Kaikenlaista jutustelua 9

Keskustele palstaa koskevista asioista
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kaikenlaista jutustelua 9

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

4.Moos.9:6-13

6 Mutta siellä oli miehiä, jotka olivat saastuneet kuolleesta eivätkä voineet viettää pääsiäistä sinä päivänä. Niin he astuivat sinä päivänä Mooseksen ja Aaronin eteen.
7 Ja miehet sanoivat hänelle: "Me olemme saastuneet kuolleesta; miksi meidät estetään tuomasta Herralle uhrilahjaa määräaikanansa israelilaisten keskuudessa?"
8 Ja Mooses sanoi heille: "Jääkää tähän, minä menen kuulemaan, mitä Herra teistä säätää".
9 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
10 "Puhu israelilaisille näin: Jos joku teistä tai teidän jälkeläisistänne on saastunut kuolleesta tai on kaukana matkalla, viettäköön kuitenkin pääsiäistä Herran kunniaksi;
11 viettäkööt sitä toisen kuukauden neljäntenätoista päivänä, iltahämärässä. Happamattoman leivän ja katkerain yrttien kanssa he syökööt pääsiäislampaan.
12 Älkööt he jättäkö siitä mitään seuraavaan aamuun älköötkä siitä luuta rikkoko. Kaikkien pääsiäistä koskevien käskyjen mukaan he viettäkööt sitä.
13 Mutta se mies, joka on puhdas eikä ole matkoilla ja kuitenkin jättää pääsiäisen viettämättä, hävitettäköön kansastansa, koska hän ei tuonut uhrilahjaa Herralle määräaikanansa; se mies joutuu syynalaiseksi.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kaikenlaista jutustelua 9

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

2.Aik.30:21 Niin israelilaiset, jotka olivat Jerusalemissa, viettivät seitsemän päivää happamattoman leivän juhlaa iloiten suuresti. Ja leeviläiset ja papit ylistivät joka päivä Herraa voimakkailla soittimilla, Herran kunniaksi.

Yllä oleva vastauksena omaan pohdintaani.....siis kyllä, Hiskian aikan oli tapaus että pääsiäistä ei voitu viettää ajallaan ja sitä sitten vietettin vasta 14.2. , kaikkien sääntöjen mukaan. :geek:
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1212
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Kaikenlaista jutustelua 9

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Jollei näitä Suomen lippuja nyt nykyään Kiinassa tehdä, niin varsin mielenkiintoinen ajoitus tällä sattumalla tähän Nato keskusteluun. Ikäänkuin joku/jokin haluaisi sanoa että väärässä päässä ei ole turvaa🤔
Väärinpäin liehuva Suomen lippu kummastutti kerrostalon pihalla Vantaalla

Kävi ilmi, että huoltoyhtiön tilaamat neljä uutta lippua olivat saapuneet valmistajalta virheellisinä. Lippujen ripustuslenkit oli ommeltu vääriin kulmiin.

https://www.hs.fi/kaupunki/vantaa/art-2 ... 20666.html
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
alabasteripullo

Re: Kaikenlaista jutustelua 9

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

AOAOAOAOAO kirjoitti: 16 Touko 2022, 18:46 4.Moos.9:

11 viettäkööt sitä toisen kuukauden neljäntenätoista päivänä, iltahämärässä. Happamattoman leivän ja katkerain yrttien kanssa he syökööt pääsiäislampaan.
AOAO, "toinen kuukausi" on aviv-kuu eli se on maalis-huhtikuussa. Ei ole toista erillistä pääsiäistä jonka Herra on asettanut meille kaikille.
1.Kor. 5:7 Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu.

8 Viettäkäämme siis juhlaa, ei vanhassa hapatuksessa eikä ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa, vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa.
Happamattomuus viittaa Messiaaseen eli Kristukseen. Hän on elämän leipä.

Ja se happamattomuus on Raamatun termi, se tarkoittaa lisäämättömyyttä joka on puhtauden ja totuuden happamattomuus.

Aikajärjestys on jälkeenpäin muutettu ymmärtämättömyyden vuoksi että pääsiäinen viittaa Israelin kansan vapautukseen pois Egyptistä ja se viittaa myös Messiaaseen eli Kristukseen pakanoiden ihmisten pelastumiseen.

Ja se pääsiäinen on puhtauden ja totuuden happamattomuuden perusteella (1Kor. 5:7-8).

Valitettavasti vääristyneestä aikajärjestyksestä on tullut perinnäissäännöksi jonka alla kansaa uuvutaan ja näännytään, samoin meidän Herra.

