Kaikenlaista jutustelua 12

Keskustele palstaa koskevista asioista
Rutger
Site Admin

Re: Kaikenlaista jutustelua 12

Viesti Kirjoittaja Rutger »

AOAOAOAOAO kirjoitti: Eilen, 14:28
Rutger kirjoitti: Eilen, 09:14 Noin 20% maailman juutalaisista on messiaanisia. Työn sarkaa siis piisaa. Rukoillaan suomujen tippumista juutalaisten silmistä. 🙏
Kuulostaa suurelta %- luvulta. Olen ollut siinä käsityksessä että Yhdysvalloissa on, noin, 250 000 messiaanista juutalaista, ja Israelissa 15 000-20 000, maksimissaan 30 000.

Juutalaisia on noin 16 miljoonaa, 20% tarkoittaisi 3,2 miljoonaa Jeesukseen uskovaa.

Ehkä, maailmanlaajuisesti messiaanista on 300 000-350 000, ei enempää.
Kirjoittamani luvun sain Pekka Sartolalta.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
AOAOAOAOAO
Site Admin

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Rutger kirjoitti: Eilen, 17:31
Rutger kirjoitti: Eilen, 09:14 Noin 20% maailman juutalaisista on messiaanisia. Työn sarkaa siis piisaa. Rukoillaan suomujen tippumista juutalaisten silmistä. 🙏
Kuulostaa suurelta %- luvulta. Olen ollut siinä käsityksessä että Yhdysvalloissa on, noin, 250 000 messiaanista juutalaista, ja Israelissa 15 000-20 000, maksimissaan 30 000.

Juutalaisia on noin 16 miljoonaa, 20% tarkoittaisi 3,2 miljoonaa Jeesukseen uskovaa.

Ok. Mistäköhän Sartola on lukunsa saanut, en meinaan usko tuota 20 %.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat Minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Rutger
Site Admin

AOAOAOAOAO kirjoitti: Eilen, 18:26

En tiedä. Olisiko siitä, että touhuaa työkseen asian parissa?
Pikainen haku antaa messiaanisten määräksi maailmassa "As of 2025, Messianic populations include roughly 30,000 members in Israel, and an estimated total worldwide membership of up to 1.5 million.[19][20]" eli noin 10% maailman juutalaisista.
Jos netti sanoo 10% ja Sartola 20%, niin ottaen huomioon myös juutalaisten itsensä kovan vastustuksen messiaanista kehitystä kohtaan, uskon Sartolan olevan lähempänä oikeaa. Jos maailma ja juutalaiset myöntävät tuon 10, niin ehkä todellisuus on tuplat, kuten Sartola pitkän linjan aiheen tuntijana kertoo.
Jokatapauksessa töitä vielä piisaa. 80% tai yli, on vielä suomut silmillään.
Rukoillaan heidän edestään. 🙏
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
AOAOAOAOAO
Site Admin

Room.9:27 Mutta Esaias huudahtaa Israelista: "Vaikka Israelin lapset olisivat luvultaan kuin meren hiekka, niin pelastuu heistä vain jäännös.

En edelleenkään usko tuota 20%. Messiaanisten järjestöjen aiemmat arviot ovat olleet paljon pienemmät, kuin tuo Sartolan arvio.

Paavalin sanojen mukaan juutalaisista pelastuu ainoastaan "jäännös", ei mitään suuria ihmismassoja.

ps.rukoiltu on, ja rukoillaan.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat Minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

Rutger
Site Admin

Sama mies, valittu ase kertoo:
Room 11:26 ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.
AOAOAOAOAO
Site Admin

:) Niin, "tällä tavoin" [houtos] koko Israel pelastuu, siis Jumalan Israel, eli seurakunta, johon kuuluu ei-juutalaisia ja juutalaisia. Edelleenkin vain pieni osa fyysisistä juutalaisista pelastuu..."jäännös"

Tiedän kyllä Sartolan mielipiteet ja hänen taustansa. Hän on kirjoittanut yhden hyvän kirjan, " Miksi tästä ei puhuta" muissa kirjoissaan Sartola sekoittaa iloisesti faktat ja fiktiot keskenään.

