärkeää että uskovina, siskoina ja veljinä ollaan yhtä. Jatketaan tästä. Tehdään tästä paras foorumi olla yhdessä. Ei vaadita toisiltamme liikaa, vaan kelvataan toisille aivan omina itsenämme, juuri sellaisina joina Jeesuskin meidät kelpuuttaa.
Iloitsen teistä kaikista.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Tuija
Viestit: 2788
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Kaikenlaista jutustelua 10

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Kaikenlaista jutustelua 10

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen ja paljosta on täällä palstalla kiittäminen myös sinua, rakas sisko! Pienimmälläkin teolla on suuri vaikutus ja se on se minkä Kristus meissä tekee.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Rakastettu
Viestit: 255
Liittynyt: 15 Elo 2021, 19:13

Re: Kaikenlaista jutustelua 10

Viesti Kirjoittaja Rakastettu »

Miten ylistätte Jumalaa?
Vastaa Viestiin