Koska Herra odottaa uskonkuuliaisuutta Hänen Sanalle totuuden perusteella (1Kor. 5:7-8).

Jumalan Sanat ei näännytä ketään vaan päinvastoin Jumalan Sanat nostaa väsyneitä sieluja pystyyn. Väsynyt sielu virkistyy Jumalan Sanan ansiosta. Niin se ei ketään näännytä.

Mutta perinnäissäännöillä näännytään ja uuvuttaa ihmisiä maailman alkeisvoimien alle.
alabasteripullo

Re: Kaikenlaista jutustelua 9

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Meillä on tapana jättää mainitsematta perinnäissääntöihin perustuvat juhlapäivät ja pidämme huolen että saarnan tulee perustua yksin puhtauden ja totuuden happamattomuuteen eli Raamattuun vaikka juhlimme pääsiäistä vääränä päivänä mutta silti se perustuu puhtauden ja totuuden happamattomuuteen eli Raamattuun. :)

Koska emme halua asettaa uskoa perinnäisääntöihin perustuviin juhlapäiviin kuten pitkäperjantai.

Tulisi ensinnäkin ymmärtää mitä on Jumalan Sanat. Ne virkistää ja nostaa väsyneen sielun pystyyn kuin perinnäissäännöt joilla viedään maailman alkeisvoimien alle.

Lukekaamme yhdessä nää Raamatun kohdat joiden mukaan Jumalan Sanat nostaa pystyyn niin väsynyt sielu virkistyy ja nousee pystyyn.
5.Moos. 32:1 "Kuunnelkaa, te taivaat, kun minä puhun, ja kuulkoon maa minun suuni sanat!

2 Sateena pisaroikoon minun opetukseni, kasteena valukoon puheeni niinkuin vihma vihannalle, niinkuin sadekuuro ruohikolle.

3 Sillä minä julistan Herran nimeä; antakaa kunnia meidän Jumalallemme.

4 Hän on kallio; täydelliset ovat hänen tekonsa, sillä kaikki hänen tiensä ovat oikeat. Uskollinen Jumala ja ilman vääryyttä, vanhurskas ja vakaa hän on.
Job 15:11 Vähäksytkö Jumalan lohdutuksia ja sanaa, joka sinua piteli hellävaroin?

Ap.t. 20:32 Ja nyt minä uskon teidät Jumalan ja hänen armonsa sanan haltuun, hänen, joka on voimallinen rakentamaan teitä ja antamaan teille perintöosan kaikkien pyhitettyjen joukossa.
alabasteripullo

Re: Kaikenlaista jutustelua 9

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Voisiko joku tästä foorumista vähän auttaa mua yhdessä jutussa? Koska sitä on vaikea avata ja selittää omin sanoin.

Jokunen aika sitten päivän aikaan en osannut odottaa mikä mua odottaa. Olin sisällä. Yhtäkkiä Jumalan Sana tuli mua kohtaan ja avasi tekstiä ilmaan ollessani sisällä. Hämmentyneenä luin ne tekstit. Sitten ne tekstit haihtuivat hitaasti kauniilla tavalla pois.

Seuraava Jumalan Sana tuli taas mua kohtaan eri taholta ja avasi tekstiä ilmaan. Hämmentyneenä luin ne tekstit. Sitten ne tekstit haihtuivat hitaasti kauniilla tavalla pois.

Taas kolmas Jumalan Sana teki samoin, neljäs, viides, kuudes ja seitsemäs teki samoin.

Olin hämmentynyt enkä vielä ymmärtänyt. Sitten tajusin että taisin kohdata ilmielävää Kristusta Hänen olleena Sanana. Hän tuli palvelemaan mua Hänen olleena Sanana.

Sama asia pätee puhtauden ja totuuden happamattomuuteen jolla Kristus tulee palvelemaan sua ja teitä kaikkia. Mutta perinnäissäännöt eivät palvele teitä. Ei yhtään.

Ymmärrätkö?
alabasteripullo

Re: Kaikenlaista jutustelua 9

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Jälkeenpäin yllättyneenä löysin kyseiset tekstit Raamatusta ja tajusin että ne oli suoraan Raamatusta että Kristus Sanana tuli palvelemaan mua.
Sananl. 16:24 Lempeät sanat ovat mesileipää; ne ovat makeat sielulle ja lääkitys luille.