Mutta, se hänestä. Jos olet tuota mieltä juutalaisten pelastumisesta, niin asia selvä.

Rutger
Site Admin

Ensiksikin pitäisi määritellä mitä tarkoittaa pelastuminen.
Tulee uskoon vai selviää ahdistuksesta?
Ahdistuksesta selviää se jäännös eli "pelastuu".
Entäpä kuinka moni Antikristuksen tappama (tulevaisuudessa) olikin jo messiaaninen?
Minä olen siinä entisessä käsityksessäni, että ahdistuksesta pelastuu jäännös.
Jäännöksen määrää ei ole kerrottu, mutta yleisen käsityksen mukaan jäännös on reilusti pienempi osa populaatiota kuin oli alunperin olemassa.

Mitä tulee siihen, että AC haluaa tuhota juutalaiset estääkseen Jeesuksen paluun, niin me emme tiedä kuinka moni heistä pelastui uskonsa kautta vaikka kuolikin lihassa.
Tätä ei Raamattu kerro.
Raamattu ei myöskään tietääkseni kerro, että kaikkien on yhteen ääneen huudettava Häntä avuksi, vaan jospa avunhuuto onkin kumulatiivinen prosessi 🤔

Paavali ymmärsi kyllä Israelin ja seurakunnan eron ja tässä hän puhui Israelista. "hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista".
Laitatko esimerkkejä milloin Sartola on valehdellut eli omien sanojesi mukaan "sekoittaa faktat ja fiktiot keskenään"?
AOAOAOAOAO
Site Admin

Rutger kirjoitti: Eilen, 23:29
Laitatko esimerkkejä milloin Sartola on valehdellut eli omien sanojesi mukaan "sekoittaa faktat ja fiktiot keskenään"?
Minulla ei ole Sartolan muita kirjoja kuin tuon mainitsemani. On ollut muutama, kun eräs sinun lailla ajatteleva uskova ystäväni on halunnut sellaisen antaa. Kun olen noita muita teoksiaan vilkaissut, niin helposti huomaa hänen milleniaalisen "teologiansa".

En käytä sanaa "valehdella" koska hän uskoo siihen mitä kirjoittaa. Hänen teoksensa ovat populistisia, ja vaarallisia niille uskoville jotka eivät tunne Raamattua hyvin, jotta osaisivat erottaa Sartolan henkilökohtaiset uskomukset ja tulkinnat siitä mitä Raamattu oikeasti tarkoittaa.

Sartola uskoo "1000-vuotiseen" , tulevaan sellaiseen. Minä taas en usko.

Sanna
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Samalla kun rukousaihe, niin myös iso kiitos aihe. Kun kattoo juutalaisten vaellusta läpi Raamatun ja näitä vuosituhansia mitä tässä on mennyt niin onhan toi iso siemenluku josta jatkaa 🙏🏻

Rutger kirjoitti: Eilen, 18:59

Pikainen haku antaa messiaanisten määräksi maailmassa "As of 2025, Messianic populations include roughly 30,000 members in Israel, and an estimated total worldwide membership of up to 1.5 million.[19][20]" eli noin 10% maailman juutalaisista.
Jos netti sanoo 10% ja Sartola 20%, niin ottaen huomioon myös juutalaisten itsensä kovan vastustuksen messiaanista kehitystä kohtaan, uskon Sartolan olevan lähempänä oikeaa. Jos maailma ja juutalaiset myöntävät tuon 10, niin ehkä todellisuus on tuplat, kuten Sartola pitkän linjan aiheen tuntijana kertoo.

