Luuk. 14:28
Sillä jos joku teistä tahtoo rakentaa tornin, eikö hän ensin istu laskemaan kustannuksia, nähdäkseen, onko hänellä varoja rakentaa se valmiiksi,
mikä on teidän mielestä kilvoittelua ja mitä siihen kuuluu?En viitsi edes kommentoida synnissä kilvoittelua
viitaten tähän...Vieras kirjoitti:mikä on teidän mielestä kilvoittelua ja mitä siihen kuuluu?En viitsi edes kommentoida synnissä kilvoittelua
koska eihän toi ole kilvoittelusta kuin yksi alue mulle, mulla kun niitä on useita...
ViestiKirjoittaja -jarmo- » Tänään, 10:51
Esimerkiksi tämä masturbointi kuuluu ns. haureuden syntiluetteloon, jos lasket sen synniksesi. Jos väität voittaneesi masturboinnin synnin, niin se ei tee sijaa totuudelle, koska aina kun katsot naista sillä silmällä, olet jo matsurboinut. Katkaise siis siittimesi ja heitä se pois, jottei sielusi joutuisi kadotukseen. Näin Jeesus vertaa vuorisaarnan mukaan TÄYSIN MUSTAVALKOISESTI syntisyyttämme.
Jos lihassa johonkin kykenet.... hyvä... oikein hyvä, muttei se riitä vielä mihinkään. Siksi meidän jokaisen on nähtävä itsemme lihassa TÄYSIN EPÄTOIVOISESSA asemassa läpivalaisevan totuuden edessä. ME EMME KERTAKAIKKIAAN KYKENE!
Siksi meillä on Jeesus jokapäiväisenä uhrinamme. Me emme voi voittaa YHTÄ AINOATAKAAN LIHAN KÄSKYÄ, kuin Jeesuksessa!
Vieras, kysymyksesi on sen verran tärkeä että avasin siitä oman ketjun jossa pyrin vastaamaan kysymykseesi parhaani mukaan:Vieras kirjoitti: mikä on teidän mielestä kilvoittelua ja mitä siihen kuuluu?
koska eihän toi ole kilvoittelusta kuin yksi alue mulle, mulla kun niitä on useita...
Re: Kaikenlaisia jutusteluja, onnitteluja yms.
ViestiKirjoittaja olli » 15 Heinä 2016, 20:53
Alleviivasin lauseestasi kohdan, joka sisältää sen oleellisen jota mitä ilmeisimmin poistamillani lainauksilla halusit tuoda ilmi.
Minun pointtini on tämä: ei lainauksia, vaan noita omia kommenttejasi joilla saat muutamalla sanalla sanottua sen mitä lainauksesta pitää arvailla.
Kirjoituksesi ovat hienoja, tuot paljon asiaa ilmi. Siis kirjoita, älä lainaa.
tästä jo keskustelttiin aikanaan tuolla suomi 24:en puolella helluntalaisuus palstalla tuon muutaman viestin tästä asiasta tähän ketuun ja toivottavasti jatkamma keskustelua näin ja ilman raamattua...Vieras kirjoitti:niin mut ongema tulee siinä kun meillä on eri näkemykset ja te ymmärrätte erilailla kohdat kun minä niin ei siinä kukaan hyödy mitään... ja mitä uutta tos on mulle?
kun oon lukenut 7 kertaa raamatun läpi niin tiedän kyllä mitä siellä puhuttaan joten kerro jotain uutta omin sanoin mieluusti ja kaikki ketkä tähän ketjuun vastaa niin kertokaa omin sanoin niin saadaan keskusteluakin aikaiseksi tämähän on keskustelu palsta eikä "raamatun kopionti palsta"...
sibicort
31.12.2011 9:14
Keskustelutaito ja toisten mielipiteiden kunnioittaminen kuvaa myös kirjoittajan kypsyneisyyttä ihmisenä.
Onko niin, että näille keskustelupalstoille ei paljonkaan kysyneisyyttä mahdu, koska todellakin lähinnä vaan kopioidaan raamatunlauseita perä perään. Eihän sellainen ole mitään keskustelua - lähinnä se on väittelyä ja oman uskonnäkemyksen esille tuomista parempana, totuudellisempana ja sillä ikäänkuin kilpaillaan, kuka paremmin ja puhtaammin näitä raamatunlauseita ymmärtää.
Tämä on keskustelupalsta, eikä mikään sanan julistamisen paikka. Kukaan täällä kirjoittava ei halua julistusta, vaan keskustelua.