1Joh. 1:1 Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta -
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kaikenlaista jutustelua 9

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

alabasteripullo kirjoitti: 17 Touko 2022, 17:52
AOAO, "toinen kuukausi" on aviv-kuu eli se on maalis-huhtikuussa. Ei ole toista erillistä pääsiäistä jonka Herra on asettanut meille kaikille.
Seurasitko ollenkaan aiempaa keskustelua tästä pääsiäisaiheesta ? Ilmeisesti et. Jos olisit, niin et olisi höpötellyt omiasi.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
alabasteripullo

Re: Kaikenlaista jutustelua 9

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

AOAOAOAOAO kirjoitti: 17 Touko 2022, 23:06
alabasteripullo kirjoitti: 17 Touko 2022, 17:52
AOAO, "toinen kuukausi" on aviv-kuu eli se on maalis-huhtikuussa. Ei ole toista erillistä pääsiäistä jonka Herra on asettanut meille kaikille.
Seurasitko ollenkaan aiempaa keskustelua tästä pääsiäisaiheesta ? Ilmeisesti et. Jos olisit, niin et olisi höpötellyt omiasi.
Tiedän. Luin. En kohdistanut tällä kirjoituksella sinuun. :)
alabasteripullo

Re: Kaikenlaista jutustelua 9

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Olen vuosia aina tykännyt keskustella pohtien keskustelua tykkäävien uskovien kanssa. Mutta en vielä tunne ketään tästä foorumista paitsi Uusiluomus ja Hes33. Mutta Sä AOAO tulit ensinnäkin mieleeni että saatat olla se oikea henkilö joka tykkää keskustella kanssani. Anteeksi mun puolestani siitä jos johdin sua väärinymmärrykseen. ;)

Hyvää yötä Jeesus myötä! :)
Avatar
Tuija
Viestit: 2787
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Kaikenlaista jutustelua 9

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Siunattua Helatorstai päivää
https://youtu.be/SfGeb6dwry8

🕊💜👑💜🕊
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1212
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Kaikenlaista jutustelua 9

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Kiitos Tuija 💐 Helatorstaita täältäkin kaikille 💐

Jäin googlettamaan tuota helatorstain merkitystä ja siinä missä se aiheutti harmistusta että sitä on siirrelty ja väännelty niin kuin kaikkea muutakin kristinuskoon liittyvää, niin toisaalta huvittikin seuraava:
"Ennen kristinuskoa hela oli kevään juhla, joka ajoittuu kylvökauden alkuun. Sitä vietettiin rukoilemalla hyvää satoa. Entisaikaan Etelä-Suomessa sytytettiin helatorstain aattona aukeille paikoille kokkoja eli helavalkeita. Karja ajettiin liekkien läpi laitumelle karjatautien ehkäisemiseksi."
Niinpä niin. Maailma voi yrittää kaikkensa mutta meiltä uskovilta ei voida sitä mitä Herra on meille antanut. Uskoa ja tahtoa viettää aikaamme täällä juhlien Kristusta.


Saman jutun alapuolella oli kuitenkin toinen juttu mikä kosketti. Liitän sen kevennyksenä tähän.
Panu-varsan emätamma menehtyi synnytyksessä ja varsaa elvytettiin monta pitkää minuuttia ‒ pitkän linjan hevoskasvattaja Eeva-Liisa Penttilä ei ole uransa aikana nähnyt vastaavaa ihmeselviytymistä
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/luk ... b7b12d8560
Meidän ihmistenkin pelastuminen on täältä maailmasta Taivaallisiin iloihin on välillä hiuskarvan varassa ja toisinaan pitkän elvytystyön tulosta. Kristuksen tuoksu vetää kuitenkin ihmisiä puoleensa ja ihme parantumisia tapahtuu syntisten kohdalla, syntyy uusia Kristuksen varsoja 🥰

Juhlikaamme siis Jeesusta vaikka maailma meille yrittää syöttääkin valetta, että tamma on kuollut ja päiväkin on väärä. Molemmat liitteet siis Maaseudun tulevaisuus lehdestä.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Tuija
Viestit: 2787
Liittynyt: 31 Maalis 2022, 14:43
Viesti:

Re: Kaikenlaista jutustelua 9

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Helatorstai
https://youtu.be/_UQ4cjrKJIQ

Kirkon selitys Helatorstaista.
Hep.4:16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kaikenlaista jutustelua 9

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Kristuksen Taivaaseen astumisen päivä, eli helatorstai. Tänä aamuna 8-10 olin aamurukouksessa kotikirkossani uskovan ystäväni kanssa, ei ollut muita joten rauhassa sai "paasata". Helatorstainvuoksi tänään ei ollut aamukirkkoa, vaan muistaakseni vasta illalla. :)

Raamatussa Nooan tulvan viimeisenä päivänä maassa oli hieman vettä, mutta samana päivänä se myös "katosi". Raamatullisessa kalenterissa päivämäärä oli 26.2. ,vuoden 57.vuorokausi.