Tätä samaa vääntöähän käydään seurakunnissa. Pöntön takaa paasatan että vain muutama pelastuu ja ei meitä montaa uskovaa ole. Kolmansissa maissa ja Pohjoismaiden nuorissa on massiivinen herätys tällä hetkellä menossa.

Sitä en ymmärrä mitä positiivista tällä saadaan aikaan? Tapetaan loppukin rukoiluhalu ja ennenkaikkea kiitoshalu?

AOAOAOAOAO kirjoitti: Tänään, 05:42
Minulla ei ole Sartolan muita kirjoja kuin tuon mainitsemani. On ollut muutama, kun eräs sinun lailla ajatteleva uskova ystäväni on halunnut sellaisen antaa. Kun olen noita muita teoksiaan vilkaissut, niin helposti huomaa hänen milleniaalisen "teologiansa".

En käytä sanaa "valehdella" koska hän uskoo siihen mitä kirjoittaa. Hänen teoksensa ovat populistisia, ja vaarallisia niille uskoville jotka eivät tunne Raamattua hyvin, jotta osaisivat erottaa Sartolan henkilökohtaiset uskomukset ja tulkinnat siitä mitä Raamattu oikeasti tarkoittaa.

1000 vuotuisesta voi olla montaa mieltä niin kuin palstalla on nähty, mutta ei se kyllä Sartolaa valehtelijaksi tee jos itse ei tuohon usko tai ainakaan kannattaisi sellaiseksi mainostaa, kyseessä kuitenkin Jumalan palvelija.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
AOAOAOAOAO
Site Admin

En ole sanonut "valehtelijaksi", joten ei pidä sellaista väittää, sillä sellainen väite olisi valehtelemista. Jos ei pidä henkilön kirjoituksia tai mielipiteitä oikeina, ja sen kertoo,ei se ole toisen sanomista "valehtelijaksi".

Vapaiden suuntien vanhemisto, kun tuota 1000-vuotista Suomeen tuotiin, sanoutuivat siitä irti, ja sanoivat etteivät tuollaiseen usko. En muista kirjan nimeä, enkä miehen, joka tuon harhan Suomeen toi, joko kirjoittamansa tai kääntämänsä kirjan kautta, mutta vapaiden suuntien tuollaiset johtajat kielsivät ottamasta tuosta kirjasta uusinta painosta, mutta sen verran myönnyttiin että annettin luoa myydä jo olemassa oleva painos loppuun. Mutta, kuitenkin kirjaa levitettiin kiellosta huolimatta uusina painoksina. Tämän minulle kertoi Osmo Haavisto, helluntalainen evankelista.

Tuon opin päääänenkannattajia on mm. ICEJ, joka kielsi Uusien Testamenttien jakamisen juutalaisille, jotka lähtivät Neuvostoliitosta Israeliin. Näin ICEJ petasi vaikutusvaltaa Israelin hallintoon. Haavisto kertoi keskustelleensa messiaanisten juutalaisten pastorien kanssa tästä tempusta, jotka olivat vihaisia että näin oli toimittu, ja he sanoivat että se olisi ollut loistava tilaisuus tuoda evankeliumia juutalaislle, ja he perustelivat että evankeliointi myöhemmin Israelissa on paljon vaikeampaa ortodoksijuutalaisten vastuksen vuoksi, ja Israelin kansan maallistumisen vuoksi. Näin siis Haavisto, ja messiaaniset pastorit.

Ei muuta. Kiitos.