Kirjoittelen täällä hyvin vähän, koska täällä enemmänkin vain väitellään ja tuodaan esille omaa oikeaa ymmärrystään tyyliin "minä olen ymmärtänyt Raamanun oikein, minä olen Jumalan lapsi, minä sain sanoman Jumalalta jne.
Se joka ymmärtää Jumalan sanan oikein, ei väittele, ei tuomitse, ei koe itseään oikeaoppiseksi. Olemme kaikki Jumalan lapsia, kohdelkaamme myös toisiamme kuten Jumala meidän toivoisi tekevän.
Keskustelkaa aina rakentavassa ja kunnioittavassa mielessä, koska se jumalanmielen mukaista.
Keskustelutaito
Totuutta vain
30.12.2011 22:26
Keskustelu on ajatusten ja mielipiteiden vaihtoa. Keskustelu on parhaimmillaan silloin, kun molemmat tai kaikki keskustelijat kunnioittavat ja kuuntelevat toisiaan, ja vastaavat vuoron perään toisen perusteluihin ja esittävät omia perusteluitaan keskustelun jatkoksi, jos väitellään jostakin asiasta tai vaihdetaan näkemyksiä keskenään.
Keskustelua ei ole se, että lainataan Raamatun jakeita, jotka näyttävät olevan ristiriidassa toisen esittämän näkemyksen kanssa, mutta ei sanota mitään muuta. Keskustelua on se, että perustellaan, miksi toisen esittämä kanta tai Raamatun jae ei todista hänen väitettään tai kokonaisnäkemystään jostakin asiasta oikeaksi (todeksi), ja esitetään lisäksi perusteluja oman näkemyksen tueksi, jos se poikkeaa muiden näkemyksestä.
Rehellinen ja vilpitön kristitty tunnustaa, jos hänen perustelunsa tai jokin Raamatun jae ei ole riittävä todiste hänen näkemyksensä puolesta tai on kokonaan virheellinen. Vilpitön kristitty hylkää virheelliset perustelut ja todistukset, niin että perustaa näkemyksensä jatkossa vain hyväksi havaittuihin todisteisiin ja perusteluihin.
Paikalleen jämähtänyt ja muutokseen haluton ihminen ei välitä siitä, millaisia perusteluja hän esittää lukkoon lyömänsä näkemyksen tueksi. Hän jatkaa selvästi virheellisiksikin osoitettujen tai puutteellisten näkemysten käyttämistä todistuksena omalle kannalleen, jota pitää tietysti "ainoana oikeana totuutena" ja eri tavalla uskovia ihmisiä harhaoppisina tai varmasti väärässä olevina. Jos nyt olisi niin, että hänen näkemyksensä olisi Jumalan tahdon mukainen (totta), niin tällainen käytös tekee vain hallaa Jumalan sanan opetukselle. Jumala ei tarvitse virheellisiä perusteluja ja todistuksia sanansa opetuksessa.
Jos ajan mittaan paljastuu, että jokin toinen näkemys on johdonmukaisempi kuin aiemmin "uskomani" näkemys jostakin opillisesta asiasta, niin silloin on mahdollista hylätä virheellisten ja riittämättömien perustelujen lisäksi myös virheellinen opetus. Jos todistusaineisto ei ole riittävä minkään tulkinnan puolesta tai muita vastaan, niin sitten on jätettävä asia avoimeksi, eikä lopullista kantaa tarvitse muodostaa. Näin on tehty mm. Raamatun Isossa Tietosanakirjassa ja Novumissa, ja monissa hyvissä selitysteoksissa tai kommentaareissa.
Ihailen erityisesti edesmennyttä trinitaaria Albert Barnesia ja hänen kommentaariaan Raamatusta (Barnes' Notes on the Bible). Vaikka olen eriä mieltä hänen kanssaan monissa asioissa, on hän ilmoittanut rehellisesti ja vilpittömästi, jos jokin perustelu hänen kannattamansa näkemyksen puolesta on virheellinen tai puutteellinen. Samalla tavalla tulisi hyvän keskustelijan menetellä, jotta keskustelu olisi yleensä mielekästä. Omaa näkemystään ei tarvitse vielä muuttaa, vaikka tunnustaakin sen virheelliset tai puutteelliset perustelut. Se voi sen sijaan jopa vahvistua, kun perustellaan asioita vain luotettavilla ja hyvillä todisteilla.
...pliis älä jatka tällä asenteella, hyvä veli. Sä saat vain huonoa kaikua itsellesi.kuinka moni täällä edes tietää mikä on profetoinnin ja profetian ero?