SAMA päivä oli myös se torstai, jolloin Jeesus oli viimeisen kerran fyysisessä ihmishahmossa maan päällä, 26.2. torstaina , ja sitten Hän nousi ylös, "katosi". Tällaisia yhtäläisyyksiä on VT:n ja UT:n joissakin tapahtumissa.

En tiedä mikä on se viikonpäivä jolloin Jeesus palaa hakemaan omansa, mutta tuosta ylösnousupäivästä on nuo Raamatun todistukset. :geek:
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Kaikenlaista jutustelua 9

Viesti Kirjoittaja Eero »

Siunattua Helatorstaita, Kristuksen Taivaaseen astumisen päivää!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1212
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Kaikenlaista jutustelua 9

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Joo siis tarkoitus ei ollut kiistää tätä Taivaaseen astumispäivää tuli vaan tuosta lehtijutusta mieleen kun siinä luki että sitä on venkslattu.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
alabasteripullo

Re: Kaikenlaista jutustelua 9

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Tänään huomasin sateen jälkeisen raikkaan tuoksun. Sitten huomasin ihmetellen että valkovuokot on melkein kaikkialla metsikön ja tien äärellä ihan pitkin. 😯 😍 Tuntui että valkovuokot olisi nopea leviämään muualle. Sitten puissa on ihan täynnä valkoisia kukkia.

Luulen että ne voi olla tuomi. En ole koskaan nähnyt että puissa on ihan täynnä valkoisia kukkia. 😍

Sitten pelloilla on paljon joutsenia. 😯 Metsikön keskellä huomasin ihanan vihertyneen luonnon. 😯 😍

Kaikkialla on valkoista ja valkoista. 😍

Kesän alku on Luojan ihana luoma ja siitä saa olla kiitollinen Luojalle. 🙏💕
alabasteripullo

Re: Kaikenlaista jutustelua 9

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Nyt juon kahvia ja samalla istun. Ikkunasta näkyy pelto ja metsä. Yhtäkkiä muistui mieleeni ihan väkisin niin haluaisin kans kertoa mitä metsässä tapahtui. Sinä iltana kuun näköinen valo laskeutui metsän taakse. :shock:

Luulin sitä kuuksi mutta se oli liian matalalla ja melkein metsän keskellä. Se kulkeutui ihan oudolla tavalla. Yleensä kuu ei tee näin. Katsoin ihmetellen mikä se outo valo on. Se pysähtyi metsän latvoihin ja pysyi latvoissa ikään kuin olisi piilossa mutta se valo näkyi tänne asti.

Vähitellen se laski ja laski kohti maata. Tuli paljon kello niin en viitsinyt seurata tota valoa. Menin nukkumaan. Myöhemmin sain tietää että se oli nimeltä valoilmiö. :roll:

Onko sulle käynyt samaa vastaavaa?
alabasteripullo

Re: Kaikenlaista jutustelua 9

Viesti Kirjoittaja alabasteripullo »

Vähän samaa valoilmiön käyttäytymistä mitä tässä videossa näkyy mutta metsässä valo oli paljon isompi. Metsä on tossa lähellä.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201802222200765871
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Kaikenlaista jutustelua 9

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mulla on myös tänään ja eilen illalla ollut ajatuksia, että kaikki ihmisen luoma on katoavaista ja muuttuu vähitellen tomuksi, aivan pienimmästä rakennelmasta suurimpaan, mutta Jumalan luoma luonto on pysyvä, sen kohtalo on vain Herran käsissä.

Tämä hiljainen ja tasainen kevätsade on myös luonut tähän Helatorstaihin oman hartaan tunnelmansa. Ihminen yrittää ja yrittää, mutta vain Herrassa hän voi onnistua, mukautumalla tämän tahtoon kaikessa ja hyväksymällä oman pienuutensa, sillä mitä muuta olemme vain kuin henkäys tuulessa.

Silti, tule Herra, Sinua odotamme, hae meidät kerran Taivaaseen, niin kuin Sinä menit sinne tänä päivänä, siellä saamme olla Sinun kanssa täydellisessä ilossa ja tasapainossa. Aamen.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Vastaa Viestiin