Rutger
Site Admin

Tuhatvuotiseen uskovat juurikin osaavat Raamattunsa "hyvin" eivätkä usko pureskelematta liperien takaa sanottua Jumalan sanana vaan tutkivat Raamattua kuten Berealaiset.
Tiesittekö, että "kirkko isistä" alle viisi osasi hepreaa?
Viisaita miehiä, ei sillä, mutta kriittisesti kielitaidottomia ja aikansa tähden hyvin vähillä resursseilla varustettuja verrattuna nykypäivän mahdollisuuksiin. Eräskin avoimesti vihasi Kreikan kieltä ja pitäytyi vain latinassa. Luther taas oli juutalaisvihaaja.
Onko ihme siis, että liperinpelkoiset ovat nykyään korvausteologian kannattajia ja täysin hakoteillä kokonaisilmoituksesta.
Kyllä uskon 1000-vuotiseen ja hyvä niin, sillä viimeaikaiset löydöt vahvistavat sitä, mihin johtopäätökseen itse olen tullut kymmeniä vuosia sitten.
Tämä ei ollut henkilökohtainen hyökkäys vaan yleisestä linjasta kertova kommentti.
AOAOAOAOAO
Site Admin

Rutger kirjoitti: Tänään, 09:59

Tuhatvuotiseen uskovat juurikin osaavat Raamattunsa "hyvin" eivätkä usko pureskelematta liperien takaa sanottua Jumalan sanana vaan tutkivat Raamattua kuten Berealaiset.
Tiesittekö, että "kirkko isistä" alle viisi osasi hepreaa?
Viisaita miehiä, ei sillä, mutta kriittisesti kielitaidottomia ja aikansa tähden hyvin vähillä resursseilla varustettuja verrattuna nykypäivän mahdollisuuksiin. Eräskin avoimesti vihasi Kreikan kieltä ja pitäytyi vain latinassa. Luther taas oli juutalaisvihaaja.
Onko ihme siis, että liperinpelkoiset ovat nykyään korvausteologian kannattajia ja täysin hakoteillä kokonaisilmoituksesta.
Kyllä uskon 1000-vuotiseen ja hyvä niin, sillä viimeaikaiset löydöt vahvistavat sitä, mihin johtopäätökseen itse olen tullut kymmeniä vuosia sitten.
Tämä ei ollut henkilökohtainen hyökkäys vaan yleisestä linjasta kertova kommentti.
OK. Asia selvä.

Eero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eero »

Joo, mä myös pidän tuota 20% aika korkeana lukuna, mutta ilman parempaa tietoa sitä mahdotonta sanoa onko se oikea luku eli varmaankin pitäisi kysyä Sartolalta itseltään onko se arvio vai esimerkiksi johonkin tutkimukseen perustava. Mutta juuri ottaen huomioon, että tämä on juutalaisille vaikea pala, nin varmasti sitä ei haluta myötää, että näin on suuntaan tai toiseen.

Mä itse karsastan tuota termiä ”messiaaninen”, koska juuri Paavalinkin mukaan ei ole eroa juutalaisen ja ”kreikkalaisen” välillä, miehen tai naisen, vapaan tai orjan ja niin edelleen, eli kyse on Jeesukseen uskovista.

Mutta Paavali sanoo kuitenkin myös vapaasti lainaten, että ”jos heidän (juutalaisten) synti tuli maailmalle Pelastukseksi, niin kuinka paljon enemmän sitten heidän Armoihin ottamisensa”.

Joo, toi Tuhatvuotinen kausi on vaikea ymmärtää, mutta ihmiset ovat niitä, jotka jonkin asian harhaopiksi julistavat, aina siis juuri niistä varhaisista kirkkoisistä lähtien, eikä kukaan ole sen parempi Raamatuntulkitsija kuin toinenkaan ilman Pyhää Henkeä.

Mutta kuitenkin tuo ajanjakso löytyy Raamatusta eli sellainen kausi on olemassa, näki sen sitten kuinka vertauskuvallisena tai konkreettisena tahansa.

Mä luulen, että tätä asiaa sekottaa vahvasti se, että on vaikea sanoa missä ajassa elämme, jos Vanhaa Testamenttia lukee niin kuin se on kirjoitettu, Israelinhan pitäisi olla jo nauttimassa Herransa suosiota viheriäisillä niityillä ikuisessa rauhanajassa, mutta väliin tuli Jeesus Kristus ja Armonaika, ettei Herra olisi ”aivan vielä” vihkinyt maata tuhon omaksi eli pujdistanut sitä synnistä vihallaan, vaan lähettikin Jeesuksen sovittamaan synnit.

Jos yrittää tulkita kaikkien tapahtumien tapahtumisen Jeesuksen Ensimmäiseen Tulemukseen ja Ristinkuolemaan, niin on vaihtoehtona joko yrittää saada Ilmestyskirjan tapahtumat mahtumaan siihen aikaan tai sitten tulkita ne tapahtumat vain vertauskuviksi.

Kummassakin näkemyksessä astutaan mun mielestäni harhaan, koska Uusi ja Vanha Testamentti ovat jatkumo, kokonaisilmoitus Jumalan tahdosta ja ne on tulkittava yhdessä, toinen Israelin käyttönä esimerkkikansana, toisen koskiessa koko maailmaa tämän esimerkin pohjalta ja mukaan.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Rutger
Site Admin

Sanna kirjoitti: Tänään, 07:29
Samalla kun rukousaihe, niin myös iso kiitos aihe. Kun kattoo juutalaisten vaellusta läpi Raamatun ja näitä vuosituhansia mitä tässä on mennyt niin onhan toi iso siemenluku josta jatkaa 🙏🏻

Rutger kirjoitti: Eilen, 18:59

Tätä samaa vääntöähän käydään seurakunnissa. Pöntön takaa paasatan että vain muutama pelastuu ja ei meitä montaa uskovaa ole. Kolmansissa maissa ja Pohjoismaiden nuorissa on massiivinen herätys tällä hetkellä menossa.

Sitä en ymmärrä mitä positiivista tällä saadaan aikaan? Tapetaan loppukin rukoiluhalu ja ennenkaikkea kiitoshalu?

1000 vuotuisesta voi olla montaa mieltä niin kuin palstalla on nähty, mutta ei se kyllä Sartolaa valehtelijaksi tee jos itse ei tuohon usko tai ainakaan kannattaisi sellaiseksi mainostaa, kyseessä kuitenkin Jumalan palvelija.
Kyllä. On aihetta kiitokseen. Jumala ei silmäteräänsä hylkää. 🙏
Ja kuten sanoit, on myös syy jatkaa töitä sillä Herra antaa niiden kantaa hedelmää, jotka eivät väsy. 🙏

Pöntön takaa perättömiä paasaavat juurikin lannistavat laumojaan noilla puheilla vaikka ympäri maailmaa kuuluu upeita uutisia uskoontuloista.

Kukaan ihminen ei ole erehtymätön, ei siis Sartolakaan, mutta juutalaisuudesta hän tietää paljon.
Kehtaan varovasti väittää jotain siitä itsekin tietäväni.
1000-VV kysymyksen ei nähtävästi anneta kaikille aueta edes ajan kanssa, Luoja yksin tietää miksi näin.
Minulla on siitä arveluni, jonka jätän ilmaisematta.
Kyllä pidin AO:n kommenttia Sartolasta väitteenä, että Sartola valehtelee, vaikkakin se oli puettu kevyempään kaapuun.
Sartolan puheet ovat kuulemma jopa vaarallisia, huh.
No, pelkkä tekstikommunikaatio lisää väärinymmärryksiä ja keskusteluihin kuuluvat hetkelliset kärkevät kommentit korostuvat liiaksi mustalla valkoisella.

Mennään kaikella veljellisellä rakkaudella kaikki kohti 1000-vuotista Valtakuntaa. Toiset ymmärtäen mihin ollaan menossa ja toiset ymmärtämättä 🤭
Rutger
Site Admin

Otetaanko seuraavaksi tuo kastekysymys :lol:
AOAOAOAOAO
Site Admin

Rutger kirjoitti: Tänään, 10:40 Otetaanko seuraavaksi tuo kastekysymys :lol:
:D :D :D

Uskon Jeesukseen

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Entäpä litteän maan teoria... nyt on nimittäin löytynyt vakuuttava todiste, joka kumoaa litteän maan teoreetikkojen käyttämän metodin... :D :D :D
Eero
Viesti:

Otetaan vaan, mun on itse asiassa pitänyt tästä laittaakin, että kun oon aikaisemmin kiven kovaan ollut sitä mieltä, ettei vesikaste ole tarpeellinen, niin kuin se ei ehkä olekaan, niin kyllä Raamatusta kuitenkin löytyy kohta, jossa selvästi vesikastetaan myös Pyhän Hengen (kasteen) jo tultua. Eli Opetuslapsista Filippus kastaa etiopialaisen kuningattaren hoviherran:
8:26 Mutta Filippukselle puhui Herran enkeli sanoen: "Nouse ja mene puolipäivään päin sille tielle, joka vie Jerusalemista alas Gassaan ja on autio".
8:27 Ja hän nousi ja lähti. Ja katso, siellä kulki etiopialainen mies, Etiopian kuningattaren Kandaken hoviherra, mahtava mies ja koko hänen aarteistonsa hoitaja; hän oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan
8:28 ja oli nyt paluumatkalla ja istui vaunuissaan ja luki profeetta Esaiasta.
8:29 Niin Henki sanoi Filippukselle: "Käy luo ja pysyttele lähellä noita vaunuja".
8:30 Niin Filippus juoksi luo ja kuuli hänen lukevan profeetta Esaiasta ja sanoi: "Ymmärrätkö myös, mitä luet?"
8:31 Niin hän sanoi: "Kuinka minä voisin ymmärtää, ellei kukaan minua opasta?" Ja hän pyysi Filippusta nousemaan ja istumaan viereensä.
8:32 Ja se kirjoitus, jota hän luki, oli tämä: "Niinkuin lammas hänet viedään teuraaksi; ja niinkuin karitsa on ääneti keritsijänsä edessä, niin ei hänkään suutansa avaa.
8:33 Hänen alentumisensa kautta hänen tuomionsa otetaan pois. Kuka kertoo hänen syntyperänsä? Sillä hänen elämänsä otetaan pois maan päältä."
8:34 Ja hoviherra kysyi Filippukselta sanoen: "Minä pyydän sinua: sano, kenestä profeetta puhuu näin, itsestäänkö vai jostakin toisesta?"
8:35 Niin Filippus avasi suunsa ja lähtien tästä kirjoituksesta julisti hänelle evankeliumia Jeesuksesta.
8:36 Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"
8:37 Jae puuttuu käännöksestä.
8:38 Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.
8:39 Ja kun he olivat astuneet ylös vedestä, tempasi Herran Henki Filippuksen pois, eikä hoviherra häntä enää nähnyt. Ja hän jatkoi matkaansa iloiten.
8:40 Mutta Filippus tavattiin Asdodissa; ja hän vaelsi ympäri ja julisti evankeliumia kaikissa kaupungeissa, kunnes tuli Kesareaan.

Ap.t.
Tästä varmaan AO on joskus yrittänyt sanoakin, mutta en ole ottanut kuuleviin korviini.

Mutta oon siis sitä mieltä edelleen, että kaste ei ole edellytys Pelastumiselle, vaan usko ja tunnustus, ja näissä jakeissa on myös mielenkiintoisesti juuri yksi niistä jakeista joka puuttuu KR 1933/38-käänöksestä, mutta kuuluu siis Bibliassa näin:
Ap.t. 8:37 Mutta Philippus sanoi: jos sinä kaikesta sydämestä uskot, niin tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: minä uskon Jesuksen Kristuksen Jumalan Pojaksi
Eli kyllähän tässä aiheessa ihan pohdittavaakin, enkä nyt tarkoita siis Litteää Maata 😊

Rutger
Site Admin

Vielä kun saataisiin palstalle joku tulenpalava baptisti niin olisihan vilkasta. 🙂

1 Piet 3:21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,

Enempää en jatka kasteesta tällä erää.
Eero
Viesti:

Joo, mä luulen, että tuo Apostolien tekojen jae 8:37 on lisätty Raamattuun myöhemmin nimenomaan sen vuoksi, että kaste saadaan sidottua selvemmin uskontunnusukseen. Sitä ei siis löydy kaikkein varhaisimmista kreikankielisistä alkuteksteistä ja joidenkin arvioiden mukaan se olisi alunperin ollut sivuhuomatus (tai nykyinen alaviite), joka on otettu osaksi varsinaista Raamatun tekstiä, mikä on tietenkin väärin, oli tarkoitus kuinka hyvä tahansa.

Musta tuntuu, että tuo Apostolien tekojen luku 8 nimenomaan todistaa, ettei kumpikaan, kasteen ottaminen tai Pyhän Hengen saaminen ole edellys Pelastukselle, vaan sydämen usko ja sen tunnustaminen on se, joka Pelastaa, mutta nämä kaksi ovatkin itse asiassa sen Pelastuksen tae.

Sillä tuossa samassa luvussa kerrotaan Filippuksen olleen aikaisemmin Samariassa, jossa ihmiset ottivat kasteen kuultuaan Herran Evankeliumin, mutta eivät saaneet Pyhää Henkeä, ennen kuin muut Opetuslapset, Pietari ja Johannes laittoivat kätensä heidän päällensä ja rukoilivat heille Pyhän Hengen lahjaa:
8:12 Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.
...
8:15 Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen;
8:16 sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.
8:17 Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.

Ap.t.
Samarialaisten joukossa oli kuitenkin eräs heitä noituuksilla villinnyt Simon, joka myös uskoi Filippuksen sanaa ja otti kasteen, mutta hänen uskonsa ei ollutkaan todellista sydämen uskoa, vaan hän halusi valtaa luullen sen olevan ostettavissa rahalla:
8:13 Ja Simon itsekin uskoi, ja kasteen saatuansa hän pysytteli Filippuksen seurassa; ja nähdessään ihmeitä ja suuria, voimallisia tekoja hän hämmästyi.
..
8:18 Mutta kun Simon näki, että Henki annettiin sille, jonka päälle apostolit panivat kätensä, toi hän heille rahaa
8:19 ja sanoi: "Antakaa minullekin se valta, että kenen päälle minä käteni panen, se saa Pyhän Hengen".
8:20 Mutta Pietari sanoi hänelle: "Menkööt rahasi sinun kanssasi kadotukseen, koska luulet Jumalan lahjan olevan rahalla saatavissa.
8:21 Ei sinulla ole osaa eikä arpaa tähän sanaan, sillä sinun sydämesi ei ole oikea Jumalan edessä.

Ap. t.
Simonin kohtalo jää epäselväksi, mutta Opetuslapset kehottavat häntä parannuksen tekoon ja rukoilemaan Herraa, jolloin hän pyytää heitä rukoilemaan puolestaan, mutta sydämen tilasta tai sen kääntymisestä tosiuskoon ei siis mainita (Ap. t. 8:22-24).

Mä luulen, että kaste ja Pyhä Henki eivät siis suoraan ole kytköksissä itse Pelastumiseen, joka tulee ainoastaan sydämen todellisella uskolla ja sen suullisella tunnustamisella (Room. 10:10), vaan ne ovat sen tae: Pyhä Henki on asetettu meihin sinetiksi, että olisimme kuuliaiset Herrallemme ruumiimme lunastuksen päivään saakka (Ef. 4:30) ja joka myös neuvoo meitä kaikessa, ettemme harhautuisi Herran Tieltä. Kaste taas on puhdistusta varten, niin kuin Rutger laittoi, mutta ei siis Vanhan Testamentin mukaisesti lihan, vaan omantuntomme puhdistamista varten Herramme Jeesuksen Kristuksen edessä (1. Piet. 3:21).

Vastaa Viestiin